Gå til innhold

KOMMENTAR: Mobiloperatører, dette er det vi vil ha av dere


Anbefalte innlegg

Fin artikkel, liker problemstillingen og anbefalingene dere kommer med.

 

Hadde bare et par punkter som jeg stusser litt over, og dette gjelder også egentlig den månedlige kåringen dere gjør.

 

 

For meg virker det som dere «angriper» Telenor.. På mange områder er de dyrest, men har dere virkelig gjort grundig nok arbeid her? Et eksempel:

 

Punkt 1

 

Til Telenors forsvar skal det sies at de virker å være rimelig flinke til å varsle kundene når maksgrensa nærmer seg,

 

 

Dere vet at de har noe som kalles for Datakontroll Norge?

 

Når det gjelder de månedlige kåringene dere gjør, så forstår jeg ikke hvorfor dere ikke tar med andre tjenester som er inkludert i abonnementet.

Telenor tilbyr f.eks Fri Min Sky

 

 

Andre ting som kundeservice(oppe tid og svartid), mobil-applikasjon og selvbetjenteløsninger mener jeg bør bli inkludert.

 

Det kan være jeg har gått glipp av noe, men er det noen kilder på at kunder vil ha mer data enn større hastighet? Kan være selvforklarende for noen, men det betyr nødvendigvis ikke at vi kan generalisere det til alle kundene.

Endret av realbunny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg dreit meg ut på bruk av mobildata i København. Jeg hadde mobildata på etter jeg kom frem og lot en online liste på Spotify stå på.

 

Og så kommer meldingen fra ICE og jeg innser da tabben. Men 400,-kroner kunne ikke stemme vel. Joda. Sjekket brukt data etter jeg landet, i underkant av en gigabyte. Det er helt helt rått.

 

Fikk heller ikke noe tilbud om kjøp av datapakke når jeg landet. Bytter abbonoment straks jeg er ferdig med bindingstid.

post-365382-0-19616000-1493212326_thumb.png

post-365382-0-18914400-1493212373_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Savner absolutt forutsigbarhet og betaling for faktisk forbruk. For noen år siden lo jeg av venner i USA som måtte kjøpe pakker med x-antall ringeminutter og SMS, mens jeg betalte for det jeg brukte. I dag sitter jeg i samme situasjon: Mobilselskapet vil friste meg med 1000 SMS og 1000 ringeminutt som jeg aldri vil bruke, mens jeg hver måned lever på grensen av datamengden, med mindre jeg vil ut med mange hundre kroner ekstra.

Som dere nevner i artikkelen, bryr jeg meg katten om bildene mine på Snapchat lastes med "lynrask 4G". De ekstra tidels sekundene skal jeg overleve å vente.

 

Skulle ønske mobilselskapene kunne la være å "straffe" oss, hver gang vi vil bruke mobilen til noe mer enn de restriktive abonnementene tillater oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har vel Telenor inført noe gratis musikk streaming til de som er mellom 18 og 28. Hva med oss andre da?

Skal ikke en 29 åring eller 50 åring for den saks skyld få det samme?

 

Jeg går sterkt utifra at de andre aktørene vil følge etter om ikke så lenge, men fortsatt håpløst av telenor å rette dette mot ungdommen.

 

Dessuten synes jeg ikke noen av datamengdene vi får tilbydt her er noe tess.

Om du streamer noe som helst i hd får du straks beskjed om at dataene er oppbrukt.

Lenke til kommentar

Synes også prisen på 815 nummere burde bli slutt på.

Endte opp med å måtte betale rundt 70kr for å ringe norwegian for å finne ut av hvor pengene for bilettkanselleringen ble av. Dette er bare griskhet og utnyttelse av folk

 

815-nummer prises av den som leverer tjenesten, ikke av mobiloperatørene. Dette er en måte for spåkoner og andre teletorg-tjenester å tjene på. Om det er greit at Norwegian tar seg betalt for å yte kundeservice, er derimot et annet spørsmål.

Lenke til kommentar

Nå når Talkmore setter opp prisen på 5-sifrede nummer er det ingen som tilbyr 5-sifrede nummer til under 1,99- Syns det er skammelig at 5-sifrede nummer, som ikke koster tele tilbyderne noe ekstra, ikke er inkludert i månedsprisen.

 

Som en som betaler flere mobilregninger i måneden er det ikke lett å få alle til å søke opp alternative telefonnummer.

 

Det kommer opp i media med ujevne mellomrom, men aldri mer en en liten sak om gangen. Selskapene kommer med en løgn om at, joda, det koster dem mer. Journalisten kommer aldri med motsvar og leverandøren puster lettet ut.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder de månedlige kåringene dere gjør, så forstår jeg ikke hvorfor dere ikke tar med andre tjenester som er inkludert i abonnementet.

Telenor tilbyr f.eks Fri Min Sky

 

 

Fri som i gratis? Eh, nei.

 

Dessuten -hvorfor betale og frivillig låse seg til en operatørbestemt skytjeneste all den tid det finnes et vell av langt bedre og gunstigere alternativer? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tan28, den 26 Apr 2017 - 16:42, sa:

 

realbunny, den 26 Apr 2017 - 15:13, sa:

 

Når det gjelder de månedlige kåringene dere gjør, så forstår jeg ikke hvorfor dere ikke tar med andre tjenester som er inkludert i abonnementet.

Telenor tilbyr f.eks Fri Min Sky

 

 

Fri som i gratis? Eh, nei.

 

Dessuten -hvorfor betale og frivillig låse seg til en operatørbestemt skytjeneste all den tid det finnes et vell av langt bedre og gunstigere alternativer? 

Tenker nøyaktig det samme som deg. Grunnen til at Telenor tilbyr dette er ikke for å være snille eller tilby noe ekstra. Det er og blir for å låse kundene til abonnement fra de når kundene først har tatt i bruk slike tjenester innkludert I et abonnement.

 

Det er MINST like idiotiskt av folk å bruke e-posttjenester fra strømleverandør / ISP-er og lignende av de samme grunnene.

Endret av Gjest MKII
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Glemmer dere ikke noe?

 

1) Melking av kundene ved å påtvinge fol å ringe 5-sifrede numre, nekte å ringe samme numre i sin 8-sifrede variant grunnet nummerer er "kun tigjengelig fra utlandet". Dette gjelde helt konkret monopolf***skapet Telenor.

2) Fri roaming i EU er greit, men egentlig er data som selges etter mengre ren svindel og prissamarbeid. Grunnen er den samme som ved bruk av bredbånd ellers: man bør egentlig betale for fart, ikke datamengde. Hvis man kan ringe ubegrenset bør man også bruke data ubegrenset, med eneste begrensning - fart.

3) Pris og teleselskap. Det er egentlig klinkende klart at det for det meste statseide men ellers "private" selskapet Telenor går etter gammel modus operandi: de er enormt store og de setter trenden for hele bransjen (ta dyre priser for samtlige tjenester for eksempel). Man vil IKKE få noe fornuftig konkurranse på mobil/bredbåndsmarkedet til denne kjempen er splittet opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Punkt 6: RCS.

Telenor har begynt arbeidet i samtlige land de opererer i og forventes å lansere det i relativt nær fremtid.   

Har vært i kontakt med Telia to ganger, først i slutten av 2016, og det har ikke noen som helst form for informasjon om RCS ennå, til tross for at de har forpliktet seg til utrulling ovenfor GSMA.

For at en ordentlig lansering av RCS (ikke soft launch) skal bli vellykket, tror jeg at alle operatører må være med. Hvis kun Telenor lanserer vil brukere stå der med en tjeneste som fungerer i 52% av tilfellene for å sette det på spissen (tilsvarende Telenors omtrentlige markedsandel i privatmarkedet*). Hvis ikke, risikerer de kanskje at kundene får et dårlig førsteinntrykk og ikke omfavner tjenesten når den endelig blir tilgjengelig for alle.

 

kilde: illustrasjon i artikkelen: http://e24.no/digital/telenor/mobilutfordrer-erklaerer-priskrig-mot-gigantene-telenor-og-telia-tjener-penger-som-gress/23639106 )

Endret av mandela
Lenke til kommentar

En ting som dere godt kan lage en artikkel på, og kanskje en test - det er BEDRIFTSABONNEMENT. Der blir kunden flådd og lurt og ikke minst svinebundet. Når operatøren ikke sponser en eneste telefon eller noe, så har de fleste to års binding, om det er noen som slutter, så kan du ikke uten videre si opp abonnementet. Alle goder som roam like home hos telia gjelder bare nye abonnementer, som krever at du binder deg og betaler enda mer i lengre tid. Trodde jeg finleste dette godt nok, at det ikke gjaldt europa med vårt abonnement, men skulle gjelde danmark og sverige, men nei. Det stemte IKKE. Bedrifter er fritt vilt å lure så mye en vil, med skamdyre abonnement, lange bindings og oppsigelsestider, og ikke minst bruddgebyr.

 

Dette bør frem i lyset!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...