Gå til innhold

SAMLETEST: Trippeltest av 15-tommere


Anbefalte innlegg

 

 

Personlig mener jeg den pekeplata er litt oppskrytt. God, men ikke så eksepsjonell som noen skal hadet til. Når det er sagt er det litt meningsløst å be om dokumentasjon på noe sånt. AtW

Enda mer meningsløst å ha det skrevet sort på hvitt i en faktaboks under en test synes du ikke? At artikkelforfatteren synes pekeflaten er fantastisk må han selvsagt få lov til å skrive, men i en faktaboks og i den ordsetningen? Hører ikke hjemmme syns jeg.

 

 

Hvilken "faktaboks"? Tenker du på pluss og minus-punktene?

 

AtW

Ja. Og ser nå at de har endret det til "verdens" istedenfor verdens, så kanskje jeg hadde et poeng?

 

Og som en annen skriver her, så er jo også det en subjektiv mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du gjort med PCen din? :p

 

Har hatt min lengre enn din, og definitivt tatt den med meg mange steder, og jeg har ikke annet enn et lite hull i silikonlaget på kanten etter snart 2 år. Og jeg tror nok det er mer enn hull i silikonlaget du har ja!

 

Det er jo åpenbart at silikon + karbonfiber ikke er laget for å takle slitasjeskader like bra som aluminium. Aluminium vil jo ikke ripe opp så stort uten at du gjør noe virkelig spesielt, men silikon og karbonfiber kan bli slitt på den måten mer over tid. Så om du f.eks sleper en metallklokke over PCen din hele tiden, er det ikke akkurat det beste valget.

 

For komfort derimot er det så utrolig mye bedre enn aluminium. Jeg vil aldri gå tilbake mot det kalde og harde greiene igjen. Ulemper og fordeler.

 

Ellers ble min PC i aluminium før mye mer skadet, da aluminiumen bøyde seg lett, men så var det jo en HP da. De hadde tynn aluminium på sidene med portene, og åpenbart 0 støtte bak. Skulle ikke mye til da. Så til mitt bruk har uansett ikke silikonlaget + karbonfiber blitt mer slitt enn den børstede aluminiumen jeg hadde på forrige PC. Føler derimot aldri kald. Og mye mykere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Den har faktisk blitt tatt ganske godt vare på. :p Alltid i godt polstret etui når den er i sekken, og ellers er den for det meste på skrivebordet, foruten 5-6 flyreiser tur/retur iløpet av et år. Ripene på venstre side tror jeg som sagt er fra armbåndsuret, mens flekken/hullet er mer ukjent, siden det er på høyre side, langt ifra hvor jeg normalt har venstrearmen :p "Glippa" en ser under ripene var der ved levering av maskinen.

 

Fra responsen rundt omkring på nettet, virker det som om Dell sliter med kvalitetssikringen på maskinene.

Lenke til kommentar

Ja, Dell har litt jobb for å komme med like bra kvalitetssikring som Apple helt klart. Selv om jeg ikke har noen Mac så tror jeg ikke det er noen som kan benekte det. Når jeg kjøpte derimot så hadde Dell noen fordeler som var så store over Apple at de langt overgår dårligere kvalitetssikring. Spesielt siden jeg nesten ikke har hatt problemer (eneste er bluetooth mot et headset, utrolig merkelige greier. Gjør at videoer, uansett hvor, nekter å spilles av, og PCen kan ikke avsluttes helt uten å holde inn av knappen, fordi den var koblet mot et headset der lyden ble kuttet....?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har ingen eksakte tall om nøyaktig hvor mange, men jeg er en som kunne vurdert det.

 

Det kommer helt an på hvorfor man kjøper den. For meg var det på tidspunktet jeg kjøpte XPS 15 viktigere at den hadde en Nvidia GPU, enn at den var rask. Skulle jeg kjøpt laptop i dag hadde HPen blitt seriøst vurdert -- spesielt siden den har tabletmodus med støtte for stylus.

 

Laptopen brukes for det meste til programmering, ofte også med CUDA. Det gjør livet mitt betydelig enklere å kunne debugge CUDA-programmer lokalt på laptopen. For lange og tunge beregninger bruker jeg uansett eksterne servere. For spilling har jeg en dedikert stasjoner, og jeg spiller ikke ofte nok til å tenke på spillytelse til bærbar.

 

Stylusen gjør plutselig laptopen enda mer hendig, og for meg ville den også ha vært verdt å ofre ekstra ytelse. I dag må jeg uansett slepe rundt en iPad Pro for notater, og kunne jeg hatt en *god* to-i-ett-maskin, ville det vært topp (Surface Book ble utelukket av ulike grunner, blant annet Linuxstøtte).

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Dette var jo tre søte små leketøy. Men siden en laptop nettopp er bærbar så må den tåle å bæres rundt. Da er det bare Thinkpad som gjelder. Normalt er den utenfor rekkevidde i ordinære tester da kvalitet koster. Men ser at Dell, HP og Apple tar syke priser for maskinene i testen så da er Thinkpad et enda bedre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at samtlige tester jeg har lest av XPS 15 skriver at den har markedets beste skjerm, den eneste laptopen med nær 100% Adobe RGB fargerom og et førstevalg for profesjonell bilde- og videoredigering, mens de her skriver at den er dårligst av de tre. Svært nøyaltige farger er også noe som ofte går igjen. Har de fått et "mandagseksemplar" tro? Eller glemt å installere Dell Premiercolor for å justere fargerom i forhold til arbeidsoppgaver?

Lenke til kommentar

50 kommentarer og ingen nevner det med resell value? Macbooks er en veldig solid investering i forhold til omtrent alt annet elektronikk. Kjøper du en Dell XPS 15" til 25,000kr i dag må du regne må å gi den bort til 15k bare noen få måneder etter kjøp. (har sett det på Finn) Jeg hadde en Multicom gaming PC som jeg kjøpte for 8000,- i 2013, og fikk ikke mer enn 2500,- for det i 2015 - kun to år senere! (31% av innkjøp, 2 år)

 

Jeg har også en high end gaming PC fra 2010 som jeg betalte 28,000kr for, prøver å legge ut for 3000,- (11% av innkjøp, 7 år) men ingen på finn ønsker å kjøpe.

 

Bestekompisen min kjøpte 13" MBP i 2012 til 16,000kr og solgte den for 7000,- i 2016. (43% av innkjøp, 4 år)

 

Pappa kjøpte 15" MBP i 2012 til 23,000kr og vurderer bud på 8000,- (35% av innkjøp, 5 år)

 

Jeg har også en Macbook 15" fra 2012, denne koster meg 25,000kr og har fått bud på over 10-11k for den

(44% av innkjøp, 5 år) jeg tenker å beholde min 2012 MBP i 1-2 år til, men det er tryggt å vite at selv 6-7 år etter kjøp så kan jeg forsatt få en del tusenlapper for det, og det samme gjelder vel om jeg kjøper ny MBP idag.

Lenke til kommentar

Også kjent som litt mindre irriterende enn "vanlige" pekerflater. Til noe mer enn å sjekke facebook og mail så er det fortsatt lang vei å gå opp til mus. 

 

Apple lager til gjengjeld elendige mus, som joda knapt er bedre enn pekerfalten deres (så om DET er sammenligningen, så kan jeg kanskje forstå det), og strippet for ekstra funksjonalitet som øker produktiviteten mange ganger. 

Lenke til kommentar

 

Verdens beste pekeplate? Kan dere dokumentere det?

Definitivt verdens beste pekeplate. Takket være Macbook ser ikke jeg behovet for mus lenger, mens med Windows var det nærmest krav uansett arbeidsoppgave.

 

Og hvor mange Windows-pekeplater har du prøvd?  Og da snakker jeg ikke om pekeplater fra 7-8 år tilbake, som virker å være siste gang du hadde Windows PC ut ifra innlegget ditt? (?)

 

Og: det kan være forskjell på pekeplaten for en innstegs modell og en toppmodell, så det er ikke gitt at alle pekeplater fra f.eks Fujitsu er den samme. 

 

Mange snakker om revolusjon og andre ting når Apple gjør noe bra, men de det glemmer er at de sammenligner det som regel med noe fra den billigste hyllen fra andre kategorier. Som f.eks Iphone mot Android-telefoner til 2000kr, eller Macbook Air mot det som den gangen het netbooks til 1500kr. 

 

Jeg tør vedde frimerkesamlingen min på at det er svært, svært få som går fra en toppmodell (Windows PC eller telefon) til Apple. De som skifter, skifter også samtidig prisklasse.

Lenke til kommentar

Mange snakker om revolusjon og andre ting når Apple gjør noe bra, men de det glemmer er at de sammenligner det som regel med noe fra den billigste hyllen fra andre kategorier. Som f.eks Iphone mot Android-telefoner til 2000kr, eller Macbook Air mot det som den gangen het netbooks til 1500kr.

Kilde? Spesielt på at de sammenligner pekeflaten på Mac med billige PCer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Merkelig at samtlige tester jeg har lest av XPS 15 skriver at den har markedets beste skjerm, den eneste laptopen med nær 100% Adobe RGB fargerom og et førstevalg for profesjonell bilde- og videoredigering, mens de her skriver at den er dårligst av de tre. Svært nøyaltige farger er også noe som ofte går igjen. Har de fått et "mandagseksemplar" tro? Eller glemt å installere Dell Premiercolor for å justere fargerom i forhold til arbeidsoppgaver?

 

Jeg stusset også over dette. Har selv lyst på en xps 15 for nettopp bilderedigering. Har lest at skjermdriveren bør oppdateres med en gang. Kanskje de glemte det?

Lenke til kommentar

 

Merkelig at samtlige tester jeg har lest av XPS 15 skriver at den har markedets beste skjerm, den eneste laptopen med nær 100% Adobe RGB fargerom og et førstevalg for profesjonell bilde- og videoredigering, mens de her skriver at den er dårligst av de tre. Svært nøyaltige farger er også noe som ofte går igjen. Har de fått et "mandagseksemplar" tro? Eller glemt å installere Dell Premiercolor for å justere fargerom i forhold til arbeidsoppgaver?

Jeg stusset også over dette. Har selv lyst på en xps 15 for nettopp bilderedigering. Har lest at skjermdriveren bør oppdateres med en gang. Kanskje de glemte det?

 

 

Dell Premiercolor virket faktisk ikke på min XPS 15 9550 ut av boksen. Måtte noen driver- og programoppdateringer til, og selv etter det fikk jeg mye bedre resultater med bruk av DisplayCal og et colorimeter, så avinstallerte Premiercolor.

Lenke til kommentar

 

Mange snakker om revolusjon og andre ting når Apple gjør noe bra, men de det glemmer er at de sammenligner det som regel med noe fra den billigste hyllen fra andre kategorier. Som f.eks Iphone mot Android-telefoner til 2000kr, eller Macbook Air mot det som den gangen het netbooks til 1500kr.

Kilde? Spesielt på at de sammenligner pekeflaten på Mac med billige PCer.

Min kilde for å underbygge det er at forskjellen faktisk ikke er så stor. AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min Macbook retina er uten tvil den beste og mest behagelige maskinen jeg noen gang har hatt. Den er nå 4 år gammel, og den er forsatt like rask som den var på dag 1. Å gå tilbake til "windows" sin pekeplate er også helt utenkelig. 

Lenke til kommentar

 

 

Mange snakker om revolusjon og andre ting når Apple gjør noe bra, men de det glemmer er at de sammenligner det som regel med noe fra den billigste hyllen fra andre kategorier. Som f.eks Iphone mot Android-telefoner til 2000kr, eller Macbook Air mot det som den gangen het netbooks til 1500kr.

Kilde? Spesielt på at de sammenligner pekeflaten på Mac med billige PCer.

 

Min kilde for å underbygge det er at forskjellen faktisk ikke er så stor. AtW

 

Så ingen kilde da, med andre ord.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mange snakker om revolusjon og andre ting når Apple gjør noe bra, men de det glemmer er at de sammenligner det som regel med noe fra den billigste hyllen fra andre kategorier. Som f.eks Iphone mot Android-telefoner til 2000kr, eller Macbook Air mot det som den gangen het netbooks til 1500kr.

Kilde? Spesielt på at de sammenligner pekeflaten på Mac med billige PCer.

 

Min kilde for å underbygge det er at forskjellen faktisk ikke er så stor. AtW

 

Så ingen kilde da, med andre ord.

 

 

Hva er din kilde på at apple pekeflater er bedre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...