Gå til innhold

hva har man lov å ta opp fra tv ? ( om få år blir 3djeparts utstyr inkopatibelt)


Anbefalte innlegg

hvor mange ganger må jeg spørre :

HVA ER POENGET MED EN LOV SOM GIR MEG LOV , MEN LIKEVEL IKKE RETT

HVA ER POENGET MED EN LOV SOM SIER AT JEG KAN TA OPP MEN LIEKVEL KAN BLI NEKTET

 

HVA ER POENGE MED EN LOV SOM FIR MAG LOV Å BRUKE MIN EGEN OPTAKER SAMTIDIG SOM TILBYRDERE KAN NAKTE MEG MED HANDELING I Å BRUKE DEN ?

:wallbash:

FOR Å BESKYTTE DEG NOT SØKSMÅL OG RETTSLIGE STEG FRA LEVERANDØR!

Den beskytter deg mot erstatningskrav i millionklassen ala i USA, ser du ikke hvorfor dette er gunstig for deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

hvor mange ganger må jeg spørre :

HVA ER POENGET MED EN LOV SOM GIR MEG LOV , MEN LIKEVEL IKKE RETT

 

 

Du tenker feil vei. Alt er lov med mindre det er forbudt.

Det er ikke forbudt å ta opp til eget bruk, derav er det lov.

 

Det er ingen lov som gir deg hverken rett til eller krav på å ta opp noe som helst.

Det er avtalefrihet, slik at dersom Altibox kun vil selge deg tv-programmer som inneholde Aune Sand, så kan de det.

Du kan ikke kreve å få et vist innhold, ei heller å få kopiere det slik du ønsker.

 

Dersom Altibox ikke tilrettelegger for at du skal kunne kopiere, så bryter ikke det med noe som helst, Altibox er i sin fulle rett til å selge akkurat det de vil, å tilrettelegge på akkurat slikt vis de velger.

 

Det var ikke det jeg spurte om

jeg spurte hvorfor loven er slik den er ?

Lenke til kommentar

pa den en siden har ejg lov å ta opp

Lov i form av at det ikke er forbudt. Med andre ord at du kan hvis du vil.

på den andre siden kan dotrubitør nekte meg å ta opp

Nei, de kan ikke nekte deg å ta opp. Det de kan gjøre er å legge inn sperrer, men de har ingenting de skulle sagt hvis du omgår sperrene for opptak når det kommer til privatkopiering. Så sant du ikke gjør noe ulovlig for å omgå sperrene selvfølgelig.

 

jeg ser bare  ikke poenget med en lov som gir meg lov som er helt opp ditrubitør å bestemme

De bestemmer ikke hva som er lov, de bestemmer hva de tilbyr deg. Vil de ikke tilby deg å kopiere så trenger de ikke det. De har dog ingen rett til å nekte deg å kopiere innafor lovens rammer med annet utstyr enn de leverer.

Det er ikke loven , men distubitør som gir meg lov å ta opp , men etter deres premisser

Tja og nei. Du kan ta opp etter dine premisser, som betyr at du velger hvilket utstyr du tar opp med. De har ingen mulighet eller lov til å låse PC'en din hvis du bruker den til opptak.

hva loven sier betyr da ingen ting

Den betyr mye. Forhindrer i stor grad slike tilstander vi ser i USA med enorme erstatningssummer.

hva er da poenget med den

Det kan diskuteres, men slik jeg har forstått det så var det en måte å skape rettferdighet da ikke alle hadde TV og ting selvfølgelig fulgte en timeplan som gjorde det vanskelig for alle å få med seg.

 

Du må virkelig prestere å forstå dette snart sinnaelgen. Dette har blitt forklart opp og ned og sidelengs og baklengs og en retning som ikke finnes engang.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Det er ikke loven , men distubitør som gir meg lov å ta opp , men etter deres premisser

 

Det er feil. Distributør tilbyr deg å ta opp på deres premisser, men du kan ta opp akkurat hvordan du vil.

 

For å ta opp som du vil, så må du gjøre det selv. Da må du ordne alt selv, uten hjelp fra leverandør. At de gjør det vanskelig er fordi de vil at du skal gjøre det på deres premisser.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke loven , men distubitør som gir meg lov å ta opp , men etter deres premisser

Det er feil. Distributør tilbyr deg å ta opp på deres premisser, men du kan ta opp akkurat hvordan du vil.

 

For å ta opp som du vil, så må du gjøre det selv. Da må du ordne alt selv, uten hjelp fra leverandør. At de gjør det vanskelig er fordi de vil at du skal gjøre det på deres premisser.

 

Det betyr bare at de gir meg lov .

Ikke bland begrepene

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke loven , men distubitør som gir meg lov å ta opp , men etter deres premisser

Det er feil. Distributør tilbyr deg å ta opp på deres premisser, men du kan ta opp akkurat hvordan du vil.

 

For å ta opp som du vil, så må du gjøre det selv. Da må du ordne alt selv, uten hjelp fra leverandør. At de gjør det vanskelig er fordi de vil at du skal gjøre det på deres premisser.

Det betyr bare at de gir meg lov .

Ikke bland begrepene

Du har snart brukt 5 sider på å lære deg begrepene, og nå prøver du å rette på andre...

 

Nei, du har LOV til å ta opp, uavhengig av hva distributør gjør. Distributør gjør det ENKELT for deg, mot at du gjør det på deres premisser.

Lenke til kommentar

Hvis du vil løse det selvskapte problemet ditt, start en ny tråd hvor du spør HVORDAN du kan ta opp med ny teknologi.

 

For øyeblikket surrer du bare rundt og klager over ting du ikke vill forstå...

Jeg har startet denne tråden for å få klarhet i loven

og det vil jeg til livs

 

Hvordan jeg skal få det til blir et problem når den nye dekoderboksen dukker opp

Det er heller ikke så mye ny informasjom å få  tak i

det enste jeg har hør er at de planlegger 2 typer abonement og at scart tilkoblingen blir fjernet

 

At de fjerner scart tilkoblingen er et problem på god og vont

Noen sier at det var på tide

andre vil la seg iriterer over at ikke hele verden følger utviklingen

 

Det jeg kunne ta opp i nye tråder er

Hvofor er ny teknologi på tvungen ?

Hvorfor tar ikke ny teknologi hensyn til gamle behov , de skaper bare nye muligheter ?

Nye muligheter skaper i sin tid nye utfordringer , som kan oppfattes som problem

 

Man får ikke tid til å ta i bruk noe nytt for det er gammelt

Liekvel meses det fra enkelte jold som om ikke utviklingen går raskt nok

 

på toppen av dette klarer ikke politikerne å henge med .

nye lover kommer ikke fort nok

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke loven , men distubitør som gir meg lov å ta opp , men etter deres premisser

Det er feil. Distributør tilbyr deg å ta opp på deres premisser, men du kan ta opp akkurat hvordan du vil.

 

For å ta opp som du vil, så må du gjøre det selv. Da må du ordne alt selv, uten hjelp fra leverandør. At de gjør det vanskelig er fordi de vil at du skal gjøre det på deres premisser.

Det betyr bare at de gir meg lov .

Ikke bland begrepene

Du har snart brukt 5 sider på å lære deg begrepene, og nå prøver du å rette på andre...

 

Nei, du har LOV til å ta opp, uavhengig av hva distributør gjør. Distributør gjør det ENKELT for deg, mot at du gjør det på deres premisser.

 

Det kan så være men det er forsjel på teori ( det loven sier ) og praksis ( det altibox gir meng lov til )

hva loven tilater irrelevant  her , det er altibox som styrer det

rat at dere ikke forstår det

Lenke til kommentar

 

Hvis du vil løse det selvskapte problemet ditt, start en ny tråd hvor du spør HVORDAN du kan ta opp med ny teknologi.

 

For øyeblikket surrer du bare rundt og klager over ting du ikke vill forstå...

Jeg har startet denne tråden for å få klarhet i loven

og det vil jeg til livs

 

Hvordan jeg skal få det til blir et problem når den nye dekoderboksen dukker opp

Det er heller ikke så mye ny informasjom å få tak i

det enste jeg har hør er at de planlegger 2 typer abonement og at scart tilkoblingen blir fjernet

 

At de fjerner scart tilkoblingen er et problem på god og vont

Noen sier at det var på tide

andre vil la seg iriterer over at ikke hele verden følger utviklingen

 

Det jeg kunne ta opp i nye tråder er

Hvofor er ny teknologi på tvungen ?

Hvorfor tar ikke ny teknologi hensyn til gamle behov , de skaper bare nye muligheter ?

Nye muligheter skaper i sin tid nye utfordringer , som kan oppfattes som problem

 

Man får ikke tid til å ta i bruk noe nytt for det er gammelt

Liekvel meses det fra enkelte jold som om ikke utviklingen går raskt nok

 

på toppen av dette klarer ikke politikerne å henge med .

nye lover kommer ikke fort nok

Og hvis du tar å leser svarene du har fått så er loven ganske klar og rett frem. Det er ingen som kan tvinge deg til å forstå.

Du kan ta opp nett hva du vil til privat bruk uten å straffes for det.

 

 

Kort oppsummert på "den nye tråden".

Ny teknologi er ikke påtvunget. Sålenge du eier ett system med SCART tilkobling kan du bruke det. Derimot ønsker du at gammel teknologi som du bruker skal være påtvunget.

 

Gammel teknologi er utdatert, du er vel ikke fornøyd med svart-hvit stumfilm lenger, eller vil du Altibox skal prioritere det over det du ser på?

 

Fordi det ikke er lønnsomt og ny teknologi er bedre på alle måter. Du kan eksempelvis ta opp i bedre kvalitet eksempelvis...

 

At du hopper på ny teknologi årevis etter at det er lansert er ditt problem. Den nye teknologien har vært her lenge allerede.

 

Nye lovene du ønsker kommer ikke til å gi deg rettighetene du tror du vil gå fordi du er for gjerrig eller treg med å ta i bruk nye og bedre løsninger.

Lenke til kommentar

Hvorfor tar ikke ny teknologi hensyn til gamle behov , de skaper bare nye muligheter ?

Nye muligheter skaper i sin tid nye utfordringer , som kan oppfattes som problem

 

Man får ikke tid til å ta i bruk noe nytt for det er gammelt

Liekvel meses det fra enkelte jold som om ikke utviklingen går raskt nok

Hvor gammelt må noe være før det ikke regnes som nytt?

Stort sett alle TV`r kjøpt på denne siden av årtusenet har HDMI...

Når kjøpte du TV sist egentlig?

 

Kan det tenkes at det er du som er ekstremt kraftig utdatert på TV`n din kanskje?

Alt nytt kan ikke ta hensyn til behov og ha alle standarder siden tidenes morgen, HDMI er vel ca 15 år gammelt, så det er på høy tid å fase ut eldre standarder.

Lenke til kommentar

Hvis du vil løse det selvskapte problemet ditt, start en ny tråd hvor du spør HVORDAN du kan ta opp med ny teknologi.

 

For øyeblikket surrer du bare rundt og klager over ting du ikke vill forstå...

Jeg har startet denne tråden for å få klarhet i loven

og det vil jeg til livs

 

Hvordan jeg skal få det til blir et problem når den nye dekoderboksen dukker opp

Det er heller ikke så mye ny informasjom å få  tak i

det enste jeg har hør er at de planlegger 2 typer abonement og at scart tilkoblingen blir fjernet

 

At de fjerner scart tilkoblingen er et problem på god og vont

Noen sier at det var på tide

andre vil la seg iriterer over at ikke hele verden følger utviklingen

 

Det jeg kunne ta opp i nye tråder er

Hvofor er ny teknologi på tvungen ?

Hvorfor tar ikke ny teknologi hensyn til gamle behov , de skaper bare nye muligheter ?

Nye muligheter skaper i sin tid nye utfordringer , som kan oppfattes som problem

 

Man får ikke tid til å ta i bruk noe nytt for det er gammelt

Liekvel meses det fra enkelte jold som om ikke utviklingen går raskt nok

 

på toppen av dette klarer ikke politikerne å henge med .

nye lover kommer ikke fort nok

 

Det du snakker om nå handler ikke om loven. Det du prøver å få klarhet i som du mener skal være i loven er ikke i loven og har ingenting med loven å gjøre. Du snakker om to adskilte ting som om de skulle hatt noe som helst med hverandre å gjøre.

 

Det finnes ingenting som tilsier at produsenter skal tilretelegge for privatkopiering og det handler ikke om at politikerne ikke klarer å henge med. Du vet at loven ble skrevet for ørtenogførti år siden? Hvis politikerne i dag skulle forandret noe så hadde de gjort det mye vanskeligere for deg som forbruker og det hadde ikke blitt tillatt med eget utstyr for opptak. Ved en oppdatering av loven i dag så hadde det blitt mer låst.

 

Jeg forstår ikke hva det nye du snakker om er. HDMI er bakoverkompatibelt og kontakten er den samme på de nye versjonene. Hvis du kun har SCART nå så er det noe rart. Uansett så finnes det adaptere og overganger-

Lenke til kommentar

Dere tror der har git meg svar på hva loven sier uten å sie mere en de ejg vet fra før

 

når jeg spør hvorfor loven gir meg lov ( i praksis rett )  til å kunne ta optak fra tv , mens tibyder kan nekte  meg helt så er det tibyder som styrer skuta 

Det  klarer dere ikke å se

 

når jeg spør hvorfor loven ikke er mere prsies

så går der rundt grøten med en masse prat om hva jeg har lov til

 

Så vil dere også straffe meg fordi jeg stiller en del krav jeg mner er rimelige

 

utgangspunket er at tv verdangen skal være det man kan kalle en god opplvelse , ikke en masse mass om hva man kan gjøre og ikke gjøre , eller mye stress for hvis man skal se det man har lyst til å se så må man mest sansynlig se det når det ikke passer for jeg har ikke lov å beholde opptaket lenge nok til jeg får tid til å se det

 

Normalt når man kjøper et produk så eier man også det

Man kan gå i butikken for å plukke frem mange eksemplarer av samme produkt

Det regnes ikke som kopi fordi man lager det fra de samme elementene 

Begynenrej derimot å produserere samme produkt så regnes det som kopie 

 

En datafil eller video kan bare lages en gang , men man kan kopier den mange ganger

 

loven er lit merkelig har for fysike produk som er massprodusert regnes ikek som kopi hvis det er samme produsent

Driver noen andre å lager den samme så regner de det som kopiering

 

Ønsker man seg et eksemplar av en CD ,  musikk fil fra nettet , video eller dataprogram så snakekr man kun om kopi

 

Det er no ratr her

produsentene inleder et samarbeid med flere parter for vise frem det de har laget . man kan få tilbud å kjøpe en kopi  av produktet , eller vise det frem for publikum , enten gjennom kino  eller via tv kanaler

Når det kommer til tv kanalen så er det ikke sikekr at du likevel har rett til å se produksjone , til tross for at man har batalt for tielgan til kanalen

De er det noe som skurer

 

På samme måte blir det noå de norske lovene gir man lov til ta kope av et tvprogram samtidig som dristibitør kan nekte

Hvem er det da som bestememr ?

Det er hverfall ikke loven

Lenke til kommentar

 

Hvorfor tar ikke ny teknologi hensyn til gamle behov , de skaper bare nye muligheter ?

Nye muligheter skaper i sin tid nye utfordringer , som kan oppfattes som problem

 

Man får ikke tid til å ta i bruk noe nytt for det er gammelt

Liekvel meses det fra enkelte jold som om ikke utviklingen går raskt nok

Hvor gammelt må noe være før det ikke regnes som nytt?

Stort sett alle TV`r kjøpt på denne siden av årtusenet har HDMI...

Når kjøpte du TV sist egentlig?

 

Kan det tenkes at det er du som er ekstremt kraftig utdatert på TV`n din kanskje?

Alt nytt kan ikke ta hensyn til behov og ha alle standarder siden tidenes morgen, HDMI er vel ca 15 år gammelt, så det er på høy tid å fase ut eldre standarder.

 

som jeg skrev tidliger det er ikke alt som følger utviklingen

sir jeg kjøte noe til TVen så ver det en kobiner DVD spiller og optaker med harddisk.

Det var for 7 år sieden

Den gamle TVn min har f.rks,  bedre lyd en mange av dagens flattv-er

 

optakkeren  kunne ikke ta optak gjennom HDMI . men den kunne spille av alt via HDMI

Det sier mye om hviken vei utviklingen går

 

før fikk folk lov å legge seg opp fim og musikk samlinger , nå er det høyst usikkert

og værre skal det bli

Lenke til kommentar

Loven gir deg ikke rett, det gir deg lov.

Hva er vanskelig å forstå her, for det er ALT du trenger å forstå.

 

Jeg har lov til å besøke deg, jeg har ikke rett til det.

Jeg har lov til å få penger av deg, jeg har ikke rett til det.

Jeg har lov til å flytte inn hos deg, jeg har ikke rett til det.

Jeg har lov til å ta opp, jeg har ikke rett til det.

 

Mer forstålig nå?

 

Å ha lov til er altså ikke det samme som å ha rett til det.

Hadde å ha lov til og å ha rett til kunne jeg krevd å få penger av deg, ettersom jeg har lov til det og dermed rett til å få penger av deg.

Jeg kunne ha krevd å flytte inn hos deg ettersom jeg har lov til det.

Osv.

 

At noe er lovlig betyr ikke at man har rett eller krav til det.

 

 

Ellers kjøper du produktet "motta X kanaler", det får du, skal du ta opp kan du enten betale ekstra i dekoder eller ordne det selv. Produktet du kjøper "motta X kanaler" tar du imot uansett.

 

Du eier ikke det du ser på TV, du kjøper signalene, altså muligheten til å se det. Som at du kjøper en kino-bilett, du eier ikke filmen, men du får retten til å se den i kino-salen.

 

Det er ikke som at du kjøper melk på butikken, du kjøper en tjeneste, ikke en vare.

 

Å ha lov til er altså ikke det samme som å ha rett til det.

 

Det er ingenting som skurrer her, utenom din forståelse av "problemet"

Lenke til kommentar

Det er du som ikke forstår spørmålet

Hva er poenge med en retningslinje eller lovtakst om diu vil som gir meg lov til gjøre ting , som likevel kan bli hindret av endre

hvoror må jeg følge denne loven , men ikke tilbyder

Tilbyderen kan gjøre hva de vil uanset hva jeg harr lov til

 

Er det så vanskelig å forstå ?

Hva er da poenge å tilby meg den muligheten , når det ikke nødvendigvis vil gi meg rett til kunne gjøre optak

 

Valget er helt op til distrubitøerene , ikke meg .

Forstår du ikke det ?

Lenke til kommentar

Å ha lov til noe er ikke det samme som å ha krav på.

Du tolker det som at har du lov til noe, har du krav på det også.

Dette er HELT feil.

Hadde det vært slik kunne jeg krevd å flytte inn til deg, ettersom jeg har lov til det.

Eller krevd å få penger av deg, ettersom jeg har lov til det.

 

Hvilken lov er det tilbyderen bryter?

 

Post 100, og setningen "Å ha lov til noe er ikke det samme som å ha krav på." har fortsatt ikke blitt forstått :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er du som ikke forstår spørmålet

Hva er poenge med en retningslinje eller lovtakst om diu vil som gir meg lov til gjøre ting , som likevel kan bli hindret av endre

hvoror må jeg følge denne loven , men ikke tilbyder

Tilbyderen kan gjøre hva de vil uanset hva jeg harr lov til

 

Er det så vanskelig å forstå ?

Hva er da poenge å tilby meg den muligheten , når det ikke nødvendigvis vil gi meg rett til kunne gjøre optak

 

Valget er helt op til distrubitøerene , ikke meg .

Forstår du ikke det ?

 

Poenget med loven er å BESKYTTE DEG MOT RETTSLIGE KRAV FRA LEVERANDØR.

Ønsker du at leverandøren skal dra deg for retten fordi du har tatt opp noe fra TV?

 

Du står fritt til "ikke å følge loven", bare kontakt leverandøren og spør om de vil inngå forlik for å dekke erstatningene for potensielt tap som følge av at du har tatt opp fra TV, simulert en rettsak hvor du har tapt.

 

Leverandøren følger loven, du sliter bare med å forstå at loven beskytter deg mot rettslige krav.

Leverandøren kan ikke gjøre hva de vil, eksempelvis bryter loven om de retter rettslige krav mot deg.

 

Du har valg, du evner bare ikke å gjøre valget "fordi det er dyrt". Derfor sutrer du.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...