Gå til innhold

Rapport: Om få år er privatbilen bare et minne


Anbefalte innlegg

Bilene testes i byer, noe av det minst kontrollerte man kan ha av kjøreomgivelser.

 

AtW

At byene har noe av de mer avanserte trafikkmønstrene er ikke til å tvile på. Men andre veier gir andre utfordringer. Hull, dype spor og slikt. Det krever jo blant annet at de bygger bilene slik at de tåler større utfordringer en den gjevne fartsdump... Men det kommer vel det og, får vi håpe.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artiklen er helt uproblematisk. Det er estimater, og økonomien i det er alle reie flere oljefond.

Vil man kjøre sjølv, kobl et head-up sak til sigarettenneren og betal 500,- pr dag i områder med trengsel.

Skulle man klage på noe i artiklen er det bildene, dei blir jo heilt feil når man snakker om ad-hock løysinger for flåtebiler og den modulitet EL-drift gir.

 

Om man seier turisme er 90 000 000 000 i norge, og 50% vil komme i urbane strøk så får man noen kjøretøy for 5% provenyet bare der, og så for selve turen.

2 000 000 000 i anonse inntekter bare i Oslo gir noen biler også. Så hva var det prøvebilene på Kongsberg og Forus kostet ?

Å implementere reklame, bestilling og betaling opp mot flåtebilen er store økonomiske element. Er nesten et farvell til VISA o.l., man får kikke litt på kurser om 2-3 år.

 

Vel, man blir gamle og redde alle...

Men enkel og billig tilgang til nisjeforetninger, spisesteder og severdigheter, likeledes eit byrom og aviser rensket for reklame er da å foretrekke.

 

Til broen over Oslofjorden er det bare en ting å si; lag den til en gigantisk turistaktraksjon med betre bunnlinje enn Opraen.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Morsom artikkel. Jeg hører vel til dem som er vel optimistisk i forhold til selvkjørende biler. Jeg tror vi har dem om fem år, og det vil gjøre taxi nesten gratis. Når det gjelder spådommene til Tony Seba kan det være fornuftig med litt gangsyn. Han mente også at når biler som Chevrolet Bolt kom på markedet ville svært få kjøpe biler med forbrenningsmotorer. Der tok han svært feil.Dernest ser han ut til å være totalt kunnskapsløs når det gjelder trafikkproblemene i byene. Det kommer til å bli så store trafikkproblemer at bompenger vil få prisen til bensin og diesel til å blekne. Da ville jeg heller sett til hans eget hjemområde, hvor Google har små busser for sine ansatte, når disse blir selvkjørende, så har vi en løsning for byene:

http://fortune.com/2015/11/18/google-bus-permanent/

som så ofte før tror folk som Tony Seba at de tenker ut av boksen, når de i virkeligheten fortsatt er ute av stand til å forutsi hvor dramatisk endringen vil bli, og de uventede retningene den vil ta.

Det er nok kjende utvinnbare oljeførekomstar i verda til å produsere på dagens nivå i meir enn 50 år til, og reservane har auka kvart einaste år i fleire tiår. Mykje fordi teknologiske framsteg har gjort det mogeleg å utvinne meir av oljen.

Nå må du slutte å bløffe. Hvor mange ganger må jeg dokumentere samme sak for deg? Verden fant 3.7 milliarder nye fat olje i fjor, forbruket var nesten ti ganger høyere med 35 milliarder fat. Altså tømmes de eksisterende reservene i en enorm fart. Med en langsiktig oljepris på maks $60 så estimerer Rystad at alle verdens kjente reserver med dagens forbruk vil tømmes på under 24 år. Dersom vi tar absolutt all kjent olje i verden uansett pris, og dagens forbruk, så varer det i under 48 år. Her har du dokumentasjonen igjen:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-01-10/oil-discoveries-seen-recovering-after-crashing-to-65-year-low

http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2016/01/daily-chart-6

Tesla har som mål at drivverket skal vare i 1,6 millionar kilometer, men nokre barnesjukdommar i dei første versjonane må ein rekne med. Garantien dekkjer det uansett.

Elon Musk har sagt at han har et ønske om å komme dit, det betyr ikke at han er der, eller at han vil klare det. Det er et strekk-mål. Du fremstiller det her som om Tesla som selges i dag er designet for å kjøre så langt. Dette er ikke riktig.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er nok kjende utvinnbare oljeførekomstar i verda til å produsere på dagens nivå i meir enn 50 år til, og reservane har auka kvart einaste år i fleire tiår. Mykje fordi teknologiske framsteg har gjort det mogeleg å utvinne meir av oljen.

Nå må du slutte å bløffe.

 

Du må lære deg å lese og rekne før du skuldar skikkelege folk for å lyge. Hadde evneveike hatt injurierande kraft, hadde eg rapportert denne til moderator, men deg tykkjer eg berre synd på.

 

 

Hvor mange ganger må jeg dokumentere samme sak for deg? Verden fant 3.7 milliarder nye fat olje i fjor, forbruket var nesten ti ganger høyere med 35 milliarder fat. Altså tømmes de eksisterende reservene i en enorm fart.

Kva i all verda har oljefunn i fjor med saka å gjere?

 

INGENTING!

 

Ved utgangen av 2015 var det 1697,6 milliardar fat kjende oljereservar. Sjå:

http://www.bp.com/content/dam/bp/pdf/energy-economics/statistical-review-2016/bp-statistical-review-of-world-energy-2016-full-report.pdf

 

Anten du brukar forbrukstalet frå BP Statistical review eller ditt tal, får du ein R/P på omlag 50 år.

 

Ingen oljeselskap leitar etter meir olje no om dagen. Dei har funne meir enn nok. I Noreg leitar dei berre fordi staten betaler dei milliardar av kroner i subsidiar for å leite, og stimulerer leiteaktiviteten ytterlegare som sysselsettingstiltak. Oljeselskapa veit at reservane stadig aukar fordi teknologisk utvikling gjer det mogeleg å utvinne stadig meir av oljen til lågare kostnadar enn før.

 

 

Med en langsiktig oljepris på maks $60 så estimerer Rystad at alle verdens kjente reserver med dagens forbruk vil tømmes på under 24 år.

Har Rystad nokon sinne hatt rett i ein spådom om oljeprisen eller forbruksutvikling? Nei, aldri. So seint som i november 2013 meinte Rystad at det var urealistisk med ein oljepris under 120 dollar fram mot 2020: http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2013/11/Urealistisk-med-oljepris-under-120-dollar

 

Du kan trygt satse pengene dine på at dei tek feil denne gongen òg. Rystad har aldri vore i nærleiken av å treffe på ein einaste spådom om oljeprisen, og dei skyt alltid høgt over. Om dei ikkje har justert siktet sitt nokre hundre knepp ned, kan du i alle fall halvere talet.

 

 

Dersom vi tar absolutt all kjent olje i verden uansett pris, og dagens forbruk, så varer det i under 48 år.

Nei, oljereservar er ikkje definert slik. Her er definisjonen frå BP Statistical Review:

 

Notes: Total proved reserves of oil – Generally taken to be those quantities that geological and engineering information indicates with reasonable certainty can be recovered in the future from known reservoirs under existing economic and operating conditions.

 

 

Fortell meg kvar din alternative definisjon av oljereservar står. Eg kan ikkje finne han i noko av det du påstår er dokumentasjon.

 

 

Tesla har som mål at drivverket skal vare i 1,6 millionar kilometer, men nokre barnesjukdommar i dei første versjonane må ein rekne med. Garantien dekkjer det uansett.

Elon Musk har sagt at han har et ønske om å komme dit, det betyr ikke at han er der, eller at han vil klare det. Det er et strekk-mål. Du fremstiller det her som om Tesla som selges i dag er designet for å kjøre så langt. Dette er ikke riktig.

 

Eg skreiv at det er ein mål for Tesla, ikkje at dei er i mål. Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kva i all verda har oljefunn i fjor med saka å gjere?

Det handler om reserveerstatning. Verden produsere mye mer olje enn man finner. Faktisk ti ganger mer. Verden har brukt mer olje enn det som er funnet i mange år. Dette var et svar på din påstand:

 

reservane har auka kvart einaste år i fleire tiår. Mykje fordi teknologiske framsteg har gjort det mogeleg å utvinne meir av oljen.

 

Kan du dokumentere at økt utvinning har gitt den effekten du påstår?

Hvordan så dette tallet ut i 2016 og 2014?

Anten du brukar forbrukstalet frå BP Statistical review eller ditt tal, får du ein R/P på omlag 50 år.

Du sa over femti år. Dersom du ser helt bort fra pris, så er tallet knapt 48 år. Dersom du tar med dagens oljepris blir tallet mye, mye lavere.

Har Rystad nokon sinne hatt rett i ein spådom om oljeprisen eller forbruksutvikling?

Vi snakker ikke om utvikling, bare oppsummering av kjente reserver. Prøv å fokusere er du snill.

 

Før du avsporer tråden helt. Dette betyr at verden ganske snart må finne andre energikilder til transport. Det er ikke slik at oljeproduksjon på dagens pris kan dekke behovet i flere tiår fremover uten at elektriske biler gjør et inntog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

10 peroner i en autonom bil i rushtrafikken som sparer 30 minutter i kø er en start, som ikke må kjøre 30% av lengda for å finne parkering.

Da sparer vi energi til å kunne flytte oss til Mars, siden eller før....

 

Hva med å finne opp maskiner som kan gjøre mesteparten av jobben vår i stedet.

Da sparer vi ......... hele rushtrafikken, å kan sitte hjemme hele dagen mens vi mottar borgerlønn og dytter i oss miljøvennlig syntetisk potetgull.

 

Ettersom vi ikke kan kjøre bil til hytta eller på fjellet lengre, det er jo ikke miljøvennlig, å heller ikke har ferie lengre ettersom vi ikke jobber, så blir jo dagene tilbragt hjemme foran en skjerm ... i det minste helt til vi alle blir så kollektivt feite at vi forbyr alle maskiner, å begynner å sykle til jobben på sykkelfabrikken i stedet.

 

Mars trenger vi ikke, når vi har så fine sykler ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kva i all verda har oljefunn i fjor med saka å gjere?

Det handler om reserveerstatning. Verden produsere mye mer olje enn man finner. Faktisk ti ganger mer. Verden har brukt mer olje enn det som er funnet i mange år. Dette var et svar på din påstand:

 

reservane har auka kvart einaste år i fleire tiår. Mykje fordi teknologiske framsteg har gjort det mogeleg å utvinne meir av oljen.

 

Kan du dokumentere at økt utvinning har gitt den effekten du påstår?

*Sukk* Dette er heilt grunnleggjande. Sjå til dømes: http://adgefficiency.com/oil-reserves-growth-energy-basics/

 

Der kan du òg sjå ein graf som syner dei stadig stigande oljereservane og korrelasjon med oljeprisen.

 

Spesielt i USA har nye metodar har gjort det mogeleg å utvinne meir skiferolje og -gass til lågare kostnadar enn før. TU har hatt mange artiklar om det, m.a:

https://www.tu.no/artikler/i-fjor-okte-usas-oljeproduksjon-med-1-2-millioner-fat-det-er-nesten-like-mye-som-hele-norges-oljeproduksjon/222419

 

Oljefunn er som regel grovt underestimert. Når produksjonen av eit felt kjem i gong, og funnet vert betre kartlagt, stig estimata for utvinnbar olje. Knapt noko funn som har vore sett i produksjon har produsert mindre enn dei opphavelege estimata. Nesten alle har produsert meir. Dette vert ikkje rekna som nye funn. Du kjem sikkert til å protestere, so eg fann dokumentasjon til deg på dette òg: https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_reserves#Reserves_growth

 

 

Hvordan så dette tallet ut i 2016 og 2014?
Samanliknbare tal frå utgangen av 2016 er ikkje publisert. Ved utgangen av 2014 var talet omlag det same som ved utgangen av 2015, men merk at oljeprisen vart meir enn halvert frå 210 USD pr fat ved utgangen av 2014 til under 50 USD ved utangen av 2015. Dermed fell ein del reservar ut, fordi dei ikkje løner seg å utvinne.

 

 

Anten du brukar forbrukstalet frå BP Statistical review eller ditt tal, får du ein R/P på omlag 50 år.

Du sa over femti år. Dersom du ser helt bort fra pris, så er tallet knapt 48 år.
Er du sikker på det? Kor mange teljande siffer er det i ditt tal for forbruket, og kva år er det frå? :-)

 

BP har rekna det ut til å vere 50,7 år ved utgangen av 2015.

 

Dersom du tar med dagens oljepris blir tallet mye, mye lavere.

 

Nei, dagens oljepris (brent spot i USD) er omlag den same som ved utgangen av 2015.

 

 

Har Rystad nokon sinne hatt rett i ein spådom om oljeprisen eller forbruksutvikling?

Vi snakker ikke om utvikling, bare oppsummering av kjente reserver. Prøv å fokusere er du snill.
Nei, pris er viktig, og ein føresetnad for spådommen til Rystad, for prisen påverkar kor store reservane er. Rystad er uansett ikkje truverdige. Dei tek konsekvent feil. Ei klokke som står stille syner rett tid to gongar i døgeret, men Rystad når ikkje ein gong det nivået. Du må finne ei meir truverdig kjelde, og eg trur faktisk ikkje du oppga kjelda heller. Du påstod at Rystad har sagt det på eit eller anna tidspunkt.

 

Før du avsporer tråden helt. Dette betyr at verden ganske snart må finne andre energikilder til transport. Det er ikke slik at oljeproduksjon på dagens pris kan dekke behovet i flere tiår fremover uten at elektriske biler gjør et inntog.

Elbilar gjer eit inntog. Ingen tvil om det. Salet av elektriske bilar aukar med over 50% i året på verdsbasis år for år, og ingenting tyder på at den trenden vil snu med det første. Tvert imot.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

10 peroner i en autonom bil i rushtrafikken som sparer 30 minutter i kø er en start, som ikke må kjøre 30% av lengda for å finne parkering.

Da sparer vi energi til å kunne flytte oss til Mars, siden eller før....

Hva med å finne opp maskiner som kan gjøre mesteparten av jobben vår i stedet.

Da sparer vi ......... hele rushtrafikken, å kan sitte hjemme hele dagen mens vi mottar borgerlønn og dytter i oss miljøvennlig syntetisk potetgull.

 

Ettersom vi ikke kan kjøre bil til hytta eller på fjellet lengre, det er jo ikke miljøvennlig, å heller ikke har ferie lengre ettersom vi ikke jobber, så blir jo dagene tilbragt hjemme foran en skjerm ... i det minste helt til vi alle blir så kollektivt feite at vi forbyr alle maskiner, å begynner å sykle til jobben på sykkelfabrikken i stedet.

 

Mars trenger vi ikke, når vi har så fine sykler ?

Ha, haa...

Supert inlegg, men sykkel er jo ikke miljøvenlig.

Om det blir klasifisert som menneskleg.

Tiden får vise.

Men måtte eg velge.

Musikanter, så hjulmakera og plastik.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Sturle, har du lest din egen lenke? Sist gang du dro frem BP rapporten påstod du at den beviste at verdens oljeforbruk gikk nedover, det viste seg jo å være rent tullball. Globale reserveanslag for både 2014 og 2015 står i rapporten, og de viser en svak nedgang. Din egen kilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sturle, har du lest din egen lenke? Sist gang du dro frem BP rapporten påstod du at den beviste at verdens oljeforbruk gikk nedover, det viste seg jo å være rent tullball.

Det har eg aldri påstått.

 

Globale reserveanslag for både 2014 og 2015 står i rapporten, og de viser en svak nedgang. Din egen kilde.

 

Kveruleringa di kjenner ingen grenser, forstår eg. Differansen på 1,4 promille er godt innanfor feilmarginen.
Lenke til kommentar

 

...

Hvor mange lokførere har vi i Norge? Hva vil vi tjene på å automatisere disse?...

Hvor mange lokførere har vi i verden?...

 

Hvis vi går fra nasjonal statistikk til global statistikk så vil rett nok antall lokførere gå opp, men det vil også antall bilførere.

 

Hvis det gir mer mening å se på selvkjørende biler enn selvkjørende tog på nasjonalt plan, så vil det samme antagelig være sant internasjonalt (med mindre vi har helt spesielle forhold her hjemme, som du ikke snakker noe om).

 

-k

Lenke til kommentar

 

Det finnes eksempler på tradisjonelle biler som har "holdt" 800.000 km.

Det må ha vore ein dieselbil med ein eldre motortype. Bensinmotorar held veldig sjeldan so lenge

 

En Volvo P1800 som har gått 3 millioner miles:

http://www.autoblog.com/2009/10/03/million-mile-cars/

http://bilmagasinet.dk/gallerier/8-biler-der-har-kort-virkelig-langt

 

"the Subaru High Mileage Club has also gathered thousands of reports from Subaru owners who have driven their vehicles well into six digits."

 

På eit tidspunkt aukar vedlikehaldsutgiftene so mykje at det løner seg å kjøpe ein ny bil i staden. På ein eksosmotor er det ganske mykje som må vedlikehaldast og skiftast med jamne mellomrom. Olje, tennpluggar, filter, registerreim, eksosanlegg osb,

Olje, tennplugger, eksosanlegg og registerreim er ting man løpende vedlikeholder, ikke grunner til å bytte ut bilen.

 

Store deler av en Tesla og en Audi er (nominelt) det samme. Seter. Hjuloppheng. Lys. (ikke-framdrift) Elektrisk anlegg. Skjermbuer. Hengsler. Lakk. Alt dette er utsatt for slitasje, og når etterslepet blir stort nok så er det fornuftig å kondemnere.

 

http://www.carscoops.com/2017/05/porsche-has-made-million-911s-and-over.html

Porsche har solgt 1 million 911 over en periode på 50 år. 70% av disse er fremdeles på veien. Nå er selvsagt Porsche 911 en helt spesiell bil for helt spesielle eiere med helt spesielt bruksmønster (og bank-konto).

 

Jeg hevder ikke at 1 million kilomenter er spesielt vanlig, og heller ikke at det rasjonelt å bruke tid og penger på å komme dit med en eldre bil. Men det har skjedd.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store deler av en Tesla og en Audi er (nominelt) det samme. Seter. Hjuloppheng. Lys. (ikke-framdrift) Elektrisk anlegg. Skjermbuer. Hengsler. Lakk. Alt dette er utsatt for slitasje, og når etterslepet blir stort nok så er det fornuftig å kondemnere.

 

Styggedom, helligbrøde, rasisme og diskriminering, tenk å skrive noe slikt.

 

Dersom Elon sier at hele bilen glatt går 1.600.000 kilometer, så gjør den det. Punktum! Det er rett og slett udiskutabelt.

Lenke til kommentar

Problemet i dagens samfunn er at man vedtar lover og regler basert på byenes behov alene. I distriktene vil det for alltid være behov for personbiler i en eller annen form. 

 

I 2017 har man for eksempel ikke klar å bygge jernbanen fra Nordland til Finnmark via Troms. Med dagens politikk vil det ikke bo lenger folk ute i distriktene dersom politikere mener at personbiler skal bort. I Norge er man veldig flink på ta bort tilbud før man legger tilrette for alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet i dagens samfunn er at man vedtar lover og regler basert på byenes behov alene. I distriktene vil det for alltid være behov for personbiler i en eller annen form. 

 

I 2017 har man for eksempel ikke klar å bygge jernbanen fra Nordland til Finnmark via Troms. Med dagens politikk vil det ikke bo lenger folk ute i distriktene dersom politikere mener at personbiler skal bort. I Norge er man veldig flink på ta bort tilbud før man legger tilrette for alternativ. 

 

Hvor mye har det å si kan man spørre seg? Til tross for en menge lover og regler i norge som er tilpasset disktriktene, så påstår folk slikt. Er det noe poeng i å endre det i det hele tatt da?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...