Gå til innhold

Elon Musk: – Første Tesla Model 3 ferdigstilles på fredag


Anbefalte innlegg

 

 

 

Så model 3 blir 100% autonom? Tøfft!

 

Tja. Den har i hvert fall hardware til å bli det. Men software rulles gradvis ut så det er en stund til den blir 100%. Dog funker autopilot utrolig bra allerede, og Tesla jobber hardt med å utvikle den videre:https://www.tesla.com/no_NO/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long?redirect=no

Dessverre, ap2 når bare nivå 4. Tvilsomt at model 3 får nok HW til å nå noe lengre. Men i gitte situasjoner blir den jo 100% autonom. Men styret er på plass av en grunn:)

 

Styret må jo den selvsagt ha frem til den produseres til å være nivå 5 i alle situasjoner.

 

Men, Tesla har uttalt at de skal klare nivå 5 på denne hardwaren. Men, allerede på nivå 3 forsvinner jo behov for fartsviser, og de er tett på nivå 3 i en del situasjoner allerede med ap1. Tiden vil vise hvor langt de når med ap2, men jeg gleder meg til fortsettelsen...

Du må gjerne sitere når de har sagt dette, men går du på sidene til tesla og leser under ap fanen viser det seg fort at det er snakk om nivå 4. De siterer faktisk selve definisjonen. Kjører selv ap2 bil og har kjørt ap1, pr i dag med siste fw er de mer eller mindre på samme nivå, og det er langt i fra nivå 3. Men de kommer seg, fort. Det er trossalt kun en 6 måneders tid siden hw2 bilene rullet på veien og startet fra scratch, blir kjekt å se hva som skjer de 6 neste:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gjerne sitere når de har sagt dette, men går du på sidene til tesla og leser under ap fanen viser det seg fort at det er snakk om nivå 4. De siterer faktisk selve definisjonen. Kjører selv ap2 bil og har kjørt ap1, pr i dag med siste fw er de mer eller mindre på samme nivå, og det er langt i fra nivå 3. Men de kommer seg, fort. Det er trossalt kun en 6 måneders tid siden hw2 bilene rullet på veien og startet fra scratch, blir kjekt å se hva som skjer de 6 neste:)

Nivå 3 er når bilen tar seg av kjøringen, men varsler når sjåføren skal ta over. Kø-kjøring i dag er for eksempel ikke langt unna. Da kjører bilen stabilt og kan kjøre timesvis i rolig kø uten at sjåføren trenger å gjøre annet enn å berøre rattet for å vise at den er der. Grunnen til at dette ikke er nivå 3 i dag er at den ikke håndterer alle situasjoner, slik som vanskelig fletting eller hindringer i kanten i veibanen.

 

Det er flere sitater på Teslas sider som omtaler nivå 5 (kjøring uten sjåfør):

"Bygget på forbedret autopilot og bestilling av evnen til å kjøre helt på egen hånd på Tesla-en."

 

"Når du ankommer din destinasjon, kan du rett og slett bare tre ut ved inngangen, og bilen vil gå inn parkeringssøk-modus, begynne å søke ​​etter en plass og parkere på egen hånd. Et trykk på telefonen kaller den tilbake til deg."

 

Det har også vært snakket om at Tesla-ene skal kunne kjøre rundt og være selvkjørende taxi-er: "Vær også oppmerksom på at bruk av Tesla-en for bildeling og biltransport for venner og familie godtas, men å gjøre det for å tjene penger vil kun være tillatt på Tesla-nettverket. Det vil bli publisert detaljer om dette neste år."

 

Link: https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no

 

Og fra bloggen:

"We are excited to announce that, as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver."

https://www.tesla.com/no_NO/blog/all-tesla-cars-being-produced-now-have-full-self-driving-hardware?redirect=no

 

"Eventually, your Tesla will be able to drive anywhere across the country to meet you, charging itself along the way."

https://www.tesla.com/no_NO/blog/summon-your-tesla-your-phone?redirect=no

Lenke til kommentar

 

Du må gjerne sitere når de har sagt dette, men går du på sidene til tesla og leser under ap fanen viser det seg fort at det er snakk om nivå 4. De siterer faktisk selve definisjonen. Kjører selv ap2 bil og har kjørt ap1, pr i dag med siste fw er de mer eller mindre på samme nivå, og det er langt i fra nivå 3. Men de kommer seg, fort. Det er trossalt kun en 6 måneders tid siden hw2 bilene rullet på veien og startet fra scratch, blir kjekt å se hva som skjer de 6 neste:)

Nivå 3 er når bilen tar seg av kjøringen, men varsler når sjåføren skal ta over. Kø-kjøring i dag er for eksempel ikke langt unna. Da kjører bilen stabilt og kan kjøre timesvis i rolig kø uten at sjåføren trenger å gjøre annet enn å berøre rattet for å vise at den er der. Grunnen til at dette ikke er nivå 3 i dag er at den ikke håndterer alle situasjoner, slik som vanskelig fletting eller hindringer i kanten i veibanen.Det er flere sitater på Teslas sider som omtaler nivå 5 (kjøring uten sjåfør):"Bygget på forbedret autopilot og bestilling av evnen til å kjøre helt på egen hånd på Tesla-en.""Når du ankommer din destinasjon, kan du rett og slett bare tre ut ved inngangen, og bilen vil gå inn parkeringssøk-modus, begynne å søke ​​etter en plass og parkere på egen hånd. Et trykk på telefonen kaller den tilbake til deg."Det har også vært snakket om at Tesla-ene skal kunne kjøre rundt og være selvkjørende taxi-er: "Vær også oppmerksom på at bruk av Tesla-en for bildeling og biltransport for venner og familie godtas, men å gjøre det for å tjene penger vil kun være tillatt på Tesla-nettverket. Det vil bli publisert detaljer om dette neste år."Link: https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=noOg fra bloggen:"We are excited to announce that, as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver."https://www.tesla.com/no_NO/blog/all-tesla-cars-being-produced-now-have-full-self-driving-hardware?redirect=no"Eventually, your Tesla will be able to drive anywhere across the country to meet you, charging itself along the way."https://www.tesla.com/no_NO/blog/summon-your-tesla-your-phone?redirect=no
Nivå 3 er "eyes Off", altså den vill i gitte situasjoner ta total kontroll, der er vi ikke enda. Hver gang en skrur på ap blir en oppmerksom på dette ved en beskjed. Så nei, den er ikke på nivå 3, den er pr i dag på nivå 2.

 

Summon er der allerede, det betyr ikke at den er nivå 5 for det er kun en gitt situasjon hvor det fungerer. Nivå 5 fungerer i alle situasjoner.

 

Det fra bloggen sier ingenting om nivå 5, både 3/4/5 er full self driving i noen situasjoner og opp til alle. Så det er ikke en beskjed om nivå 5.

 

I linken til tesla sine sider, les andre avsnitt under "fullverdige selvkjørende egenskaper", det er selve definisjonen på nivå 4/3 altså at den er helt selvkjørende i nesten alle situasjoner. Så mer mot nivå 4 enn 3 på grunn av at 3 bare er det i noen tilfeller. Nivå 5 er alle, uten unntak.

 

Sistnevnte sier ingenting om HW, det kan være ap17 for den salgs skyld.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Nivå 3 er "eyes Off", altså den vill i gitte situasjoner ta total kontroll, der er vi ikke enda. Hver gang en skrur på ap blir en oppmerksom på dette ved en beskjed. Så nei, den er ikke på nivå 3, den er pr i dag på nivå 2.

Ingen har påstått at vi er på nivå 3 i dag. Bare at vi nærmer oss.

Summon er der allerede, det betyr ikke at den er nivå 5 for det er kun en gitt situasjon hvor det fungerer. Nivå 5 fungerer i alle situasjoner.

 

Det fra bloggen sier ingenting om nivå 5, både 3/4/5 er full self driving i noen situasjoner og opp til alle. Så det er ikke en beskjed om nivå 5.

 

I linken til tesla sine sider, les andre avsnitt under "fullverdige selvkjørende egenskaper", det er selve definisjonen på nivå 4/3 altså at den er helt selvkjørende i nesten alle situasjoner. Så mer mot nivå 4 enn 3 på grunn av at 3 bare er det i noen tilfeller. Nivå 5 er alle, uten unntak.

Du har nok rett. Jeg blandet litt nivå 4 og 5. Jeg forstår det dit at bilen vil bli selvkjørende slik at den ikke trenger sjåfør på de aller fleste veier/situasjoner. Men ikke i absolutt alle situasjoner.
Lenke til kommentar

 

Nivå 3 er "eyes Off", altså den vill i gitte situasjoner ta total kontroll, der er vi ikke enda. Hver gang en skrur på ap blir en oppmerksom på dette ved en beskjed. Så nei, den er ikke på nivå 3, den er pr i dag på nivå 2.

Ingen har påstått at vi er på nivå 3 i dag. Bare at vi nærmer oss.

Summon er der allerede, det betyr ikke at den er nivå 5 for det er kun en gitt situasjon hvor det fungerer. Nivå 5 fungerer i alle situasjoner.Det fra bloggen sier ingenting om nivå 5, både 3/4/5 er full self driving i noen situasjoner og opp til alle. Så det er ikke en beskjed om nivå 5.I linken til tesla sine sider, les andre avsnitt under "fullverdige selvkjørende egenskaper", det er selve definisjonen på nivå 4/3 altså at den er helt selvkjørende i nesten alle situasjoner. Så mer mot nivå 4 enn 3 på grunn av at 3 bare er det i noen tilfeller. Nivå 5 er alle, uten unntak.

Du har nok rett. Jeg blandet litt nivå 4 og 5. Jeg forstår det dit at bilen vil bli selvkjørende slik at den ikke trenger sjåfør på de aller fleste veier/situasjoner. Men ikke i absolutt alle situasjoner.

Ja, det er ikke helt lett å holde styr på de der nivåene. Jeg pleier bare å tenke sånn at hw2 vill alltid kreve ett ratt, men at en sannsynligvis ikke sliter det ut:p egentlig perfekt for meg, når det ruller mange nivå 5 biler på veien deler jeg nok bil med noen eller bare tar autonom taxi rundt forbi, så har jeg en kjekk banebil eller noe så jeg kan kose meg med når jeg trenger det:)

Lenke til kommentar

Ikke så ille det da, selv om det høres optimistisk ut. Bestiller man nå går det vel fort 2 år, ikke så interessant for de fleste å vente så lenge.

 

Tja, spørs hvordan det går med produksjonen. Når de målene sine så er det vell snakk om ett år, men det er nok ikke så sannsynlig. Ville heller satset på 2 og blitt happy om det ble mindre. Forøvrig forventer jeg ikke å få min i jan/feb selv om jeg bestilte på dagen, veldig tidlig og har tesla fra før. Ikke vill jeg det heller pga det sannsynligvis ikke er så mye ekstra utstyr på den tiden, og ikke AWD. 

Lenke til kommentar

Er vel litt idiotisk å vurder å kjøpe bil i dag da det snakkes om i fremtiden kanskje 5-10 år vil det være mest vanlig å leie bil?

Håper taxi selskapene og ruter har bestilt tesla model 3 for selvkjørt biler.

 

Er model 3 like driftsikker om model x eller D? Så den kan fint brukes til taxi?

 

Omtrent like idiotisk kommentar som å la være å spise fram til ribba står på bordet 24.12 mao

Lenke til kommentar

 

Blir spennende å se hvordan det ferdige produktet blir. Disse bilene som ble spottet for noen uker siden, ser i mine øyne helt grusomme ut. 

S6erzYN.jpg

 

nYwmKyJ.jpg

 

Mer:

https://imgur.com/a/zhvq8#nYwmKyJ

Interiøret er også mitt største ankepunkt :( Greit nok at det skal være en billigbil, men interiøret ser virkelig veldi billig ut

 

Nei det ser ikke billig ut, det ser minimalistisk ut - det er en forskjell.

Lenke til kommentar

Ser ut som det er svært mye plast, og det treverket ser billig og kjedelig ut. Nå ville det sikkert sett bedre ut om ikke interiøret hadde det aller kjipeste fargevalget man kan få tak i heller. Nå skal det også sies at dette er "billig-Teslaen". Jeg syns fortsatt det er merkelig at det ikke tyder på at bilen har noe HUD, og at all infoen er på skjermen i midten. Det burde ikke være nødvendig å måtte "se ned dit" imens du kjører, selv om man sikkert kan ta sidesynet i bruk her.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Valg av materiale er endel av designet, i en bil vil jeg personlig ikke kalle det minimalistisk å dra inn elementer som "ikke hører hjemme", ville sagt set samme om feks marmor.

 

AtW

 

Bentley tilbyr marmor som del av interiøret....

 

Nå kan det sikkert diskuteres hva som "ikke hører hjemme" i en bil som består av ørten typer metall, plast, karbon, gummi, hud fra døde kuer, falsk lær og ikke minst spylevæske, diesel, bensin samt masse batterier med det raklet de inneholder...

 

https://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/images/car-reviews/first-drives/legacy/stone-veneer-bentley.jpg

Lenke til kommentar

Ser ut som det er svært mye plast, og det treverket ser billig og kjedelig ut. Nå ville det sikkert sett bedre ut om ikke interiøret hadde det aller kjipeste fargevalget man kan få tak i heller. Nå skal det også sies at dette er "billig-Teslaen". Jeg syns fortsatt det er merkelig at det ikke tyder på at bilen har noe HUD, og at all infoen er på skjermen i midten. Det burde ikke være nødvendig å måtte "se ned dit" imens du kjører, selv om man sikkert kan ta sidesynet i bruk her.

Mye plast??? I virkelig billig3 biler er alt plast, på de bildene vi ser her virker det å være skinnseter, skin på armlen, skinn på dash, skinn på midtkonsoll, ratt, armlen i dør, alcantara i dør osv. Dette er nesten på nivå med model S, men klart det er langt i fra noe luksus bil, hva forventer en for 35000?? Dette er ett kjipt interiør:

 

https://images.cardekho.com/images/expert-review/Hyundai-Elite-i20/7.jpg

 

En må være litt realistisk, det er ett over gjennomsnittet interiør til prisen.

Lenke til kommentar

 

 

*snip*

*mer snip*

 

Så om du vil ha friheten det er å ha egen bil, men ikke vil ta kostnaden og slitet med å finne sted å sette den, hvem skal da orke å eie bilen du vil disponere? Jo, nettopp de samme taxi-selskapene

 

Det er forsåvidt sant, men da må det bli mye billigere. Koster mindre å ta en busstur en å bestille taxi. Jeg tenkte hovedsakelig på at det skal bli omtrent busstakster for turen med en autonom bil. Det funker dårlig med taxipriser da det vil bli billigere å ha egen bil alikevel.

 

Men det er jo bare spekulasjon. Tiden vil vise hva som skjer :)

 

 

Må vel kunne forvente at lavere kostnader vil føre til lavere priser. Dog mesteparten av profitten vil de vel prøve å beholde selv.

 

Regner med at løyvesystemet da er forsvunnet, slik at Über og kanskje bilprodusentene/importørene selv vil ta opp konkurransen. Vinneren blir vel de som både kan holde høyest avkastning, best pris og best logistikk/tilgjengelighet.

 

Bare sånn av nysgjerrighet, vet du hva løyvesystemet inneholder ?

 

At feks en Taxi tilhører kollektivtilbudet i Norge ?

At de er pålagt skolekjøring, handicapkjøring, kjøring av syke og eldre ?

 

Så det er ikke bare å avskaffe dette uten at det får noen konsekvenser.

 

Ting er stort sett mer komplisert enn de fleste er klar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...