Gå til innhold

Rapport: Om få år er privatbilen bare et minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg er villig til å betale ekstra for å ha en egen privatbil ingen andre får kjøre.

 

Det blir antakelig mulig, om man er villig til å betale hundretusenvis for det. Man kan jo delvis gjøre det samme i dag, feks betale for et eget fly om man ikke vil sitte i seter andre har brukt, men det er ganske få som tar seg råd.

 

AtW

 

 

Jeg tviler på at det blir noe særlig mye mer, kanskje nesten like mye mer det koster å ta bilen kontra bussen i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er diskriminering. Det finnes fremdeles mennesker som er bilinteressert, å som finner glede i å kjøre bil, enten det er sportsbil, klassisk bil, eller andre typer biler, noen liker til og med å kjøre radiobil.

 

Personlig er jeg lite bekvem med å sitte på i andres biler, jeg stoler mest på egne evner til å føre en bil trygt.

Det blir enda verre når ingen skal føre bilen, å jeg må stole på at en datamaskin ikke kjører meg i hjel, eller hakkes av en eller annen fjortenåring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en som plutselig kan ha behov for å farte litt rundt i yrket, og da gjerne turer opp mot 10-12 timer så vil dette være fantastisk da en heller kan jobbe eller sove igjennom turen. Samtidig om jeg må reise hjemmefra søndag så kan transportetappen foregå på nattestid så jeg får mer ut av søndagen hjemme.

Tror og jeg er en av de som helst vil eie bil selv, eventuelt med nær familie, for å slippe å måtte ha dårlig inneklima i fartøyet som skal transportere meg rundt. Time will show!

 

Såklart må det være mulig å huke på en henger så en kan ta den gode gamle bilen rundt på bane for å kose seg med ekte kjøring og i blant.

Lenke til kommentar

Seba trekker frem forventet livstid-kjørelengde til en elbil mot en fossilbil. Han sier at en elbil som regel vil ha en kjørelengde på totalt 800.000 kilometer. Til sammenligning har en fossilbil en total kjørelengde på 225.000 kilometer.

 

Hva er grunnen til at en El-bil skal holde 800 000km? De har stålkomponenter, gummiforinger, bremser etc som vanlige biler. Hvis man tar en tur på skroten, er det ikke mange biler som står der fordi motoren er utslitt.

Stort sett er det chassis som blir utslitt og her tror jeg ikke elbilene kommer særlig bedre ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det jeg synes er litt rart med dette er at man absolutt skal automatisere den mest komplekse samfunnsstrukturen vi har idag, biltrafikken. Hvorfor fokuserer man ikke i begynnelsen på enklere ting, som tog! Man har ikke engang klart å fjerne lokførere!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er villig til å betale ekstra for å ha en egen privatbil ingen andre får kjøre.

 

Det blir antakelig mulig, om man er villig til å betale hundretusenvis for det. Man kan jo delvis gjøre det samme i dag, feks betale for et eget fly om man ikke vil sitte i seter andre har brukt, men det er ganske få som tar seg råd.

 

AtW

 

 

Jeg tviler på at det blir noe særlig mye mer, kanskje nesten like mye mer det koster å ta bilen kontra bussen i dag.

 

Hvis selvkjørende biler hadde vært normen i dag, og noen hadde prøvd å introdusere manuelt kjørte biler så hadde:

1. Samfunnet neppe tillatt slike biler

2. Merkostnaden til ting vi i dag tar for gitt (vindusviskere, drivstoff-fylling, ...) potensielt blitt stor

3. Du hadde neppe fått forsikring

 

Jeg tror ikke at dette scenariet blir relevant før jeg uansett sjekker inn nøklene for godt så jeg ser det ikke som et stort problem.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så skal man ikke glemme de som spyr, pisser, driter eller andre ekle ting i bilen du har bestilt. Hvis du ikke tror meg spør de som kjører buss eller drosje.

Spørs om det blir (lov med) videoovervåkning i slike biler.

 

Det er mye overvåking i offentlig transport pga. tullball. Vet ikke hvordan det er i Norge, men jeg mener at det er lov her til lands også og at noen taxier og busser har kameraer.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er litt rart med dette er at man absolutt skal automatisere den mest komplekse samfunnsstrukturen vi har idag, biltrafikken. Hvorfor fokuserer man ikke i begynnelsen på enklere ting, som tog! Man har ikke engang klart å fjerne lokførere!

Hvor mange lokførere har vi i Norge? Hva vil vi tjene på å automatisere disse?

 

Hvor mange proffe bilførere har vi? Hvor mange timer bruker vi andre på å føre bil? Hva kan vi tjene på en automatisert bilpark?

 

Jeg tror at konklusjonen vil være at (selv om selvkjørende biler er vanskeligere enn selvkjørende tog) så er potensialet for kostnadsreduksjon og ulykkesreduksjon så mye større for biler enn tog at tog blir en dråpe i havet.

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er diskriminering. Det finnes fremdeles mennesker som er bilinteressert, å som finner glede i å kjøre bil, enten det er sportsbil, klassisk bil, eller andre typer biler, noen liker til og med å kjøre radiobil.

 

Personlig er jeg lite bekvem med å sitte på i andres biler, jeg stoler mest på egne evner til å føre en bil trygt.

Det blir enda verre når ingen skal føre bilen, å jeg må stole på at en datamaskin ikke kjører meg i hjel, eller hakkes av en eller annen fjortenåring.

Diskriminering faktisk, der er ikke diskriminering å ikke få alle sine irrasjonelle behov oppfylt. Er det diskriminerende at man må ta lappen også? AtW
Lenke til kommentar

 

 

Så skal man ikke glemme de som spyr, pisser, driter eller andre ekle ting i bilen du har bestilt. Hvis du ikke tror meg spør de som kjører buss eller drosje.

Spørs om det blir (lov med) videoovervåkning i slike biler.

 

 

Det er mye overvåking i offentlig transport pga. tullball. Vet ikke hvordan det er i Norge, men jeg mener at det er lov her til lands også og at noen taxier og busser har kameraer.

 

Seba trekker frem forventet livstid-kjørelengde til en elbil mot en fossilbil. Han sier at en elbil som regel vil ha en kjørelengde på totalt 800.000 kilometer. Til sammenligning har en fossilbil en total kjørelengde på 225.000 kilometer.

 

Hva er grunnen til at en El-bil skal holde 800 000km? De har stålkomponenter, gummiforinger, bremser etc som vanlige biler. Hvis man tar en tur på skroten, er det ikke mange biler som står der fordi motoren er utslitt.

Stort sett er det chassis som blir utslitt og her tror jeg ikke elbilene kommer særlig bedre ut.

Det finnes eksempler på tradisjonelle biler som har "holdt" 800.000 km.

 

Hva er det som gjør at de fleste biler skrotes tidligere? Rust, kollisjon, manglende vedlikehold, teknisk utdatering,...

 

I en (skissert) framtid hvor biler får langt høyere utnyttelsesgrad enn å trille 10 km fram og tilbake til jobb hver dag så vil det være helt andre drivere for å designe biler. Mer som dagens taxier eller lastebiler så kan man lage bilen for å holde i (f.eks) 5 år og 800.000 km. Kanskje eller kanskje ikke er det lettere å få til med elbiler enn med forbrenningsmotor.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke at man gjetter mye feil hvis man antar at det er økonomer som har laget artikkelen.

 

Og de foretrekker jo å ikke forholde seg til virkeligheten der folk flest bruker transport noenlunde samtidig. Det er derfor vi har bilkøer når folk skal til og fra abeid. Og folk drar gjerne til hytta eller andre store utfartsmål (svenskehandel) samtidig. Og man handler noenlunde samtidig. Altså er ikke behovet for transport fordelt jevnt over den tiden man normalt er våken.

 

Det er all grunn til å tro at økonomien i det antatte opplegget ikke eksisterer i det hele tatt eller kun vil fungere der hvor eksisterende infrastruktur tar hånd om de fleste arbeidsreisene.

 

Jeg tenkte mye av det samme som deg.

 

Effektiv bruk av bilpark og veiareal til/fra jobb forutsetter fulle biler. Kanskje kan man fylle opp selvkjørende biler, men jeg ser ikke at selvkjøring er en kritisk forutsetning for å fylle opp bilen.

 

Vi kunne antagelig ha hatt betydelig mer fulle biler i rushet i dag. Gitt ganske enkle reguleringer og teknsike virkemidler.

 

Når/hvis man får til fulle biler i rushet så blir kanskje problemet med eierskap mer påtrengende. Hvis jeg kommer meg til/fra jobb og hente/levere i barnehage ved å carpoole så er spørsmålet hva jeg skal gjøre med mine andre transportbehov. 2, 1 eller 0 biler for fritidsaktiviter, hyttetur, ferietur, Ikea-shopping? Da kan jeg tenke meg at artikkelens spådommer blir sanne i en eller annen form.

 

-k

Det kunne vi,men det har ikke skjedd, så i praksis vil det føre til fullere biler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kunne vi,men det har ikke skjedd, så i praksis vil det føre til fullere biler.

 

AtW

Noe har ikke skjedd fram til nå (carpooling/sharing/...), derfor konkluderer du med at det aldri vil skje, mens et luftslott av en ide presentert i artikkelen vil løse alle problemer?

 

I disse Uber-dager så endrer brukervaner seg ganske kjapt. Det tekniske og regulatoriske som må til for at jeg tar en fremmed eller fire inn i bilen min er småtterier i forhold til hva som må til for at den eneste bilismen min skal foregå ved at en bil skal kjøre fram til døra mi av seg selv. Begge er _mulige_ men tidsskalaen er radikalt forskjellig.

 

Jeg bruker normalt 20+ minutter til og fra jobb, fordi jeg kjører utenfor rush. Hvis jeg må kjøre i rush så kan det ta 40-60 minutter. Gi meg tilgang til en 3+ fil som reduserer dette til 30 minutter og jeg vil strekke meg langt for å fylle bilen eller sitte på i noen annens bil. Alt som trengs er litt regulering og en app som gjør selve forhandlingen smertefritt.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

En alvorlig mangel i logikken til Seba er at han tror bilhold kun dreier seg om transport.

 

Å eie en privatbil handler også mye om frihet. En del av den friheten dreier seg om å kunne reise dit man vi når man vil. Det innebærer også at man må kunne dra til steder langt fra allfarvei og vite at bilen er der når man trenger den.

 

Et annet problem er at selv om de fleste privatbiler står stille mesteparten av tiden, slik det er i dag, er det også sånn at de fleste bilene er i bruk i samme tidsrom. Derfor vil det være stor etterspørsel etter biler mellom 6-10 og 14-18, og liten etterspørsel mellom 10-14 og 18-6. Det er derfor begrenset hvor stor utnyttelsesgrad man kan få på selvkjørende biler. Og hvis man ikke kan få begrenset antall biler kraftig i forhold til i dag, vil det heller ikke bli så mye billigere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Slutte å subsidiere leiting etter olje som ikkje vil kunne produserast før i 2030, i alle fall.

 

Å hva skjer om 13 år, når verden fremdeles er avhengig av olje, å Norge trenger flere oljeforekomster, men ikke har foretatt leting?

 

Tror du virkelig et "grønt skifte" kan erstatte de enorme oljeinntektene landet har ?

Lenke til kommentar

Dette er diskriminering. Det finnes fremdeles mennesker som er bilinteressert, å som finner glede i å kjøre bil, enten det er sportsbil, klassisk bil, eller andre typer biler, noen liker til og med å kjøre radiobil.

Diskriminering? Vil du forby teknologiske framsteg som reduserer kostnaden med bilbruk til 1/20-del av dagens berre pga nokre få særingar som ikkje vil? Om du ynskjer hå halde fram med å betale 10-20 gonger meir for bilbruk, er det heilt i orden. Du kan òg halde fram med å køyre radiobilar på tivoli, om du tykkjer det er moro. Eg kan tenkje meg at det vert restriksjonar på bruk av eksosbilar, men dei er det neppe nokon som saknar.

Lenke til kommentar

 

Slutte å subsidiere leiting etter olje som ikkje vil kunne produserast før i 2030, i alle fall.

Å hva skjer om 13 år, når verden fremdeles er avhengig av olje, å Norge trenger flere oljeforekomster, men ikke har foretatt leting?
Ingenting. Det er nok kjende utvinnbare oljeførekomstar i verda til å produsere på dagens nivå i meir enn 50 år til, og reservane har auka kvart einaste år i fleire tiår. Mykje fordi teknologiske framsteg har gjort det mogeleg å utvinne meir av oljen.

 

Tror du virkelig et "grønt skifte" kan erstatte de enorme oljeinntektene landet har ?

 

Det må til for at ikkje dei enorme oljeinntektene skal snu til enorme oljeutgifter om få år. Oljeprisen kjem berre til å gå nedover.
Lenke til kommentar

At det kommer forholdsvis fort i byene er nok sikkert. Men jeg er spent på om vi like raskt vil få 100% dekning for en slik tjeneste i alle hjørnene av det ganske land. Og hva med oss som kjører på skogsbilveier til hytta? Vil det tilbys forskjellige type biler til slikt og? Eller om vi vil slenge en kano på taket, kjøre til et vann som er litt utilgjengelig?

 

Det er akkurat dette som er greia.

 

De greier å få til dette under ganske "kontrollerte" omgivelser nå i dag. Omkvedet er at det bare har litt igjen før de også får det til å fungere i mer røffe omgivelser, som f.eks. skogsbilveien din til hytta...

 

Man skal tro de på at de får det til å fungere tålelig greit under kontrollerte omgivelser.

 

Det man ikke skal tro de på, er det med at det bare er "litt igjen" før de også har mestret de røffere omgivelsene.

 

I tillegg, så er det jo slik det også finnes "røffere" omgivelser i byer. Det er unntakstilfeller hele veien. Trikkeskinner som graves opp. Trafikk som omdirigeres, midlertidige skiltinger, etc. etc.

 

Min påstand er at dette ikke kommer til å komme "forholdsvis fort" i byene en gang.

 

Den langsiktige "løsningen" på dette er nok at det ikke bare er bilene som må bli intelligente, men også selve transportnettet som bilene ferdes på. Altså at det vil måtte bygges egne veier og transportårer for denne typen ferdsel, og/eller at man vil måtte adaptere eksisterende veier og infrastruktur med nye sensorerer og "guider" som tilfører det som trengs for å kunne gjøre denne typen automobilitet sikker og pålitelig nok til å kunne masseproduseres og settes ut i verden i stor skala.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...