Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan bo med andre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok vanlig å "henge på kjøkkenet" i tiden rundt middagslagingen ja. Mange vil nok også spise stående eller sittende der også for å maksimere tiden de kan sosialisere.

Hvis du vil unngå dette kan du jo spise fast-food ute, tørrmat på hybelen, eller lage mat på odde tidspunkt.

Men du vil gå glipp av det viktigste ved utenbys studieopphold som er det å treffe andre i samme situasjon som deg, utveksle erfaringer, få venner, kanskje den beste vennen du noengang har hatt...

 

Hvis jeg var deg ville jeg tatt noen grep oppe i hodet, og overtalt meg selv til at dette blir mitt livs opplevelse, og at du gleder deg til å bli mer sosial!  :w00t:

Lenke til kommentar

Har aldri bodd i noen kollektiv selv, men har en del venner og bekjente som har gjort det.

Har aldri hørt om noen som spiser middag sammen hver dag, siden studenters hverdager og matvaner er vidt forskjellige. Men har hørt om en del som har en felles bedre middag en gang i uka eller måneden. 

Om folk henger på kjøkkenet vil nok avhenge en del av hvordan bygget er, og folkene som bor der. Har vært på besøk i kollektiv der folk bare sitter på hvert sitt rom døgnet rundt, og andre kollektiv der hvor folk finner på ting sammen hele tiden. 

Men det høres ut som du kan ha veldig godt av å bo nært andre, og bli tvunget til å sosialisere deg litt. Det kommer til å være masse å stresse seg over i årene som kommer, dette har du bare godt av :) 

Lenke til kommentar

 

Det mest utfordrende er rot og vask. Har du noen som er slappe der og irriterer deg over sånt så blir opplegget rimelig kjapt tynnslitt.

Det motsatte er minst like slitsomt. Altså noen som er så nazi på rydding og vasking at de klager på den minste lille ting.

 

 

Om 10stk skal dele på et kjøkken så er det ikke rom for små ting spør du meg, men ja, du bekrefter egentlig bare poenget mitt. Ryddige folk burde holde seg unna kollektiv...

Lenke til kommentar

1) Alle blir enige om at de med mest erfaring og glede av å lage mat, lager mat på rundtur, avhengig av hvor mange det er. Man blir enige om de utvalgte vil lage frokost, lunsj og/eller middag. Den/de personene lager da mat til alle sammen, men får kanskje også litt betalt for det. Kanskje på den måten at den/de slipper å betale for maten selv, altså de andre som ikke lager mat, betaler for maten. Men om viljen er der, så kan det sikkert gjøres gratis også. Må avtales individuelt.

 

Den/de som får ansvaret henger opp et ark med ukesplan om hva som blir laget, og når det er ferdig. Det lages nøyaktig 10 porsjoner, og de porsjonene som ikke blir hentet, blir lagret i kjøleskap i egen beholder, med klart merket dato, navn, tidspunkt og innhold. Hvis ikke spist innen 2 dager, legges den i fryser.

 

Kokken bestemmer hva som blir laget, ellers blir det bare styr om hvem som vil ha hva. Allergier må opplyses om og tas hensyn til.

 

 

2) Alle lager mat til faste tidspunkter. 10 personer er mange, men om alle deler tiden godt nok, så kan det gå. Og kanskje ikke alle 10 er interessert i å lage mat, da blir det mér tid på de som vil. Dette må avtales. Da blir det 10 omganger fra kl 15:00 og 5 timer fremover, til kl 20:00, hvor hver person får 30 minutter hver på å lage middag. Om morgenen blir det da 10 minutter hver på å lage frokost, for eksempel fra kl 06:00 til 08:00. Må henge opp en liste med en tidsplan som følges svært nøye.

 

Alle vasker naturligvis grundig etter seg, dette må alle ta eget ansvar for. De som ikke klarer å holde rent, må kjøpe mat ute eller lage mat annet sted.

En idé er også å spleise på kvalitetsutstyr, alle betaler 300kr hver, så kan man kjøpe 1 kvalitets- og 1 enklere steikepanne, 2 store kjeler, én sausekjele, bestikk, og diverse kjøkkenutstyr. Kommer langt med 3000 kr. Da blir det mer inspirérende å lage mat også.

 

 

3) Alle lager mat etter behov, først til mølla-prinsipp. Da vil det bli en del misfornøyde folk, men da slipper man også planlegging og styr. Den som lager mest rot, klin og søl får beholde kjøkkenet for seg selv.

 

 

4) Man leier inn noen til å lage mat for seg. Hvis alle spleiser, så må jo det blir en temmelig god løsning? Privat-kokk.

Eksempel: 2-3 timers jobb 5 dager i uken = 50 timer/mnd x 150 kr/t = 7500r/mnd / 10 personer = 750kr/mnd. Man får sunn kvalitetsmat av folk med lidenskap, og slipper å tenke på matlaging overhodet. Både frokost, lunsj og middag.

 

Dere må jo også selvsagt betale for mat, hvis dere regner med 2000 hver i måneden, så burde det holde til alle måltider, hvis kokken er smart.

 

5) Man avtaler at 2-3 personer får bruke kjøkkenet på avtalte dager, og på de dagene må de andre 7-8 ordne seg mat på andre måter, enten ved å lagre/hente mat i kjøleskap fra tidligere eller lage det andre steder. Blir temmelig ryddig og fordrer samarbeid.

 

 

Print ut denne posten 10 ganger og gi én til hver leietaker ^^ La alle tenke på det til neste dag, så blir alle enige om det beste valget. Det er selvsagt mulig at noen velger å ikke være med, og lager mat selv andre steder. Alt er åpent!

 

Så skal alle betale 500 kr til meg i konsultasjonsgebyr når avtalen er i boks ^^ hehe.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...