Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"B" Mode på Leaf


*F*

Anbefalte innlegg

Min nye leaf 2014 mod har to kjøremoduser, "D" og "B", samt begge kan kombineres med "ECO".

 

ECO Bremser bilen litt når man slipper akselerasjons-pedalen, B det samme, men bare enda mer.

 

Selger mente B ikke bar en kjøremodus, men bare ment til å bruke når man skulle bremse ned.

Andre har ment at dette er en kjøremodus som man kan bruke hele tiden som er mer effektiv.

 

Hva er korrekt? Instruksjonsboken hinter om sistnevnte.

2015-nissan-leaf-s-hatchback-gear-shift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en 2013 Leaf Tekna.

Den hadde cruise control og ikke fartsholder (det har vel forsatt ikke nyere Leaf mener jeg).

Jeg brukte alltid B når jeg kjørte fordi da greide bilen også å holde farten i relativt bratte nedoverbakker når cruise control var på.

Men man kan ikke ha fullt batteri da fordi B bremser bare når batteriet har gått ned et par prosent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørte litt en slik Toyota etteleranna nyere hybrid HR-V eller noe slikt for en stund siden, og der sto det i instrukskonsboken at B bare skulle brukes i nedoverbakker.

 

Men mulig det er anneledes på blad.

Jeg kjenner begge bilene.

 

Toyotas B: Kobler inn bensinmotoren. Brukes i nedoverbakker hvor vanlig elektrobrems ikke er nok (cruise control kobler inn bensinmotoren automatisk dersom du har det). B brukes typisk i bakker med skilt om low-gear.

 

Nissan Leafs B: Endrer på mengden regenerering. Kan brukes hvor som helst. Kjekt å slippe å trykke på bremsen. Google "one pedal driving"

Lenke til kommentar

Som nevnt så er regenereringen heftigst på B, derfor også forhandlers anbefaling å bruke den i nedoverbakker.

 

Hvordan du ønsker å bruke de ulike modusene bestemmer du selv etter komfort og type kjøring, hva du velger skader uansett ikke kassen eller motoren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...