Gå til innhold

Overgang fra VGS til Universitet


Lotzys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer inn et lite spørsmål her da jeg ikke føler det fortjener sin egen tråd:

 

Jeg har nylig fullført en et årig fagskole utdanning og det ble nesten A snitt. 

Jeg føler at jeg er oppegående, men noen A student har jeg aldri vært og mangler VGS vitnemål da jeg ble trukket i mitt desidert svakeste fag til skriftlig eksamen og strøk. (skal ta den opp nå da, å bli ferdig med det)

 

Etter mange år med en veldig negativ personlig utvikling har jeg sett på det som umulig å gjennomføre en høyere utdanning, og også underveis i denne hadde jeg en tung periode hvor jeg var nære å "ryke ut" - men har virkelig tatt tak i meg selv siden Januar 2017, og det fortsetter og bevege seg i riktig retning seks måneder senere så tror jeg er ute av det mørke. 

 

Men det betydde at jeg hadde noen måneder å ta igjen et fullt skoleår, og jeg utsatte skippertakene enda litt lenger enn det.

Når jeg først gjorde jeg det dog ordentlig, det var ca to måneder med en innsats jeg er stolt av. Hundre prosent fokus på skole både dagtid og kveldstid. 

 

Målet var å bestå. 

 

Jeg venter den siste karakteren, og har en jeg må ta nå i august som jeg ikke møtte opp på i den mørke perioden, men så langt er det en B og resten A. 

 

Men det har seg sånn at jeg og livet har utviklet en svært dårlig selvtillit på mange områder, så jeg tenker med en gang at dette var en betal og få karakterer skole osv. Jeg har hørt at folk i klassen har strøket noen fag her og der underveis, men har ikke så god kontakt med noen der og synes det er rart å spørre om karakterer, for meg er det litt som å spørre om inntekt. 

 

Er det "lov" å henvende seg til skolen for å spørre om snittet i klassen eller lignende. 

Litt for min egen selvtillit og litt for og få en vekt til den ene eller andre veien på vektskåla angående videre utdanning eller ikke. 

 

Det ble en del lenger tekst enn planlagt, beklager det! 

Lenke til kommentar

Er dette spørsmål for fagskole eller høyskole/Uni? For på Høyskole og universitet skal snittet ligge der du ser karakterene dine, og karakterfordelingen mellom alle i klassen din.

 

Dette er privat fagskole, virker seriøst, men ikke vet jeg.. Ikke kommet noen som helst informasjon om resultater utenom dine egne. 

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg kunne finansiere depositum og følgelig hybel,  når jeg ikke får studentlån før tidligst 15.august og studiestart er før det?

 

Er det virkelig normalt å ha ingen økonomi som student rett fra VGS? Burde kanskje skaffe meg jobb....

Lenke til kommentar

Foreldre, oppsparte midler? Er nok noe uvanlig å være helt blakk før studiestart ja. 

 

 

Ikke så mye å hente der... Har vel knapt noen oppsparte midler. 

Jaja, får vel skrape noe sammen før studiestart...

 

Av ren nysgjerrighet; hva studerer du? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...