Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skjer dette med deres puls og?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig vanlig.

Når vi reiser oss, vil blodet synke nedover i kroppen. Det "renner ned i beina". Det ubevisste nervesystemet merker dette og reagerer med å øke pulsen og snøre blodårene litt sammen. På den måten sikres blodforsyningen til overkroppen og hodet. Hos noen kan denne mekanismen komme litt for sent i gang. Da faller blodtrykket kraftig når du reiser deg opp. Det kan føre til at du blir litt svimmel og/eller økt puls.

Endret av Uderzo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er veldig vanlig.

Når vi reiser oss, vil blodet synke nedover i kroppen. Det "renner ned i beina". Det ubevisste nervesystemet merker dette og reagerer med å øke pulsen og snøre blodårene litt sammen. På den måten sikres blodforsyningen til overkroppen og hodet. Hos noen kan denne mekanismen komme litt for sent i gang. Da faller blodtrykket kraftig når du reiser deg opp. Det kan føre til at du blir litt svimmel og/eller økt puls.

Testet det nå. Ligget i sofaen i 30 min og så sto jeg opp og kjente på pulsen og den gikk vesentlig raskere, selvom jeg ikke beveget meg NOE.

 

Anonymous poster hash: 120f0...afc

Lenke til kommentar

Helt ufarlig, og normalt. Når du reiser deg får blodet anledning til å flytte seg til den siden du lå på.

 

Det at du tenker på det, og virker ut i fra det jeg leser her engstelig forsterker kroppens reaksjon både fysisk og psykisk. Så om du er veldig opptatt av kroppslige reaksjoner og egen helse i en slik grad at du driver og tester deg selv så kan det være greit å besøke fastlegen for å:

A: Få det spikret at det ikke er noe å bekymre seg over.

 

B: Bli henvist til faglig personell som kan hjelpe deg ut av eventuelle tvangstanker rundt egen helse.

eller

C: I verste fall avdekke noe som kan være skummelt for kroppen, og behandle dette

 

Det hadde vært mye skumlere om kroppen ikke økte pulsen når du reiser deg.

 

Edit: Kan legge til at dette skjer meg og. Særlig hvis jeg våkner på sofaen etter en blund og reiser meg samme minutt.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

 

Det er veldig vanlig.

Når vi reiser oss, vil blodet synke nedover i kroppen. Det "renner ned i beina". Det ubevisste nervesystemet merker dette og reagerer med å øke pulsen og snøre blodårene litt sammen. På den måten sikres blodforsyningen til overkroppen og hodet. Hos noen kan denne mekanismen komme litt for sent i gang. Da faller blodtrykket kraftig når du reiser deg opp. Det kan føre til at du blir litt svimmel og/eller økt puls.

Testet det nå. Ligget i sofaen i 30 min og så sto jeg opp og kjente på pulsen og den gikk vesentlig raskere, selvom jeg ikke beveget meg NOE.

 

Anonymous poster hash: 120f0...afc

 

 

Du må også huske på at du aktiverer de største muskelgruppene i kroppen (beina og rumpa) når du reiser deg opp, samt en haug mindre muskelgrupper (hovedsaklig i mage og rygg) for å stabilisere kroppen i oppreist stilling. Disse trenger ekstra oksygen og næring når du bruker de, noe som betyr at pulsen øker for å kompensere.

 

Sannsynligvis er bekymringene dine grunnløse, men som Thor. sa; hvis du er såpass bekymret, så ta en prat med fastlegen din.

Lenke til kommentar

Ja, det er helt naturlig at kroppen reagere slik.

 

Hvorfor?

Du går fra null muskelaktivitet, til plutselig muskelaktivitet samt at du reiser deg fra liggende til stående stilling - som gjør at hjertet må opprettholde blodtrykket fordi alt blodet samles på det laveste punktet ditt, i beina dine. Disse mekanismene tar kun sekunder, og den hurtige plutselig innsettende pulsen er en kompensasjon for at blodtrykket og sirkulasjonen skal opprettholdes. 

Lenke til kommentar

Helt ufarlig, og normalt. Når du reiser deg får blodet anledning til å flytte seg til den siden du lå på.

 

Det at du tenker på det, og virker ut i fra det jeg leser her engstelig forsterker kroppens reaksjon både fysisk og psykisk. Så om du er veldig opptatt av kroppslige reaksjoner og egen helse i en slik grad at du driver og tester deg selv så kan det være greit å besøke fastlegen for å:

A: Få det spikret at det ikke er noe å bekymre seg over.

 

B: Bli henvist til faglig personell som kan hjelpe deg ut av eventuelle tvangstanker rundt egen helse.

eller

C: I verste fall avdekke noe som kan være skummelt for kroppen, og behandle dette

 

Det hadde vært mye skumlere om kroppen ikke økte pulsen når du reiser deg.

 

Edit: Kan legge til at dette skjer meg og. Særlig hvis jeg våkner på sofaen etter en blund og reiser meg samme minutt.

Hvor sunt er det da? Si jeg sover, går opp til kjøkkenet, sover, går til kjøkkenet. Og hver gang så går pulsen raskere og brått blir den saktere, raskere og brått saktere.

 

Kan det skje en elektrisk feil ved hjertet eller slik når det puls går raskt og forsiktig såpass mange ganger iløpet av dagen?

 

Anonymous poster hash: 120f0...afc

Lenke til kommentar

Kan det skje en elektrisk feil ved hjertet eller slik når det puls går raskt og forsiktig såpass mange ganger iløpet av dagen?

 

 

Det kan skje en elektrisk feil ved hjertet når som helst, uansett hva du gjør. Akkurat som at du kan bli truffet av lynet, eller få en meteor i hodet. Det er masse som kan skje, hele tiden, plutselig, uten at du kan gjøre noe for å unngå det.

 

Hva med å leve livet heller?

Lenke til kommentar

 

Kan det skje en elektrisk feil ved hjertet eller slik når det puls går raskt og forsiktig såpass mange ganger iløpet av dagen?

 

 

Det kan skje en elektrisk feil ved hjertet når som helst, uansett hva du gjør. Akkurat som at du kan bli truffet av lynet, eller få en meteor i hodet. Det er masse som kan skje, hele tiden, plutselig, uten at du kan gjøre noe for å unngå det.

 

Hva med å leve livet heller?

 

Jeg spurte ikke om det der. 

 

Anonymous poster hash: 120f0...afc

Lenke til kommentar

Ja, det er helt naturlig at kroppen reagere slik.

 

Hvorfor?

 

Du går fra null muskelaktivitet, til plutselig muskelaktivitet samt at du reiser deg fra liggende til stående stilling - som gjør at hjertet må opprettholde blodtrykket fordi alt blodet samles på det laveste punktet ditt, i beina dine. Disse mekanismene tar kun sekunder, og den hurtige plutselig innsettende pulsen er en kompensasjon for at blodtrykket og sirkulasjonen skal opprettholdes. 

Hvor sunt er det da? Si jeg sover, går opp til kjøkkenet, sover, går til kjøkkenet. Og hver gang så går pulsen raskere og brått blir den saktere, raskere og brått saktere.

 

Kan det skje en elektrisk feil ved hjertet eller slik når det puls går raskt og forsiktig såpass mange ganger iløpet av dagen?

 

Anonymous poster hash: 120f0...afc

Lenke til kommentar

 

Ja, det er helt naturlig at kroppen reagere slik.

 

Hvorfor?

 

Du går fra null muskelaktivitet, til plutselig muskelaktivitet samt at du reiser deg fra liggende til stående stilling - som gjør at hjertet må opprettholde blodtrykket fordi alt blodet samles på det laveste punktet ditt, i beina dine. Disse mekanismene tar kun sekunder, og den hurtige plutselig innsettende pulsen er en kompensasjon for at blodtrykket og sirkulasjonen skal opprettholdes. 

Hvor sunt er det da? Si jeg sover, går opp til kjøkkenet, sover, går til kjøkkenet. Og hver gang så går pulsen raskere og brått blir den saktere, raskere og brått saktere.

 

Kan det skje en elektrisk feil ved hjertet eller slik når det puls går raskt og forsiktig såpass mange ganger iløpet av dagen?

 

Anonymous poster hash: 120f0...afc

 

Tanker?

 

Anonymous poster hash: 120f0...afc

Lenke til kommentar

 

Prøv å ligg i sofaen i 30 min-60 min, også gå til kjøkkenet eller badet. Prøv å lytt på pulsen deres. Dunker den ekstra fortere da, selvom dere bare går 2 meter?

 

Er det normalt?

 

Anonymous poster hash: 120f0...afc

 

Det er helt normalt. Hadde ikke pulsen og blodtrykket økt, så hadde du nok svimt av.

Lenke til kommentar

Om man har sovet en stund, og våkner brått, forså å løpe ut til garasjen. Er det vanlig med hjertebank? Eller kan det være angst siden jeg alltid har hånda på hjertet?

Anonymous poster hash: 120f0...afc

 

Det du beskriver høres ut som "pulsangst" som faktisk er ganske vanlig. Er du bekymret så går du til legen. Vil du ha et svar fra noen du vet er profesjonell så går du til legen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...