Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tips for ekteskap


Anbefalte innlegg

 

 

 

Er ekteskap viktigere for landet enn å ha selvstendige kvinner :hmm:

 

Det handler ikke om å ikke være selvstendig. Det handler bare om at "siste ord" er mannens, og ting det krangles om, avgjør mannen. Slik kan nesten alle krangler som eskalerer evig bli unngått.

 

Jeg foreslår motsatt, mannen må underordne seg kvinnen og hun kan ha siste ord, slik at ting det krangles om, avgjør kvinnen. For min del er det naturlig at kvinnen er sjefen i husholdningen!

 

Kloke ord! Min holdning også, de siste 38 år.

 

 

Nettopp.  I praksis har jeg aldri kjent til noe forhold blant familie og venner der mannen har hatt noe særlig å skulle ha sagt (med unntak av besteforeldrene), og det kunne vært interessant å se om ikke det faktisk er normalen i de aller fleste forhold her i landet.  

 

Så i virkeligheten er det ikke snakk om 'selvstendige kvinner', men at der er svært få selvstendige menn. Jeg forstår bare ikke at der finnes menn som aksepterer å leve under et slikt regime, men dem om det.  Jeg setter i al fall stor pris på å være herre i eget hus og hvis det betyr jeg må leve alene resten av livet er det også helt greit.  Det har jeg avfunnet meg med for lenge siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er det teoretisk mulig at en husholdning kan fungere selv om kvinnen har den endelige bestemmelsesretten, men det er mot naturen og mot personlighetene og de naturlige egenskapene til kjønnene.

 

Kanskje det fungerer i noen husholdninger i dagens verden full av feminine fjotter som kan la seg styre av halvlesbiske extrem"feminister". Men da kan jo like godt mannen bære veske og kvinnen i bukse kan fikse tingene i hjemmet mens "mannen" fjoller på mobilen.

Lenke til kommentar

Men i alle dager da, det finnes da en mellomting og.

 

Har jeg sagt noe annet? Hvorfor skal du tolke det som "siste ord" = totalitært hjem med diktatur? Bare fordi noen har den endelige bestemmelsesretten betyr ikke at husholdningen ikke jobber sammen og kommer til enighet i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

 

Men i alle dager da, det finnes da en mellomting og.

 

Har jeg sagt noe annet? Hvorfor skal du tolke det som "siste ord" = totalitært hjem med diktatur? Bare fordi noen har den endelige bestemmelsesretten betyr ikke at husholdningen ikke jobber sammen og kommer til enighet i de aller fleste tilfeller.

 

Vel, du hørtes bra bastant ut i forrige post med halvlesbiske ekstremfeminister.

Nå har jeg egentlig bare skumma fort igjennom denne tråden, men hva med et eksempel da?

Lenke til kommentar

Vel, du hørtes bra bastant ut i forrige post med halvlesbiske ekstremfeminister.

Nå har jeg egentlig bare skumma fort igjennom denne tråden, men hva med et eksempel da?

Ja, men forutsetningen er jo at begge når de inngår ekteskapet er inneforstått med sine roller i ekteskapet og hvem som har den endelige bestemmelsesretten i tilfellet den skulle være nødvendig å bruke.

 

I en husholdning uten en "sjef" vil mange diskusjoner bli til unødvendige krangler, fordi ingen av partene heller enn å tro de kan bestemme, tar rollen som den som forsøker å overbevise gjennom argumenter og saklighet og forsøker å peke til det beste valget. Slike krangler vil ofte utvikle seg til en konflikt om hvem som skal bestemme og ofte føre til disharmoni over tid. En slags maktkamp, og gnisninger mellom de to partene fordi begge tror de kan bestemme.

 

I en husholdning hvor den ene parten er sjefen vil diskusjoner utarte seg på en helt annen måte, fordi parten som ikke er sjef må bruke list, intelligente og overbevisende argumenter for å få sin vilje, hvis den viljen ikke stemmer med den andre personens overbevisning. Fordi parten vet at den andre personen enkelt og greit kan si, "nei, slik blir det, jeg bestemmer" så er det ikke noe vits å skape en krangel eller konflikt. Da kan krangler bli unngått til fordel for rolig og kontrollert diskusjon. Den bestemmende parten vil selvsagt høre på den andre parten, og ønske at den andre parten kommer med gode argumenter og bestemme basert på hva begge ønsker. Men hvis en diskusjon utarter seg til en konflikt eller krangel kan den bestemmende part avbryte denne krangelen ved å bruke sin bestemmelsesrett. Dermed kan den bestemmende part bruke sin autoritet til å unngå krangler og konflikt hvis de kommer ut av kontroll.

 

Det er bedre med 2 meninger enn 1 mening, men det er bedre med 1 sjef enn 2 sjefer.

 

Formålet med å ha en sjef i husholdningen er ikke å undertrykke meninger eller diskusjoner eller alternativer, det er å unngå krangler, å unngå disharmoni. Det er for å redde ekteskapet fra konflikt og gnisninger.

 

I et "demokratisk" hjem vil barna også ha like stor stemme som de voksne, men alle vet at det i praksis er umulig. De voksne er barnas sjef og overhode. Alle kan ikke være sjefer i husholdningen. Det samme gjelder for kona og mannen, begge kan ikke være sjefer samtidig. Det betyr ikke at man ikke kan ha en demokratisk husholdning hvor alle får si sin vilje og stemme over sine ønsker, men det er uansett foreldrene sin avgjørelse til slutt, akkurat som det er mannens avgjørelse til slutt, totalt i husholdningen.

Lenke til kommentar

Konen står altså fritt til å forsøke å overbevise mannen?

Om mannen godtar slike forsøk da så klart.

 

Litt som at folket kan overbevise Kim-Jong Un til å bytte mening, så lenge han selv er villig til å la de forsøke :)

Mannen skal elske og ære sin kone. Da må han jo også godta slike forsøk. Mannen må jo jobbe for å være en bra mann, slik som videoen i den første posten sier. Det er en jobb å gjøre for begge parter. Mannen skal ikke bare ligge på sofaen i joggebukse og drikke øl og diktere, da følger han ikke sin instruksjon som ektemann og er en dårlig ektemann, akkurat som en kone som ikke hører på sin mann.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hva om mannen vil ligge i sofa`n og få kona til å jobbe for begge?

Sett at mannen og kona "diskuterte" dette og mannen kom frem til at det var best at han lå på sofa`n mens kona gjorde all jobben.

 

Kvinnen kan jo ikke skille seg om mannen ikke ønsker, ikke flytte ut heller så klart.

Om mannen er en dårlig ektemann er jo opp til mannen å avgjøre om kona mener han er det :)

Lenke til kommentar

Selvsagt er det teoretisk mulig at en husholdning kan fungere selv om kvinnen har den endelige bestemmelsesretten, men det er mot naturen og mot personlighetene og de naturlige egenskapene til kjønnene.

 

Kanskje det fungerer i noen husholdninger i dagens verden full av feminine fjotter som kan la seg styre av halvlesbiske extrem"feminister". Men da kan jo like godt mannen bære veske og kvinnen i bukse kan fikse tingene i hjemmet mens "mannen" fjoller på mobilen.

Oj, der tok du meg på kornet gitt! Jeg drar hjemmefra med manpurse, dama bruker bukser i hytt og gevær og mens hun er den mest tekniske av oss og flink på å fikse div i hjemmet, liker jeg veldig godt å "fjolle" på telefonen. Som jeg gjør akkurat nå.

 

Nei og nei, verden har gått for langt. Det må være tøft for deg å se alle andre lage, og leve etter, sine egne regler i sine egne ekteskap uten å kunne redde dem med dine nyskapende idèer!

 

På den annen side regner jeg med du har det greit da det ikke kan være vanskelig å overbevise noen flotte damer om å velge deg, når du forteller hvilket harmonisk hjem de da kan leve i. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del er det ikke vanskelig. Jeg eksluderer nesten umiddelbart og permanent alle "damer" som går med manneklær (bukse osv). Jeg er interessert i feminine damer, ikke damer som kler seg som menn.

 

Da er utvalget selvfølgelig langt mindre med en gang. Legger jeg til at jeg ønsker en dydig kvinne i tillegg så et utvalget ytterligere skrumpet inn. Men da får jeg heller leve med det og ta konsekvensene av det. Men om jeg finner denne damen så vil hun garantert være en bedre kone enn din kone, og de fleste andre sine koner også. Så, det er jo eventuelt verdt det.

Lenke til kommentar

Hva om mannen vil ligge i sofa`n og få kona til å jobbe for begge?

Sett at mannen og kona "diskuterte" dette og mannen kom frem til at det var best at han lå på sofa`n mens kona gjorde all jobben.

 

Kvinnen kan jo ikke skille seg om mannen ikke ønsker, ikke flytte ut heller så klart.

Om mannen er en dårlig ektemann er jo opp til mannen å avgjøre om kona mener han er det :)

I samme grunntanke er kvinner ment å ta seg av barn og hjem, mens mannen er overhode for familien, hvis oppgave det er å forsørge familien.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at akkurat "hjemmeværende mor og barn, arbeidende far" er den ideelle familieorganisasjonen? Med tanke på at den kun er så vidt 100 år gammel, hva gjør at akkurat den er idealet?

 

100 år?  Det har vitterlig vært slik i tusener av år, antakelig like lenge som mennesker har eksistert.  

Lenke til kommentar

 

Hvorfor mener du at akkurat "hjemmeværende mor og barn, arbeidende far" er den ideelle familieorganisasjonen? Med tanke på at den kun er så vidt 100 år gammel, hva gjør at akkurat den er idealet?

 

100 år?  Det har vitterlig vært slik i tusener av år, antakelig like lenge som mennesker har eksistert.  

 

 

Stemmer. Det er i henhold til menneskers natur.

 

Hvorfor mener du at akkurat "hjemmeværende mor og barn, arbeidende far" er den ideelle familieorganisasjonen? Med tanke på at den kun er så vidt 100 år gammel, hva gjør at akkurat den er idealet?

 

Menneskelig natur, realiteten og fornuft.

 

Men, jeg er ikke imot likestilling, f.eks at kvinner kan påta seg menns rolle, eller at menn kan få pappapermisjon. Jeg tror bare ikke det er en fordel at begge jobber i familien, heller enn kun 1 av partene. Det ligger i at jeg ikke tror jobb er det viktigste i livet og at det er andre ting som må gjøres i livet annet enn å jobbe, og at det er andre arbeidsoppgaver i livet, som ikke er jobb.

 

Men, jeg tror heller ikke at det å bytte roller vil fungere, men det får da vitterligere være opp til hver enkelt husholdning. Men å ha en sjef i husholdningen som kan ta endelige avgjørelser er viktig såfrem begge er enige om dette og inneforstått med løsningen. Da kan et ekteskap var lenge, for man unngår "maktkampen", og hvis den bestemmende parten i forholdet er intelligent kan han også bruke denne autoriteten for å unngå unødvendige krangler som tærer på ekteskapet.

 

Men du hører kanskje til de som vil ha pupper som kan amme, slik at du kan være hjemme og amme barnet mens konen er ute og løfter med sin styrke? Du bør kanskje pumpe konen din full av steroider og testosteron da.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...