Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ønsker hjelp til driftsikker bil


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hold deg unna premium merkene som nevnt. Finnes mange mondeoer,avensis og 508'r i din prisklasse - hva med noe sånn som denne? https://www.finn.no/94053789

Man må ihvertfall ikke finne på å bytte til fransk bil.
Hvorfor burde jeg ikke gå for en fransk bil?

Franske biler topper som regel listene over biler med flest feil. Bare amerikanske og diverse italienske marerittbiler som gjør det verre.

Link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Link?

 

 

Her er en relativt ny:

http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/06/23/1237/Nye-biler/bilmerkene-med-minst-problemer

 

Her er noen gamle

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article935112.ece

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/omfattende-undersoekelse-bilene-med-flest-og-faerrest-feil/a/10141556/

 

Generelt finner vi Fiat og Peugeot sammen med noen amerikanske merker helt på bunnen. VAG (audi/skoda/vw) ligger helt på snittet, mens Japanske og koreanske biler som Mada, Toyota, Kia og Hyundai ligger på topp.

Lenke til kommentar

På hvilken av de listene ligger Peugeot på bånn/topp med flest feil? 

 

Når man sammenligner porsche'r som går noen få tusen km i året med "brukogkast" arbeidsbiler som går 20k + km (Berlingo) så er det jo klart at sistnevnte nødvendigvis har flere feil... 

Lenke til kommentar

Den første linken er en amerikansk undersøkelse som gjelder feil på bilene de første 90 dagene av eierskapet. Ikke relevant i det hele tatt.

 

Ellers så lurer jeg på det samme som daruu: På hvilken av de listene ligger Peugeot på bånn/topp med flest feil?

 

Forøvrig interessant at dette er topp 10 listen fra linken til undersøkelsen i VG

 

1. Porsche, 2,1 prosent.

2. Toyota, 5,9 prosent.

3. Subaru, 7,0 prosent.

4. Honda, 7,7 prosent.

5. Lexus, 7,7 prosent.

6. Suzuki, 10,5 prosent.

7. Mazda, 10,6 prosent.

8. Audi, 11,1 prosent.

9. Skoda, 12,6 prosent.

10. Smart, 12,7 prosent.

 

3 merker fra VAG konsernet her altså. Som flere her inne til stadighet advarer mot å kjøpe. Kan legge til at plass nummer 11 gikk til VW.

 

Legger også merke til at feks Toyota Yaris med diesel og Volvo V70 gjør det dårlig i undersøkelsen fra dinside. Bør man da styre unna Toyota og Volvo når man velger bil?

 

Link til dekra sin vurdering av Peugeot 508

http://www.used-car-report.com/de/gebrauchtwagenreport/detail/?tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Bcontroller%5D=ModelData&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Baction%5D=show&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5BvehicleClass%5D=13&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Bmileage%5D=7&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Bmodel1%5D=53b0c1601534e337b5bb99f894275099df7b7a11&cHash=2b46c223e170e5733c02e6eae21e3637

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar

Franske biler er ofte utrolig mye bil for pengene siden det verserer så mye tullete historier blant den lite opplyste befolkningen her til lands. Alle må seff ha Volvo eller noe Tysk og være bedre enn naboen.

 

Har selv hatt fransk siden jeg kjørte opp (17år siden) og ingen av mine kompiser har hatt så billig bilhold vil jeg påstå.

Bilene koster lite i innkjøp om man kjøper en som drar litt på årene, og deler koster en slikk og ingenting på eBay om man handler i tyskland eller UK.

 

Har to i drift for tida som fortsatt er med orginale motorer.

 

2004 407 2.0 HDi med 377000km på tellern

2011 5008 1.6 HDi med 374000km på tellern. 

 

Begge har gått svinsk langt, men bortsett fra skifte av bremser, hjullager og clutch/svinghjul pga stor KM stand så har det ikke vært noe store feil med dem.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en nyere Renault Megane som ga meg problemer på rundt 80.000 km, selv med godt vedlikeholdt. På jobb har vi hatt flere Peugeot Partner, og dette har vært det verste av det verste. Vi byttet sikkert ABS-sensoren på garantien opp til fem ganger i løpet av de fire årene vi hadde den. 

Lenke til kommentar

På hvilken av de listene ligger Peugeot på bånn/topp med flest feil? 

 

Når man sammenligner porsche'r som går noen få tusen km i året med "brukogkast" arbeidsbiler som går 20k + km (Berlingo) så er det jo klart at sistnevnte nødvendigvis har flere feil... 

 

Beklager... Jeg mente faktisk å skrive Renault, men så ble det visst Peugeot.

 

Peugeot er helt OK - men ikke nødvendigvis bra.

Renault er veldreid møkk, montert av fulle franskmenn som kun har fått beholde jobben på grunn av en sterk fagforening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet med franske biler er vel at dem alltid skal gjøre ting på sin egen måte.

 

Får du en lekk kjølevannslange på f. Eks en volvo så byttet man den enkelt for noen hundrelapper.

 

På en fransk bil er det gjerne en spesialange med sære koblinger og lignende som raskt kan koste 5-10 tusen å skifte.

 

Kan jo og ta takstativet på nyere peugeot.

Her har de brukt en egen type umbrako så man må på verksted å få tak i spesialverktøy til å demontere...

 

Så unødvendig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet med franske biler er vel at dem alltid skal gjøre ting på sin egen måte.

 

Får du en lekk kjølevannslange på f. Eks en volvo så byttet man den enkelt for noen hundrelapper.

 

På en fransk bil er det gjerne en spesialange med sære koblinger og lignende som raskt kan koste 5-10 tusen å skifte.

 

Kan jo og ta takstativet på nyere peugeot.

Her har de brukt en egen type umbrako så man må på verksted å få tak i spesialverktøy til å demontere...

 

Så unødvendig.

 

 

Samme erfaring her. 

For eksempel på alt av Peugeot 307, så er bremseskiver bak og hjullager bak 1 del. Skiver bak ruster veldig fordi man ikke bremser hardt nok, og man må bytte det ofte (mer 25% rust så må man bytte på EU).

 

Resultat det koster 8000,- å bytte skiver og klosser bak.

 

Veldig unødvendig. Hjullager holder som regel 200k km. eller mer

Lenke til kommentar

 

Største problemet med franske biler er vel at dem alltid skal gjøre ting på sin egen måte.

Får du en lekk kjølevannslange på f. Eks en volvo så byttet man den enkelt for noen hundrelapper.

På en fransk bil er det gjerne en spesialange med sære koblinger og lignende som raskt kan koste 5-10 tusen å skifte.

Kan jo og ta takstativet på nyere peugeot.

Her har de brukt en egen type umbrako så man må på verksted å få tak i spesialverktøy til å demontere...

Så unødvendig.

 

 

 

Samme erfaring her. 

For eksempel på alt av Peugeot 307, så er bremseskiver bak og hjullager bak 1 del. Skiver bak ruster veldig fordi man ikke bremser hardt nok, og man må bytte det ofte (mer 25% rust så må man bytte på EU).

 

Resultat det koster 8000,- å bytte skiver og klosser bak.

 

Veldig unødvendig. Hjullager holder som regel 200k km. eller mer

Idiotisk løsning der og ja..

Men på enda gamlere fransk var ofte bremseskivene plassert under bilen med differensialen.

Måtte demontere halve forstillinga for å bytte bremser...

Lenke til kommentar

Enig i at det er noen sære løsninger, som nevnte bremser, men at fordelene stort sett veier opp for ulempene fordet. Og det har blitt mindre av det de siste årene er min erfaring.

 

Bruke bremsene litt aktivt en gang innimellom så slipper man det, i tillegg så ble det levert nye håndbrekkwire til disse som var forbedret( de gamle satte seg i saltlaken), men disse får man kun om man kjøper hos Peugeot.

 

Det blir uansett et kompromiss mellom pris og kvalitet - og hvor mye man et int i å betale for et merke i grillen :)

Lenke til kommentar

Men på enda gamlere fransk var ofte bremseskivene plassert under bilen med differensialen.

Måtte demontere halve forstillinga for å bytte bremser...

Å montere bremsene mot midten av bilen er faktisk helt genialt.

Det fører til bedre kjørekomfort i form av at man får redusert uavfjæret vekt.

Lenke til kommentar

 

 

Største problemet med franske biler er vel at dem alltid skal gjøre ting på sin egen måte.

Får du en lekk kjølevannslange på f. Eks en volvo så byttet man den enkelt for noen hundrelapper.

På en fransk bil er det gjerne en spesialange med sære koblinger og lignende som raskt kan koste 5-10 tusen å skifte.

Kan jo og ta takstativet på nyere peugeot.

Her har de brukt en egen type umbrako så man må på verksted å få tak i spesialverktøy til å demontere...

Så unødvendig.

 

 

Samme erfaring her. 

For eksempel på alt av Peugeot 307, så er bremseskiver bak og hjullager bak 1 del. Skiver bak ruster veldig fordi man ikke bremser hardt nok, og man må bytte det ofte (mer 25% rust så må man bytte på EU).

 

Resultat det koster 8000,- å bytte skiver og klosser bak.

 

Veldig unødvendig. Hjullager holder som regel 200k km. eller mer

Idiotisk løsning der og ja..

Men på enda gamlere fransk var ofte bremseskivene plassert under bilen med differensialen.

Måtte demontere halve forstillinga for å bytte bremser...

 

 

Helt utrolig. Å bytte bremseklosser på en Mazda 6 er bortimot en 10 minutters jobb på hver side.

Lenke til kommentar

Enig i at løsningen med hjullager og bremseskive i ett er litt sært.

Samtidig koster det jo ikke stort mer enn en 600 - 2000,- + moms og frakt for ett sett med skiver inkl. hjullager bak om man handler på eBay.

 

Min erfaring er at hjullager på alt mulig av biler ofte ryker mellom 50-100kkm, da er det vel strengt tatt like greit at man skifter lageret samtidig med skiva, så slipper man 2 separate verkstedbesøk. Flere måter å se det på :)

 

At folk er klønete og ikke bruker bremsene sine har ikke så alt for mye med løsningen å gjøre i seg selv, det får gå under brukerfeil.

Lenke til kommentar

Har hatt en 2011 Peugeot 5008 1,6 i over 2 år nå, og kjørt 60.000 km med den på litt over 2 år. Kunne ikke vært mer fornøyd for å være ærlig, og min opplevelse er at folk har mye tanker om franske biler som pr dags dato ikke nødvendigvis har noe rot i virkeligheten. Det er nok en del sannhet i at de gjør ting på sin måte, og har sikkert noen klønete løsninger, men for meg som ikke gjør noe selv på bilen min så betyr det ingenting. Verkstedet fikser det som må fikses, for å si det sånn.

 

Jeg har måtte gjøre en ting utenom vanlig service på de 2 årene, og det var en regning på ca. 4000 kroner. Jeg er med andre ord knallfornøyd. EU godkjent nettopp med 0 feil også, etter 2 år med mye kjøring. 

 

Ford focus er jo et alternativ for stasjonsvogn i den prisklassen, har nettopp kjøpt en og er veldig fornøyd med den og. Men den kan jeg ikke si stort om annet enn hvordan den er å kjøre, og det er veldig moro :) Ellers så er jo selvsagte valg da Japanske biler, alternativt Hyundai/Kia for den utvida garantien. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...