Gå til innhold

KOMMENTAR: Tre tegn på at TV-dekoderen snart er død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortsatt kun 25fps på slike streaming-sider, så inntil de oppgraderer til 50fps så er det ikke "ekte" TV-sendinger for min del... Mye innhold broadcastes i 50p, og sånn har det vært helt siden 1954. Dumt å halvere frameraten, det må vel disse selskapene snart skjønne dersom dette er den fremtidens erstatning?

 

Hvilken verden lever du i egentlig? Masser av serier og spesielt film er jo filmet i nettopp 24/25fps.... Eller 24/25p eller Hz om du vil. Bare fotball etc som kanskje er 50/60fps.

Lenke til kommentar

Canal Digital sin app på Apple TV er alt for ustabil å buggy enda, den mangler tekst på di fleste utenlandske kanalene (discovery, natgeo osv.), bildekvaliteten er dårligere enn satelittmottakeren dems og pauser du kan du ta deg f... på at lyd/bilde er ute av synk etterpå.

Lenke til kommentar

 

Fortsatt kun 25fps på slike streaming-sider, så inntil de oppgraderer til 50fps så er det ikke "ekte" TV-sendinger for min del... Mye innhold broadcastes i 50p, og sånn har det vært helt siden 1954. Dumt å halvere frameraten, det må vel disse selskapene snart skjønne dersom dette er den fremtidens erstatning?

Hvilken verden lever du i egentlig? Masser av serier og spesielt film er jo filmet i nettopp 24/25fps.... Eller 24/25p eller Hz om du vil. Bare fotball etc som kanskje er 50/60fps.

 

Alt av studioprodusert materiell pleier være 50fps.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er RiksTV-kunde med PVR-mottaker.

 

Har i flere år ergret meg over at opptak ofte blir kuttet enten i starten eller på slutten.

 

Den enkle grunnen til det, er at programmet er forskjøvet i tid den ene eller andre veien..

...og at opptaks-tidspunktet bestemmes ene og alene av klokkeslett!

 

Jeg mener at i 2017 bør vi kunne forlange at opptaksstart blir styrt av program-ID!?

 

mvh

 

Asle Johansen

 

Det blir jo styrt av epg*en, men den er jo ikke ALLTID oppdatert, hvis det skjer endringer i sendeskjemaet nært opptil programmet.

RiksTV burken kan settes opp til å ta opp litt mer enn programmet (10 minutter eller så), slik at du får med slutten på filmen, selv om noen kvalifiserer sett for Fotball Em, msn finner intelligent liv på Mars e.l.

Lenke til kommentar

Har veldig vanskelig å tro at bildekvaliteten er like bra via app som via dekoderen. Har canal digital selv. Bruker appen mye når jeg er ute, men når jeg caster til TVen kan det ikke sammenlignes med dekoderen til TVen. Ser ikke problemet med navigering heller. Så er veldig fornøyd. Sa opp i fjor for å kun bruke nettbaserte tjenester, men ble ringt opp med et så bra tilbud at det ikke var noe å lure på.

 

Men veldig bra løsning for folk som vil bruke TVer andre steder enn der de har den dekoderkabelen.

Endret av VinceK
Lenke til kommentar

Om man ønsker TV kanaler eller ikke, er en egen diskusjon...

 

Etter den nye lavstandarden til tek.no (jeg er litt frekk i tonen nå), så utelates en del sider av saken:

1. Det er leverandører som tilbyr TV uten å måtte ha dekoder (CAM rett i Tv)

 

2. Bildekvaliteten er forskjellig fra ulike leverandører, der TV via apper og "nettløsninger" ofte har dårligere kvalitet (selv om båndbredden er stor nok). At bildekvalitet er utelatt er merkelig.

 

3. Prisen på en opptaksdekoder er sterkt variabel, fra gratis (uten leie) og sterkt rabattert, til altfor dyrt. Altså ikke alltid dyrt...

 

Det som er dårlig er at så få tilbyr dokoderfri TV løsning.

En annen utfordring er at smarte TVer, kun vil være brukelig i få år. Smart delen vil bli utdatert og ikke lenger støttet etter viss tid. Typisk 3-5 år. Akkurat som på mobiler og annet. Altså vil skjermen og tuneren være god i veldig mange år etter at smartbiten er utdatert og ubrukelig.

 

Forøvrig så er dagens dekodere ikke lenger rene tunere, det er med smartfunksjoner som streaming (div apper) m.m. Så da trenger man kanskje ikke en egen streamingboks i tillegg. Vi ser nok skifte til bedre "dekodere" i tiden som kommer.

 

Ulempen er uansett at man er låst til løsninger ut fra hva som er av kabler der man bor.

Utfordringer med opptak blir nok bare større i fremtiden. Rettigheter, som nevnt.

 

Noen opptak vil man ha i mange år, typisk opptak fra TV, som ikke er en film eller serie. Det er tross alt mye utenom film og serier man ikke kan finne på andre måter enn opptak fra aktuell kanal. Visse program får man i dag kun sett på TV pga rettigheter.

Å ta opp en film eller serie har nok lite for seg, utenom at det er ekstra lettvint å spille av opptaket. Da dette mest trolig vil være tilgjengelig i mange år.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

Fortsatt kun 25fps på slike streaming-sider, så inntil de oppgraderer til 50fps så er det ikke "ekte" TV-sendinger for min del... Mye innhold broadcastes i 50p, og sånn har det vært helt siden 1954. Dumt å halvere frameraten, det må vel disse selskapene snart skjønne dersom dette er den fremtidens erstatning?

 

Hvilken verden lever du i egentlig? Masser av serier og spesielt film er jo filmet i nettopp 24/25fps.... Eller 24/25p eller Hz om du vil. Bare fotball etc som kanskje er 50/60fps.

Hvor bra bilde og lyd man får handler om bitrate, jo høyere bitrate jo bedre bilde og lyd. Netflix har en latterlig lav bitrate i forhold til bluray filmer. Og på dekoderen satellitt har dobbel så høy bitrate som disse streaming-sider til Netflix, NRK, Tv2 osv. Jeg skal nok beholde dekoderen min i lang tid enda.

Lenke til kommentar

Har noen erfaring med om TV delen til Altibox har blitt bedre kvalitetsmessig?

I fjor var Canal digital parabol sin kvalitet bedre enn Altibox.

Forøvrig vet jeg noen tar TV fra parabol og kun nett fra Altibox. Da Altibox er dyrt med TV og nett.

Nå har også Altibox vært åpne på at dem har forsømt og undervurdert sin TV del. Fokuset har vært Internett.

Lenke til kommentar

Hvor bra bilde og lyd man får handler om bitrate, jo høyere bitrate jo bedre bilde og lyd. Netflix har en latterlig lav bitrate i forhold til bluray filmer. Og på dekoderen satellitt har dobbel så høy bitrate som disse streaming-sider til Netflix, NRK, Tv2 osv. Jeg skal nok beholde dekoderen min i lang tid enda.

 

En sannhet med visse modifikasjoner. Det kan være store forskjeller i enkodingskvalitet på samme bitrate. Her blir det et kompromiss mellom ytelse, forsinkelse og kostnader. I en del tilfeller blir det også snakk om transkoding - f.eks. at det er et allerede lossy komprimert format som blir enkodet på nytt igjen til lavere kvalitet.

Lenke til kommentar

 

Kortmodul i TVen er MYE bedre

 

 

Spørs hva man sammenligner - ikke alle tv-er er like gode, og en grunn til at det også er anbefalingslister av tv-er fra en del tv-leverandører. Men store forskjeller mellom dekoderne også. En del dekodere har f.eks. flere tunere og pre-tuner, slik at kanalskiftene blir mye raskere. Selv om det er standarder, er dekoderne mer "fintilpasset" leverandørens løsninger - kan være at man får mer tv-guide-informasjon, at endringer i større grad blir detektert automatisk osv.

 

Tar man f.eks. Canal Digital Kabel, vil man med kortmodul i tv-en ikke få tjenester som start-forfra og arkivene (og da arkiv med samme sendekvalitet som live-sendingen).

Lenke til kommentar

Operatørspesifikke mottakere burde vært historie for lenge siden. Proteksjonisme med tilhørende paranoia hos rettighetshavere og distributører har fratatt forbrukerne mange gode produkter. Selv om det juridisk har vist seg umulig å nekte bruk av mottakere som ikke er velsigna av nettoperatøren så gjør de alt de kan for å stemple dette som en alvorlig forbrytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...