Gå til innhold

Virtual Console vs emulatorer vs the real thing?


p10

Anbefalte innlegg

Jeg har en moddet original xbox med emulatorer for nes, snes og n64 på.

 

Nå som jeg er lykkelig eier av både wii pg wii u, lurer jeg på om VC er verdt å kjøpe til disse? Eller gjør emulatorene på xboxen samme jobben? Er f.eks VC-spillene tilpasset hdmi?

 

Lurer også på om det er verdt å begynne å samle spill til den gamle snesen min, hvis vi kun snakker om spilleopplevelse og ikke samlemani!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både emulator og den digitale bildebehandlingen gir forsinkelse, så skal du ha den beste spilleopplevelsen trenger du en gammeldags glass-TV og originalt utstyr. Et alternativ til originalkassetter er såkalte flash carts, som man kan laste inn roms på. Om disse gir forsinkelse eller ei er jeg usikker på, men spillene skal kjøre på originalhardwaren, så i teorien skal opplevelsen bli den samme. Har nettopp bestilt meg en til NES for å teste. Disse er ikke billige, men originale klassikere blir fort enda dyrere. Særlig etter at "retro-haiene" har støvsugd markedet og startet butikk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

N64-spill bruker ofte polygonmodeller, ikke sprites. Der har emulatorer den fordelen at de kan rendre disse i høyere oppløsning enn orginalen, noe som gir et ganske imponerende resultat. Det er også mulig med high res texture packs som kan endre utseendet på spillet til det bedre.

 

Virtual Console er forøvrig en emulator, bare en offisiell, til dels begrensa en. Det er noen festlige anekdoter rundt akkurat det: http://www.eurogamer.net/articles/2017-01-18-did-nintendo-download-a-mario-rom-and-sell-it-back-to-us

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Hvilken Xbox er det snakk om må jeg først spør om? :)

 

Mange som emulerer ting på på PC vet jo at ting ikke går helt knirkefritt, masseviss av krasj og det er ett ræva kjør for å få skikkelige kontrollere til å fungere som de skal..

 

Har ikke så mange gode tips å gi dog..

Lenke til kommentar

Det er en original xbox som er softmoddet. Har testet ut emulatorer på PC med jevne mellomrom de siste 15 årene, og har erfart det du beskriver.

 

Da jeg moddet xboxen og fyrte igang Super Mario World, var det som å spille spillet på SNESen. Knirkefritt!

Endret av p10
Lenke til kommentar

Hvilken kassett kjøpte du til NES? Har sett litt på slike sd2snes-kassetter. Ulempen virker å være at det er en del spill de ikke klarer å kjøre.

Everdrive N8. Den bruker SD-kort der konkurrenten (PowerPak) bruker CF, og virker generelt mer brukervennlig. Det er minst 4 forskjellige flash carts til SNES, men ingen av dem klarer å fake SuperFX og SA1. Det går fint å emulere disse, men flash carts emulerer jo ikke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvilken Xbox er det snakk om må jeg først spør om? :)

 

Mange som emulerer ting på på PC vet jo at ting ikke går helt knirkefritt, masseviss av krasj og det er ett ræva kjør for å få skikkelige kontrollere til å fungere som de skal..

 

Har ikke så mange gode tips å gi dog..

 

Jeg bruker zsnes og der går alt knirkefritt. Null krasj og alle kontrollere jeg har testet funker rett ut av boksen, man må selvfølgelig stille inn hva hvem knapper skal gjøre. Eneste problemet jeg har opplevd er at man ikke kan bruke 2 identiske kontrollere pga. drivere antar jeg at det er.

Lenke til kommentar

Har kjørt gjennom SMW mange ganger på emulator og responstiden er bra. Ikke noe problem med inputlag så sant man ikke bruker en trådløs kontroller. Nå vet jeg ikke om det er relevant, men jeg rundet SMW på ca. 35 minutter noe jeg ikke tror jeg hadde klart hvis emulatoren ikke kjørte spillet bra nok.

 

Krever dog en bra CPU.

Lenke til kommentar

Emulator fungerer greit til rollespill og sånt som ikke krever maksimal følsomhet, men Super Mario World på emulator blir ikke helt riktig.

 

Forsinkelsen har vel mindre med emulatoren å gjøre, og mer med skjermen o.l? (dvs enkelte ting har delvis med windows/drivere å gjøre, feks at win10 forcer vsync(?) i windowed mode.

 

Moderne emulatorer for SNES fungerer forøvrig stort sett ganske problemfritt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virtual Console er strengt tatt bare emulering det også, bare at du har nesten ingen options å stille på. 

Vet ikke om jeg synes å kjøpe et VC spill til 64,- er noe bedre enn å laste ned en ROM og spille på ZSNES.

 

Ja, både VC og "nes classic" o.l er emulatorer, bare dårligere emulatorer som du sier.

 

AtW

Lenke til kommentar

Både emulator og den digitale bildebehandlingen gir forsinkelse, så skal du ha den beste spilleopplevelsen trenger du en gammeldags glass-TV og originalt utstyr. Et alternativ til originalkassetter er såkalte flash carts, som man kan laste inn roms på. Om disse gir forsinkelse eller ei er jeg usikker på, men spillene skal kjøre på originalhardwaren, så i teorien skal opplevelsen bli den samme. Har nettopp bestilt meg en til NES for å teste. Disse er ikke billige, men originale klassikere blir fort enda dyrere. Særlig etter at "retro-haiene" har støvsugd markedet og startet butikk.

Så lenge emulatoren er nøyaktig vil det ikke være noe mer forsinkelse enn fra original maskinvare.

Grunnen til at NES, SNES, og tilsvarende kan føles "tregt" på en PC i dag er fordi vi bruker LCD, som ofte har en forsinkelse fra inndata til presentasjon.

 

Jeg bruker zsnes og der går alt knirkefritt. Null krasj og alle kontrollere jeg har testet funker rett ut av boksen, man må selvfølgelig stille inn hva hvem knapper skal gjøre. Eneste problemet jeg har opplevd er at man ikke kan bruke 2 identiske kontrollere pga. drivere antar jeg at det er.

Hvis du noen gang møter på problemer bør du bytte til higan, det er en vesentlig mer nøyaktig emulator enn 10 år gamle ZSNES.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men jeg sliter litt med å se for meg at en emulator kan være like responsiv som original hardware. I hvert fall på godt optimaliserte spill.

Målet med en emulator er å simulere maskinvare, det er nettopp derfor det krever så enorme mengder ressurser i forhold til original maskinvare. Først i år kan mobiltelefoner kjøre Dolphin akseptabelt, og da snakker vi ytelsesklasse Galaxy S8 eller Xperia XZ Premium!

En emulator kan i mange tilfeller være mer responsiv enn original maskinvare, Digital Foundry lagde nylig en video der de legger originalt 3DO-bilde ved siden av en emulator, og det er ikke tvil om at emulatoren vil være vesentlig bedre å spille på.

Lenke til kommentar

Er fortsatt ikke overbevist. Høyere framerate betyr ikke nødvendigvis mindre input lag. Og bilspill er det ikke like krise heller, det er i spill som Tetris og Mario, som er designet med og for null forsinkelse, at man best merker det. Spiller man med BT-kontroller på telefon kan forsinkelsen bli direkte følbar, men selv på bedre løsninger får man en nummenhet i kontrollen på utsatte titler.

Dette var en interessant artikkel:

http://www.tested.com/tech/gaming/2712-why-perfect-hardware-snes-emulation-requires-a-3ghz-cpu/

Kilden, Byuu, skaperen av higan:

https://arstechnica.com/gaming/2011/08/accuracy-takes-power-one-mans-3ghz-quest-to-build-a-perfect-snes-emulator/

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...