Gå til innhold

[Løst] Bondefangeri ved abonnement - prøver desperat å komme ut av spiralen


Anbefalte innlegg

Hei alle dere som driver å henger på forumet.

 

Masse brødtekst og sammendrag

I går ble min kone oppringt av et selskap som selger abonnement på ulike piller etc, mens jeg var på arbeid. Etter at jeg kom hjem, oppdaget jeg at hun hadde blitt oppringt av en selger fra dette firmaet 4 ganger, og like mange sms'er med oppfordring til å svare på sms med ordet ja.

Da vi snakket om dette etter jobb, fremkom det at hun hadde svart ja for å slippe å bli kontaktet av selger heller enn at hun hadde ønsket å kjøpe produktet.

 

Det første jeg gjorde da var å forsøke å oppnå kontakt med selger på samme nummer som det ble ringt opp fra, men det var åpenbart en svarer (det ble avspilt en slags innlest beskjer men denne var meget utydelig, og så ble det stille etter dette uten at det ble lagt på i andre enden).

 

Deretter sendte jeg SMS til det nummeret min kone ble oppringt fra, med tydelig beskjed på at det ikke er ønskelig med noe abonnement og at det angres på bekreftende svar. Dette ble sendt fra min kones telefon.

 

Like etter formulerer jeg en mail til firmaets kundesenter der jeg redegjør for at jeg skriver på vegne av min kone, at hun har gitt med fullmakt til å skrive på hennes vegne, og med klar og tydelig beskjed om at vi ikke ønsker tilsendt hverken pakke eller stå som abonnenter på produktet, og at forsendelsen skal stoppes umiddelbart.

 

 

I dag / formiddag:

Kontaktet firmaet på telefon og snakket med en kundebehandler som syntes å vise forståelse for situasjonen. Ba muntlig om det samme som jeg skrev i mailen og fikk forståelse for at vi hadde en gjensidig avtale på dette.

 

I kveld etter jobb:

Sjekket mailen, og henvendelsen jeg sendte firmaet i går ble besvart. Men her ble det kun spurt om min kones telefon-nummer, noe jeg finner merkelig da dette firmaet allerede har kontaktet henne (og åpenbart har postaddressen for å sende pakke og regning) dagen før pr telefon - da visste de jo meget godt hva telefonnummeret hennes var, ettersom det ble ringt opp hele 4 ganger.

 

Enda en mail sendes til firmaet hvor jeg nevner samtalen med kundebehandleren tidligere i dag, og hva jeg mente ble utfallet/avtalen av denne samtalen.

Her ber jeg også om tilbakemelding der kansellering av utsending av pakke (og regning) bekreftes. Minner firmaet enda en gang på at jeg krever forsendelse kannselert.

 

 

Tidligere erfaring med samme firma

Samme firma har tidligere fått min kone til å svare på sms med det resultat at vi ble "bondefanget" med et abonnement hvor det var vanskelig å få stoppet.

 

Derfor prøver jeg nå å få faenskapet stoppet før det begynner, mest av prinsipp og det å slippe å føle at man er blitt lurt inn i noe man må betale for.

 

Det som skjer når pakken og fakturaen ankommer er at pakken er for stor til å kunne sendes som brevpost i de røde postkassene.

Og så er det jo sånn her i norge at for å slippe å måtte betale for en bestilt (i dette tilfellet påtvunget/overtalt - noe som neppe har noen rettslig betydning) vare, så må denne sendes tilbake, noe vi (jeg og kone) bruker rundt en hundrelapp på (koster mer enn regninga for første forsendelse).

 

 

Hvorfor jeg styrer og herjer, og bruker så mye tid som jeg gjør

Målet med hele greia er at - dersom pakken mot formodning skulle dukke opp i min kones postboks (noe jeg har en sterk misstanke at den gjør, tross mine iherdige forsøk på å stoppe det) - så mener jeg å kunne dokumentere alle mine henvendelser til firmaet for å stoppe forsendelsen før den sendes ut.

 

Mitt spørsmål til dere kjære forumgjengere (for de som gidder å lese gjennom hele leksa) er:

Når pakken kommer (hvis den kommer) og vi nekter å sende pakken tilbake uten at firmaet først betaler for forsendelsen - det er nå jussen kommer inn i bildet:

Har jeg da retten på min side? Eller kan firmaet kreve at vi enten betaler for pakken eller sender den tilbake med retten på sin side ???

 

 

Og til slutt - lite utbrudd / reaksjon fra min side

Er det fornuftig fra min side - dersom firmaet trenerer saken på en slik måte at pakken kommer likevel - å anmelde firmaet for brudd på privatlivets fred og rett (eller hva det nå defineres som)?

 

Siste spørsmålet er rett og slett fordi jeg er luta lei dette firmaet. De ringer min kone, de har vært på min mor også for noen år siden. Det går massevis av timer / fritiden med brevskriving for å kansellere abonnemanget :realmad: .

De har aldri ringt meg direkte - magefølelsen min tilsier at det må finnes en slags svarteliste og hviteliste som florerer blandt selgermiljøene ettersom min mor og min kone synes å få stadige henvendelser fra til tider pågående selgere.

 

 

 

Setter pris på gode svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Hva med at din kone slutter å svare ja på slike meldinger?

Hva med angrerett. Har man ikke 14 dager ubetinget angrerett i slike tilfeller? Er det tilstrekkelig å fylle ut et standard skjema som skal ligge ved første forsendelse? (Jeg quota deg så du skulle få varsel.)

Lenke til kommentar

 

Hva med at din kone slutter å svare ja på slike meldinger?

Hva med angrerett. Har man ikke 14 dager ubetinget angrerett i slike tilfeller? Er det tilstrekkelig å fylle ut et standard skjema som skal ligge ved første forsendelse? (Jeg quota deg så du skulle få varsel.)

 

Som hovedregel er det det, jo. De finnes en del unntak i angrerettsloven, men de typiske abonnementene som selges på telefonsalg (sokker, blader osv.) er det angrerett på.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for at dere tok dere tid til å lese dette og besvare.

 

Når det kommer til det første svaret så er det jo sånn at "skaden" allerede har skjedd, jeg kan jo heller ikke pålegge min kone ikke å besvare telefoner.

 

Når det kommer til reservasjon mot telefonsalg, så mener jeg at våre telefon-numre er oppført i brønnøysundregistrene, men skal sjekke dette. Når jeg tenker meg om så er det noen år siden jeg registrerte telefonnumrene der, og hvis dette er noe som har begrenset varighet - 3-4 år siden sist tenker jeg.

 

Savner litt tanker rundt det jeg spør om - brenner vi nå inne med dette her uansett hvilke tiltak jeg gjør eller ikke gjør? Ønsker å vinne frem i denne saken, og med det mener jeg at jeg ikke bruker penger på tilbakesending av pakke.

Og noen tanker om det at pakken sansynligvis sendes fra firmaet uansett om jeg har gitt klar beskjed om å kansellere - samme dag og lenge før firmaet ville ha sendt pakken med posten rent fysisk.

 

La oss snu litt på flisa. Si at jeg eier et firma, la oss kalle dette firmaet dinpakkeuansettomduvilellerikke. Mitt firma samler inn masse kronestykker uten nevneverdig verdi. Så sender jeg ut disse myntene til dere og krever en femtilapp for et kronestykke, men krever at forsendelsen er hel - samtidig som eska er akkurat for stor til å sendes som brevpost.

Firmaet dinpakkeuansettomduvilellerikke har dermed funnet en helt fenomenal effektiv forretningsmetode. Hvem ved sin fulle fem(mer) vil vel bruke en hundrelapp på å sende pakken i retur når det koster mindre å betale fakturaen som følger med pakken?

 

Jo - det er meg. Men i dette tilfellet må jeg jo for svarte kunne kreve at firmaet betaler meg for retur av varen når jeg melder fra om kansellering FØR pakken sendes ut. Det er jo dette som er sakens kjerne.

 

Og hvis det nå er slik (ja det er jo akkurat det) at dinpakkeuansettomduvilellerikke kan drive å sende slike pakker rundt i hytt og pine - og gud forby - med loven i hånd . . .

Ja farsken - det ser jo ut som de har loven på sin side. Jeg er redd dem vinner saken uansett.

 

Og min definisjon på at firmaet vinner er at vi må bruke penger på å sende dette tullet i retur, og gjør vi ikke det (uansett hva jeg kan dokumentere eller ikke) så kan de kjøre på med purringer og inkassokrav som vi ikke har noe som helst å stille opp med (fordi firmaet har loven på sin side).

Lenke til kommentar
La oss snu litt på flisa. Si at jeg eier et firma, la oss kalle dette firmaet dinpakkeuansettomduvilellerikke. Mitt firma samler inn masse kronestykker uten nevneverdig verdi. Så sender jeg ut disse myntene til dere og krever en femtilapp for et kronestykke, men krever at forsendelsen er hel - samtidig som eska er akkurat for stor til å sendes som brevpost.

Firmaet dinpakkeuansettomduvilellerikke har dermed funnet en helt fenomenal effektiv forretningsmetode. Hvem ved sin fulle fem(mer) vil vel bruke en hundrelapp på å sende pakken i retur når det koster mindre å betale fakturaen som følger med pakken?

Genial forretningsmetode å sende ut pakker som ikke er bestilt, og forvente at "kundene" (med store anførselstegn) enten betaler eller sender de i retur? Tror ikke det... Får jeg en pakke i posten som er adressert til meg, men ikke bestilt (og det forekommer; f.eks. de typiske reklamepennene med inngravert navn som "alle" næringsdrivende får reklameprøver av...) så går den høyst sannsynlig rett i søpla.

 

Har du derimot fått en bestilling/bekreftelse (og det kan bety et "JA" på tekstmelding) fra kunden først, så blir det noe helt annet, men det får du neppe fra "oss" (altså "dere") ; i alle fall ikke meg...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Savner litt tanker rundt det jeg spør om - brenner vi nå inne med dette her uansett hvilke tiltak jeg gjør eller ikke gjør? Ønsker å vinne frem i denne saken, og med det mener jeg at jeg ikke bruker penger på tilbakesending av pakke.

Og noen tanker om det at pakken sansynligvis sendes fra firmaet uansett om jeg har gitt klar beskjed om å kansellere - samme dag og lenge før firmaet ville ha sendt pakken med posten rent fysisk.

 

La oss snu litt på flisa. Si at jeg eier et firma, la oss kalle dette firmaet dinpakkeuansettomduvilellerikke. Mitt firma samler inn masse kronestykker uten nevneverdig verdi. Så sender jeg ut disse myntene til dere og krever en femtilapp for et kronestykke, men krever at forsendelsen er hel - samtidig som eska er akkurat for stor til å sendes som brevpost.

Firmaet dinpakkeuansettomduvilellerikke har dermed funnet en helt fenomenal effektiv forretningsmetode. Hvem ved sin fulle fem(mer) vil vel bruke en hundrelapp på å sende pakken i retur når det koster mindre å betale fakturaen som følger med pakken?

 

Jo - det er meg. Men i dette tilfellet må jeg jo for svarte kunne kreve at firmaet betaler meg for retur av varen når jeg melder fra om kansellering FØR pakken sendes ut. Det er jo dette som er sakens kjerne.

 

Og hvis det nå er slik (ja det er jo akkurat det) at dinpakkeuansettomduvilellerikke kan drive å sende slike pakker rundt i hytt og pine - og gud forby - med loven i hånd . . .

Ja farsken - det ser jo ut som de har loven på sin side. Jeg er redd dem vinner saken uansett.

 

Og min definisjon på at firmaet vinner er at vi må bruke penger på å sende dette tullet i retur, og gjør vi ikke det (uansett hva jeg kan dokumentere eller ikke) så kan de kjøre på med purringer og inkassokrav som vi ikke har noe som helst å stille opp med (fordi firmaet har loven på sin side).

Firmaet har ikke loven på sin side ved å gjøre det du beskriver, av en lang rekke grunner. Men om firmaet har en bekreftelse fra deg på at du har bestilt den aktuelle pakken, så starter du i oppoverbakke når du nekter for å ha en avtale med dem.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til reservasjon mot telefonsalg, så mener jeg at våre telefon-numre er oppført i brønnøysundregistrene, men skal sjekke dette. Når jeg tenker meg om så er det noen år siden jeg registrerte telefonnumrene der, og hvis dette er noe som har begrenset varighet - 3-4 år siden sist tenker jeg.

 

Jeg mener å huske at jeg registrerte meg som person og at det er automatikk i registeret så alt nytt blir registrert, telefonnummer og adresse, men det var 15 år siden så jeg er ikke 100% sikker.

 

Det jeg gjør er å si at de skal fjerne meg fra telefonlistene dems og mener at de er pålagt å gjøre det.

 

Bedrifter har i dag et krav om å oppdatere telefonlistene sine etter Brønnøysundregistrene månedlig har jeg hørt/lest.

 

Edit; https://www.brreg.no/om-oss-nn/samfunnsoppdraget-vart/registera-vare/reservasjonsregisteret/

Ganske strengt.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Når det kommer til reservasjon mot telefonsalg, så mener jeg at våre telefon-numre er oppført i brønnøysundregistrene, men skal sjekke dette. Når jeg tenker meg om så er det noen år siden jeg registrerte telefonnumrene der, og hvis dette er noe som har begrenset varighet - 3-4 år siden sist tenker jeg.

 

En reservasjon i Brønnøysund er evigvarende.

 

Reservasjonen gjøres på fødselsnr (11 siffer), slik at alle i husstanden bør registreres.

 

Navn og adresse blir automatisk oppdatert fra folkeregisteret.

 

Ved bytte av telefonnr bør du legge inn det nye nummeret manuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, da skulle vi begge to ha reservasjonen i orden. I tillegg til dette så har jeg tidligere hatt kontakt med dette firmaet og fått muntlig avtalt at vi ikke ønsker å bli kontaktet i fremtiden.

 

Har forøvrig fått skrivtlig bekreftesle på mail nå at både abonnemang og forsendelse er stoppet. Så jeg tenker at saken ser ut til å ha løst seg.

 

Var forresten litt moro å se all responsen etter å ha beskrevet det fiktive firmaet og salgsmetodikk, setter pris på svarene deres. Setter "beste svar" på krikkert sitt innlegg for det besvarer direkte det spørsmålet jeg var ute etter i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Hva mener du med tull, Tom?

 

Situasjonen som beskrevet i første post er høyst reéell. Men da jeg leste postene og fremdeles og egentlig ikke fikk gehør for at jeg hadde en god sak på noe som helst vis (dette kom etter min andre post) så kunne jeg sikkert vrengt av meg noe tull, men dette ville sikkert kun ført til missnøye blandt de av dere som hadde svart, så jeg valgte da heller å beskrrive et fiktivt firma dinpakkeuansettomduvilellerikke der jeg helt klart overdriver firmaets forretningside.

De som leser første posten og ikke selv har vært i samme situasjon klarer neppe å føle samme frustrasjon som meg, derav lettvindte svar hvor løsningen nødvendigvis må innebære bruk av tidsmaskin eller krystallkule noe jeg åpenbart ikke har tilgang til.

 

Ved å beskrive dette fiktive firmaet, klarte jeg kanskje i større grad å få leseren av teksten til å kunne kunne sette seg inn i situasjonen som pakkens mottaker.

 

Dette var ikke tull ser du, for det ledet frem til de svarene jeg var ute etter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...