Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Trimmet" XC90-effekt - hva bør jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Volvo XC90 (2005-modell) som opprinnelig hadde 163 hk. For noen år siden dro jeg til Sverige og fikk "trimmet" effekten, slik at bilen nå har ca. 225 hk. Dette står imidlertid ikke i vognkortet da jeg ikke har betalt noen avgifter for det.

 

Jeg har lest noe om at biler eldre enn ti år kan registrere dette i vognkortet uten kostnad - stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Effektavgiften er avskaffet i sin helhet, og over 10 år i Norge hadde du uansett sluppet å betale.

Jeg hadde ikke giddet og gjort noe med det, svært usannsynlig at noen finner ut det og at du får problemer.

Trolig flere 100 tusen av biler på norske veier som er trimmet på ett eller annet vis.

Skal man godkjenne noe slikt må man legge frem dokumentajon på at bilens understell, ramme og bremser tåler den økte effekten. Slik dokumentasjon må komme fra den som laget bilen.

Lenke til kommentar

Hvis man har omprogrammert hjernen - dvs ikke fysisk byttet noen deler - hvordan skal man da evt få bevist at det er tilfelle hvis bilen er vrak?

Bevisbyrden vil da ligge hos forsikringsselskapet, og jeg har veldig vondt for å tro at de ville klart å bevise det på noe som helst måte da...

Lenke til kommentar

kremt: så om du skaper en ulykke og det viser seg at du har trimmet bilen din uten at det er godkjent, så kan man få store problemer med utbetaling av forsikring evt regress på beløpet.

Har det skjedd noen gang? Jeg hører dette ganske ofte og tror jeg kanskje har lest noen artikler om at dette kan skje, men jeg har aldri hørt om noen som har fått regress pga chiptuning.

 

Til TS: Du må ha TÜV-papirer på tuningen. Hvor fikk du bilen chippet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

kremt: så om du skaper en ulykke og det viser seg at du har trimmet bilen din uten at det er godkjent, så kan man få store problemer med utbetaling av forsikring evt regress på beløpet.

Da må de ta med det som er igjen av bilen din, sette den på dyno og måle effekten bare for å sjekke om den var trimmet eller ikke. Og det skjer ikke :) Utover det så synes jo ikke trimming på motor om det bare er remap osv. uten å ta den på dyno, så sjansen for at du får noen konsekvenser er nok lavere enn å vinne i lotto. 

 

Og til TS: ser ikke poenget med å få effektøkningen i vognkort med mindre det er snakk om ombygging. Om du tenker på konsekvenser så er det som nevnt ekstremt liten til null sjans at noen form for autoritet merker det, og skal du selge bilen og ha det som salgsargument så regner jeg med at eventuell kjøper klarer å merke forskjell på 225hk og 163hk om vedkommende har prøvekjørt andre biler av samme modell.

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

Joda, jeg ser utfordringen for at myndigheter/forsikringsselskaper skal avsløre dette, men problemet jeg ser er at man ikke opplyser om potensielle faremomenter. For noen er det åpenbart mens andre kjenner kanskje ikke til problemene som potensielt kan oppstå og da å komme med tips uten å opplyse om nedsiden ser jeg som problematisk. 

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt for meg hvordan trimming (chiptrimming) skal ha noe å si for en ulykke. For en moped er det innlysende da det er et kjøretøy som i utgangspunktet skal gå 45km/t som plutselig går det dobbelte. Risiko og skadepotensiale går i taket.

 

Men en bil kan selv originalt gå så fort at det ikke har noe å si. Den kan selv originalt gå langt fortere enn alt som er av fartsgrenser i store deler av verden. Om du krasjer i 250 eller 270km/t gir fint lite forskjell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis toppfarten ikke øker (for eksempel elektronisk begrenset) ser jeg ikke noe god grunn til å måtte større bremser annet hjuloppheng osv. Får ikke noe lenger bremsestrekning av å ha f.eks 50 hest ekstra i motoren 100-0 tar like lang tid om Bilen har 163 eller 225 hk hvis resten av bilen er det samme. Øker toppfarten kan derimot føre til at man kan få endret krav til dekk pga hastighetsindexen til dekkene. Økt vekt vil nok føre til større belastning på bremsene. Men økt effekt alene = større bremser/annet hjuloppheng er tull.

Lenke til kommentar

Hvis toppfarten ikke øker (for eksempel elektronisk begrenset) ser jeg ikke noe god grunn til å måtte større bremser annet hjuloppheng osv. Får ikke noe lenger bremsestrekning av å ha f.eks 50 hest ekstra i motoren 100-0 tar like lang tid om Bilen har 163 eller 225 hk hvis resten av bilen er det samme. Øker toppfarten kan derimot føre til at man kan få endret krav til dekk pga hastighetsindexen til dekkene. Økt vekt vil nok føre til større belastning på bremsene. Men økt effekt alene = større bremser/annet hjuloppheng er tull.

Vel, det er mye lettere å kjøre ihjel bremsene sine med mye motor og det finnes flere grunner enn toppfart og vekt til å ha andre bremser.

Lenke til kommentar

Alle biler med større motor har bedre bremser enn samme bil med mindre motor.

På en gitt strekning har den største motoren evnen til å å oppnå en betydelig høyere fart enn den mindre og dermed må man ha bedre bremer. Er jo ikke akurat en ulempe å ha bedre bremser, ville nok heller foretrukket skikkelige bremser og moderat motor mot heftig motor og pinglebremser. Bør stå i stil da.

Lenke til kommentar

bremsene er jo beregnet ut ifra bilens toppfart og vekt. Med økt effekt må man ikke ha bedre bremser, man bør bare bremse tidligere.

 

eksempel : en saab 9-5 ble levert i 150, 180 og 210 (med hirsch tuning) med SAMME BREMSER, men når vekten økte når dem puttet en litt tyngre diesel motor i bilen, så ble også bremsene oppgradert! (fra 286->308mm)

 

Andre biler  som for eksempel bmw 5 seirien kan levers med fabrikkgodkjent orginal tuning som øker effekten med 40-50hk, fortsatt SAMME bremser.

 

Volvoen til naboen fikk orginaltuning fra volvo som økte effekten med ca 60hk skrevet inn i vognkortet uten noen annen form for modifiseringen enn programmvare. Godkjent av Volvo og Statens vegvesen.

 

Det skal også sies at større skiver ikke nødvendigvis gir bedre bremser, men minsker risikoen for at en får brakefade pga varme.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...