Gå til innhold

SAMLETEST: Trippeltest av 15-tommere


Anbefalte innlegg

 

Personlig mener jeg den pekeplata er litt oppskrytt. God, men ikke så eksepsjonell som noen skal hadet til. Når det er sagt er det litt meningsløst å be om dokumentasjon på noe sånt. AtW

Enda mer meningsløst å ha det skrevet sort på hvitt i en faktaboks under en test synes du ikke? At artikkelforfatteren synes pekeflaten er fantastisk må han selvsagt få lov til å skrive, men i en faktaboks og i den ordsetningen? Hører ikke hjemmme syns jeg.

 

 

Hvilken "faktaboks"? Tenker du på pluss og minus-punktene?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Verdens beste pekeplate? Kan dere dokumentere det?

 

- Nøyaktig

- Smooth

- Forcetouch (Justerbar)

- Taptic engine

 

Så bra at man ikke savner mus (utenom gaming da)

Som eier av både forrige og nyeste design av MacBook Pro 15R, og lynsjakk-spiller, vil jeg påstå at de har hver sine styrker og svakheter. :p Nyeste har gigantisk overflate som jeg har god nytte av, mens den gamle var langt bedre på å klikke, dra og gi slipp. Det er en treghet i å ha Forcetouch kontra vanlig, som er et mareritt i f. eks. sjakk, RTS, skytespill etc.

 

Den glir ikke like bra når du trykker samtidig, og det er en liten forsinkelse når du gir slipp som gjør at fingeren hviler ørlite lenger om gangen. Den gir også av og til slipp for tidlig. For å ta sjakk som et eksempel da, så går det tregere å flytte brikker, du slipper dem av og til feil pga. ujevn glidning, og du taper... frustrerende. :D

 

Dette er imidlertid kun merkbart i denne type spill. Til bruk ellers er den definitivt beste pekeflate på markedet, med god margin. Også framfor de andre i testen.

 

Ellers synes jeg også tastaturet i nye MBP fortjener mer skryt. De nye butterfly-tastene er super-stabile, og jeg føler at jeg skriver raskere på dette tastaturet enn noen andre. Jeg la ikke merke til at taster som vipper ved tasting, var et problem, før jeg fikk denne maskinen. Det er rett og slett så mye bedre. Kanskje om tastene i tillegg var høyere ville de vært enda bedre (?), men jeg har en liten aning og at den lave høyden er noe av grunnen til at det blir så stabilt. Og ja, at maskinen har blitt tynnere som et resultat, merkes virkelig med tanke på hvor portabel den er. Jeg bruker en hånd til å løfte nye MBP 15R, mens jeg så og si alltid brukte to for den forrige.

 

Noe annet jeg tenker over når jeg bruker maskinen, er at det er den ENESTE med nok lysstyrke til at bildet blir så og si perfekt også innendørs når sola steker. Faktisk synes jeg den blir blendende lys på maks styrke i dunkel belysning, men at det er kjempedeilig å bare skru opp til elleve, og få fram alt av farger og kontraster, når jeg sitter i en solvendt stue f. eks. Fargene og skarpheten er også fantastisk, og det eneste som kunne blitt bedre er vel egentlig full HDR støtte eller OLED når de får bukt med lysstyrke-problematikk en gang i fremtiden. Og 100+ Hz da. ;)

 

Lyden er jeg ganske overbevist om at er milevis bedre enn konkurrentene i testen også, selv om diskanten blir for skarp til å virkelig lytte nært på maskinen ved fullt volum. På 50% volum føler jeg den er like høylydt som forrige generasjon, men da med langt bedre dybde i bass spesielt.

 

Støyer også svært lite til å ha såpass mye kraft på innsiden. Eneste kritikken jeg har er at batteritiden går fort når en gjør tungt arbeid (mange faner oppe med video samtidig f. eks.). I lett bruk (Word-skriving og Wiki-research) er batteriet faktisk ekstremt bra. Så er snakk om en merkelig best og verst-rekkevidde her. Er likevel irriterende at Apple har fjernet "estimert gjenværende tid", og kun oppgir batteri i prosent nå. Gjør det vanskelig å få et inntrykk om en har godt nok batteri eller ei, med ensidige oppgaver over lengre tid. Finnes 3. parts programvare som fremdeles kan vise, men dette trekker jo igjen strøm...

 

Siste ankepunkt er touch-bar. Jeg klarer ikke etter flere måneders bruk å naturlig plassere fingeren på lyd eller lysstyrke uten å kikke. Å ikke kunne palpere taster, mister et viktig sanseinntrykk, og virker å fjerne muligheten til å lære i motorikken hva som er hva. TouchBar er også ganske lyssvak når en legger maskinen på brystet i senga, pga. innsynsvinkelen. Det er en delfunksjon med stort forbedringspotensiale. Kanskje ville kraftigere farger i stedet for alle standard-ikoner hvite, gjort en stor forskjell i seg selv? Apple vil nok ha svaret på dette i neste utgave, tenker jeg.

 

Ellers vil jeg skryte litt tilslutt. Touch ID er helt fantastisk. Ekstremt mye enklere å installere ting, logge inn og betale (!) der dette støttes. Blir vanskelig å gå tilbake til noe uten igjen senere.

 

Og den som krangler på portene. Dra dit pepper'n gror. :D Deiligste utvalget noensinne. Finnes da USB-A til USB-C kabel for de som vil bruke gammelt utstyr, slik at en svært sjeldent trenger adapter. Eneste jeg ikke bruker lenger, er USB A-minnepennen min, som er helt problemfritt etter å ha skaffet Samsung T3 SSD med USB-C som standard, og langt langt bedre overføringshastighet enn noen minnepenn i tillegg, samt mindre enn hvilken som helst vanlig ekstern harddisk. Å kunne bruken hvilken som helst side til å sette i strømkabelen, er faktisk myyyyye mer deilig enn MagSafe. Og nevnte jeg at kabelen er modulær i forhold til strømadapteren? Altså Apple-problem nr 1 har blitt løst: du trenger ikke kjøpe ny lader til 800 kr hver gang den elendige kabelen går i stykker. Erstatt i stedet bare en vanlig USB-C kabel. Bra Apple!

 

Oppsummert vil jeg si at denne testen er noe ufullstendig. Jeg vet av hele mitt hjerte at jeg aldri ville erstattet min MBPr 15 2016 med verken HP eller Dell sine. Utførelsen er milevis bedre, skjermen har unike egenskaper som er utrolig nyttige, høyttalerne er i egen liga, pekeflaten er bedre, tastaturet mener jeg subjektivt er på høyde, men slankere som er en fordel, TouchID er herlig, og portene er overlegne om du har moderne utstyr ellers også (noe de fleste har råd til, om du velger en så dyr bærbar). Og videre kan du selge MacBook til langt høyere pris prosentmessig og få retur for investeringen. Den har ikke touchskjerm, men da slipper du også fingermerker på skjermen. Til syvende og sist vil det som avgjør for forbruker være om de foretrekker OSX eller Windows, men jeg synes at Tek gir altfor lav karakter til MacBook Pro som maskin. Ja, den har en del småplukk som den kan trekkes for, men den har også hevet standarden på alt det andre, som resten ikke kan måle seg mot.

 

Mine karakterer (prøvd alle 3):

 

MacBook Pro 15R - 8.6/10

HP Spectre X360 - 8.0/10

Dell XPS 15 - 7.8/10

 

MacBook har såpass åpenbart forbedringspotensial, at en ikke kommer unna å trekke den 1 poeng i forhold til hva som ville vært en perfekt feilfri maskin med dagens tilgjengelige teknologi, samtidig som den har hevet standarden på de fleste punkter, der konkurrentene rett og slett er et nivå under.

Lenke til kommentar

 

 

Verdens beste pekeplate? Kan dere dokumentere det?

Gå i en butikk som har macbook pro og andre laptoper på utstilling og prøv pekeplatene på de ulike.. Har selv både eid og prøvd temmelig mange ulike laptoper gjennom de siste årene, og etter jeg selv fikk meg en gammel 2012 (!) macbook pro som arbeidsmaskin har (med ett unntak) alle andre pekeplater vært en skuffelse.. Det ene unntaket er den nye macbook pro-serien med større pekeplate og force-touch.

 

Hvorfor? Vel..

- null lag

- god overflate

- størrelsen

- reagerer aldri på hånda mens man skriver

- flerfinger-operasjoner (2-5 fingre) fungerer alltid smertefritt

- skikkelig integrasjon mot operativsystemet

 

kort sagt - pekeplaten fungerer bedre enn en dedikert mus til alt jeg bruker laptopen til (mao. alt annet enn spilling, som gjøres på stasjonær windows-maskin uansett), og det vet jeg ikke om noen annen pekeplate jeg kan si det samme om...

 

 

Disclaimer: Påstår på ingen måte macbooken er perfekt - overganger er noe herk, og prisen er grotesk.. Men siden levetiden er lang (sitter som nevnt på en 2012-maskin i dag), kvalitetsfølelsen er skyhøy, og MacOS fremdeles er det operativsystemet jeg trives best i som utvikler, så blir det nok en ny mac snart allikevel.. Selv om xps15 ville blitt sterkt vurdert dersom jeg skulle kjøpt en laptop i den prisklassen til privatbruk :)

Har selv en Macbook Air fra 2015 som jeg fikk igjennom jobben. Etter mye om og men er jeg blitt godt vant til pekeplaten (mulig det er verre med alle funksjonene om man er venstrehendt?), men det blir fortsatt betydelig mye mer feiltrykking og "irritasjon" kontra den jeg har på min Windows PC. Mulig det er en vanesak, men etter to års bruk så er jeg fortsatt ikke helt komfortabel med den, så jeg tar så godt det lar seg gjøre med meg en ekstern trådløs mus om mulig. Det gjelder selvsagt også for Windows-laptoppen, men det er en 15' tommer, som primært blir brukt som en desktop uansett i disse dager, så der er det en mus tilkoblet hele tiden utenom på enkelte reiser etc.

 

Macbook Pro er nok i en helt annen klasse enn Air, men sitter ikke akkurat igjen med en kvalitetsfølelse av den jeg har.. "Chassiset" knirker noe voldsomt hver gang jeg løfter den opp (mulig noe er knekt innvendig), og det regnbuefargede ikonet dukker til stadighet opp. Den er rett og slett treg selv til enkle oppgaver som surfing. Applikasjoner og programmer krasjer også mye mer enn hva jeg er vant med ( f.eks Firefox og Skype), og jeg har ikke innstallert et eneste tungt program på den.

 

Og det er ikke godt nok synes jeg når den tross alt koster mer enn min high-end Windows laptop fra 2011 gjorde da jeg kjøpte den.

 

 

Har selv en MBA frao tidlig 2014 og har ikke problemer med knirking eller andre ulyder med den. Jeg merker dog at det er en maskin som ikke takler noe særlig tung bruk. Men safari med 20++ tabs, word og andre enkle programmer har jeg ingen problemer med. Derimot hadde jeg ikke klart meg med MBA som eneste maskin. Jeg bruker den utelukkende på skolen.

Lenke til kommentar

 

Verdens beste pekeplate? Kan dere dokumentere det?

 

Gå i en butikk som har macbook pro og andre laptoper på utstilling og prøv pekeplatene på de ulike.. Har selv både eid og prøvd temmelig mange ulike laptoper gjennom de siste årene, og etter jeg selv fikk meg en gammel 2012 (!) macbook pro som arbeidsmaskin har (med ett unntak) alle andre pekeplater vært en skuffelse.. Det ene unntaket er den nye macbook pro-serien med større pekeplate og force-touch.

 

Hvorfor? Vel..

- null lag

- god overflate

- størrelsen

- reagerer aldri på hånda mens man skriver

- flerfinger-operasjoner (2-5 fingre) fungerer alltid smertefritt

- skikkelig integrasjon mot operativsystemet

 

kort sagt - pekeplaten fungerer bedre enn en dedikert mus til alt jeg bruker laptopen til (mao. alt annet enn spilling, som gjøres på stasjonær windows-maskin uansett), og det vet jeg ikke om noen annen pekeplate jeg kan si det samme om...

 

 

Disclaimer: Påstår på ingen måte macbooken er perfekt - overganger er noe herk, og prisen er grotesk.. Men siden levetiden er lang (sitter som nevnt på en 2012-maskin i dag), kvalitetsfølelsen er skyhøy, og MacOS fremdeles er det operativsystemet jeg trives best i som utvikler, så blir det nok en ny mac snart allikevel.. Selv om xps15 ville blitt sterkt vurdert dersom jeg skulle kjøpt en laptop i den prisklassen til privatbruk :)

Meh, pekeplate veier langt i fra opp alle nedsidene ved en mac.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vel, mulig jeg er inhabil her, men jeg har vært og tittet (og tatt) på HPen, og ble skuffet. Dellen husker jeg ikke helt i farten om jeg har sett i virkeligheten, men se nøye på den nederste delen av skjermen på både den og HPen. Den svarte stripa der stjeler mer skjermplass en man først kan få inntrykk av. Tastaturet og styreplata på Dellen tør jeg ikke uttale meg for mye om, og selv om det nye tasturet på Macen på ingen måte er bedre enn det gamle, blir både HPen og Dellen gruset på dette området. Ingen konkurranse overhode. Hvis jeg skulle valgt noe annet enn Mac, ville det ikke blitt noen av disse, men en Asus Zenbook.

Lenke til kommentar

 

 

Verdens beste pekeplate? Kan dere dokumentere det?

 

Gå i en butikk som har macbook pro og andre laptoper på utstilling og prøv pekeplatene på de ulike.. Har selv både eid og prøvd temmelig mange ulike laptoper gjennom de siste årene, og etter jeg selv fikk meg en gammel 2012 (!) macbook pro som arbeidsmaskin har (med ett unntak) alle andre pekeplater vært en skuffelse.. Det ene unntaket er den nye macbook pro-serien med større pekeplate og force-touch.

 

Hvorfor? Vel..

- null lag

- god overflate

- størrelsen

- reagerer aldri på hånda mens man skriver

- flerfinger-operasjoner (2-5 fingre) fungerer alltid smertefritt

- skikkelig integrasjon mot operativsystemet

 

kort sagt - pekeplaten fungerer bedre enn en dedikert mus til alt jeg bruker laptopen til (mao. alt annet enn spilling, som gjøres på stasjonær windows-maskin uansett), og det vet jeg ikke om noen annen pekeplate jeg kan si det samme om...

 

 

Disclaimer: Påstår på ingen måte macbooken er perfekt - overganger er noe herk, og prisen er grotesk.. Men siden levetiden er lang (sitter som nevnt på en 2012-maskin i dag), kvalitetsfølelsen er skyhøy, og MacOS fremdeles er det operativsystemet jeg trives best i som utvikler, så blir det nok en ny mac snart allikevel.. Selv om xps15 ville blitt sterkt vurdert dersom jeg skulle kjøpt en laptop i den prisklassen til privatbruk :)

Meh, pekeplate veier langt i fra opp alle nedsidene ved en mac.

Som om jeg skulle skrevet det selv.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg den pekeplata er litt oppskrytt. God, men ikke så eksepsjonell som noen skal hadet til. Når det er sagt er det litt meningsløst å be om dokumentasjon på noe sånt. AtW

 

Ikke for å være frekk, men du vet enten ikke hva du prater om, har testet Macen med Windows i steden for macOS, eller så har du faktisk ikke testet den.

Lenke til kommentar

18 laken for HP og dårlig ytelse gir best i test? Hallo, noen hjemme?

Har selv XPS15 9560 men kun med FullHD. Liker maskinen generelt, bra ytelse, men jeg hater tastaturet, men det er nok bare meg og noen få andre som bruker home/end/pgup/pgdn mye og får fingerlock når man i tillegg må bruke Fn tasten og piltastene istedet for dedikerte taster. Savner Lenovo tastaturet på x230, eller jeg har den også, og det tastaturet er mye bedre.. Men kan vel ikke få alt. Får kjøpe Lenovotastaturet utenom med blåtann ;-)

Lenke til kommentar

På en annen side blir det til feil å sammenligne macbooken mot de to andre.

Vil nå si at mac + iPhone så blir det det 50%++ bedre opplevelse, med bl.a:

- Svare sms fra pcen

- Ringe og motta telefonsamtaler med mac. Det blir bare bedre med den gode høytaleren.

- Koble til mobilens wifi-hotspot uten å røre mobilen engang.

Lenke til kommentar

Tja, karbonfiberen under tastaturet på min XPS 15 2016-modell har begynt å få et par hull (rundt 2mm i diameter).

 

Kunne du delt et bilde av dette? Det kunne vært interessant å sett.

Og så er det et del driverkrøll på Windowssida, inkludert problemer med dvalemodus

Driveproblemer har jeg hatt en god del av på både Dell- og HP-maskiner, også problem med dvalemodus.

 

Gikk selv over til MacBook Pro 13", modellen med TouchBar, for et par måneder siden. Har ikke savnet Windows i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

MacBook har såpass åpenbart forbedringspotensial, at en ikke kommer unna å trekke den 1 poeng i forhold til hva som ville vært en perfekt feilfri maskin med dagens tilgjengelige teknologi, samtidig som den har hevet standarden på de fleste punkter, der konkurrentene rett og slett er et nivå under.

Har jobbet smått med service på bla. apple produkter og ett poeng trekk for å ikke være "feilfri" synes jeg blir litt vell lite. 

For når ting først ikke funker på Apple så er de enten umulige å fikse, eller i beste fall problematiske å fikse. 

 

Måtte det være litt for lite åpent system, eller som apple-support jeg tidvis hadde kommunikasjon med så pent sa; "Det er ikke designet for slikt". 

 

Uten at jeg gidder å lage noen sak om hva og hvorfor (blir bare sur stemning).  Men at et nedlåst og "automatisert system" (MS har dog bare blitt værre med åra her også) setter sine begrensninger for de som er vant med noe rett utenfor A4-bruk trekker godt ned. Meg om det. 

 

Har også merket meg som dere noe dårlig/merkverdig driverproblematikk på visse laptoper i de siste åra. Snodige greier, og veldig rart å støte på slikt når man klargjør laptoper, som alltid burde være plankekjøring. Selv om man installerer en installasjon uten bloatware. Det hører selvsagt til sjeldenhetene, men noe som egentlig ikke bør være problem å få bukt med. Alltid/nesten alltid mulig å løse med litt fikling dog. 

 

Ellers kan jeg ikke forstå bruken til de som i det hele tatt kan sammenligne en pekerflate med mus.  :ohmy: Men igjen, ser også at en del folk ikke vet hvordan de bruker mer enn høyre og venstreklikk, og da mister man jo i alle fall 40 % av tidbesparingen. Scrollehjul og frem/tilbake -klikk er jo extremt nyttig i nesten alle situasjoner. (samt justerbar sensitivitet og ekstra binda funksjoner for de mer avanserte)

 

Selv om jeg også må gi at Apple foreløpig har hatt de beste pekerflatene jeg har vært borti. Best av djevelens verk kan jo ha noe for seg i gitte situasjoner, om man gud forby, befinner seg uten. :p

 

 

 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av disse tre, så vinner Macbook pro soleklart! Tingen er at Apple leverer høy kvalitet over hele linjen og selv om den HP Spectre koster 20000 og har topp spesifikasjoner så har de ørten modeller som craptastic deluxe. Så om jeg bare kjøper den Maccen, så vet jeg at jeg får kvalitet og kan bruke min dyrebar tid på andre. 1 time spart er en stort kostnad. I tillegg slipper jeg å måtte bruke tid på å fjerne Windows og installere Linux.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Personlig mener jeg den pekeplata er litt oppskrytt. God, men ikke så eksepsjonell som noen skal hadet til. Når det er sagt er det litt meningsløst å be om dokumentasjon på noe sånt. AtW

Ikke for å være frekk, men du vet enten ikke hva du prater om, har testet Macen med Windows i steden for macOS, eller så har du faktisk ikke testet den.

 

 

Du er frekk. Det er ganske frekt å ikke ta innover seg at det går an å mene noe annet selv om man har liknende erfaring som deg. Det er ikke sånn at din opplevelse er fasiten for alle andre. (og det du skriver er forøvrig skivebom)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en annen side blir det til feil å sammenligne macbooken mot de to andre.

Vil nå si at mac + iPhone så blir det det 50%++ bedre opplevelse, med bl.a:

- Svare sms fra pcen

- Ringe og motta telefonsamtaler med mac. Det blir bare bedre med den gode høytaleren.

- Koble til mobilens wifi-hotspot uten å røre mobilen engang.

 

Windows 10 har 2 av de funksjonene du nevner.

- Svare/Sende SMS

- Koble til mobilens wifi-hotspot uten å måtte røre mobilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Tja, karbonfiberen under tastaturet på min XPS 15 2016-modell har begynt å få et par hull (rundt 2mm i diameter).

Kunne du delt et bilde av dette? Det kunne vært interessant å sett.

 

Her er ripene, og her er hullet. (det er virkelig et hull/ripe, og ikke en flekk)

 

EDIT: Hvis du ser nøye etter på ripebildet, vil du også se en liten glippe mellom karbonfiber og metall. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

 

 

Har selv en Macbook Air fra 2015 som jeg fikk igjennom jobben. Etter mye om og men er jeg blitt godt vant til pekeplaten (mulig det er verre med alle funksjonene om man er venstrehendt?), men det blir fortsatt betydelig mye mer feiltrykking og "irritasjon" kontra den jeg har på min Windows PC. Mulig det er en vanesak, men etter to års bruk så er jeg fortsatt ikke helt komfortabel med den, så jeg tar så godt det lar seg gjøre med meg en ekstern trådløs mus om mulig. Det gjelder selvsagt også for Windows-laptoppen, men det er en 15' tommer, som primært blir brukt som en desktop uansett i disse dager, så der er det en mus tilkoblet hele tiden utenom på enkelte reiser etc.

 

Macbook Pro er nok i en helt annen klasse enn Air, men sitter ikke akkurat igjen med en kvalitetsfølelse av den jeg har.. "Chassiset" knirker noe voldsomt hver gang jeg løfter den opp (mulig noe er knekt innvendig), og det regnbuefargede ikonet dukker til stadighet opp. Den er rett og slett treg selv til enkle oppgaver som surfing. Applikasjoner og programmer krasjer også mye mer enn hva jeg er vant med ( f.eks Firefox og Skype), og jeg har ikke innstallert et eneste tungt program på den.

 

Og det er ikke godt nok synes jeg når den tross alt koster mer enn min high-end Windows laptop fra 2011 gjorde da jeg kjøpte den.

 

Hadde en Air for noen år tilbake selv (tenkte at ultrabook var praktisk i studiehverdagen), og kan absolutt bekrefte at Pro er i en annen klasse.. Min Air hadde store problemer med throttling grunnet varme, og var inne hos eplehuset 3 ganger for reparasjon pga defekt skjermfeste og skjevhet i chassis.. Tror apple prøvde litt for hardt med slankekuren der, og tok seg bedre betalt for vekt enn ytelse (men sånn er det vel med de fleste ultrabooks..)

 

Men av nysgjerrighet - Er det tilfeldigvis skjermhengslene som knirker når du flytter på laptopen?

 

Vet ikke hvordan det er med venstrehåndsbruk (skulle ikke tro det burde ha noe å si, men hvem vet?), men kan ikke si jeg kjenner meg igjen i feiltrykking? - nå har jeg vel å merke aktivert "tap to click", så jeg "klikker" så godt som aldri på pekeplata :p

 

Ift programmer som krasjer så er det noe jeg så godt som aldri opplever, selv om macen min sliter med minnemangel (driver konstant med garbage-collection og swapping - egentlig eneste grunnen til at det blir ny maskin snart). Firefox derimot, krasjer konstant (ofte nok til at jeg heller bruker browserstack til firefox-testing enn native-install - jobber som webutvikler).. Vil anbefale å teste Chrome, Opera eller Safari - mye mer stabil hverdag :)

Ja, synes det er litt dårlig når den selv etter mindre enn ett års bruk yter VELDIG mye dårligere enn en 5-6 år gammel PC, så det er åpenbart at en Ultrabook, ( uansett merke) ikke er så mye valuta for pengene. Men når det er sagt finnes det mange liknende lette pc'er i samme størrelse med bedre spesifikasjoner, så hadde jeg valgt selv hadde jeg heller gått for noe sånt.

 

Men ja, når den lagger ved bruk når alt jeg har gående er en 10-15 tabs oppe i Firefox, samt Skype og kanskje et Word eller Excel-dokument så ødelegger det helhetsinntrykket.

 

Jeg har synkronisert Firefox på tvers av samtlige enheter jeg har ( 2PC'er, Macbook, 2 Android telefoner og et nettbrett), og det fungerer utmerket utenom på Macbooken. Rekner med at Safari vil yte bedre der, men det er uansett ikke et alternativ for meg grunnet andre enheter. Chrome er også bra og bruker det mye til mobil, samt som back-up nettleser til Windows.

 

"Ulyden" kommer fra venstre frampart av maskinen virker det som.  Til venstre for pekeplaten, men foran tastaturet om du skjønner.  Mulig noe er knekt på innsiden, men vil tro det ikke er så mye på innsiden der som kan knekkes så usikker.   

 

Når vi snakker om Macbook's, vet du hva den "da-dong" lyden som til stadighet kommer opp når maskinen er på?  Tenkte først det var en notifikasjon av noe slag, men den kommer selv om ingen programmer er åpne.  Det høres ut som en slags pulse-lyd, eller heartbeat.  Hva er det maskinen prøver å fortelle meg? Automatiske oppdateringer etc er slått på, så tviler på det er noe med IoS'et?

Endret av bakalaka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...