Gå til innhold

Hvorfor må jeg roame når jeg skal motta MMS?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest at roaming betyr, eller tilsvarer, bruk av mobildata i utlandet, mens du ikke roamer når du er i det landet SIM-kortet er registrert i. Vet ikke om jeg har forstått det rett, har lurt på forskjellen mellom mobildata og roaming.

 

Men hvorfor må jeg roame når jeg bare skal motta en simpel MMS? Det holder ikke å slå på mobildata; roaming på være skrudd på i tillegg. Dette når det gjelder MMS sendt fra Norge til Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Roaming brukes når du er tilkoblet et annet nett enn operatørens. Befinner du deg i USA f. eks. og er tilkoblet Verizon må du ha på roaming. For din del har det ingen praktisk betydning om du har det på eller av i Norge.

 

Hør med operatøren om det skal være slik.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Operatør? Telefon?

Jeg har Chili mobil nå, hadde One Call tidligere. Jeg mener at det samme var tilfelle med One Call, men det kan jeg ikke være sikker på. Telefonen jeg har er Nexus 6P. Min far (som er den som sender meg MMS) har for tiden en Samsung A3, med et eller annet Telia-abonnement. Han hadde Nokia Lumia 920 tidligere.

Lenke til kommentar

Er poenget at roaming ikke skal være nødvendig? Må innrømme at jeg ikke har sett på de innstillingene før. Men jeg skal gjøre det neste gang en MMS er i anmarsj, det er ikke så ofte  :)

 

Og en MMS kan uansett ikke lastes ned over WiFi, eller?

Lenke til kommentar

Autohent ved roaming må være skrudd på under SMS/MMS-innstillingene for at den skal hente/laste ned meldingen når du roamer. Sjekk innstillingene i meldingsklienten på mobilen din.

Om ikke autohent er skrudd på må du først godkjenne nedlastning av MMS-meldinga.

 

Og jo, dataroaming må være på for at MMS skal hentes når du ikke er på hjemmenettet.

Endret av Ziiimba
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare sjekke innstillingene med én gang? ;) Og så vidt jeg vet behøver du ikke aktivere roaming.

Jeg la inn det som kan legges inn nå. Men det ser ut som det forsvant etter at jeg la inn en ny APN. (Bare Netcom står der fortsatt, selv om jeg la inn en ny en for Chili.) Uansett får jeg jo hentet MMS, bare at jeg må huke av for roaming. Jeg det aldri aktivert ellers, fordi jeg er redd for at dette slår inn i utlandet.

Endret av Olvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...