Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Den beste måten å isolere vannrør vinterstid?


Anbefalte innlegg

Et PNX rør har jeg nå fått  lagt ned 1 meter under bakke nivået, som består av jord/torv. Vannrøret fungerer som en erstatter av vannkilde dersom vår brønn går tørr. 

 

Spørsmålet er på hvilken måte kan jeg best kan isolere den del av røret som kommer oppå av grøften og føres inn i huset hvor det er montert pumpe og trykktank?

 

Her hvor jeg holder til kan det bli minus 15-18 grader over kortere perioder, 2-5 dager. Snitt temperaturen vil jeg anta kan bli -5 til - 10 grader. Fordi dette er en vannkilde i tilfelle tørr brønn, vil det normalt ikke foregå bevegelser i vannet som er i dette PNX røret under vinterperioden.

 

Jeg tenkte primært på en måte å kunne isolere uten å bruke elektrisitet som varmer opp vannet, som, går ned i grunn.

 

Noen med erfaringer og som har kunnskapen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er opp mot -10 grader over lengre tid, og røret kun ligg ein meter under jorda så kan ein fort risikere at telen går heilt ned til røret.

 

For at isolasjon skal ha god funksjon så bør det være stor temperaturforskjell på kvar side av isolasjonen. Det vil være vanskelig å hindre eit rør med 1 grader varmt vatn frå å fryse når det er mange minusgrader.

 

 

Eg tenker umiddelbart at du bør bruke elektrisitet. Sidan dette er reservevannkilde så treng du ikkje nødvendigvis å ha varme i røret heile tida, det kan godt være at det held å ha muligheita til å sette på varme og dermed tine opp røret når du har behov for den vannkilda.

Ein liten lunk i dei kaldaste periodane vil også gjere den naturlege isolasjonen meir effektiv.

 

Det er sjølvsagt også langt lettare å trekke ei ledning gjennom røret enn det er å grave oppigjen grøfta for å isolere ytterligare rundt røret.

Lenke til kommentar

Temperaturer; det kan oppstå -15 grader i vårt område, men bare for korte perioder. Da snakker vi om 1-2 dager. Snitt temperatur antar jeg som opplyst vil ligge på - 10 grader, men dette vil variere, dag for dag. Temperaturen går derfor fra 0 til -10, en dag eller to omkring -15 grader.

 

I følge entreprenøren som grave, opplyser han at telen neppe vil gå lengre enn4 0-60 cm, i mitt område.Tar han feil ?

Som regevl vil det alltid være tørr luft fuktighet ca en uke før kuldeperiode inntreffer. 

 

Jeg tenker litt høy og ønsker kommentarer til dette: jeg tenker ut en måte med å isolere ei lita bod, ca 80 cm bredde, 1.20 meter i lengde, høyde 1.10 meter. 15 cm isoporvegger og gulv, med tank. I kassen/boden plasseres 400 W termostatstyr ovn. Termostaten settes til 20 grader. En så høy temperatur i boden er helt unødvendig, men innstillingen har en hensikt og nødvendighet.

 

Dersom jeg isolerer PNX røret (PNX tåler minusgrader, men UTEN vann i) rundt dette, lager til ei 1.5 meter lang kanal kasse, isolerte vegger, lar det bli 5 cm åpning mellom isoleringen rundt røret, og kassen sin innvendige vegger. Kassen/kanalen avsluttes med isopor der hvor PNX røret fortsetter sin ferd ut mot vann og kilden.  Kan det være en løsning å transportere varm luft gjennom en viftemotor og ned i denne kanal kassen? Vil jeg med en slik kanalløsning og hvor kanalen går inn i boden sitt gulv, kunne oppnå en brukbar isolering av røret? Fra gulv under boden og ned til 1 meter under jord/torv er det ca 1.5 til 2.0 meters lengde.

 

Det somjeg mener  er ulempen med temperatur probe innlagt i PNX røret, er lengde på denne varme proben. Har jeg forstått det riktig, er slike fra 15 meter osv. i lengder (?) Skal et u-isolert rør holde 3-4 grader i det innvendige vannet ved minus 10 rund dette, tenker jeg meg at vannet i dette  PNX røret må bli omkring 30 grade. PNX røret anbefales temperatur i vannet til omkring 20 grader, maks 30.

 

Her er der det ut til å være mange fallgruver å tenke over, men ikke gå i.

Lenke til kommentar

Først og fremst - er det PE eller PEX du mener, eller finnes det en rørtype som heter PNX?

 

Er det nødt til å stå vann i røret når det ikke er i bruk?

 

I kommunens sanitærreglement skal det stå hva som regnes som frostfri dybde i kommunen du bor i. Det høres ut som at dette røret nok er lagt litt for grunt til at det kan regnes som frostfritt. Det normale da er å isolere med isopor over røret. Der du kommer opp av bakken og inn til inntaket ville jeg ha hatt en innvendig selvregulerende varmekabel.

Lenke til kommentar

Uten bevegelser i vannet, dvs. stillesittende vann så er isolasjon meningsløst hvis det er minusgrader døgnet rundt (det kan f.eks være nok til å holde vannet fra å fryse i løpet av natta om det kun hadde vært minusgrader da). Den vil bare senke hastigheten på varmetapet, ikke forhindre det, og uten bevegelse som du normalt ville fått (og som dermed varmer opp røret) så må du tilføre varme på annet vis.

 

Så om du ønsker å unngå frost i røret så er elektrisitet beste og egentlig eneste alternativet her. 

Det er uansett svimlende lite som trengs for å holde en temperaturdifferanse på et par grader i et isolert rør. Det vi snakker om er et par kroner i året. I slike tilfeller er cellegummi som armaflex topp for å isolasjonsbiten. F.eks: http://www.varmeshop.no/products/armaflex-rrskl-12-13-mm112

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Røret er inntaks rør, dvs. det røret som med sin lengde på 115 meter!, er det røret som etter vakuum prinsippet i røret får sitt vann fra et nærliggende vann. Det vil dermed alltid stå vann i dette røret. Forsvinner vakuumet i dette rør, så forsvinner også pumpen sin evne til å kunne frakte vannet de 115 meterne inn i pumpen. 

 

Jo, jeg er kjent med prinsippet ved å sette varmetråd i røret med vann i. Som Andrull nevner, vil det alltid være vanskelig med stille stående vann i et rør, og hvordan en skal forhindre at vannet ikke fryser. Som jeg opplyser er jeg (-bare) kjent med varmetråd i vann røret, men har aldri tidligere benyttet slike. Det er kanskje en ide å legge inn en temperaturføler tett inntil, og i den del av  røret som er 2 meter og går ut av pumpe boden? Kan det være en løsning med å stille inn innslaget av varmtråden i røret dersom føleren sin temperatur går under +5 grader?

 

Rør typen?, dette er rør som selges bl.a. hos Clas Ohlson sin butikk, http://www.clasohlson.com/no/PEM-PN-10-25-mm-polyetenslange/Pr308924000

 

MEN, jeg har benyttet feil forkortelse her. Da er "PNX" rettet opp til PEM-rør. Ser for øvrig at samme butikk selger FrostGuard varmekabel for vann rør. 2 meter og opp til 25 meters lengder. Både Y-koplinger til varmekabel og termostatsyrning for av/på av varmekabel har de også.

Lenke til kommentar

I stedet for føler + "vanlig" varmekabel, kjøp heller en varmekabel som endrer ledningsevnen med temperaturen. Dvs. den varmer kun de områdene av kabelen som kommer under en terskeltemperatur, f.eks +5 grader.

 

Som flere andre har vært inne på, du kommer i praksis ikke utenom elektrisitet. Bedre isolasjon vil koste ekstra men kun føre til lavere strømforbruk, ikke null strømforbruk. Tenk på det slik: Dersom du dobler isolasjontykkelsen så halverer du strømforbruket. Dersom du øker isolasjonen med en faktor 10 så vil også strømforbruket falle med en faktor 10. Men du kommer i praksis aldri ned til null forbruk når røret bare skal ligge 1 meter ned i bakken. Noen alternativer er å isolere bakken i overflaten. Da unngår du dyp graving, men må til gjengjeld bruke mye mer isolasjon. Det må ligge i minst 2 meter bredde (det dobbelte av dybden) om det skal gi mening. Et annet alternativ er å grave røret dypere ned sånn at jordlagene selv gir økt isolasjon. Det er sikkert mye dyrere enn de andre alternativene så jeg nevner det bare som teoretisk løsning, ikke som reelt forslag. Videre er det i teorien mulig å varme røret med vannbåren sirkulerende varme, men også her koster det nok mye mer enn det smaker. Det eneste reelle forslaget er å bruke selvregulerende varmekabel og eventuelt et ekstra lag isolasjon rundt rør og varmekabel, hvis du er bekymret for energiforbruket.

Lenke til kommentar

Da er det avklart av de rette varmetråder beregnet for bruk i vannrør blir løsningen mot at vannet i røret skal fryses.

 

Slik jeg forstår meg på de svarene som er avgitt her i denne tråd, så vil vannet med de opplyste temperaturer jeg har oppgitt her, føre til at vannet vil fryses dersom røret ligger 1 meter under bakken? Det vil mao. ikke være tilstrekkelig med 2-6 meters varmetråder barei røret, i de deler av dette som føres inn og ut av boden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...