Gå til innhold

Ekspert mener disse gule prikkene avlørte NSA-varsleren: – Alle nye skrivere har dem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker jeg la merke til disse gule prikkene for mange år siden da de var greit synlig på en HP-utskrift selv uten andre farger rundt. Tror det var en Deskjet 800 eller noe i den duren. Var vel et krav som kom for å forhindre kriminell bruk. Spesielt for å spore dem som prøve å skrive ut penger og generelt avdekke dokumentfalsk.

 

Brennere lager også signaturer når dem brenner ut på optiske plater. De gir mulighet til å spore hvilken brenner som har skrevet hvilken plate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor har skriverne disse prikkene?

For å kunne identifisere hvilken printer som er benyttet.

 

Selvsagt, men HVORFOR? Hvem er det som har tvingt igjennom dette?

 

 

Fordi det plutselig ble veldig enkelt å ta kopier av pengesedler. Falske sedler kan da senere spores til en bestemt printer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer som de over skriver, dette har eksistert i lang tid med små gule prikker. Disse prikkene er så små at de vanskelig kan sees med det blotte øye for å ikke forringe kvaliteten på utskriften. Men med riktig utstyr så kan man få ut detaljert informasjon om blant annet produsent, modell, serienr på maskinen som har skrevet ut. Årsaken er også som nevnt for å kunne spore kriminell aktivitet som f.eks print av pengesedler, verdipapirer etc. For den menige mannen så har dette ikke noe å si, men dette gir Politi etc ett viktig middel til etterforskning. 

 

Jeg jobber hos en av de store produsentene av printer/multifunskjons maskiner og har selv sett disse dottene med riktig verktøy. En annen ting er at det også nå ligger sikringer i maskiner som registrerer sedler eller spesielle verdipapirer som ikke skal kopieres. På våre maskiner så blir kopien nesten helt sort hvis man prøver å kopiere en pendeseddel f.eks.

Lenke til kommentar

Stemmer som de over skriver, dette har eksistert i lang tid med små gule prikker. Disse prikkene er så små at de vanskelig kan sees med det blotte øye for å ikke forringe kvaliteten på utskriften. Men med riktig utstyr så kan man få ut detaljert informasjon om blant annet produsent, modell, serienr på maskinen som har skrevet ut. Årsaken er også som nevnt for å kunne spore kriminell aktivitet som f.eks print av pengesedler, verdipapirer etc. For den menige mannen så har dette ikke noe å si, men dette gir Politi etc ett viktig middel til etterforskning. 

 

Jeg jobber hos en av de store produsentene av printer/multifunskjons maskiner og har selv sett disse dottene med riktig verktøy. En annen ting er at det også nå ligger sikringer i maskiner som registrerer sedler eller spesielle verdipapirer som ikke skal kopieres. På våre maskiner så blir kopien nesten helt sort hvis man prøver å kopiere en pendeseddel f.eks.

 

Personlig hadde jeg ikke trodd det var så viktig, ingen lar seg jo lure av en printet pengeseddel. Men på den annen side, når selv ikke NSA-ansatte vet om dette, som jeg trodde var noenlunde allmenn kunnskap blant de som er litt oppegående på slikt, så kanskje det hjelper bra allikevel?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke henger med på her; hvordan i all verden sporer man opp printeren, hvor den befinner seg, og hvem som eier den basert på slike prikker? Finnes det liksom et register hos NSA over alle printere i hele verden, og når jeg kjøper en ny printer hos Elkjøp, så går det automatisk en melding til NSA om at jeg har kjøpt akkurat denne printere? Og hvem kan bevise at det er JEG som har printet ut det gitt dokument på den aktuelle printeren? Dette skurrer veldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...