Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ønsker hjelp til driftsikker bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme erfaringen som jeg har hatt med tyske bilmerker. Kjøp deg et japansk bilmerke, eller noe i nærheten. Jeg har per dags dato vært lite plaget med min Mazda 6, selv om den har kjørt langt, og er fra 2004. Om jeg skulle brukt 90-120k på en bil i dag, så hadde jeg mest sannsynlig gått for en bedre Mazda eller Scoda stasjonsvogn. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk tips om en rimelig reparatør - ingen grunn til å betvile hans faglige kvalifikasjoner - gjør jobben for tilnærmet halv pris. Han dro t.o.m. på opphuggeri for å finne rimelig lykteglass. Det gjelder å forhøre seg, men du finner neppe en slik i en større by. Ellers ser jeg mange fordeler med NAF-medlemskapet; bruktbilsjekk og gode råd inkl. juridisk hjelp. Fornøyd så langt med Opel Astra, men Toyota er vel kjent som det mest driftssikre. 

 

http://broom.tv2.no/underholdning/broom/bruktbil/

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Mazda 2004, høres ut som veldig mye rust.

Generelt, tysk premium = dyrt. Diesel = enda mer risiko.

 

Har hørt det samme om disse modellene, men personlig er jeg ikke mye plaget. Men ja, Mazda 6 2004-2007 er generelt plaget av rust. Det kommer sikkert litt an på hvor i landet du bor. Men som tidligere nevnt, i den prisklassen klarer du fint å finne en 2. generasjon Mazda 6, som forøvrig har et utrolig fint design. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

 

Hold deg unna premium merkene som nevnt. Finnes mange mondeoer,avensis og 508'r i din prisklasse - hva med noe sånn som denne? https://www.finn.no/94053789

 

Man må ihvertfall ikke finne på å bytte til fransk bil.

 

Der er jeg uenig gitt, fransk gir bra med verdi for penga og har ikke mye feil lenger heller (i motsetning til tidligere). Ofte veldig sikre og gode å kjøre, men varierer jo fra modell til modell såklart.

Sålenge man passer på typiske feil (gjelder alle biler) så kan man få mye bil for relativt lite penger :)

Lenke til kommentar

Jeg har en 2013 Auris Hybrid Advance med 69000 km på tellern. Senka, tona ruter og Kuro S sommerfelger. Kun smurt opp br.klosser hittil, men ryker vel på nye vinderdekk og skiver/klosser etterhvert. Begynner også å komme litt fukt i baklampene og frontruta er snart klar for utbytting. Jeg gikk for billig versjonen(advance) fordi den har mindre potensielle feilkilder. Bilen er bra den, men så jævelig god plass eller spennende er det jo ikke.

 

Anbefaler Mazda 6 eller Toyota Avensis med bensinmotor større enn 1.6 liter. Å kjøpe diesel er å utfordre driftsikkerheten og lommeboka.

 

Mazdaen er kulere, mer utstyr, bedre å kjøre osv spør du meg, men de bobler og ruster en del. Avensisen er ganske bra på rust selvom de har noen problemer med bærearmer og bakstilling. Akkurat nå i dag er Toyota en av de bedre på rust selvom nybilene kommer halvrusta fra kaia i Drammen.

 

Det er veldig mange som havner på japansk fordi dem er drittlei av problemer. Samtidig blir det ofte klaging på komfor osv og man velger eller å betale det det koster å kjøre BMW. 

 

Prøvekjør skikkelig før du kjøper.

Lenke til kommentar

 

 

Hold deg unna premium merkene som nevnt. Finnes mange mondeoer,avensis og 508'r i din prisklasse - hva med noe sånn som denne? https://www.finn.no/94053789

Man må ihvertfall ikke finne på å bytte til fransk bil.

Hvorfor burde jeg ikke gå for en fransk bil?

Franske biler topper som regel listene over biler med flest feil. Bare amerikanske og diverse italienske marerittbiler som gjør det verre.

Endret av Windoge
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...