Gå til innhold

hva har man lov å ta opp fra tv ? ( om få år blir 3djeparts utstyr inkopatibelt)


Anbefalte innlegg

Som vanlig er det vel kun du i verden som tolker noe riktig..

Men ja ok, ring leverandøren din å krev at de tilrettelegger for deg til å ta opptak og henvis til loven.

Jeg er sikker på at de setter pris på samtalen :)

 

edit: Ellers virker det jo som du i det minste etter din egen mening har stål-kontroll på lovverket rundt dette, så hvorfor lurer du egentlig?

Du har jo åpenbart fasiten selv.

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du heller ikke la være å tulle sån

 

det virker heller ikke som du er klar over at loven er der for å følges .

men når de er så uklare så går det ikke ann å følge dem

 

Jeg har prøvt å få klar het i det

men i sted for å gi meg et prsist svar lagger der sjela deres i å skape enda mere forvirring

 

og du . akkla kommer md flere påstander som du nekter å begrunne

i stedet vaser du med at jeg liksom kan loven bedre en dere

 

for en gjeng dere er

skulle ikke dette være et rimelig seriøst nettsted  ?

Endret av sinnaelgen
Lenke til kommentar

Den sier jo ikke stor når man kan riskere å bli nektet for noe man egenlig har har lov til

 

Den sier helelr ikke noe om hvilket utsyr man kan bruke

 

Den nye utgaven kan til og med nekte folk å se på tv hvis man tolker det i vesrte mening

 

jeg hadde forventet en avklaring her

 

 

Loven sier heller ikke noe om hvilken plikt distrubitøren har til tibys oss innhold

Den tar helelr ikke for seg problmer i forbindelse med prime time

 

Dette er problmer som opstår når man ønsker å se programmer som går på flere kanaler samtidig

 

Utgangspunket er at man ønsker å ha lit underholdning via tv

siden folket har forskjelige intresser så er det vanskelig å treffe alle sine intresser på en gang

Da har man flere kanaler

 

Men det er også her de største problemen opstår

Flere kanaler slås om forskjelige intresser

Det vill  ha vær enekelt hvis de foerskjelige kanalen sende et sett av de samme programmen til forskjelige tider , da kunne alle hatt mulighet til se dem

I setde strammes det til slik at det skaper intresse konflikter

i stedet for ha gjenomførbare valgmuligheter så blir man satt i bås

Da er det andre som har bestemt hvilke valg du skal ha

og dette er prorgam grupper som du aller ehslet ikke skal kombinerer

 

Problemet er altså at vi ikke passer inn in oen av disse programgruppene og man går glipp av programmer man helst vil se fordi noe har bestem at de må gå på samme tid

Man kan altids diskurer hvor riktig elelr galt det er . Jeg menr ihverfal at det setter intreesn på en hard prøve

selskapenw bak risikere å miste seere i setdet for å få flere nettop fordi de vil ha de samme seerne på nøyatig samme tidspunkt

 

Løsningen er å kunne se noen av programmen på andre tidspunkter

Men de som har den har begrenset mulighetene

 

Nrk gir en anledning til se de fleste programmer til evig tid

men det er fler programmer som enten ikke er tilgjengelig , eller kun får ligge der en uke

så å se en hel serie en helg det kan man bare glemme hvis det ikke er produsert direkte av NRK

 

Altibox gir man kun 3 timer , canal digitl skal etter hva jeg høre en hel uke

Ut over det så er det en betalingstjenstee

 

Først betaler man for for å få lov til se på tv

Så man man betal for å ha noen kanaler utenom NRK . De fleste distubitøren tilater ikke bare NRK her

noen ganger får man ikke tilgang enda , man må betale for en ny kanal pakke

 

Det er ikke nok med det . noen ganger er det ikke nok

man må aboner på en streming tjenste  tilknyttet en av kanalen i  tilegg

 

Det får man til å lure på hva man egelig betaler for ?

 

Til tross for alle kanalene som sender samtidig så mner dere at man egelig ikke harrett til noe sender

Detter er altså kanaler man betaler for og likevel har man

1:  ikke krav på å få se programmer de sender

2  ikk krav på at man kan ta opp fra dem

3 og mest sansynlig helelr ikke krav på få kunne kjøpe programmer som har gått på disse kanalen

 

Hvis verden driver sli kynisme så er det ikek rart at det blir krig

 

Forøvrig aå er det ikke noen som krever så mye , men man forventer tross alt at man får mulighete til se det man ønsker , enten direkt , som forsinkelse eller i optak

 

verden er blitt et slikt sted at det altid er noe som skal ha høy lompensasjon for dem minste skit

samtidig som valgmuligheten er mere begrenset en det man forventer

Lenke til kommentar

 

 

Da ser det ut som den nye ådverkslovene vil lingne mer på patent lovene

Her er det nok noen politikerer som har misforstått sin oppgave

 

jeg reager morlask på at andre ( distrubitørene ) skal tjene ekstra penger på bekostning av serere og produsenter

jeg komemr til å iritere meg over at produsenten vi lage mange tvserier , men en god del av dem får hvorken lov til å se dem elelr kjøpe dem

 

vi har også være rettigheter her , me det virker som dem blir satt helt ut av funskjon

 

 

på stortinget er det 2 partier som er optak av rettigheter

mikropartiet rød , som også er avhenig av AP

og FRP som da er avhengig av Høyre

 

Så kan man jo lure på hvor god jobb disse partiene jommer til å gjøre

 

Her er det mulig at man må bryte loven for få den retigheten man burde ha

 

jeg har tidliger påpekt hvor mange begresninger en PVR boks har

b.la. at ma ikke kan overføre optaken til andre medier

 

jeg ville ihverfal krevd det var mulig og det har man fler grunner til

 

Du har ikke noe grunnlag for å kreve at de skal legge til rette for det...

 

Da er det noe du ikke har fått me deg

 

Har du glemt at man betaler en avgift på lagringsmediene som som skal være støtte til produsenter som ikke tjener penger på at folk kjøper  fra dem

 

Det virker også som du har  glemt at alle disse produsentene er intresert i at man ser produktet de lager

Når det er såppas mange kanaler som kjemper om seerne på samme tid så får man heller ikke med seg alt man ønsker å se uten å måtte ta opp noe av det

at noen,. dermot altibox har mulighet for å se innhold  intil 3 timer etter sending på de fleste kanalen hjelper bare bittelit

Hos konkurenten CD har seerne en hel uke på seg

 

jeg krever min rett til se det jeg betaler for , enten direkte eller som optak

så kommer edu og sier at det her jeg ikke rett til

 

Da mener du samtidig at jeg ikke har rett til å ta med meg alle veren jeg kjøper i butikken .

 

 

Det betales en avgift for å dekke privatkopiering, altså dele innhold jeg har kjøpt med venner og familie. Det er den vitale forskjellen, du har ikke kjøpt noe innhold, du leier tilgang til innholdet.

 

Du har ikke kjøpt noe innhold, du leier tilgang til innholdet basert på leverandør sine betingelser. Du har kjøpt tilgang til produktet i en begrenset periode, hvordan du benytter deg av denne tilgangen er likegyldig. Du har ikke krav på å kunne ta opp eller se på alt på noen som helst måte. At Altibox lar deg ta opp med deres utstyr, er en tjeneste de tilbyr...

Det blir som å leie en bil i 24 timer, og så tro at du kan kreve å beholde den etter en dag, fordi du ikke fikk kjørt med den i 24 timer. Eller at du leier to biler samtidig, og tror at du har noe krav på å kunne bruke bil nummer to etter leieperioden, fordi du var opptatt med bil nummer en.

 

Videre er det helt likegyldig om produsentene er interessert i at du skal se programmet. Det gir deg ikke noe rettigheter...

At det er mange produsenter med innhold gir deg heller ikke noe videre rettigheter til å se alt...

At Canal Digital gir deg bedre vilkår med tanke på tilgang på innhold gir deg heller ikke noe rettigheter på noen måte...

 

 

At du har lov til å ta opptak, betyr bare at det IKKE er ULOVLIG,

Det er INGEN lov som sier du har krav på å kunne gjøre opptak.

Ingenting pålegger leverandør å TILRETTELEGGE for opptak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til tross for alle kanalene som sender samtidig så mner dere at man egelig ikke harrett til noe sender

Detter er altså kanaler man betaler for og likevel har man

1:  ikke krav på å få se programmer de sender

2  ikk krav på at man kan ta opp fra dem

3 og mest sansynlig helelr ikke krav på få kunne kjøpe programmer som har gått på disse kanalen

 

Du betaler for tilgangen på vilkårene til leverandør, du har ikke noe krav på å kunne se alt som vises, ta opp det som vises eller kjøpe innholdet i ettertid. Du har ikke kjøpt noe, du leier tilgang til innholdet til Altibox på deres vilkår.

Lenke til kommentar

Den sier jo ikke stor når man kan riskere å bli nektet for noe man egenlig har har lov til

 

Det er ikke ulovlig å ta opp innhold, men det er heller ikke en rettighet å kunne ta opp innhold.

 

At noe er tillat betyr ikke at det er en lovfestet rettighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Loven sier heller ikke noe om hvilken plikt distrubitøren har til tibys oss innhold

Den tar helelr ikke for seg problmer i forbindelse med prime time

 

Mange plikter for leverandøren, bare ikke relevante for samtalen. Eksempelvis er ikke regler angående diskriminering relevant...

Prime-time og mange programmer som går samtidig er irrelevant for loven. Du har ikke rett til å se alt innholdet i pakken du leier.

At noen kanaler tilbyr en tjeneste som lar deg ta opp innhold og se eldre programmer, er bare ett ekstratilbud, ikke en rettighet.

Lenke til kommentar

Nå virker det som dere rett og slett ikke forstår problemstillingen

 

jeg er intresert i en del tv programmer som går på flere kanaler , desverre så går man mange av dem på samm tid

Da er det underlig at de er så få som ser begresningene , men kan ikke få  med seg alt på en gang

pråver man så få med seg alt det man er intresert i så  sier dere bare at tilbydren ikke kan ta hensyn til det , til tross for at de er avhengig av seere

 

Om discovery og TV norge sender no som mange er intresert i på samme tidspunkt så har de altså ikke entuasjoner om kunne tilby det slik at fler for sett det

De driver helelr og maser om at man må se på deres kanal og så klager de ( i det stille ) over at de ikke har fler seere

er det inge som klar å se problemet her ?  er fpk virkelig så hjernevasket ?

 

Når det går mye forskjelig intresant på tv så vil det jo også være logisk at man fikk flere muligheter til kunne se programmene

Men det er tydeligvis ikke noe så mange tenker på

 

kommer eman opp i den situsjone der man er nød til å ta opp programmer for å få de med seg så sier dere at tilbyderen kan nekte meg å ta opp.

Da sier det mye hvor intresrt tibyderen er i at jeg får sett programmet

om produsentene for vite det så tvilrr jeg på at de ser så begeistret for det

 

kasett avgifte skulle dekke tap for produsenten , da er det vel likegjyldig hvor de tapet  er , enten det er kopi jeg har fått fra en venn eller et optak fra tv ?

 

jeg er tross alt intreert i mange av seriene som går på discovery  sine kanaler , men det er klin umulig å få kjøpt noen av dem hos en normal nettbutikk .

Discovery sin litte butikk har helelr ikke så mye av de seriene tilgjengelig , ihverfal ikke for de Europeiske markedet

 

Og det er plagsomt

man skal altså betale en masse for inhold som man ikke har krav på å få sett

Hvorfor skal man da betale for det  ?

Hvis det er så viktig å få ut inholdet hvorfor er det da saå mange begresninger ?

 

 

Det står slett ikke i stil med det man kaller for etgod tilbud

 

Det blir jo som om man måtte være betalande medlem av diverse medier for få lov til diskutere her på forumet , samtidig som moderatren likevel kan nakte folk tilgang uten skjelig grunn

 

Betaler man for inheold så burde man også kunne kreve at man fikk tilgang til det

 

Uanset hva denne liven sier så er den ute å kjører da den sier en ting , samtidig som man ikke trenger å forlde seg til den

 

Slik det er nå så får de som viser intresse for en del tv programmer og serier  kniven på strupen

man skal tvinges til se progrmmen når tilbyder bestemer , ikke når man har tid

 

En grunn til at man tar opp et program er at man skal ta vare på opptaket til man får tid til å se programmet

Her er altså problemet at mange av disse programmen går på veldig ugunstige tidspunkter

Det er det helelr inge som er villig å ta hensyn til

 

Då kunne jeg spurt hva er ponget med tv når nesten alt av intrante programmer går på ugusntige tidspunkter ?

Man betaler jo for tilgangen , er det da ikk rett og rimelig at man får sett programmene ?

 

Eller er verden blitt så kynisk at det er bare å hente ut penger fra folks lommebok og så ikke gi noe tilbake ?

Lenke til kommentar

Nå virker det som dere rett og slett ikke forstår problemstillingen

Som noen har antydet tidligere er vel problemet vel så stort å forstå svarene...

 

 

 

jeg er intresert i en del tv programmer som går på flere kanaler , desverre så går man mange av dem på samm tid

Da er det underlig at de er så få som ser begresningene , men kan ikke få  med seg alt på en gang

 Løses greit med en PVR-dekoder.

 

 

  

Når det går mye forskjelig intresant på tv så vil det jo også være logisk at man fikk flere muligheter til kunne se programmene

Mange program går i reprise så fler kan se det, ellers så løses det med en PVR-dekoder.

 

 

 

Betaler man for inheold så burde man også kunne kreve at man fikk tilgang til det

 Du har jo tilgang. Altibox stenger da ikke tilgangen din?

 

 

 

 

Slik det er nå så får de som viser intresse for en del tv programmer og serier  kniven på strupen

man skal tvinges til se progrmmen når tilbyder bestemer , ikke når man har tid

Løses greit med en PVR-dekoder.

 

 

 

En grunn til at man tar opp et program er at man skal ta vare på opptaket til man får tid til å se programmet

Her er altså problemet at mange av disse programmen går på veldig ugunstige tidspunkter

Løses greit med en PVR-dekoder.

 

 

 

Då kunne jeg spurt hva er ponget med tv når nesten alt av intrante programmer går på ugusntige tidspunkter ?

Man betaler jo for tilgangen , er det da ikk rett og rimelig at man får sett programmene ?

Du står jo helt fritt til å se programmene. Hvis tidspunktenen ikke passer deg, mener du at TV-selskapene skal spørre deg om når det passer deg å se programmene og sette opp sendeplanen etter deg? Hva hvis jeg vil se programmet på en annen tid enn hva som passer for deg? Derfor har TV-selskapene en sendeplan og det finnes PVR-dekodere som gjør at man kan se programmene senere når man har tid, eller begynner det å komme arkivtjenester som løser dette (som f.eks. T-We og kommende "Nye Altibox TV").
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå virker det som dere rett og slett ikke forstår problemstillingen

Som noen har antydet tidligere er vel problemet vel så stort å forstå svarene...

 

 

 

jeg er intresert i en del tv programmer som går på flere kanaler , desverre så går man mange av dem på samm tid

Da er det underlig at de er så få som ser begresningene , men kan ikke få  med seg alt på en gang

2: Løses greit med en PVR-dekoder.

 

 

  

Når det går mye forskjelig intresant på tv så vil det jo også være logisk at man fikk flere muligheter til kunne se programmene

3:Mange program går i reprise så fler kan se det, ellers så løses det med en PVR-dekoder.

 

 

 

Betaler man for inheold så burde man også kunne kreve at man fikk tilgang til det

4: Du har jo tilgang. Altibox stenger da ikke tilgangen din?

 

 

 

 

Slik det er nå så får de som viser intresse for en del tv programmer og serier  kniven på strupen

man skal tvinges til se progrmmen når tilbyder bestemer , ikke når man har tid

2: Løses greit med en PVR-dekoder.

 

 

 

En grunn til at man tar opp et program er at man skal ta vare på opptaket til man får tid til å se programmet

Her er altså problemet at mange av disse programmen går på veldig ugunstige tidspunkter

2:Løses greit med en PVR-dekoder.

 

 

 

Då kunne jeg spurt hva er ponget med tv når nesten alt av intrante programmer går på ugusntige tidspunkter ?

Man betaler jo for tilgangen , er det da ikk rett og rimelig at man får sett programmene ?

5: Du står jo helt fritt til å se programmene. Hvis tidspunktenen ikke passer deg, mener du at TV-selskapene skal spørre deg om når det passer deg å se programmene og sette opp sendeplanen etter deg? Hva hvis jeg vil se programmet på en annen tid enn hva som passer for deg? Derfor har TV-selskapene en sendeplan og det finnes PVR-dekodere som gjør at man kan se programmene senere når man har tid, eller begynner det å komme arkivtjenester som løser dette (som f.eks. T-We og kommende "Nye Altibox TV").

 

2: Det løser ikke alt ,

  a: man må se programmet før det blir fjernet

  b: når lagringsplassen er full så må man fjerne optaken for å få plass til flere 

  c: jeg ønsker å ha optakene lenge

  d: vil ikke vær helt avheig av altibox sit system

 

3: repisene her også tendens til å ha ugustige tidspunkt . d.v.s om natta

   Da må man i alle tilfell ta opp

  

4: nå handlet dette punkte om lit mere en det man får tilgang gjennom kanalene

  siden flere av programmen også går på samme tidspunkt så kan man jo diskuetere om man faktisk får tilgang til det man betaler for

 

5: man står ikke fritt til å se programmen , memå velge det tidspunktet selskapet her bestemt

T-WE fra canal digital høres greit ut , me løsningen altibox oprer med er ikke grei . man har bare 3 timer på se , ikke en uke

NRK sine kalnal er ikke med i denne løsningene

 

jeg har min egen opptaker i dag , og der kan jeg arkiver de optaken jeg mner er verdt å ta vare på

om noen år fjernes Scart tilkoblingen fra dekoderne .

Da haddeejg forventet at det kom none på mrakedet som

1: kunne bruke HDMI for gjøre optak

2: at de støttet alle tibyderne som distrubier kanaler

slik er det og slik blir det neppe

Da blir man helt låst til PVR som har endel mangelfulle muligheter

 

Hvilken løsning altibox kommer med er forsatt uvist

men jeg vil hate det hvis man blir 100% låst til PVR uten mulighet til å t amed seg optaket for å vise det på andre enheter en de som er mest moderne nå

Det det legges opp til er at man enten skal bruke dekoderen , pc-en , mobilen elle et nettbrett

 

hvis man ikke øsnker å vise optaket hjemme så må man ha en av følgende

  1. laptopp med netttilgang
  2. smartmobil med nettilgang
  3. nettbrett men nettilgang

nå sies det at altibos ikke lager optakene i boksen lenger

mem man risiker å miste dem om avtalen blir sagt opp

 

Det er jo også derfor man har så sterkt ønske om  lagre optken et annet sted

 

Vet dere om noen nosk nettbutikk som selger kopier av seriene

how the universe works  -alle 5 sesongene

strip the cosmos - det er ihverftal 2 sesonger

 

Da må de komme som sone 2 DVD utgivelse , eller en utgivlse som kan spilles av på en Sone 2 DVD spiller

 

jeg tar ikke opp fra kanalen for å være vnaskelig og gjerring , men fordi det ellers er vanskelig å få sett seriene

 

når man betaler for å ha disse kanalene ( grunpakken til altibox )  så forventer man også at det ikke skal være så mange begresninger i når og hvor man kan se programmene

 

til deg som anbefaller PVR

tenk over at PVR hos Canal digital koster kr 0 i bruk

hos altibox må man betale 79 kr ekstra pr måned ,950 kr i året når selv tv abonementet koster 399 i måneden

vil jeg vil ha en ekstra dekoder så krever de bare halvparten

Her må man betale 20 % mer for å kunne bruke pvr ,likvell mangler muligheten til kunne kopiere optket over til et annet medie

 

Det er mange både gode og dårlige grunner til at man ikke ønsker å vær låst til PVR funsjonen når man skal se på et optak

Et av dem er jo at man kunne tenke seg å ta dem med når man drar på ferie til et set der man ikke har tilgang til tvnettet .

Endret av sinnaelgen
Lenke til kommentar

Du har lov til, ikke krav på.

Husker du, å ha lov til er ikke det samme som å ha krav på?

 

Du kan se dine egne opptak og du kan ta opptak, men du kan ikke kreve at leverandøren legger til rette eller ikke forhindrer at du tar opptak.

Er det noe der som er vanskelig å skjønne?

 

Hvor mange ganger må det bli sagt før du får det med deg?

 

For å ha "lov" til en handling, så må det være en lov/avtale/tekst som tillater det.

Dersom en handling ikke er forbudt ved  lov/avtale/tekst så kan du utføre handlingen.

 

Se på trafikken som et eksempel. Ingen har noen rettigheter. Kun plikter!

 

"Lov" er en tale-form for noe som ikke er forbudt.

 

Nevn et eksempel på due har lov til hjemlet i §?.++.

 

Edit:

Så noe sånt som: " Alt som ikke er tillatt ved lov, er forbudt"  skrevet i er annet innlegg.

Jeg tror det er omvendt.

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Fortsatt har dere ikke klart å svar på det jeg spurte om

Hva har man lov til og hva her man ikke lov å ta opp ?

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2#KAPITTEL_2

Se § 12

 

http://www.norwaco.no/privatkopiering

 

Du kan lese en artikkel her http://www.aftenposten.no/kultur/Vil-rydde-i-kopieringsrot-236410b.html

 

Du har lov til å ta opp hva du vil, men du kan ikke bruke det som du vil og du kan selvfølgelig ikke selge det.

Lenke til kommentar

Du har i stor grad lov til å gjøre opptak for privat bruk, men du har ikke krav på at leverandøren bistår deg i å gjøre det, eller legger til rette for at du gjør det. Hvor vanskelig er det å holde disse problemstillingene fra hverandre?

 

Det stemmer som hovedregel at alt som ikke er forbudt, er tillatt. Men det er ikke slik at du kan kreve at andre hjelper deg med alt som er tillatt for deg.

Lenke til kommentar

Nå virker det som dere rett og slett ikke forstår problemstillingen.

 

Vi ser problemstillingen, det gir deg ikke noen rettigheter slik du tror.

 

 

jeg er intresert i en del tv programmer som går på flere kanaler , desverre så går man mange av dem på samm tid

Da er det underlig at de er så få som ser begresningene , men kan ikke få  med seg alt på en gang

pråver man så få med seg alt det man er intresert i så  sier dere bare at tilbydren ikke kan ta hensyn til det , til tross for at de er avhengig av seere

 

Om discovery og TV norge sender no som mange er intresert i på samme tidspunkt så har de altså ikke entuasjoner om kunne tilby det slik at fler for sett det

De driver helelr og maser om at man må se på deres kanal og så klager de ( i det stille ) over at de ikke har fler seere

er det inge som klar å se problemet her ?  er fpk virkelig så hjernevasket ?

At de forskjellige kanalene vil ha flere seere gir deg ikke noe rettighet til å kreve å kunne ta opp sendingene.

 

 

Når det går mye forskjelig intresant på tv så vil det jo også være logisk at man fikk flere muligheter til kunne se programmene

Men det er tydeligvis ikke noe så mange tenker på

Jo, leverandøren tilbyr opptak med egen løsning.

 

 

kommer eman opp i den situsjone der man er nød til å ta opp programmer for å få de med seg så sier dere at tilbyderen kan nekte meg å ta opp.

Da sier det mye hvor intresrt tibyderen er i at jeg får sett programmet

om produsentene for vite det så tvilrr jeg på at de ser så begeistret for det

De tillater deg å ta opp programmene med egen løsning. Du ønsker å bevare tilgangen du leier etter at leieforholdet er opphørt.

 

 

kasett avgifte skulle dekke tap for produsenten , da er det vel likegjyldig hvor de tapet  er , enten det er kopi jeg har fått fra en venn eller et optak fra tv ?

Kasettavgiften skulle dekke salgstap for produsenten, det betyr ikke at det skulle tilrettelegges for å redusere tapet.

 

 

jeg er tross alt intreert i mange av seriene som går på discovery  sine kanaler , men det er klin umulig å få kjøpt noen av dem hos en normal nettbutikk .

Discovery sin litte butikk har helelr ikke så mye av de seriene tilgjengelig , ihverfal ikke for de Europeiske markedet

Det er problem med Discovery, ellers er det mulig å benytte internasjonale nettbutikker fra Norsk internet.

 

 

Og det er plagsomt

man skal altså betale en masse for inhold som man ikke har krav på å få sett

Fordi ditt krav går utover leieavtalen din med Altibox. Om du besøker tivoli, har du KRAV på å rekke å besøke alle attraksjonene?

 

 

Hvorfor skal man da betale for det  ?

Du står fritt til ikke å betale for tjenesten.

 

 

Hvis det er så viktig å få ut inholdet hvorfor er det da saå mange begresninger ?

 

Det står slett ikke i stil med det man kaller for etgod tilbud

Fordi leverandør og produsent må tjene penger.

 

 

Det blir jo som om man måtte være betalande medlem av diverse medier for få lov til diskutere her på forumet , samtidig som moderatren likevel kan nakte folk tilgang uten skjelig grunn

Nei, det blir som at du prøver å diskutere i flere diskusjoner samtidig, og krever at moderator pauser diskusjonen til du kan delta.

 

 

Betaler man for inheold så burde man også kunne kreve at man fikk tilgang til det

Du har tilgang på det når det vises. Du har ikke krav på permanent tilgang eller å ha fri tilgang.

 

 

Uanset hva denne liven sier så er den ute å kjører da den sier en ting , samtidig som man ikke trenger å forlde seg til den

Denne sliter du fremdeles med, se tidligere svar.

 

 

Slik det er nå så får de som viser intresse for en del tv programmer og serier  kniven på strupen

man skal tvinges til se progrmmen når tilbyder bestemer , ikke når man har tid

 

En grunn til at man tar opp et program er at man skal ta vare på opptaket til man får tid til å se programmet

Her er altså problemet at mange av disse programmen går på veldig ugunstige tidspunkter

Det er det helelr inge som er villig å ta hensyn til

 

Då kunne jeg spurt hva er ponget med tv når nesten alt av intrante programmer går på ugusntige tidspunkter ?

Er blant grunnene til at tradisjonell tv sliter, mens strømming blir mer og mer populært. Da får du tilgang på det du vil se, når du vil se det, sålenge du leier tjenesten.

 

 

Man betaler jo for tilgangen , er det da ikk rett og rimelig at man får sett programmene ?

Du får sett programmene. Du har ikke krav på fri tilgang eller permanent tilgang på innholdet.

 

 

Eller er verden blitt så kynisk at det er bare å hente ut penger fra folks lommebok og så ikke gi noe tilbake 

Du får noe tilbake. Du innbiller deg derimot at du har krav på noe mer enn det du betaler for.

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

 

Fortsatt har dere ikke klart å svar på det jeg spurte om

Hva har man lov til og hva her man ikke lov å ta opp ?

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2#KAPITTEL_2

Se § 12

 

http://www.norwaco.no/privatkopiering

 

Du kan lese en artikkel her http://www.aftenposten.no/kultur/Vil-rydde-i-kopieringsrot-236410b.html

 

Du har lov til å ta opp hva du vil, men du kan ikke bruke det som du vil og du kan selvfølgelig ikke selge det.

 

Nå er det omtrent dette jeg  forvente skulle være prakasis ,og det er det ejg har forsøkt å forholde meg til

jeg må kunne ha mine kopi av tv programmer , så lenge jeg ikke tjenner penger på det 

 

Problemet er forsat at tilbyderne ikke bryr seg så mye om denne "retigheten"

De forlanger at man skal lagre kopien på deres utsyr eller medier de har ful kontrol over

altibox forlanger jo at jeg må betale 80 kr per månde for å få lov til bruke pvr funskjon

Hvorvid det kan definere å med føre ekstra kostnader for altibox som de kan kreve penger for kan diskuteres

så lenge det heller ikke er lagt opp til at jeg kan hente ut optaken på en enkel måte så blir ikke det som stod i lovtakste hel infridd

 

loven soer en ting , prkasi viser noe hel annet

og mange bryter enten loven eller retningslinje hos tilbyder om de forsøker å ta opp og lagre

at man får lov av altibox å ta opp programmer sier egenlig ikke så veldig mye

 

når  eksistrende 3djepart utstyr også blir ubrukerlig om en del år så sier det mye om hvor mye denne loven egenlig er verdt

Lenke til kommentar

 

 

Fortsatt har dere ikke klart å svar på det jeg spurte om

Hva har man lov til og hva her man ikke lov å ta opp ?

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2#KAPITTEL_2

Se § 12

 

http://www.norwaco.no/privatkopiering

 

Du kan lese en artikkel her http://www.aftenposten.no/kultur/Vil-rydde-i-kopieringsrot-236410b.html

 

Du har lov til å ta opp hva du vil, men du kan ikke bruke det som du vil og du kan selvfølgelig ikke selge det.

 

Nå er det omtrent dette jeg  forvente skulle være prakasis ,og det er det ejg har forsøkt å forholde meg til

jeg må kunne ha mine kopi av tv programmer , så lenge jeg ikke tjenner penger på det 

 

Problemet er forsat at tilbyderne ikke bryr seg så mye om denne "retigheten"

De forlanger at man skal lagre kopien på deres utsyr eller medier de har ful kontrol over

altibox forlanger jo at jeg må betale 80 kr per månde for å få lov til bruke pvr funskjon

Hvorvid det kan definere å med føre ekstra kostnader for altibox som de kan kreve penger for kan diskuteres

så lenge det heller ikke er lagt opp til at jeg kan hente ut optaken på en enkel måte så blir ikke det som stod i lovtakste hel infridd

 

loven soer en ting , prkasi viser noe hel annet

og mange bryter enten loven eller retningslinje hos tilbyder om de forsøker å ta opp og lagre

at man får lov av altibox å ta opp programmer sier egenlig ikke så veldig mye

 

når  eksistrende 3djepart utstyr også blir ubrukerlig om en del år så sier det mye om hvor mye denne loven egenlig er verdt

 

 

 

Nei, loven sier at det er tillat og at du ikke kan straffeforfølges.

Loven sier ikke at det er en rettighet det skal tilrettelegges for.

 

To helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Hva loven sier og hva produsenter og tilbydere har krav om å tilby er to forskjellige ting. Når denne loven ble laget så var det kasetter som var tingen, magnetbånd.

 

Loven sier ingenting om at produsenter og tilbydere skal tilby utstyr for opptak du kan bruke som du vil, den sier heller ingenting om at du skal få utstyr eller muligheter gratis. Loven er fortsatt mye verdt selv om du innbiller deg at man bør få ting man ikke har betalt for eller er villig til å betale for. Det finnes fortsatt utstyr for opptak og ingen hindrer deg i å bruke mulighetene loven gir.

 

Hvis du vil følge lovens ånd ( :p ) så kjøper du deg en gammal VHS og tar opp på den ;)

 

Edit; @Elgen et hakk over.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

loven soer en ting , prkasi viser noe hel annet

 

Det hjelper kanskje ikke å forsøke å forklare det en gang til, men jeg prøver !

 

Det er ingen lov som gir deg rettighet til noe som helst når det kommer til opptak fra TV, loven definerer forbud og begrensninger.

Det er tillatt å ta opp et TV-program til eget bruk, fordi loven eksplisitt ikke sier at det er forbudt.

 

At loven ikke sier at det er forbudt, betyr ikke at du har noe krav på å få gjøre opptak, kun at du ikke kan straffeforfølges dersom du gjør det.

 

Produsentene av innhold ønsker først og fremst å begrense ulovlig distribusjon av sitt innhold.

Dersom noen tar opp et program fra Discovery, å legger dette åpent ut på nett, så vil mange laste det ned, å se det uten å betale, noe Discovery taper penger på.

 

Av den grunn pålegger gjerne innholdsprodusentene at leverandørene av TV-tjenester, slik som Altibox, sikrer innholdet fra å enkelt kunne kopieres.

Dette kan gjøres ved at de kun tilbyr dekodere med egne opptaksfunksjoner som ikke lar deg kopiere innholdet fritt.

Dette bryter ikke med noen lov, ettersom det ikke finnes noen lov som gir deg en rett til å kopiere, kun en lov som ikke spesifikt sier at slik kopiering er forbudt.

 

Dersom Altibox, Discovery eller andre leverandører velger å begrense eller fjerne din mulighet til å kopiere deres innhold, så bryter det ikke med noen lov, du har ingen som helst rettighet til å få gjøre slike opptak, men loven har heller ingen forbud mot slike opptak til privat bruk, slik at dersom du gjør opptak så kan du heller ikke straffes i henhold til noen lov.

 

Det betyr heller ikke at Altibox ikke kan sette sine egne avtalevilkår, som gjør at de igjen kan straffe deg med sanksjoner dersom du kopierer innhold på en måte som er i strid med avtalen du har skrevet under på.

 

Du har altså ingen rett til å kopiere noe som helst, det er ikke slik at Altibox er nødt til å legge til rette for deg, det gjør de som de vil med.

Dog har du lov til å kopiere innhold fra TV til eget bruk, men det er ikke Altibox sin oppgave å tilrettelegge for det, de kan faktisk helt fint aktivt forsøke å hindre deg i å ta opp, ettersom det er deres prerogativ hvilke tekniske løsninger de velger å levere til sine kunder.

 

Det er helt utrolig at dette skal være så vanskelig å forstå, men er du misfornøyd så er det fritt valg hvorvidt du ønsker å betale for de tjenestene Altibox leverer, du kan når som helst avslutte ditt kundeforhold.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...