Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Huseier vil plutselig ikke ha husdyr?


MasterCB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hva med røyking inne da, og høylytte nachspiel? Hvis tidligere huseier godtok det, så må ny også? Tror ikke det.

Hvis du liker å røyke inne og har sørget for å inngå en leieavtale der røyking inne ikke er forbudt, så kan det etter min mening godt tenkes at det er en underforstått del av avtalen. Hvis en ny eier ikke liker det må han i så fall si opp den eksisterende avtalen på vanlig måte.

På hvilket grunnlag skal huseier si opp, om leier følger reglene han fikk i opprinnelig kontrakt?

 

Et hvilket som helst lovlig grunnlag, jf. husleieloven § 9-5. Og ja, det kan være problematisk for utleier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS skrev i første innlegg om gammel utleier, eller leste jeg feil.

Riktig, jeg skrev:

"(Når vi hadde forrige huseier så hadde vi katt her nede uten problem.)"

 

Gav samme svar når "Roger_Moore" spurte om det samme tidligere.  

Jeg kunne nok spesifisert det bedre i min første post at det har vært eierskifte (det er 5 år siden eierskifte skjedde), men jeg viste ikke hva som er relevant eller ikke i saken min. :p

Lenke til kommentar

Oppdatering på problemstillingen min:

Fikk svar fra husverten i kveld. (Skrev til han på facebook i forgårs, og han var stille til idag. :p)

Jeg skrev at jeg hadde undersøkt litt (dvs hjelp/tips og råd fra dere her inne), og funnet ut at han ikke kunne øke husleien og heller ikke hindre samboer fra å flytte inn. Kommenterte også at det stod ingenting i min nåværende kontrakt om husdyr.
Så for at vi kunne møtes på midten så og si, så foreslo jeg at vi godtar økt husleie og at vi skriver i kontrakten at det ikke er lov med (flere) husdyr i leiligheten her, (så det står svart på hvit i kontrakten fra nå av) i mot at denne ene katten hun har nå var unntaket.

Og det gikk han med på. :D
Så da ble vi alle enige om en løsning som fungerte for alle.
 

Så takker og bukker for all hjelp, tips, forslag og diskusjon jeg fikk på tråden min her inne. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Gjelder dette uansett? Eller kan kontrakten spesifisere at kun så og så mange kan bo der?

Polygame samboerforhold anerkjennes antagelig ikke av husleieloven slik den står i dag.

Jeg tenkte mer på om kontrakten kan forby samboerskap. Jeg har for eksempel bodd i studentby hvor kontrakten spesifiserte at det ikke var lov til å ta opp andre i husstanden. Betyr det at kjæresten ikke kan flytte inn på mitt rom, eller er ikke det lov å forby? Er det forskjell på det, og det at en kompis flytter inn med egen seng?

Endret av Buddy Dakota
Lenke til kommentar

 

 

Gjelder dette uansett? Eller kan kontrakten spesifisere at kun så og så mange kan bo der?

Polygame samboerforhold anerkjennes antagelig ikke av husleieloven slik den står i dag.

 

Jeg tenkte mer på om kontrakten kan forby samboerskap. Jeg har for eksempel bodd i studentby hvor kontrakten spesifiserte at det ikke var lov til å ta opp andre i husstanden. Betyr det at kjæresten ikke kan flytte inn på mitt rom, eller er ikke det lov å forby? Er det forskjell på det, og det at en kompis flytter inn med egen seng?

 

Dette er regulert av husleieloven § 7-1:

 

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Fra dette gjelder imidlertid følgende unntak for elev- og studentboliger: (§ 11-2)

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder utleie av bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune2 skal brukes av elever og studenter. Bestemmelsene gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder slik bolig, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.

Det kan avtales at opptak av husstandsmedlem som nevnt i § 7-1 første punktum bare kan skje med utleierens godkjenning. Godkjenning kan i så fall bare nektes dersom forhold knyttet til boligens utforming eller formål tilsier det.

Det kan avtales at opptak av husstandsmedlem som nevnt i § 7-1 annet punktum og framleie av del av bolig som nevnt i § 7-3 bare kan skje med utleierens godkjenning. Godkjenning kan i så fall bare nektes dersom husrommet klart blir overbefolket, eller dersom det er nødvendig på grunn av forhold ved vedkommende person, eller knyttet til boligens utforming eller formål.

Som hovedregel gjelder følgende:

At en kompis flytter inn reguleres av annet punktum: Det krever godkjenning, men utleier kan bare nekte om vedkommendes person gir saklig grunn for det eller husrommet klart blir overbefolket.

 

At din samboer flytter inn reguleres av første punktum: Du har ubetinget rett til dette.

 

I studentboliger kan det imidlertid avtales at begge deler krever godkjennelse, og det kan nektes "dersom forhold knyttet til boligens utforming eller formål tilsier det".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...