Gå til innhold

Du må bruke tommelen hvis politiet ber om det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telefonen min kan dem leke med så mye dem vil for min del. Jeg er mer interessert i hva slags verktøy dem har for å bryte seg inn i operativsystemet, og overraskelsen dem får hvis alle dataene mine ligger på en nettverksdisk hos en kamerat. Hvilke juridiske rettigheter har dem i disse tilfellene? Hvis det samme systemet brukes til å lagre alle andre venners data også, om dem får tilgang til boksen av kameraten min, hva slags rettigheter har politiet til å beslaglegge andres data? Min data kan ligge på en privat server eid av en venn som jeg har fått tilgang til.

 

Hva er det politiets IT-eksperter egentlig kan gjøre, og hva slags rettigheter har de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangler bare at noen lager en påloggingsapp hvor bruk av feil* finger wiper alt på telefonen. Når da politiet tvinger eier til å 'vise fingeren' bruker h*n 'wipe-fingeren.'

 

*Feil finger/fingre vil si at eier definerer ikke bare korrekt finger for opplåsing av telefonen men også finger/fingre som setter igang wipe. Fingrene til en fremmed vil ikke påvirke telefonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott, det er idiotisk at norsk politi skal ha for mange begrensninger på slikt, for å avdekke alvorlig kriminalitet.

Helt enig. Det viktigste er at politiet finner en de kan straffe! Derfor syns jeg dette er et flott tiltak, men desverre veldig begrenset. Jeg syns man burde åpne for at politiet kan bruke tvang for å få tilståelser av mistenkte, og for å få underskrift på papirer.

 

Når skal politiet få tatt i bruk virkelig effektive midler for å finne skyldige? Tenk på barna!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det allerede slik at dette har null betydning for de smarte kriminelle som faktisk er en trussel mot samfunnet og deg og meg. De bruker kun mobilen som budbringer. Dvs at all kommunikasjon blir automatisk overført til en slave/server slik at ingenting er å finne på den mobilen de har i hånden. Der blir heller ikke etterlatt noen spor som kan oppspore hva mobilen er brukt til eller hvor informasjonen er blitt av. Selv med topp avansert utstyr så er mobilen hele tiden fullstendig blank for informasjon og man kan ikke hente ut noe som helst info fra simkortet eller mobilens minne. De små og dumme som gjerne ordensmakten liker å jakte på og vise sin makt over, de får kanskje merke dette. Dette ligner f eks på kommunale myndigheter som jakter og straffeforfølger småbonden (eksempel) fordi de lekker ut noen desiliter ukontrollert avfall fra gjødselkjelleren, mens de overser fullstendig det lokale storbedriften som slipper tonnevis avfall ut i grunnvannet. Hvorfor? Fordi den store bedriften har mange advokater og lar seg ikke skremme av en kommuneansatt. Derfor blir det mest behaglig for den kommuneansatte å late som om dette problemet ikke eksisterer.

Endret av Suntec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...