Gå til innhold

sparing i fond eller betale ned boliglån?


Anbefalte innlegg

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

 

Jeg er 100% ufør med kronisk sykdom, kommer sannsynligvis aldri til å klare arbeide igjen.

 

Har ca 17000 i mnd netto.

 

Jeg har 1 million i lån, eier egen bolig. Har en bil fra 2010 og 200k på bsu og 250k på sparekonto (arvet endel penger).

 

Jeg lurer på om jeg skal spare noe i fond men det blir nok bare 50k isåfall siden jeg vil ha 200k som buffer tilfelle bilen plutselig tar kvelden. Så jeg lurer på hvor mye avkasting kan jeg regne med på 50k i fond over en 10års periode?

 

Jeg vil egentlig betale ned lån fortest mulig siden renten er så lav og jeg ikke har noen utsikter til å få mer inntekt. Jeg kan betale ned litt ekstra på lån hver mnd eller sette disse pengene i fond, men jeg liker ikke ta sjangser siden jeg har lav inntekt. Så hva ville du gjort i min situasjon?



Anonymous poster hash: 0debf...092
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du fortsatt i en alder der du kan spare i BSU? I så fall ville jeg personlig ha spart 25k årlig i den. Utenom det ville jeg ha betalt ned maksimalt på lånet. Er enig med deg når det gjelder å ikke ta sjanser med tanke på situasjonen din.

 

Nei er for gammel for BSU nå så tenkte bare ta hele BSUen til å få ned lånet.

 

Takk for svar folkens :)

 

Anonymous poster hash: 0debf...092

Lenke til kommentar

Ville ikke satt ett stort engangsbeløp i aksjemarkedet nå i din situasjon. Du kan begynne å spare langsiktig i aksjefond likevel, men da med et forholdsvis lite beløp, f.eks 500-1000 kr i måneden. Og så betaler du det du har råd til, inn på boliglånet hver måned, så blir du gjeldfri etter hvert.

 

Anonymous poster hash: 693c5...d89

Lenke til kommentar

Ville ikke satt ett stort engangsbeløp i aksjemarkedet nå i din situasjon. Du kan begynne å spare langsiktig i aksjefond likevel, men da med et forholdsvis lite beløp, f.eks 500-1000 kr i måneden. Og så betaler du det du har råd til, inn på boliglånet hver måned, så blir du gjeldfri etter hvert.

 

Anonymous poster hash: 693c5...d89

 

Trenger vel ikke å være anonym for dette innlegget?

 

Jeg vil heller ha prioritert å betale ned lånet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

 

Jeg er 100% ufør med kronisk sykdom, kommer sannsynligvis aldri til å klare arbeide igjen.

 

Har ca 17000 i mnd netto.

 

Jeg har 1 million i lån, eier egen bolig. Har en bil fra 2010 og 200k på bsu og 250k på sparekonto (arvet endel penger).

 

Jeg lurer på om jeg skal spare noe i fond men det blir nok bare 50k isåfall siden jeg vil ha 200k som buffer tilfelle bilen plutselig tar kvelden. Så jeg lurer på hvor mye avkasting kan jeg regne med på 50k i fond over en 10års periode?

 

Jeg vil egentlig betale ned lån fortest mulig siden renten er så lav og jeg ikke har noen utsikter til å få mer inntekt. Jeg kan betale ned litt ekstra på lån hver mnd eller sette disse pengene i fond, men jeg liker ikke ta sjangser siden jeg har lav inntekt. Så hva ville du gjort i min situasjon?

 

Anonymous poster hash: 0debf...092

 

Behold BSU så lenge renten er bedre enn boliglånsrenten. Betal ned på boliglånet med det overskytende dersom du ikke vil ha spenning i hverdagen med mulighet for økt gevinst eller mulighet for å tape penger.

Lenke til kommentar

Jeg funderte litt på den, på BSU kontoen har jeg 3.15% rente, lånet har 2.30% effektiv rente, men når jeg sjekker på https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html hvor mye mindre jeg må betale i mnd på lånet hvis jeg bruker hele bsu på å betale ned (200k) så viser den at det blir 770kr mindre å betale på lånet i mnd..

 

Hvis jeg beholder BSU vil jeg få ca 525kr i mnd i renter.

 

Så ifølge den kalkulatoren så svarer det seg å betale ned?


Anonymous poster hash: 0debf...092



Anonymous poster hash: 0debf...092
Lenke til kommentar

 

Jeg funderte litt på den, på BSU kontoen har jeg 3.15% rente, lånet har 2.30% effektiv rente, men når jeg sjekker på https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html hvor mye mindre jeg må betale i mnd på lånet hvis jeg bruker hele bsu på å betale ned (200k) så viser den at det blir 770kr mindre å betale på lånet i mnd..

 

Hvis jeg beholder BSU vil jeg få ca 525kr i mnd i renter.

 

Så ifølge den kalkulatoren så svarer det seg å betale ned?

 

Anonymous poster hash: 0debf...092

 

Anonymous poster hash: 0debf...092

+ 5000kr I skattelette om du fortsetter å spare.

 

Anonymous poster hash: f5a81...4e3

Lenke til kommentar

Jeg funderte litt på den, på BSU kontoen har jeg 3.15% rente, lånet har 2.30% effektiv rente, men når jeg sjekker på https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html hvor mye mindre jeg må betale i mnd på lånet hvis jeg bruker hele bsu på å betale ned (200k) så viser den at det blir 770kr mindre å betale på lånet i mnd..

 

Hvis jeg beholder BSU vil jeg få ca 525kr i mnd i renter.

 

Så ifølge den kalkulatoren så svarer det seg å betale ned?

 

Anonymous poster hash: 0debf...092

 

 

Anonymous poster hash: 0debf...092

Det er fordi det er avdrag inkludert i de 770kr. mindre (mer) du må betale.
Lenke til kommentar

Lån på 1 000 000:

Rente: 2,15% (eff 2,29)

Nedbetalingstid: 30År

Månedlig innbetaling: 3 822,-

Renter: 1 840,-

Avdrag: 1 982

 

Lån på 800 000 (Du betaler inn 200 000 fra BSU)

Rente: 2,15% (eff 2,32)

Nedbetalingstid: 30År

Månedlig innbetaling: 3 067,-

Renter: 1 481,-

Avdag: 1 586,-

 

Differanse renter: 359,- 

 

BSU-Sparing:

Beløp: 200 000,-

Rente: 3,15%

Renteinntekt pr mnd: 525,-

 

Fordel BSU-sparing: 166,-

 

 

Som du ser tjener du mer på å ha pengene stående på BSU-konto, en å betale ned lånet. 

Om du vil ha en lavere månedlig utgift, kan du betale ned lånet, men på sikt lønner det seg ikke.

Endret av Automatikeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...