Gå til innhold

Mulige nye Intel prosessorer har dukket opp...


Anbefalte innlegg

Intel fikk tydeligvis stor angst når AMD annonserte threadripper... 16x PCI-lanes er jo helt latterlig! Hva er poenget? Så det vil si at hvis man kjøper en CPU med 16 lanes så vil veldig mye av funksjonene på hovedkortet bli deaktivert om man kjøper noe annet enn de billigste hovedkortene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste grunnen jeg kan se er for å oppgradere senere. Men likevel, herregud for en håpesløs segmentering av Intel (eks, pcie lanes og dual channel ram på HK som støtter quad - wft?!), om ikke det var ille før så gikk de altså hen å segmenterte midt på den samme socketen. Det er bare å ta av seg hatten egentlig :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Eneste grunnen jeg kan se er for å oppgradere senere. Men likevel, herregud for en håpesløs segmentering av Intel (eks, pcie lanes og dual channel ram på HK som støtter quad - wft?!), om ikke det var ille før så gikk de altså hen å segmenterte midt på den samme socketen. Det er bare å ta av seg hatten egentlig :p

 

Vi vet jo heller ikke hvor bra den kommende oppdateringen på Ryzen serien blir, altså neste revisjon , om jeg ikke tar helt feil blir starship lansert neste år med 48 kjerner / 96 Tråder ( http://wccftech.com/amd-cpu-roadmap-leak-7-nm-starship-14nm-naples-snowy-owl-zen-core/ ) og om produksjonen av cpu'er nå går bra tviler jeg på at Amd kommer til å fortsette med å masseprodusere på 14nm når fordelene med 7nm er tilstede.

 

Så mye som kan utvikle seg fort neste år.

Lenke til kommentar

Intel fikk tydeligvis stor angst når AMD annonserte threadripper... 16x PCI-lanes er jo helt latterlig! Hva er poenget? Så det vil si at hvis man kjøper en CPU med 16 lanes så vil veldig mye av funksjonene på hovedkortet bli deaktivert om man kjøper noe annet enn de billigste hovedkortene. 

Vel, folk klager jo uansett, så det blir feil samme hva.

Er bedre å ha noe å tilby de som er extreme cheapskates enn å ikke ha noe, selv om fordelene med denne plattformen da er bortimot ikke-eksisterende. Må være som ventecpu isåfall. 

Ellers, 14, 16 og 18 kjerner kommer senere. 18 til neste år, 14 og 16 i løpet av året. http://wccftech.com/intels-skylake-x-core-i9-7980x-wont-be-available-until-next-year/

Lenke til kommentar

Er helt enig med Linus her. KabyLake-X gir ingen mening, det er ingenting "X" med disse KabyLake prosessorene. De er jo identiske med nåværende KabyLake, bare uten iGPU og de vil trolig ha dårligere IPC sammenlignet med nye Skylake-X på grunn av det nye cache systemet osv.. Alle Skylake-X produseres også på den nye 14nm+ prosessen, så Skylake-X er jo strengtatt KabyLake-X i utgangspunktet.

 

Jeg er ikke motstander av å tilby Quad-Core SKU's til LGA2066, men måten Intel har gjort det på hvor disse Quad-Core SKU'ene er identiske med mainstream KabyLake så de drar null nytte av LGA2066 plattformen i forhold til flere lanes, ingen støtte for Quad-Channel osv.. Det blir jo bare totalt meningsløst. Og Coffee Lake skal vel komme allerede i August, så alle som vurderer Quad-Core burde jo heller avvente Coffee Lake i og med at KabyLake-X ikke drar noen fordeler av LGA2066 plattformen overhodet.

 

 

Resten av line-upen er jo grei nok. Men syntes det er litt i overkant av Intel å presse deg helt opp på 10-core modellen om du ikke vil ha begresninger på antall PCI-Express lanes osv.. Det er også temmelig ræva å annonsere 14, 16 og 18-kjerne modeller som ikke kommer før til neste år og som Intel selv tydelgivis har peiling på hvordan kommer til å bli iforhold til faktiske spesifikasjoner.

 

Tror ikke det blir noe  Coffee Lake før langt ut i neste år (neste sommer?).  Coffee Lake var jo ryktet at den sku hete i9, så eg tror Intel kommer med den nå bare under KabyX.  Coffee Lake er nok "vekke" for i år etter threadripper ble annonsert, som ødlagte alt for Intel sine release planer ser det ut som. 

Lenke til kommentar

 

Er helt enig med Linus her. KabyLake-X gir ingen mening, det er ingenting "X" med disse KabyLake prosessorene. De er jo identiske med nåværende KabyLake, bare uten iGPU og de vil trolig ha dårligere IPC sammenlignet med nye Skylake-X på grunn av det nye cache systemet osv.. Alle Skylake-X produseres også på den nye 14nm+ prosessen, så Skylake-X er jo strengtatt KabyLake-X i utgangspunktet.

 

Jeg er ikke motstander av å tilby Quad-Core SKU's til LGA2066, men måten Intel har gjort det på hvor disse Quad-Core SKU'ene er identiske med mainstream KabyLake så de drar null nytte av LGA2066 plattformen i forhold til flere lanes, ingen støtte for Quad-Channel osv.. Det blir jo bare totalt meningsløst. Og Coffee Lake skal vel komme allerede i August, så alle som vurderer Quad-Core burde jo heller avvente Coffee Lake i og med at KabyLake-X ikke drar noen fordeler av LGA2066 plattformen overhodet.

 

 

Resten av line-upen er jo grei nok. Men syntes det er litt i overkant av Intel å presse deg helt opp på 10-core modellen om du ikke vil ha begresninger på antall PCI-Express lanes osv.. Det er også temmelig ræva å annonsere 14, 16 og 18-kjerne modeller som ikke kommer før til neste år og som Intel selv tydelgivis har peiling på hvordan kommer til å bli iforhold til faktiske spesifikasjoner.

 

Tror ikke det blir noe  Coffee Lake før langt ut i neste år (neste sommer?).  Coffee Lake var jo ryktet at den sku hete i9, så eg tror Intel kommer med den nå bare under KabyX.  Coffee Lake er nok "vekke" for i år etter threadripper ble annonsert, som ødlagte alt for Intel sine release planer ser det ut som. 

 

Coffee lake kommer i august/ september i år. Ta en titt her: http://drmola.com/files/attach/images/51662/552/169/a6118c7bd8ecd37035eee5e996127a08.jpg

Lenke til kommentar

At ingen av de "store" kritiserer Intel før nå. Alt har vel ikke vert røde roser der de siste årene?

 

Hvis man kan se bort fra de svindyre prisene Intel tar for sine CPU'er, så må man bare si at AMD ikke har levert noe bra de siste ~10 åra da. Sist gang jeg hadde en AMD CPU var en Opteron 170 som jeg overklokka til 2.6 Ghz var det vel. Først nå med Ryzen og spessielt Threadripper at AMD er tilbake. 

Lenke til kommentar

Det har vel litt med at test programmene viser at intel er raskere en amd.

Men var de det i praksis(jeg kjøpte intel på grunn av at de bruker mindre strøm)

 

Ja du vet vel det. AMD har med Ryzen økt IPC med ~53% over sin forrige generasjon. Bare det alene bør fortelle deg hvor langt foran Intel har vært og hvorfor de fleste har Core i5/i7 i sine maskiner. Nå har AMD tatt igjen mesteparten av det forspranget (ikke alt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Det er ingen IPC forbedring med kommende Skylake-X. Den kjører på litt høyere klokkehastigheter enn Broadwell-E, ellers ligger forskjellen mer på chipset og at det er ny sokkel, igjen. Derfor må Intel prissette den riktig. Selv tror jeg de blir like dyre som alltid, men kan hende at man får 10-kjerne versonen for 999 dollar denne gang... og 8-kjerne tar prisplassen som 6-kjerne 6850K har i dag, om vi er heldige :p

 

Skylake har ca. 5% bedre IPC enn Broadwell. Siden Skylake-X ikke vil klokke noe bedre, så er det vel denne økningen i ytelse man skal forvente?

Lenke til kommentar

Skylake har ca. 5% bedre IPC enn Broadwell. Siden Skylake-X ikke vil klokke noe bedre, så er det vel denne økningen i ytelse man skal forvente?

Skylake-X har blant annet endret cache systemet, samt har støtte for AVX-512 så IPC kan nødvendigvis ikke sammenlignes med desktop-versjonen.

 

Vi må vente på review for vi trekker konklusjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Det jeg ikke forstår er TDP på Kaby-Lake X. De har ikke bare fjernet iGPU men også satt Kaby Lake på en større overflate, men likevel går TDP opp og ikke ned?  Det virker for meg som Kaby Lake-X og 16 kjerner er kjappe nødløsninger fra Intel. Nødsløsninger som kommer til å bite dem i ræva gjennom deres egen kannibalisme med Coffe Lake, som ryktes å introdusere 6 core til mainstream om bare 2 måneder. Tror dette er styrt mer av askjeeierne, som ikke ønsker å tape markedsandeler til AMD. Men alt er negativt for dem selv, i form av både dårlig salg og negativt publisitet.

 

Men så må AMD også begynne å raffinere sin nye arkitektur. Ryzen er fantastisk i det den tilbyr av IPC, temperaturer og strømforbruk som første "revisjon . Alt AMD trenger å gjøre nå er å åpne opp for høyere OC, gradvis høyere IPC fremover og ellers bedre bearbeiding av den nye teknologien. Det hjelper ikke å ha et godt produkt, hvis støtte til annen maskinvare og programvare ikke er godt nok.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

 

Skylake har ca. 5% bedre IPC enn Broadwell. Siden Skylake-X ikke vil klokke noe bedre, så er det vel denne økningen i ytelse man skal forvente?

Skylake-X har blant annet endret cache systemet, samt har støtte for AVX-512 så IPC kan nødvendigvis ikke sammenlignes med desktop-versjonen.

 

Vi må vente på review for vi trekker konklusjoner.

 

 

I så fall bør 5% være minste-forventning.

Lenke til kommentar

 

Det har vel litt med at test programmene viser at intel er raskere en amd.

Men var de det i praksis(jeg kjøpte intel på grunn av at de bruker mindre strøm)

 

Ja du vet vel det. AMD har med Ryzen økt IPC med ~53% over sin forrige generasjon. Bare det alene bør fortelle deg hvor langt foran Intel har vært og hvorfor de fleste har Core i5/i7 i sine maskiner. Nå har AMD tatt igjen mesteparten av det forspranget (ikke alt).

 

Jeg tenkte på denne: Opteron 170.

I dag kjøper mange på grunn av test programmene. Hadde vi slike bra teste programmer da jeg kjørte xp3400/3700 vs pentium 4?

Sier ikke mere om det :nei:

 

?

Sorry, er nok off topic nå :)

Men, men. skal ikke mase mere, kommer ingen vei med det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...