Gå til innhold

Overgang fra VGS til Universitet


Lotzys

Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig overgangen fra videregående til universitet? Har hørt at det er mye mer frihet, men samtidig krever dette mer ansvar. Er kullene store,  er det mange som kommer rett fra VGS/helt nye i en annen by?

 

Hvordan finansieres hybel, mat osv? Er det vanlig å skaffe økonomi hos lånekassen? Vanskelig å få til jobb mtp. studiet? (avhenger selvfølgelig av hva man studerer, men sånn generelt) 

 

Hørt at folk angrer på at de ikke engasjerte seg i studentforeninger ol. fra start av..

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde det.

 

Går nok fint. Mye mer frihet, men ja krever litt mer ansvar fra deg selv.

 

Var vel noe som 40% som jobba ved siden av studielån og 60% som fikk penger fra andre steder (i tillegg til studielån), mulig prosentene var motsatt, men ja, er ganske vanlig og skaffe penger på annet vis i tillegg til studielån. Er vanskelig å leve på kun studielån, prøvde å gjøre det i et år, men hadde da noen oppsparte midler jeg kunne bruke av.

 

Jeg ville antatt og måtte jobbe ved siden av. Gjorde det resten av studiet.

 

Jeg var i elevrådet første året, var med på seminar og slik. Var ganske passiv etter det. Vil ikke si jeg angrer på at jeg ikke var med, men burde kanskje være mer nysgjerrig, prøvd noen av de for å få det bekreftet at det ikke var noe for meg :p

 

Er aktiv i en tidligere studentaktivitet idag som har utviklet seg ut av universitetet.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

helt annet kjør på universitet, har tatt almenn påbygg i min tid og det regnes av noen som å være stress til å være videregående. men i forhold til uni så var det en tur gjennom parken med en is i hånden 

Lenke til kommentar

Arbeidsmengden på universitetet er en del større enn på VGS, men dette avhenger av studieretning. Dette krever at man har en viss struktur i hverdagen, ellers vil det bli veldig stor arbeidsmengde rett før eksamen. 

 

Jeg ville anbefalt å prøve å skaffe en deltids- eller sommerjobb så tidlig som mulig, ettersom dette gjør at du stiller foran i køen for fremtidige jobber. Studentforeninger er også en god idé, mye morsomt skjer jo der. 

Lenke til kommentar

Synes selv ikke arbeidsmengden er så stor på uni, men i motsetning til vgs så får man ingenting gratis. Har man en alminnelig flink lærer på vgs, så skal det ikke mer til enn å gjøre lekser og følge med i timen, så er man på femtallet. På universitetet kan man være flink elev, og allikevel slite med å få toppkarakterene. Det er ikke først og fremst fordi ting er vanskelig, men fordi man får ikke samme oppfølging som på vgs. En typisk uke på mitt studium består av maks 15 timer organisert undervisning, resten må man organisere selv. På vgs får man alt servert på et sølvfat, på uni må man finne sine egne veier. Jeg tror ikke uni er for alle, og jeg er neimen ikke sikker på om det var rett for meg. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Overgangen i arbeidsmengde er ikke så stor egentlig. Men du bør bli med i linjeforeningene for å vite hvordan du kan arbeide med et emne og hvordan forberede deg.

 

I tillegg bør du også bli med i linjeforeningene fordi det er professorer som eksklusivt gir toppkarakterer til folk i den og den linjeforeningen. Disse professorene har lange og kultiverte forhold til disse linjeforeningene og det er vanskelig å konkurrere mot dem hvis du ikke er med i linjeforeningen. 

 

Dette gjelder da spesielt emner som er obligatoriske for den studieretningen. For mange minner det om korrupsjon, men så lenge ikke de som har ansvaret reagerer, who are we to judge?

 

Samtidig bør du også lære deg evnen å koke (som betyr at man skriver av øvingsbesvarelsene fra andre folk og da spesielt i linjeforeningene). Hvis du lærer å koke, og samtidig gjøre mange tidligere eksamensett, så kan du komme deg gjennom studiet uten å gjøre altfor mye arbeid. Personlig koker jeg ikke, og er helt utslitt :D

Endret av Stian Hammer
Lenke til kommentar

Vi fikk for mye i studielån, slik at jeg hadde over 20.000 igjen av studielånet hvert år. I tillegg til å feste, spise på restaurant omtrent hver uke. Det var sjeldent jeg betalte noe som helst av dette; bedriftene betalte pengene for festen og restaurant maten.

 

Her er oversikten:

 

Mat: 2000 kr (Handle på tilbud én gang i uka)

Telefon: 99 kr

Uteliv: 100 kr (brukte på henge jakka i garderoben på utestedet)

Fritid: 200 kr (Kino og lignende)

Trening: 200 kr (1000 kr for ett år)

Husleie: 4100 kr (inkludert strøm + Internett)

Klær: 200 kr

--------------------------

Sum (én måned):  6899

--------------------------

 

+ 6899* 10 + 7000 (to mnd husleie i sommerferien)

+ 6000 (Pluss flybilletter hjem og tilbake: 2000 *3 (påske, semesterstart, semesterslutt) )

------------------------------

= 81 990

------------------------------

 

Du ser at jeg sparte circa 20000 kroner hvert studieår. De som sier at du må jobbe, har enormt høy forbruk og handler når prisen er høyest. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis du vil ha et liv, så burde du etter hvert skaffe deg en jobb ved siden av. Ca. 20% er levelig, avhengig av hvor mye du jobber i sommerferien.

Du er fult mulig å ha et liv ved å bare forholde seg til lånekassen.

Ikke egentlig. Går greit i begynnelsen men det finnes grenser for hvor lenge man gidder å telle kronestykker. Det er for øvrig ikke vanlig at andre betaler for festing og restaurantbesøk, og heller ikke å finne en leilighet til 4100 i mnd inkludert strøm og internett.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi fikk for mye i studielån, slik at jeg hadde over 20.000 igjen av studielånet hvert år. I tillegg til å feste, spise på restaurant omtrent hver uke. Det var sjeldent jeg betalte noe som helst av dette; bedriftene betalte pengene for festen og restaurant maten.

 

Her er oversikten:

 

Mat: 2000 kr (Handle på tilbud én gang i uka)

Telefon: 99 kr

Uteliv: 100 kr (brukte på henge jakka i garderoben på utestedet)

Fritid: 200 kr (Kino og lignende)

Trening: 200 kr (1000 kr for ett år)

Husleie: 4100 kr (inkludert strøm + Internett)

Klær: 200 kr

--------------------------

Sum (én måned):  6899

--------------------------

 

+ 6899* 10 + 7000 (to mnd husleie i sommerferien)

+ 6000 (Pluss flybilletter hjem og tilbake: 2000 *3 (påske, semesterstart, semesterslutt) )

------------------------------

= 81 990

------------------------------

 

Du ser at jeg sparte circa 20000 kroner hvert studieår. De som sier at du må jobbe, har enormt høy forbruk og handler når prisen er høyest. 

 4100 for internett og strøm inkludert er sinnsykt billig, du har også ikke tatt med busskort som er ganske essensielt om du er student.

 

Ville plusset på for å gjøre det mer realistisk;

 

Leie/strøm +900kr

busskort +500kr

alkohol +400kr 

tlf +150kr (betaler gjerne litt mer for å kunne bruke noen GB mobildata)

trening +100kr

uforesette utgifter +500kr

 

Det ble til sammen rundt 2550kr ekstra i mnd. 

 

Det der er bare drømmebudsjettering som ikke er noe realistisk i det heletatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg glemmer man at man fort må ut med noen lapper i studieavgift og pensumbøker/skolematriell. Kanskje trenger man ny telefon eller pc i løpet av studietiden. Det virker kanskje ikke så mye der og da, men det blir noen hundrelapper i mnden. Det går an å overleve på studielån, men det er ikke komfortabelt. Vil anslå at man kanskje må ut med 30-50% ekstra for å leve et verdig studentliv i 2017. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Hei,

 

Dette var faktisk det budsjette jeg fulgte i 5år, med noen små-justeringer.  

 

Ikke egentlig. Går greit i begynnelsen men det finnes grenser for hvor lenge man gidder å telle kronestykker. Det er for øvrig ikke vanlig at andre betaler for festing og restaurantbesøk, og heller ikke å finne en leilighet til 4100 i mnd inkludert strøm og internett.

 

Det var fult mulig å finne en leilighet til 4100 inkludert strøm og internett. Jeg måtte selvsagt lete endel, men fant dette til en god standard. Det eneste jeg har en forståelse av det du nevner, er festing og resturantbesøk. Det er normalt at de andre ikke sponser det desto mindre du får siving på NTNU.

 

I tillegg glemmer man at man fort må ut med noen lapper i studieavgift og pensumbøker/skolematriell. Kanskje trenger man ny telefon eller pc i løpet av studietiden. Det virker kanskje ikke så mye der og da, men det blir noen hundrelapper i mnden. Det går an å overleve på studielån, men det er ikke komfortabelt. Vil anslå at man kanskje må ut med 30-50% ekstra for å leve et verdig studentliv i 2017. 

 

Budsjettet mitt var fra 2015. Jeg ser at jeg har glemt studieavgift og pensumbøker (+ 600 kr + 2500 kr). Du MÅ IKKE ha en ny pc og mobil hele tiden. 

 

Hvorfor jobber studenter? De MÅ ha ny pc, nyeste og beste mobil, må bo nært sentrum, må feteste klærne etc...

Endret av Fast Jobb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

I tillegg glemmer man at man fort må ut med noen lapper i studieavgift og pensumbøker/skolematriell. Kanskje trenger man ny telefon eller pc i løpet av studietiden. Det virker kanskje ikke så mye der og da, men det blir noen hundrelapper i mnden. Det går an å overleve på studielån, men det er ikke komfortabelt. Vil anslå at man kanskje må ut med 30-50% ekstra for å leve et verdig studentliv i 2017. 

 

Budsjettet mitt var fra 2015. Jeg ser at jeg har glemt studieavgift og pensumbøker (+ 600 kr + 2500 kr). Du MÅ IKKE ha en ny pc og mobil hele tiden. 

 

Hvorfor jobber studenter? De MÅ ha ny pc, nyeste og beste mobil, må bo nært sentrum, må feteste klærne etc...

 

Det sa jeg heller ikke. Jeg sier at det er naturlig å legge inn slik ting også i et budsjett. En typisk student studerer gjerne i 4-5 år, det er ganske vanlig å bytte mobil og pc hvertfall en gang i løpet av en så lang periode. I gjennomsnitt vil man da måtte legge ut noen hundrelapper i mnden for å dekke slike kjøp. Jeg presiserer igjen, det er fullt mulig å overleve på studielån, men det er ikke særlig behagelig å være begrenset av det, i allefall ikke for gjennomsnittspersonen. Strengt tatt trenger man ikke pc heller, de fleste universiteter og høyskoler har datamaskiner man kan disponere. Sånn kan man gjerne ressonnere over flere poster, men det er neppe realistisk for de fleste å leve slik over lengre perioder i 2017. 

Lenke til kommentar

Takk for innspill folkens! Jeg er veldig bekymret ettersom jeg har aldri har hatt en jobb før.. Har jo absolutt ingen arbeidserfaring. Men hvor viktig er det egt. å ha hatt en jobb (f.eks. jobbe i en dagligvarebutikk) dersom denne jobben har null relevans med ditt fremtidige yrke?Dette er jo ikke normalt for folk på min alder å ikke ha jobb. ..... Jeg fikk for øvrig en hybel til rett under 3k og  hvis studielånet er på noe med 6k pr måned, så skal jeg klare meg fint. Men som andre har påpekt så er det alltid greit med litt $ i lommen. Skal prøve å bli med i linjeforeningene, men har samtidig ikke lyst å la det gå utover karakterer og fritid. 

 

Noen som vet om normalfordeling er vanlig praksis ved universiteter? 

Lenke til kommentar

Takk for innspill folkens! Jeg er veldig bekymret ettersom jeg har aldri har hatt en jobb før.. Har jo absolutt ingen arbeidserfaring. Men hvor viktig er det egt. å ha hatt en jobb (f.eks. jobbe i en dagligvarebutikk) dersom denne jobben har null relevans med ditt fremtidige yrke?Dette er jo ikke normalt for folk på min alder å ikke ha jobb. ..... Jeg fikk for øvrig en hybel til rett under 3k og  hvis studielånet er på noe med 6k pr måned, så skal jeg klare meg fint. Men som andre har påpekt så er det alltid greit med litt $ i lommen. Skal prøve å bli med i linjeforeningene, men har samtidig ikke lyst å la det gå utover karakterer og fritid. 

 

Noen som vet om normalfordeling er vanlig praksis ved universiteter? 

 

Du får 111 657 kroner for studieåret 2017/2018. Det vil si hvis du deler det likt mellom hver måned:  11 165 kroner. I praksis får du 21 600 i begynnelsen av hvert semester, og ca 8000 hver mnd. 

 

Ikke egentlig. Går greit i begynnelsen men det finnes grenser for hvor lenge man gidder å telle kronestykker. Det er for øvrig ikke vanlig at andre betaler for festing og restaurantbesøk, og heller ikke å finne en leilighet til 4100 i mnd inkludert strøm og internett.

 

Gjennomsnittstudenten klarer fint å leve kun på studielåne, se forøvrig hvordan TS klarte å skaffe hybel til en god pris.

Endret av Fast Jobb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget med å snakke om gjennomsnittsstudenten er for å ha et godt sammenlikningsgrunnlag. Jeg vet ikke hva gjennomsnittlig leiepris blant studenter på leiemarkedet er, men jeg tviler på at den er så lav som 4K i mnden. Det jeg derimot vet, er at den gjennomsnittlige fulltidsstudent som mottar fullt studielån, har mer å rutte med, per definisjon, enn bare studielånet. Det betyr bare at man vil ha dårligere økonomi enn mange av sine medstudenter, dersom man kun lever på studielånet. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Om du har hybel til 3000 kroner burde du jo ha supre forutsetninger for å klara deg. Kjem jo an på kva slags person du er. Har inntrykk av at ein del av dei studentane som slit med å få det til å gå rundt utan å ta deltidsjobb er i overkant glade i fest og uteliv.

 

Trur eg ville ha prøvt om eg fekk det til å gå rundt utan jobb ved sidan av studiene først, og så kan du eventuelt finna ein jobb viss du synst det blir for trangt økonomisk. Sjekka kontoenutskriftane mine no, og det ser ut til at eg nesten går i null med studielån for siste semester, men då ligg det ein helgetur++ inni der.

 

Den fyrste utbetalinga i kvar semester er som sagt større enn resten. Det er ein fordel å spara så mykje som mogleg av så ein har ein reserve til resten av semesteret. Eit tips er å sjå etter skulebøker etc. på bruktmarknaden, og ikkje kjøpa bøker før du har sjekka kor mykje bruk ein faktisk får for dei (spør eldre studentar på studiet). Ein del forelesarar lister opp pensumbok meir fordi dei må enn fordi ho er til god hjelp i faget.

 

 

du har også ikke tatt med busskort som er ganske essensielt om du er student.
 

Kjem veldig an på. Viss ein bur nærme campus klarer ein seg fint utan det. Ein del byar (t.d. Trondheim, Bergen) har campus i sentrumsområdet, slik at ein har alt innan gåavstand. Elles kan ein forøvrig komma langt på ein billig sykkel frå Finn.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Dette var faktisk det budsjette jeg fulgte i 5år, med noen små-justeringer.

Flott for deg. Jeg har studert i fem år, og har ingen glede av å følge et slikt budsjett. Når jeg studerer så lenge, foretrekker jeg å kunne bruke litt mer penger til å lage god mat, sosialisere meg på kafé og uteliv, reise på en sånn passe grei ferie om sommeren etc. I Bergen må du fire veldig på kravene skal du få en god pris på en leilighet, jeg var råheldig og betaler 5200 i mnd på en god leilighet (samboer betaler andre halvparten), der markedspris egentlig er 6500 kr men utleier var tydeligvis snill.

 

Hvorfor jobber studenter? De MÅ ha ny pc, nyeste og beste mobil, må bo nært sentrum, må feteste klærne etc...

Nå høres det ut som at du kommer til det egentlige poenget ditt. Du er ikke ute etter å fortelle hvordan du levde som student. Du vil egentlig frem til at studenter på død og liv skal leve et mest mulig asketisk liv med konstant selvkontroll. Selvfølgelig er ikke folk enige med deg. Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Dette var faktisk det budsjette jeg fulgte i 5år, med noen små-justeringer.

Flott for deg. Jeg har studert i fem år, og har ingen glede av å følge et slikt budsjett. Når jeg studerer så lenge, foretrekker jeg å kunne bruke litt mer penger til å lage god mat, sosialisere meg på kafé og uteliv, reise på en sånn passe grei ferie om sommeren etc. I Bergen må du fire veldig på kravene skal du få en god pris på en leilighet, jeg var råheldig og betaler 5200 i mnd på en god leilighet (samboer betaler andre halvparten), der markedspris egentlig er 6500 kr men utleier var tydeligvis snill.

 

Nå ser at Fast jobb også gjennomfører dette til samme pris. Akkurat den påstanden holder ikke.

 

Fast jobb, antar du har studert i Trondheim, da du nevner siving. I Bergen har man ikke muligheten til å få sponset alt, slik man gjør ved NTNU (har også hørt det fra mine venner der oppe). I tillegg tror jeg Trondheim er hakke billigere enn Bergen, da leieprise er høyere, desto mindre du vil bo på Fantoft for 3000 kr med komfyr uten ovn.

 

Prisene dine passer IKKE her i Bergen!

 

Hvorfor jobber studenter? De MÅ ha ny pc, nyeste og beste mobil, må bo nært sentrum, må feteste klærne etc...

 
Her er jeg ganske enig med deg - man kan leve på studielånet og ha et normalt studentliv dersom man ikke fester. Det er ingen hemmelig at studentene fester mye, og mye av pengene går her!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...