Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips på fjerning av rust og lakkering under bil? (Sommerbil)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en sommer bil jeg skal fjerne litt rust og pynte opp under bilen.

 

Hva anbefaler dere av produkter og fremgangsmåter?

 

Skal:

 

Fjerne evt rust

Lakkere svart 

 

 

Det her er en sommerbil som brukes i sommer og utstiling

 

Er det overflaterust? DVS ikke gjennomrustet? vist det er gjennomrust må det kappes og sveises, vist ikke så bruk en stålbørste, pussing,  rustdreper, rustbeskyttelse, grunning og lakk :) Alt få du på biltema

Lenke til kommentar

Biltema produkter til sånt arbeid er omtrent ubrukelig. Bruk heller Ferro-bet rustfjerner. Arcanol gjerne blandet med owatrol som
grunning.  La det herde 2 -3 uker. Eventuelt Hagman grunniing. Bruk lakk og klarlakk. Anbefaler Multona ( feks hos Bilxtra) framfor Biltema sine lakker.

Lenke til kommentar

Det er ganske mange som har dårlig erfaring med produktene til biltema.

Tusen takk, du har overbevist meg. Egentlig hadde jeg håpet på link til f.eks nettsider hvor brukere hadde erfaring med nevnte produkt og fortalt om dette, men din ubegrunnede påstand var midt i blinken. Godt jobbet.  :thumbup:

Lenke til kommentar

Biltema fungerer helt fint, et par tre år, til det er enda mer rust enn det først var.

 

Skal man virkelig fjerne rust, så må det fjernes skikkelig, det vil si at metallet enten byttes ut, slipes såpass ned at man får vekk alt, inkludert all rust i de minste porer osv. eller rusten fjernes kjemisk eller med blåsing, da med alt fra sand til glass, nøtteskall, kalk e.l.

 

Skal det sveises, må sveisen enten blåses, eller behandles riktig.

 

Arcanol, POR-15 og den slags produkter fungerer greit som grunning. Tokomponents syregrunning er best, eller hvis man kjenner noen som har noe gammel grunning som inneholder bly, som ble ulovlig for maange år siden, men er mye bedre enn moderne grunninger.

 

Under bilen det bør uansett benyttes bodyskyts, som så lakkeres over, ellers vil det bli steinsprut og ny rust nesten med gang. 

Lenke til kommentar

Biltema fungerer helt fint, et par tre år, til det er enda mer rust enn det først var.

 

Skal man virkelig fjerne rust, så må det fjernes skikkelig, det vil si at metallet enten byttes ut, slipes såpass ned at man får vekk alt, inkludert all rust i de minste porer osv. eller rusten fjernes kjemisk eller med blåsing, da med alt fra sand til glass, nøtteskall, kalk e.l.

 

Du får det til å høres ut som Biltema kun selger produkter man smører på rusta og håper på det beste. Fremgangsmåten din er jo lik om man skal bruke Biltema-produkter, eller de du nevner?

Lenke til kommentar

Du får det til å høres ut som Biltema kun selger produkter man smører på rusta og håper på det beste. 

 

Min erfaring er at Biltema sine lakkprodukter er bare elendigheten. Boksene inneholder nesten ikke lakk, og man skal være god for å i det hele tatt få det til å dekke.

 

Brukes de over andre produkter, slik som Arcanol eller lignende, så koker det.

Så å si ingen av lakkproduktene til Biltema tåler noe som helst løsemiddelbasert. Kommer det selv det minste med olje eller bensin på lakken, så forsvinner den.

 

Jeg tviler ikke på at man kan få tilfredsstillende resultat med Biltema sine lakkprodukter, med en del tålmodighet og tre ganger så mange spraybokser som man ville trengt med andre merker, men i min verden er det rett og slett ikke verdt det, jeg kjøper heller dyrere lakk enn å ta en sjans på at det går bra med drittlakken til Biltema.

Lenke til kommentar

Biltema lakk er helt OK å jobbe med siden de har justerbar dyse, men kjøp to-tre ekstra bokser så du ikke går tom mens du jobber. Brukte hobbylakk på en bokhylle (sånn enkel bokhylle med to knekter og ca 60 cm lang) og gikk med 3/4 boks for å få resultatet jeg ville ha - mens med Motip holdt det mye mye lengre.

 

Har brukt en del Biltema produkter på rust men jeg tror, og understreker tror, det er smart å legge litt penger i produkter som gir "bang for the buck" og særlig når det gjelder anti-rust produkter.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

 

Er det overflaterust? DVS ikke gjennomrustet? vist det er gjennomrust må det kappes og sveises, vist ikke så bruk en stålbørste, pussing, rustdreper, rustbeskyttelse, grunning og lakk :) Alt få du på biltema

Denne fremgangsmåten vil rett og slett ikke fjerne rusten.

Man nå fjerne all rust, sandblåsing er den enkleste behandlingen man kan si seg noenlunde fornøyd med.

Lenke til kommentar

Det vil klart ikke fjerne rusten, og fulltstendig nedsliping eller sandblåsing må til da.
Men det blir en vurdering etter hva slags bil og hvor mye man vil putte i det. Owatrol er beste stoff til å kapsle fast rust
som står igjen. Så om man fjerner mest mulig med rustfjerner og bruker Owatrol, kan det stoppe det en god stund.
Feks først et par strøk ren owatrol, deretter et 50/50 blanding med arcanol og et par strøk arcanol over der. Det vil stoppe
forsatt rusting ganske bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...