Gå til innhold

KOMMENTAR: Mobiloperatører, dette er det vi vil ha av dere


Anbefalte innlegg

Hva i alle dager skal man med rcs når epost og alle mulige chatteapper eksisterer? Det siste som trengs er enda en standard.

Siterer meg selv fra en tråd om Wi-Fi-tale: Hvorfor bruke en over the top proprietær tredjepart som du må forholde deg til med konto, installasjon, og som begrenser brukeren med sin kontaktsilo, når du kan bruke en innebygd industristandard hvor man kun trenger et SIM-kort for å få ting til å fungere?

 

Når det er sagt, så er RCS ulovlig sent ute. Dessuten gjenstår det å se hvordan dette vil markedsføres, prises og ikke minst; hvordan sikkerhet & personvern blir ivaretatt i de nye tjenestene.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telia.dk tilbyr som sagt 500GB til 399,- danske kroner. Som kan brukes i norden og baltikum. Men akkurat nå har de en kampanje(tror det er kampanje) som gjør at du får 3 tjenester. Den ene tjenesten gir deg roam like home i 37 land i Europa. Og i tillegg kan man velge 2 tjenester. HBO Nordic får man gratis, og Spotify får man halv pris på.

 

Så 500GB som kan brukes i 37 land. Inkludert HBO Nordic og Spotifty Premium til 448,- danske kroner...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå kommer det nok en smarting og sier at det er fordi Danmark er så flatt at det er lett å implementere bedre nettverk enn i langstrakte norge.

Datakvotene i norge er en vits. Hvor mange sekunder varer 1GB kvoten på 4g og video streaming? De er ikke engang seriøse som mener dette. 

Husker når ADSL kom og telenor hadde 20GB kvote pr mnd. Ble jo brukt opp rimelig kjapt dette og selv om hastigheten ikke var allverdens.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville ha hatt en mulighet til å begrense datahastigheten til og fra mobilen. Jeg ville se finalen i sprinten under vm selv om jeg var på jobb, og i løpet av ganske kort tid brukte 1,5 gb. 70% av det er kvalitet jeg ikke kan se fordi skjermen er liten og ikke hadde highend headset tilkoblet.

Lenke til kommentar

Nå kommer det nok en smarting og sier at det er fordi Danmark er så flatt at det er lett å implementere bedre nettverk enn i langstrakte norge.

Datakvotene i norge er en vits. Hvor mange sekunder varer 1GB kvoten på 4g og video streaming? De er ikke engang seriøse som mener dette. 

Husker når ADSL kom og telenor hadde 20GB kvote pr mnd. Ble jo brukt opp rimelig kjapt dette og selv om hastigheten ikke var allverdens.

 

Nå er ikke jeg så smart, men jeg vil tro at grunnen er at brukerene skal bruke mye data. Stor hastighet og små datapakker. Jeg elsker kapitalisme

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske jeg betalte for det jeg brukte og ikke fri bruk og data, både innenlands utenlands. Valgfrihet er viktig, og mener det burde være plass til både dem som bruker mye og slike som meg som bruker (veldig)lite. Klarer dessuten å passe på bruk i utlandet, men ser at det er forskjell på folk og at alle ikke har full kontroll på forbruket.

Lenke til kommentar

En kompis av meg hadde et gammelt abonement fra Netcom. Der hadde han haket av for fri data.

Når Telia tok over ringte de han om og om igjen om å bytte abonement. Han betalte fortsatt for å ringe å sende sms/mms, men alt det kunne jo lett omgås.

Til slutt terminerte de abonementet hans og flyttet han over på en 5gb pakke eller noe slikt.

Hvorfor skal man ikke kunne få fri data om man vil. Jeg hadde gladelig betalt et par hundre ekstra pr mnd for dette istedenfor å måtte betale opptil 399kr ekstra (onecall) om jeg går over grensen.

Lenke til kommentar

Det er en stygg uting flere operatører startet med for et par år siden: Flere startet å ta seg betalt for SMS til alt annet enn nummer med ti sifre, selv om de markedsfører fri bruk av SMS og ikke opplyser om priser ett eneste sted.

 

Talkmore var(og er kanskje fortsatt?) en av syndebukkene som tok seg betalt 1 kr per sms, uten å ha opplyst om kostnaden noe som helst sted, verken på sine egne nettsider eller de delte prislisten de har/hadde med telenor.

 

Som en leverandør av tjenester på firesifret nummer synes jeg det er helt ekstremt at flere operatører kan holde på slik og bare ta penger for noe de ikke har avtalt. Når jeg velger å ikke trekke brukere for noe og operatører likevel trekker 1 kr og i tillegg spesifiserer i fakturaer nummeret meldingen ble sendt til så fremstiller de det som om det var tjenesten som kostet kunden penger og ikke operatøren.

 

Alle disse kundene som har tatt kontakt pga. en operatør tar penger og fremstiller det som om det var noen andre begynner å gå meg på nervene.

 

Nå er det ingen grunn til at operatører skal ta betalt for meldinger til firesifrede nummer, eller lengre unike nummer som f.eks. brukes til registrering av målerstand når det kommer til strøm.

 

Så i stedet for å bare fokusere på data så hadde det vært lurt om dere tok hensyn til om det koster noe å sende SMS - for tro meg - operatørene tjener godt på denne kostnaden som de ikke alltid informerer om en gang.

Lenke til kommentar

RCS = Rich Communications Services = Telcoenes forsøk på å lage meldingstjeneste som kan konkurrere med Apples iMessage, Facebook sin Messenger etc.

Er vel google som har dratt i gang dette selv, og fått med seg telcom selskapene på det. var hvertfall slik det ble presentert på I/O i fjor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Feil. 800, 810 og 815 prises av operatørene og mottakeren får ingenting. Inntektene fra 820 og 829 deles av operatør og mottaker.

Interessant. Har du en kilde på denne påstanden?

 

Det går i kategorien "alment kjent". ;)

Lenke til kommentar

 

 

Feil. 800, 810 og 815 prises av operatørene og mottakeren får ingenting. Inntektene fra 820 og 829 deles av operatør og mottaker.

Interessant. Har du en kilde på denne påstanden?

 

Det går i kategorien "alment kjent". ;)

 

 

Det Tom skriver er korrekt, et eksempel fra en eldre nyhetssak om problemstillingen:

 

Inntektene knyttet til bruk av Lefdals 815-nummer er det mobiloperatøren som tar, og ikke elektrokjeden. Alle taper på praksisen, unntatt teleoperatørene.

 

https://www.nrk.no/vestfold/_-ikke-ring-femsifrede-numre-eller-815-numre_-1.12572217

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...