Gå til innhold

Jeg søker en likesinnet visjonær med interesse for entreprenørskap/ forretning


Gjest medlem-436265

Anbefalte innlegg

Jævlig til drittsekker på denne tråden her da. Bare fordi dere jobber 9-16 betyr ikke at det passer til alle. Å besvare denne tråden med uhøfligheter er ufint.

 

Jeg sier til TS. Go for it! Som du ser så må du iallefall være tykkhudet. Ting er vanskeligere enn du tror og du vil møte mye motstand.

 

Hvorfor er det drittsekk av folk å hjelpe TS med huden ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tror sjansen for å bli rik er mye bedre om man holder seg på skolebenken. Det er ikke for sent å snu :)

Jeg lurer på om det var sånn John Fredriksen eller Røkke tenkte ............
Du har uendelig mange flere som har lykkes på skolebenken. Dessuten vil jeg tro det stilles høyere krav til teknologisk kompetanse hos gründeren i dag enn tidligere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tror sjansen for å bli rik er mye bedre om man holder seg på skolebenken. Det er ikke for sent å snu :)

Jeg lurer på om det var sånn John Fredriksen eller Røkke tenkte ............
Du har uendelig mange flere som har lykkes på skolebenken. Dessuten vil jeg tro det stilles høyere krav til teknologisk kompetanse hos gründeren i dag enn tidligere.
Det er få milliardærer som har gått en vanlig vei dit med utdannelse og fast jobb.

 

At ting er annerledes i dag enn før er noe som er blitt sagt i hundrevis av år. The more things change, the more they stay the same.

 

Verdens rikeste:

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_World%27s_Billionaires

 

1 har ren businessutdannelse.

3 gikk ikke ferdig utdannelsen i IT før de ble rike.

1 hadde knapt utdannelse.

1 har utdannelse som elektroingeniør, og master i business.

1 har utdannelse som kjemiingeniør.

1 har utdannelse som flere typer ingeniør.

1 har utdannelse i informatikk og som elektroingeniør.

1 har utdannelse som byggingeniør.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Du har en haug av folk som har blitt milliardærer gjennom å gå utdannelsesveien. Jeg kunne nevnt en flokk av utenlandske navn, men jeg begrenser meg til Arne Fredly, Einar Aas og Pål Kibsgaard-Pettersen. Helge Lund er sikkert også milliardær snart. Sjekk lønnsstatistikken i Norge så ser du at det ikke er en gjeng gründere uten utdannelse på toppen, lol.

 

Bare dropp ut da.

Endret av Haakon1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lønnsstatistikk er ikke relevant i denne sammenheng, da de fleste milliardærer ikke har lønn.

 

Trådstarter har allerede droppet ut.

 

Oppskrift for å maksimere sjansen for å bli milliardær:

 

1. Bli en ekspert på ditt utvalgte fagfelt.

2. Bli kjent med så mange du kan innen ditt fagfelt.

 

Dette krever ikke at man går på skole, men skole vil ofte hjelpe deg med begge punkter.

Endret av Sir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Verdens rikeste:

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_World%27s_Billionaires

 

1 har ren businessutdannelse.

3 gikk ikke ferdig utdannelsen i IT før de ble rike.

1 hadde knapt utdannelse.

1 har utdannelse som elektroingeniør, og master i business.

1 har utdannelse som kjemiingeniør.

1 har utdannelse som flere typer ingeniør.

1 har utdannelse i informatikk og som elektroingeniør.

1 har utdannelse som byggingeniør.

 

 

Ja, det å droppe ut av vgs for å bli gründer pga. penger er helt feil tankegang. Det er selvfølgelig mulig, men man gjør det ikke lett for seg selv. Jeg ville bedt TS om å vurdere valget sitt grundig. Skole og utdannelse er inngangsporten til det gode selskap.

Endret av Haakon1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tror sjansen for å bli rik er mye bedre om man holder seg på skolebenken. Det er ikke for sent å snu :)

Jeg lurer på om det var sånn John Fredriksen eller Røkke tenkte ............
Du har uendelig mange flere som har lykkes på skolebenken. Dessuten vil jeg tro det stilles høyere krav til teknologisk kompetanse hos gründeren i dag enn tidligere.
Det er få milliardærer som har gått en vanlig vei dit med utdannelse og fast jobb.

 

At ting er annerledes i dag enn før er noe som er blitt sagt i hundrevis av år. The more things change, the more they stay the same.

 

Verdens rikeste:

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_World%27s_Billionaires

 

1 har ren businessutdannelse.

3 gikk ikke ferdig utdannelsen i IT før de ble rike.

1 hadde knapt utdannelse.

1 har utdannelse som elektroingeniør, og master i business.

1 har utdannelse som kjemiingeniør.

1 har utdannelse som flere typer ingeniør.

1 har utdannelse i informatikk og som elektroingeniør.

1 har utdannelse som byggingeniør.

 

 

Survivorship bias.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne tråden må være definisjonen på norsk jantelov.

 

 

Her skal man virkelig ikke sikte høyt eller tro at man er noe. Konstruktiv kritikk til OP hadde vært helt greit, men når majoriteten her inne ser ut til å stille seg bak disse tilbakemeldingene så blir det bare kvalmt.

 

 

Lykke til :lol:

 

 

HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHA HA!!

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er vanskelig når man kan kunsten.

 

Jeg tror også at de tre nøkkelegenskapene man må ha, er:

 

1) Å være en visjonær. Du må kunne se fremover.

 

2) Ikke være redd for å ringe investorer, fremstille idéer, og sørge for å ha kapital i ryggen til enhver tid.

 

3) Bruke kompetanse der den skal brukes. Det er jo tross alt dét en leder gjør. Du hyrer folk, leier inn arbeidskraft der den skal brukes. Ha oversikt over deres talenter, ambisjonsnivå og ressurser. Burde ikke ansette noen som har samme idéer som deg selv, som kan bli din største konkurrent i fremtiden. Skru sammen et system som skal skape overskudd av penger.

Jobben din skal være å ha et ekstremt tydelig og forståelsesfullt bilde av hvordan den globale markedssituasjonen fungerer. Ha oversikt over hvor ressurser kommer fra, hvor mye ressurser som finnes, hvordan de hentes opp, hvor det kan forventes å bli funnet mer i fremtiden, og hvordan å posisjonére deg til å være nr 1 markedsleverandør x antall år i fremtiden. Ha oversikt over konkurransen og hvordan du skal gjøre jobben bedre. Dette er jo individuelt, og det kan jo hende du har et talent for dette mer enn noen andre. Alt starter på toppen, absolutt alt. Hvem du velger å ha med deg, er avgjørende.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan mener du det er aktuelt her?

Det står i linken jeg ga - det var derfor jeg ga den... ditt eksempel om dropouts som får suksess er viet et eget avsnitt.

"This creates a false public perception that anyone can achieve great things if they have the ability and make the effort."

 

Hvordan mener du det er aktuelt her?

Lenke til kommentar

 

"This creates a false public perception that anyone can achieve great things if they have the ability and make the effort."

 

Hvordan mener du det er aktuelt her?

 

 

Igjen - linken jeg ga forklarer dette ut så bra som det kan gjøres. Å gjenta "hvordan er dette aktuelt her" som om den ikke gjør det, tyder på at du enten ikke vil, eller ikke makter å forstå dette - uansett er det lite vits i å kverulere videre på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"This creates a false public perception that anyone can achieve great things if they have the ability and make the effort."

 

Hvordan mener du det er aktuelt her?

 

Igjen - linken jeg ga forklarer dette ut så bra som det kan gjøres. Å gjenta "hvordan er dette aktuelt her" som om den ikke gjør det, tyder på at du enten ikke vil, eller ikke makter å forstå dette - uansett er det lite vits i å kverulere videre på dette.
Så du la ved en link på noe du selv ikke kan forklare hvorfor du la ved.

 

Hvis du hadde skrevet hva du mener i stedenfor å henvise til linken, så hadde du brukt kortere tid på det enn å skrive to ganger at man skal se på linken.

 

Noen andre som kan forklare hva Zork (ikke)prøver å få frem?

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Noen andre som kan forklare hva Zork (ikke)prøver å få frem?

At å dra fram verdens rikeste og deres utdanning er urelevant i denne sammenhengen. Det er en latterlig astronomisk liten sannsynlighet for at OP blir en av de. Er du først på listen over verdens rikeste så er veldig ofte utdanningen urelevant da det er så mange andre faktorer i spill.

 

Og selv om utdanningen (eller mangel på det) skulle være relevant, så er det fortsatt langt ifra et brukbart argument på at ingen utdanning er bedre enn utdanning. Man kan få suksess uansett, men alle må da være enig i at mer kunnskap = bedre. 

 

Forøvrig så er det absolutt ingenting ved OPs innlegg som gjør at jeg har troen på at han blir å få til. Klart det er en teoretisk mulighet, men virker det sannsynlig utifra det han skriver? Nei. 

 

Men for all del, lykke til. Bare pass på å ikke bli  gjeldsslave eller sittende bak kassa på Rema i en alder av 40+.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er få milliardærer som har gått en vanlig vei dit med utdannelse og fast jobb.

 

At ting er annerledes i dag enn før er noe som er blitt sagt i hundrevis av år. The more things change, the more they stay the same.

 

Verdens rikeste:

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_World's_Billionaires

 

1 har ren businessutdannelse.

3 gikk ikke ferdig utdannelsen i IT før de ble rike.

1 hadde knapt utdannelse.

1 har utdannelse som elektroingeniør, og master i business.

1 har utdannelse som kjemiingeniør.

1 har utdannelse som flere typer ingeniør.

1 har utdannelse i informatikk og som elektroingeniør.

1 har utdannelse som byggingeniør.

Konklusjonen din henger ikke sammen med tallgrunnlaget ditt.

 

Tallgrunnlaget ditt viser at 90% av utvalget ditt har fullført videregående skole og påbegynt høyere utdanning (høyskole eller universitet), hvorav 60% av utvalget ditt har fullført høyere utdanning (høyskole eller universitet).

 

Hvis vi ser nøyere på de 30% som har påbegynt men ikke fullført sin universitetsutdannelse så har alle jobbet videre innen det området de har studert. Majoriteten av dem (2 av 3) kan karakteriseres som skolelys som uten problem ville ha kunnet fullført sin universitetsutdannelse, for den siste finner jeg ikke nok opplysninger til å konkludere.

 

Tallgrunnlaget ditt støtter dermed overhode ikke din konklusjon om at "Det er få milliardærer som har gått en vanlig vei dit med utdannelse", snarere motbeviser tallgrunnlaget konklusjonen din.

Endret av what_no2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Noen andre som kan forklare hva Zork (ikke)prøver å få frem?

At å dra fram verdens rikeste og deres utdanning er urelevant i denne sammenhengen. Det er en latterlig astronomisk liten sannsynlighet for at OP blir en av de. Er du først på listen over verdens rikeste så er veldig ofte utdanningen urelevant da det er så mange andre faktorer i spill.

 

Og selv om utdanningen (eller mangel på det) skulle være relevant, så er det fortsatt langt ifra et brukbart argument på at ingen utdanning er bedre enn utdanning. Man kan få suksess uansett, men alle må da være enig i at mer kunnskap = bedre.

 

Forøvrig så er det absolutt ingenting ved OPs innlegg som gjør at jeg har troen på at han blir å få til. Klart det er en teoretisk mulighet, men virker det sannsynlig utifra det han skriver? Nei.

 

Men for all del, lykke til. Bare pass på å ikke bli gjeldsslave eller sittende bak kassa på Rema i en alder av 40+.

Takker for svar. Selvfølgelig er jeg klar over at det er en latterlig liten sjanse for å bli milliardær. Med det kunne vi ha avfeid hele tråden, men nå er det slik at TS ønsker å bli milliardær og da mener jeg det er relevant hva slags bakgrunn de latterlig få milliardærene har. Det er nok ikke tilfeldig at ingen av dem er elektriker eller mediekonsulent. Det er rett og slett noen bakgrunner og veier som lettere leder til mye penger.

 

Forøvrig sier du vel her to motstridende ting? Det er ikke relevant med utdanning, men det kan heller ikke skade? Som du sier, kunnskap er nok bedre. Vi har f.eks. en på listen som jobbet som skredder i 20 år før han startet sitt klesimperie. Nærmest null formell utdannelse, men enorm kunnskap.

 

Mange som er 40+ og sitter bak kassa på REMA som er kjøpmenn. Noen av disse tjener over ti mill i året. Kanskje noe for TS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...