Gå til innhold

Multicom lanserer «ultrabook» til under 2000 kroner – med Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes dette virket som et godt kjøp, før jeg så hvor mye annet som har kommet med N3450-prosessor det siste året, og hvor dårlig den scorer mot f.eks. en normal prosessor som i5 eller i3. Men likevel, i følge diverse reviews av Celeron N3450 skal den holde fint til tyngre websurfing, fullHD (eller 4K til og med)-video og office uten å føles treg.

 

Hvis det er mulig å boote fra m.2-SSD-en, så kan man jo ha en helt OK studentlaptop i aluminiumskonstruksjon med matt ips-panel, 10 timers batterilevetid (hvis det stemmer) og full hd-oppløsning for godt under 3000kr. Det er faktisk ikke verst. Jeg la inn en 128GB m.2-SSD i regnestykket, ettersom ytelsen på eMMC-lagringen sannsynligvis er helt begredelig, om ikke ut av boksen, så ihvertfall etter en stund. Jeg tviler på at det er noe man ønsker å bruke som systemdisk.

 

Men så spørs det hvor mange timer man må krangle med Multicom før de innrømmer at du har fem års reklamasjonsrett hvis noe ryker etter to år. Tid er jo også penger, og "leveres med 2 års garanti" lover jo ikke godt. I tillegg må man ha peiling og tid nok til å reinstallere win10 på SSD-en. Sammenliknet med tiden det uansett tar å oppdater win10-installasjonen den kommer med er riktignok forskjellen i tidsbruk der ganske marginal.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det en svak maskin . Vi snakker jo helt i bunnsegmentet her .Men det eg tenkte var å muligens kjøpe den for å bruke den som en ren linux maskin med en "lightweight" distro installert.

 

Hvis man ser på den som det den er , en laptop i det billigeste segmentet , ikke har behov for mer, og tenker å "mikse og trikse" i  linux på den er det en fin maskin. 

 

Den har full hd skjerm ,alu chassi , bedre cpu , er i samme utseende og størrelse som pinebook , og den koster kun 500 kr mer en pinebook koster med frakt og moms inn til landet.

 

Derfor brukte eg utrykket pinebook killer og eg synest den virker interessant sånn sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

When comparing performance, you’ll probably want to look up storage benchmarks for the eMMC-based device in question—some devices are faster than others. Advances in hardware and new eMMC standards are making eMMC faster. However, if you’re a serious laptop user, you probably don’t want to be stuck with eMMC-based storage underlying your Windows laptop—even if it would save you some money.

Kilde:

https://www.howtogeek.com/196541/emmc-vs.-ssd-not-all-solid-state-storage-is-equal/

Lenke til kommentar

 

For svak CPU. Kun to kjerner. For lite plass. For lite minne.

Står over.

 

Beklager at jeg ikke finner bedre og mer høflige ord - men det er noe som må seriøst feile deg hvis du f**n meg forventer noe annet enn tynn suppe for snaue to spenn. Det er jo snakk om budsjettmaskin til de gradene! For den prisen må du være glad at det er en ekte datamaskin i det hele tatt og ikke et teit leketøy for småbarn fra 90-tallet med trykt bilde for "skjerm" og 3 knapper alle spiller av forskjellige forhåndsinnspilte lyder.

Nei man får det man betaler for. Pga lav kronekurs, så må man over 5000kr for å få en funksjonell PC.

Styr unna Celeron-PC'er. Man blir bare irritert over brukeropplevelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant, det har vel kanskje skjedd litt der og, må innrømme at jeg trodde det var ganske dødt. Husker de pleide å ha elendig ytelse i vanlig bruk som systemdisk sammenliknet med rene lese- og skrivehastigheter. Fant bare et par eMMC-benchmarks i en random reddit tråd fra som var noenlunde nylige (fire måneder siden), resultatene er fortatt ikke veldig imponerende:A1nheY0.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er det en svak maskin . Vi snakker jo helt i bunnsegmentet her .Men det eg tenkte var å muligens kjøpe den for å bruke den som en ren linux maskin med en "lightweight" distro installert.

 

Hvis man ser på den som det den er , en laptop i det billigeste segmentet , ikke har behov for mer, og tenker å "mikse og trikse" i  linux på den er det en fin maskin. 

 

Den har full hd skjerm ,alu chassi , bedre cpu , er i samme utseende og størrelse som pinebook , og den koster kun 500 kr mer en pinebook koster med frakt og moms inn til landet.

 

Derfor brukte eg utrykket pinebook killer og eg synest den virker interessant sånn sett.

 

Tror du er kurant å installere linux på den? Spør for en venn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har brukt mitt Asus Transformer T100 (Win10) nettbrett med tastatur, kjøpt til rundt 2000 kr, daglig til skole de siste tre årene. Ytelsen har vært helt finfin til oppgaveskriving, internett, Netflix (koblet til tv og ellers), etc. Skjønner ikke hvilken annen bruk folk forventer i to tusen kroners-prisklassen?

Endret av afterall
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

"leveres med 2 års garanti" lover jo ikke godt.

 

Nei, og det er vel rett og slett ikke lov å markedsføre en garanti som ikke tilbyr noe bedre enn vanlig reklamasjonsrett i Norge.

Det stemmer, men det er fortsatt lov å reklamere med 2 års garanti, forutsatt at den dekker mer enn reklamasjonsretten. Husk også at ved bruk av reklamasjonsrett ligger bevisbyrden hos kunden, men i en garantisak så er det selger/produsent som må bevise at feilen evt. ikke dekkes for å komme seg unna. Så jo, enhver garanti har faktisk noe for seg, selv her i Norge med våre gode forbrukerrettigheter.
Lenke til kommentar

Kjøpte selv en kr 2500 "ordentlig PC", som også noen vil synes er en undermåler-PC. Beefet den litt opp med Samsung 850 EVO på 500 Gig. Noe som selvsagt heller ikke er gratis. Byttet ut alle RAM-brikker så det ble 8 Gig.

 

Den er ganske kjapp når den er ryddet smidig, men tåler også en støyt med bakgrunnsprosesser. Den er kjempefin til mye, men frarådes som gamingmaskin.

 

Prosessoren er alt annet enn noe dårlig, men heller ikke spesiellt heftig. En relativt moderne 4-kjerners Pentium CPU modell N3540.

 

Noe slikt ville jeg kanskje ikke anbefalt på den Multicom-PC-en. Men kan man få til å sette den sekundære disken som boot-disk? Altså sette inn en ordentlig SSD på den, eller må man leve med å boote treg eMMC på den?

Endret av G
Lenke til kommentar

Kjøpte selv en kr 2500 "ordentlig PC", som også noen vil synes er en undermåler-PC. Beefet den litt opp med Samsung 850 EVO på 500 Gig. Noe som selvsagt heller ikke er gratis. Byttet ut alle RAM-brikker så det ble 8 Gig.

 

Den er ganske kjapp når den er ryddet smidig, men tåler også en støyt med bakgrunnsprosesser. Den er kjempefin til mye, men frarådes som gamingmaskin.

 

Prosessoren er alt annet enn noe dårlig, men heller ikke spesiellt heftig. En relativt moderne 4-kjerners Pentium CPU modell N3540.

 

Noe slikt ville jeg kanskje ikke anbefalt på den Multicom-PC-en. Men kan man få til å sette den sekundære disken som boot-disk? Altså sette inn en ordentlig SSD på den, eller må man leve med å boote treg eMMC på den?

 

Hvilken maskin er dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...