Gå til innhold

Arbeiderpartiet og SP kommer til å ødelegge landet


Anbefalte innlegg

Med oljepris på 50 dollar fatet og en oljenæring i krise så har AP følgende saker på dagsorden:

1. Vi må se på fraværsregelen på skolene

2. Vi må forby private aktører å ta ut utbytte

3. Vi må betale mer skatt, eiendomsskatt, formueskatt og betale mer gebyrer

4. Vi må ta inn flere asylsøkere og vi må slakke den strenge asyl og innvandringspolitikken dagens regjering har lagt opp til

 

AP vil stjele tusenvis av timer i offentlig sektor på tulleprosjekter i stedenfor å komme med konkrete gode løsninger for landet.

 

Dette sier meg at dagens regjering gjør en god jobb og at AP prøver å vinne velgere på sitt vanlige tåkeprat. Men om de gjennomfører disse tiltakene så spenner de bein under ett skjørt omstillingsprosjekt.

 

Med SP på laget så vil vi få en reversering. Vi så nylig på NRK at kommuner i Norge sliter med å ansette lærere samtidig som de skal ta seg av "alt annet". Øremerkede millioner går til andre formål. Og det til tross for en betydelig pengeoverføring fra stat til kommune. Det sier meg at med den asylstrømmen vi ser og eldrebølgen så må kommunene styrkes. Men SP vil ikke.

 

NRK avdekket tiggerkriminalitet. Dette sier meg at vi trenger en politireform som kan bekjempe slike miljøer på nasjonalt plan , men SP og AP vil ikke. De vil opprettholde lensmannskontorer som holder åpent 2 dager i uken.

 

Nå må folk våkne ! La dagens blå regjering få fortsette, ellers går det bare en vei . Følg meg på https://stortingsvalget2017.wordpress.com

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med SP på laget så vil vi få en reversering. Vi så nylig på NRK at kommuner i Norge sliter med å ansette lærere samtidig som de skal ta seg av "alt annet". Øremerkede millioner går til andre formål. Og det til tross for en betydelig pengeoverføring fra stat til kommune. Det sier meg at med den asylstrømmen vi ser og eldrebølgen så må kommunene styrkes. Men SP vil ikke.

Hvordan ser du for deg at man skal løse problemet med at kommuner i Norge sliter med å ansette lærere? Hvilken positiv vei er de blå-blå på vei allerede den dag i dag, med tanke på lærerproblematikken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne regjeringens svar på lærerkrisen har jo vært å nekte store deler av de (allerede få) som ønsker å bli lærere muligheten til å bli det... ser ikke helt hvordan noen andre skal klare å overgå akkurat den genistreken.

 

Hva mener du? Ingen nektes å bli lærer. Men det er klart, du må jo være kvalifisert til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne regjeringens svar på lærerkrisen har jo vært å nekte store deler av de (allerede få) som ønsker å bli lærere muligheten til å bli det... ser ikke helt hvordan noen andre skal klare å overgå akkurat den genistreken.

 

Hva mener du? Ingen nektes å bli lærer. Men det er klart, du må jo være kvalifisert til det.

 

 

Du skjønner meget godt hva jeg mener.

 

Og du skjønner forhåpentligvis også at en 4er i matte er fullstendig irrelevant for svært mange av lærerstillingene her i landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Oljenæring i krise? Prisen på olje er jo historisk høy. Er næringen i krise nå, må den for all del ikkwme få mer hjelp.

 

 

https://www.google.no/search?q=brent+oil+historical+data&client=ms-android-samsung&biw=360&bih=560&tbm=isch&prmd=nimv&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjIuvG9t7PTAhWlJ5oKHTANAR8Q_AUIBigC#imgrc=zzF6u7En-rH_HM:

Jeg tror du tar litt feil, men det beror jo på hva du definerer som "historisk høy"? Hvis ditt historiske perspektiv er et år, så har du rett.

 

Kikk litt på denne 10 års oversikten på Brent.

 

post-304477-0-31485900-1492714028_thumb.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Denne regjeringens svar på lærerkrisen har jo vært å nekte store deler av de (allerede få) som ønsker å bli lærere muligheten til å bli det... ser ikke helt hvordan noen andre skal klare å overgå akkurat den genistreken.

 

Hva mener du? Ingen nektes å bli lærer. Men det er klart, du må jo være kvalifisert til det.

 

 

Du skjønner meget godt hva jeg mener.

 

Og du skjønner forhåpentligvis også at en 4er i matte er fullstendig irrelevant for svært mange av lærerstillingene her i landet.

 

Overhode ikke, men på annen måte bør kravet om karakter 4 styrkes vekk. Da de flinkste elevene tar de smarteste valget om å ikke bli lærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Denne regjeringens svar på lærerkrisen har jo vært å nekte store deler av de (allerede få) som ønsker å bli lærere muligheten til å bli det... ser ikke helt hvordan noen andre skal klare å overgå akkurat den genistreken.

 

Hva mener du? Ingen nektes å bli lærer. Men det er klart, du må jo være kvalifisert til det.

 

 

Du skjønner meget godt hva jeg mener.

 

Og du skjønner forhåpentligvis også at en 4er i matte er fullstendig irrelevant for svært mange av lærerstillingene her i landet.

 

 

En firer i matte er kanskje ikke fryktelig relevant hvis man skal bli gymlærer. Men hvor vanskelig er det egentlig å få fire i matte? Og er det virkelig så urimelig å forvente at de som tar mål av seg å undervise barna våre klarer en (enkel) firer? Jeg vil ikke ha lærere som selv ikke mestret skoleløpet godt nok til å få en bedre karakter. Men så mener jeg at det burde blitt innført et tilsvarende krav på andre dag, også, da, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg. Naturfag, for eksempel. Ikke fordi jeg ikke tror norske naturfaglærere ikke kan faget sitt. Men fordi idealisme alene kan ikke er nok til å bli en god lærer. Og gudene skal vite at det ikke finnes mangel på idealister blant norske lærere.

 

Nå er kanskje ikke naturfaglærerne der hvor idealisme er mest utbredt, men jeg vil ha lærere som drives av faglig nysgjerrighet og engasjement for faget, og de vil ikke ha problemer med å nå slike karakterkrav, ikke lærere som ser for seg en rolle som den flinke læreren som spiller en viktig rolle i barnas liv. Ikke at jeg har noe i mot lærere som ønsker å gjøre en forskjell. Men kom igjen, da! Vi snakker skole, ikke helsestasjon. De skal undervise, ikke være sosionomer. Og, helt ærlig, jeg tror mange norske lærere heller ønsker seg en rolle som det siste foran det første. Sånn går det når idealisme og ideologi går foran fornuften. Jeg vil rett og slett har flere såkalte "harde" verdier inn i skolen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Denne regjeringens svar på lærerkrisen har jo vært å nekte store deler av de (allerede få) som ønsker å bli lærere muligheten til å bli det... ser ikke helt hvordan noen andre skal klare å overgå akkurat den genistreken.

 

Hva mener du? Ingen nektes å bli lærer. Men det er klart, du må jo være kvalifisert til det.

 

 

Du skjønner meget godt hva jeg mener.

 

Og du skjønner forhåpentligvis også at en 4er i matte er fullstendig irrelevant for svært mange av lærerstillingene her i landet.

 

 

En firer i matte er kanskje ikke fryktelig relevant hvis man skal bli gymlærer. Men hvor vanskelig er det egentlig å få fire i matte? Og er det virkelig så urimelig å forvente at de som tar mål av seg å undervise barna våre klarer en (enkel) firer? Jeg vil ikke ha lærere som selv ikke mestret skoleløpet godt nok til å få en bedre karakter. Men så mener jeg at det burde blitt innført et tilsvarende krav på andre dag, også, da, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg. Naturfag, for eksempel. Ikke fordi jeg ikke tror norske naturfaglærere ikke kan faget sitt. Men fordi idealisme alene kan ikke er nok til å bli en god lærer. Og gudene skal vite at det ikke finnes mangel på idealister blant norske lærere.

 

Nå er kanskje ikke naturfaglærerne der hvor idealisme er mest utbredt, men jeg vil ha lærere som drives av faglig nysgjerrighet og engasjement for faget, og de vil ikke ha problemer med å nå slike karakterkrav, ikke lærere som ser for seg en rolle som den flinke læreren som spiller en viktig rolle i barnas liv. Ikke at jeg har noe i mot lærere som ønsker å gjøre en forskjell. Men kom igjen, da! Vi snakker skole, ikke helsestasjon. De skal undervise, ikke være sosionomer. Og, helt ærlig, jeg tror mange norske lærere heller ønsker seg en rolle som det siste foran det første. Sånn går det når idealisme og ideologi går foran fornuften. Jeg vil rett og slett har flere såkalte "harde" verdier inn i skolen.

 

 

Det er ikke spesielt vanskelig å få en firer i matte, men hva er det man egentlig oppnår med å sette det kravet?

Blir norsklærerne bedre av å ha en firer i matte? Vil man bli en mattelærer om man ikke klarer å få fire i matte selv? 

 

Regjerings mål med denne endringen er å få bedre lærere og gjøre yrket mer attraktivt gjennom dette kravet. De tror altså at et litt høyere opptakskrav plutselig skal gjøre yrket mer attraktivt. Realiteten er at skolen sliter med å beholde de som er utdannet som lærere. Nær halvparten av alle utdannede lærere slutter i yrket innen ca 5 år. Isteden er det rundt 10.000 ufaglærte lærere som jobber i skolen. I de fylkene som sliter mest med å fylle opp lærerstillingene står mange av studieplassene tomme. Den eleven som ikke kom inn på lærerstudiet med en 3'er i matte blir ansatt av skolen i en vikarstilling som lærer uten lærerstudiet isteden. Ble denne personen en bedre lærer av ikke å gå på lærerstudiet?

 

Hvis man virkelig ønsket å bedre yrkets status, og øke rekrutteringen må man gjøre noe helt annet enn tåpelig symbolpolitikk uten virkning. Det handler delvis om lønn, men mest om å gi lærerne tilbake den respekten de bør ha og la lærerne og skolelederne få mer makt over skolen, fremfor at politikerne skal detaljstyre den. Hvis det blir mer populært å være lærer, vil inntakskravene stige naturlig fordi det blir flere søkere til de samme plassene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du skjønner meget godt hva jeg mener.

 

Og du skjønner forhåpentligvis også at en 4er i matte er fullstendig irrelevant for svært mange av lærerstillingene her i landet.

 

Overhode ikke, men på annen måte bør kravet om karakter 4 styrkes vekk. Da de flinkste elevene tar de smarteste valget om å ikke bli lærer.

De flinkeste elevene tar de mest egoistiske valgene mener du? Det er rimelig smart å ha gode lærere for å få gode elever for å få gode lærere for å få gode elever, etc. Verden hadde stoppet ganske raskt opp hvis vi ikke videreførte kunnskap godt nok.

 

Lærere er en spesiell rase og de fortjener mye mer respekt enn de får. Du respekterer dem tydeligvis ikke da du mener at det ikke er smart å bli lærer. Det har ført til at færre vil bli lærere, de får bare dritt nå til dags, null respekt for de som fører barna våre frem til de smarte valgene.

 

Kravet om en 4'er er totalt irrelevant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

En firer i matte er kanskje ikke fryktelig relevant hvis man skal bli gymlærer. Men hvor vanskelig er det egentlig å få fire i matte? Og er det virkelig så urimelig å forvente at de som tar mål av seg å undervise barna våre klarer en (enkel) firer? Jeg vil ikke ha lærere som selv ikke mestret skoleløpet godt nok til å få en bedre karakter. Men så mener jeg at det burde blitt innført et tilsvarende krav på andre dag, også, da, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg. Naturfag, for eksempel. Ikke fordi jeg ikke tror norske naturfaglærere ikke kan faget sitt. Men fordi idealisme alene kan ikke er nok til å bli en god lærer. Og gudene skal vite at det ikke finnes mangel på idealister blant norske lærere.

 

Nå er kanskje ikke naturfaglærerne der hvor idealisme er mest utbredt, men jeg vil ha lærere som drives av faglig nysgjerrighet og engasjement for faget, og de vil ikke ha problemer med å nå slike karakterkrav, ikke lærere som ser for seg en rolle som den flinke læreren som spiller en viktig rolle i barnas liv. Ikke at jeg har noe i mot lærere som ønsker å gjøre en forskjell. Men kom igjen, da! Vi snakker skole, ikke helsestasjon. De skal undervise, ikke være sosionomer. Og, helt ærlig, jeg tror mange norske lærere heller ønsker seg en rolle som det siste foran det første. Sånn går det når idealisme og ideologi går foran fornuften. Jeg vil rett og slett har flere såkalte "harde" verdier inn i skolen.

 

 

Du argumenterer basert på en verden vi alle gjerne skulle hatt, men som vi altså ikke har.

 

I virkeligheten så er det å være lærer i dag et dårlig betalt yrke med betraktelig lavere status enn det engang hadde.

 

Vi skulle alle ønske oss at det sto horder av engasjerte og godt kvalifiserte mennesker klare og ønsket å storme inn i læreryrket, men det er ikke tilfellet. Skal det skje, så må status (les:lønnen) i læreryrket økes. Og den må økes så kraftig at det er helt utopisk å tro at det kan skje.

 

Det nytter ikke å både kreve veldig mye fra lærerene og betale dem dårlig. En får ikke i pose og sekk her heller.

 

En kan ikke både legge seg på et lønnsnivå som gjør at kun idealister søker seg til en jobb og samtidig sette krav som mange av disse idealistene ikke makter å oppfylle.

 

Når en så tar med at mange av disse idealistene kunne gjort en glimrende jobb i deler av skoleverket uten å oppfylle kravet så blir det hele enda mer meningsløst.

 

Spesielt når det også betyr at de som er sterke nok faglig til å lære fra seg matematikk på høyere klassetrinn ikke får tid nok til det fordi de også må gjøre jobbene som disse som ikke hadde god nok matematikk-karakter til å bli lærer kunne gjort.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at innvandring med "gjør minst mulig - få mest mulig penger for det" innstilling er et problem, også i Norge. Det MÅ være et minimumskrav at økonomisk motiverte innvandrere lærer seg språket og skaffer seg fast jobb før de får oppholdstillatelse (det er det sikkert til en viss grad også?)

 

" Vi så nylig på NRK at kommuner i Norge sliter med å ansette lærere samtidig som de skal ta seg av "alt annet". Øremerkede millioner går til andre formål. Og det til tross for en betydelig pengeoverføring fra stat til kommune." 

Nå har ikke jeg sett på tall for hele landet, men i "mitt" område (rundt Mjøsa) så har alle de "små" kommunene uten store byer greid seg vesentlig bedre enn "bykommunene" på dette punktet, mens de områdene hvor fraflyttingen er stor så har de gjort det ennå dårligere igjen (feks Trysil og Rendalen)

 

Etter min mening så er det viktigere med færre elever per lærer enn at alle lærerne har 4 i matte (sålenge det ikke er i nettopp matte de underviser da), I Oslo er det 20.39 elever per lærer - og det er ALT for mye! 15 er egentlig mye det å, men det er ihvertfall noe som bør være mulig å få til i praksis!

 

Både Høyre og AP er i høyeste grad "distriktsfiendtlige" i mine øyne, og derfor uaktuelle å stemme på. 

 

Jeg skulle gjerne hatt et parti som var en blanding av SP, AP og FRP men det blir vel vanskelig å få til :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En firer i matte er kanskje ikke fryktelig relevant hvis man skal bli gymlærer. Men hvor vanskelig er det egentlig å få fire i matte? Og er det virkelig så urimelig å forvente at de som tar mål av seg å undervise barna våre klarer en (enkel) firer? Jeg vil ikke ha lærere som selv ikke mestret skoleløpet godt nok til å få en bedre karakter. Men så mener jeg at det burde blitt innført et tilsvarende krav på andre dag, også, da, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg. Naturfag, for eksempel. Ikke fordi jeg ikke tror norske naturfaglærere ikke kan faget sitt. Men fordi idealisme alene kan ikke er nok til å bli en god lærer. Og gudene skal vite at det ikke finnes mangel på idealister blant norske lærere.

 

Nå er kanskje ikke naturfaglærerne der hvor idealisme er mest utbredt, men jeg vil ha lærere som drives av faglig nysgjerrighet og engasjement for faget, og de vil ikke ha problemer med å nå slike karakterkrav, ikke lærere som ser for seg en rolle som den flinke læreren som spiller en viktig rolle i barnas liv. Ikke at jeg har noe i mot lærere som ønsker å gjøre en forskjell. Men kom igjen, da! Vi snakker skole, ikke helsestasjon. De skal undervise, ikke være sosionomer. Og, helt ærlig, jeg tror mange norske lærere heller ønsker seg en rolle som det siste foran det første. Sånn går det når idealisme og ideologi går foran fornuften. Jeg vil rett og slett har flere såkalte "harde" verdier inn i skolen.

 

Hvordan løser dette problemet med ansettelse og få utdannede lærere? Stadig færre vil bli lærere for de minste, og på to år har søkere til grunnskolelærerutdanningen på 1-7 stupt med 14 %. Kan det tenkes at man allerede, ved å sette kunstige karakterkrav, faktisk har strupet en allerede beskjeden søkermasse?

 

Det må da virkelig være bedre å stole på at arbeidsgiver ansetter lærere som er dyktige. Dersom en lærerstudent klarer å komme seg gjennom studiet sitt med gode karakterer fra lærerfagene, ser jeg ærlig talt ikke problemet hvis personen hadde 3 i matematikk på videregående. Dersom personen får dårlig resultat på eksamen på høyere utdanning, da får han kanskje ikke jobb - ikke ulikt alle andre yrker og utdanninger her i landet, altså. Det må virkelig være en bedre strategi å faktisk gjøre læreryrket såpass attraktivt at man får en naturlig konkurranse slik at de som kommer inn på studiet, uansett har gode karakterer. 

 

Én av tre lærerstudenter dropper ut før fullført utdanning. Videre forsvinner 1 av tre av de som blir fast ansatt etter ferdig utdanning, ut av yrket innen tre år. De neste ti årene vil Nord-Norge mangle 4000 nye lærere. I 2020 vil Norge kunne mangle opp til 20 000 lærere. Fra høst begynner den femårige masterutdanningen. Kan man forvente flere søkere? Neppe. Jeg er derfor svært interessert i å vite hva regjeringen gjør, eller planlegger å gjøre for å forbedre dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det ikke som om at jeg har noen forventninger til at de som er veldig i mot dette karakterkravet skal være særlig åpne for at det faktisk kan ha noe for seg. Og jeg skal ikke ha det på meg at jeg har noe veldig god oversikt over hva det er regjeringen faktisk prøver å oppnå eller hvordan de går fram for å nå dette målet. Jeg vet at de ønsker å øke rekrutteringen og kompetansen blant lærerne. Men that's about it. Hvorvidt samfunnsfaglærere blir noe bedre i samfunnsfag av at de må strekke seg etter en firer i matte har jeg selvsagt mine tvil om. Men det at det blir vanskeligere å komme inn bidrar til å øke statusen til lærerutdanningen har jeg stor tro på. Det kan godt hende at antallet søkere til lærerutdanningen har falt etter at karakterkravet ble innført. Men da synes jeg at det er innafor å spørre "Hvem er det som har falt fra?". Var det de lærerne vi ville ha som ombestemte seg og valgte en annen vei? Eller var det de vi ville ha vekk?

Nei, en firer i matte hjelper deg ikke stort hvis du skal undervise i samfunnsfag. Men hvis en firer i matte sammen med en rekke andre tiltak sammen kan være med på å heve statusen til yrket slik at flere av de vi faktisk ønsker at skal bli lærere velger lærerutdanningen tenker jeg at det kanskje kan være verdt det. Det er ingen menneskerett å bli lærer. Vi vil ha de kloke hodene til å undervise barna våre. Mennesker som ved siden av lærerplanen kan formidle at skole, utdanning og kunnskap er gøy. Mitt ønske er ikke bare at antallet søkere til lærerutdanningen skal gå opp, men at lærerutdanningen skal begynne å appellere til en annen gruppe mennesker enn de som tradisjonelt har valgt lærerutdanningen fram til nå. Jeg vil ikke bare ha bedre lærere, jeg vil ha annerledes lærere. Jeg vil rett og slett at morgendagens lærere også skal ha et annet fokus. Bare "bedre" lærere er rett og slett ikke godt nok.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at antallet søkere til lærerutdanningen har falt etter at karakterkravet ble innført. Men da synes jeg at det er innafor å spørre "Hvem er det som har falt fra?". Var det de lærerne vi ville ha som ombestemte seg og valgte en annen vei? Eller var det de vi ville ha vekk?

 

Du virker ikke å forstå grunnproblemet her: Vi har ikke nok lærere. Det regjeringen har gjort i den forbindelse er å øke kravet for å kunne bli lærer.

 

Det er åpenbart at dette er et håpløst trekk som bare gjør ting verre.

 

Om du sliter med dårlig besøk på resturanten din, så er ikke løsningen å innføre krav til at kun de mellom 33 og 36 som har på seg fedora og rosa slips med gule prikker får slippe inn. Det øker ikke statusen i seg selv at kravene snevres inn.

 

Vi snakker flere hundretusener i lønnsforskjell her - da velger man ikke å bli lærer på grunn av statusen det gir at man har bevis for at man fikk en 4er i matte på gymnaset...

 

Sier det ikke seg egentlig selv at når man har så mange fag og så mange områder som skal læres vekk, så blir det meningsløst å sette blanko-krav til søkerene? Krav som har lite eller ingenting med hvorvidt mange av dem faktisk kan gjøre en god jobb?

 

Det er utopi å tro at samtlige lærere skal være like gode på alt - det er et krav vi ikke setter til noen i noen andre jobber, men lærere skal altså være over snittet oppegående også i ting de ikke nødvendigvis trenger i jobben sin? Bare fordi?

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...