Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbodiesel på tomgang etter parkering


Anbefalte innlegg

Skrevet

I det jeg parkerte på jobb i dag fikk jeg spørsmål om jeg ikke burde la bilen stå og gå på tomgang litt etter at jeg hadde kjørt, før jeg stoppet motoren. Da med etterfølgende spørsmål "Kjører du ikke diesel da?"

 

Er det noe i dette utsagnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men noen biler med turbo er lurt å la stå på tomgang noen minutter etter bruk.

 

Det handler etter hva jeg vet om kjøling av turbolager.

Mon om ikke dette er utdatert kunnskap, eller spesielt trimmete biler?

 

/Ole

  • Liker 1
Skrevet

Min bensinbil er 15 år gammel og jeg har fått tips fra min mekaniker om at det kan være lurt å kjøle ned etter at turboen har vært i bruk.

 

Aktiv kjøring i "trimmede biler" kan kreve avkjøling i 30 minutter etter bruk.

Skrevet

Med utgangspunkt i at det kan være over en million turbobiler på norske veier og turbohavari ikke er noe noen omtaler som et problem er jeg stadig skeptisk til om dette er viktig å gjøre (men  - klart - det gjør ingenting å ikke smelle av tenningen etter en tøff belastning).

 

/Ole

Skrevet

Det heter seg at en ikke skal kjøre i 110 på motorvei for så å stoppe bilen med en gang, men så lenge man kjører rolig i noen minutter så skal det ikke være noe problem

  • Liker 1
Skrevet

Er nok at du bruker 10-15 sekunder på og parkere eller snu så kan du fint stoppe den. 

Problemet er at turboen mister oljetrykket når motoren stoppes, men at turboen fortsatt spinner i noen sekunder etter at bilen har stoppet. 

  • Liker 1
Skrevet

Har aldri gjort det med min bil. Har vel aldri kjørt hardt og parkert rett etterpå heller. Kanskje hardt og så roet ned siste minuttene før parkering? Husker ikke, for å være helt ærlig. ;)

 

Har akkurat rundet 200.000 på min CDI, så den havarerer vel snart da. :p

Skrevet

Det er også slik at har du presset bilen hardt over tid (f eks kjøre lenge på E6 eller kjørt på bane) og fått alle delene i den opp i høy temperatur så er det lurt å la den kjøle seg ned med noen minutter rolig kjøring, framfor å stoppe opp på stedet. Det gjør at temperaturovergangen fra glovarm bil til normal temperatur er mindre ekstrem. Ved gjentatte hurtig nedkjølinger kan man slite ut motordeler raskere.

Litt samme grunn til hvorfor du ikke starter opp bilen og ruser den opp i høy turtall før motoren har nådd optimal temperatur.

Skrevet

Det er også slik at har du presset bilen hardt over tid (f eks kjøre lenge på E6 eller kjørt på bane) og fått alle delene i den opp i høy temperatur så er det lurt å la den kjøle seg ned med noen minutter rolig kjøring, framfor å stoppe opp på stedet. Det gjør at temperaturovergangen fra glovarm bil til normal temperatur er mindre ekstrem. Ved gjentatte hurtig nedkjølinger kan man slite ut motordeler raskere.

Litt samme grunn til hvorfor du ikke starter opp bilen og ruser den opp i høy turtall før motoren har nådd optimal temperatur.

 

Står i instruksjonsboken til bilen som oftest (som vi alle har lest? :), på min står det noe i retning som "Ved kjøring i høye hastigheter over lengre strekninger, la motoren gå på tomgang i ett til to minutter før den slås av" - og "Ved kald motor, ikke "rivkjør".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...