Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reglene er dog ganske håpløse sammenligned med hva som blir vedtatt i de fleste andre land (ingen skatt). USA/Canda og Norge er vel blant de verste landene å eie krypto i.

Kom gjerne med kilder på «de fleste andre land». Og hvorfor skal kryptovaluta være skattefritt i motsetning til alle lignende formuesobjekter?

 

Anonymous poster hash: a46c5...f4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skattespørsmål:

 

Kryptovaluta er et formuesobjekt i følge våre kjære skattemyndigheter.  De likestiller dermed kryptovaluta med bolig.  Bolig er som kjent fritatt skatt dersom en har hatt eierskap til boligen i mer enn ett år (+ har bodd i boligen i ett av de to siste årene). 

 

Spørsmålet blir dermed:  Dersom vi har HODLT på kryptovaluta i mer enn ett år, er vi fritatt beskatning?  Eller kan det tenkes at de norske skattemyndighetene har noen særregler vedrørende kryptovaluta?  Jeg vet at de praktiserer 1-årsregelen i flere land, deriblant Tyskland. 

 

Takker for innspill.

 

Alt står her: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/skattemessige-konsekvenser-ved-bruk-av-bitcoins-og-andre-virtuelle-valutaer-for-privatpersoner/

 

Reglene er dog ganske håpløse sammenligned med hva som blir vedtatt i de fleste andre land (ingen skatt). USA/Canda og Norge er vel blant de verste landene å eie krypto i.

 

Kort fortalt må du skatte av all realisering (inkl. trading) som "annen inntekt", og du må føre opp total beholdning som "annen formue". Man må ikke dokumentere transaksjonene på selvangivelsen, men må kunne vise til logger på forespørsel.

 

 

Ja, er klar over alt dette. 

 

Det er dog hinsides at en må skatte av hver "gevinstrealisering" mellom ulike coins, og jeg mener det henger ikke på greip.  Det må kunne gå an å skille mellom gevinstrealisering til vanlige fiat (du vet, penger en faktisk kan betale skatten med) og gevinstrealisering til andre coins.  Dette fører bare til at en er nødt til å selge seg ut av posisjoner for å betjene skatten - noe som mest sannsynligvis genererer en ny skatt til neste år.  Høres ut som Dødens spiral. 

 

Det skal nevnes at jeg forstår argumentene om at en kan veksle 24% av gevinstrealiseringen i fiat på transaksjonstidspunktet, men det hindrer meg ikke i å få følelsen av at myndighetene opererer svært fiendtlig mot deltakerne i dette markedet. 

 

For de av dere som har vært i gamet i noen år - hvordan legger dere dette frem i skattemeldingen dersom dere f.eks driver med dagtrading?  Jeg er redd at dersom jeg er 100% ærlig med alle mine trades, så fører dette bare til at skattemyndighetene vil klassifisere meg som "Næringsdrivende", og må dermed ut med 40% istedenfor 24%. Ikke misforstå, jeg har et ønske om å være 100% ærlig, men det er kjedelig å bli pisket for det.

Endret av Rexmentula
Lenke til kommentar

Disse reglene er ikke spesifikt for kryptovaluta. Det var slik for aksjer og fond også før aksjesparekonto kom.

 

Det spiller heller ingen rolle om du selger et hus for et hus, eller en trompet for en fele. Realisering er det uansett ifølge skatteloven.

 

Anonymous poster hash: a46c5...f4e

 

Ja, jeg ser den.  Men nå skal det nevnes at kryptovaluta er mer likvid enn et hus, en trompet og en fele. Markedet er såpass nytt, så en kan jo håpe på at skattereglene vil endre seg med tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Disse reglene er ikke spesifikt for kryptovaluta. Det var slik for aksjer og fond også før aksjesparekonto kom.

 

Det spiller heller ingen rolle om du selger et hus for et hus, eller en trompet for en fele. Realisering er det uansett ifølge skatteloven.

 

Anonymous poster hash: a46c5...f4e

Ja, jeg ser den. Men nå skal det nevnes at kryptovaluta er mer likvid enn et hus, en trompet og en fele. Markedet er såpass nytt, så en kan jo håpe på at skattereglene vil endre seg med tiden.

Reglene er tilsvarende for vanlig valutatrading. Det er ingen grunn til at krypto skal reguleres annerledes.
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er egentlig day trading så hardt skattet mot vanlig inntekt? Eller vanlig gevinstbeskatning?

Day trading av crypto-valuta beskattes på samme måte som daytrading av andre formuesobjekter (riktignok er det gjort noen unntak for aksjer (blant annet i den nye aksjesparekontoordningen)).

Det er jeg klar over. Tenkte mer på hvorfor skatteprosenten er så høy ved day trading.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er egentlig day trading så hardt skattet mot vanlig inntekt? Eller vanlig gevinstbeskatning?

Day trading av crypto-valuta beskattes på samme måte som daytrading av andre formuesobjekter (riktignok er det gjort noen unntak for aksjer (blant annet i den nye aksjesparekontoordningen)).

Det er jeg klar over. Tenkte mer på hvorfor skatteprosenten er så høy ved day trading.

Det er den vel ikke? 24% i år, 23% til neste år. Samme som for alle andre kapitalgevinster. Med mindre det blir ansett som virksomhet da, men det skal mye til...da beskattes det som all annen virksomhetsinntekt.

Endret av Olanotsodunk
Lenke til kommentar

Skattespørsmål:

 

Kryptovaluta er et formuesobjekt i følge våre kjære skattemyndigheter. De likestiller dermed kryptovaluta med bolig. Bolig er som kjent fritatt skatt dersom en har hatt eierskap til boligen i mer enn ett år (+ har bodd i boligen i ett av de to siste årene).

 

Spørsmålet blir dermed: Dersom vi har HODLT på kryptovaluta i mer enn ett år, er vi fritatt beskatning? Eller kan det tenkes at de norske skattemyndighetene har noen særregler vedrørende kryptovaluta? Jeg vet at de praktiserer 1-årsregelen i flere land, deriblant Tyskland.

 

Takker for innspill.

Det der er et aldeles absurd resonnement. Bolig er et formueobjekt og kryptovaluta er formueobjekt, derfor er kryptovaluta bolig?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er egentlig day trading så hardt skattet mot vanlig inntekt? Eller vanlig gevinstbeskatning?

Day trading av crypto-valuta beskattes på samme måte som daytrading av andre formuesobjekter (riktignok er det gjort noen unntak for aksjer (blant annet i den nye aksjesparekontoordningen)).
Det er jeg klar over. Tenkte mer på hvorfor skatteprosenten er så høy ved day trading.
Det er den ikke.
Lenke til kommentar

Noen som har gjort seg meninger om hvorfor Ripple (XRP) ikke klarer å holde følge for tiden ? Klarer ikke å se noe som skal medføre nedgang, om ikke annet enn at den i så tilfelle er overpriset uten at jeg har klart å se det ?

Overpriset? Det er vel alle disse virtuelle pengene. Kommer jo bare an på hva folk vil kaste penger etter.

 

Jeg har kastet litt, og er godt i pluss. Men det er vanskelig å analysere valutaer som ikke er basert på noe annet enn spekulasjoner ☺️

Lenke til kommentar

Noen som har gjort seg meninger om hvorfor Ripple (XRP) ikke klarer å holde følge for tiden ? Klarer ikke å se noe som skal medføre nedgang, om ikke annet enn at den i så tilfelle er overpriset uten at jeg har klart å se det ? 

Ripple har økt noe voldsomt mot USD siste sju dager og cirka doblet seg mot Bitcoin på samme tid. Hva mener du med "ikke klarer å holde følge for tiden"???

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...