Gå til innhold

Etter at han la ut en dårlig anmeldelse sluttet smartporten hans å fungere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IoT er et stykke de jour trendy d*** som er direkte trussel for forbrukerne på mange måter (inkludert som forklart i artikkelen) og hvis noe sånt eller tilsvarende sjer med andre typer enheter og brukere så blir det atter en "told you so!" situasjon der folk som kjøper slik tull har selv skylden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg blir nødt til å lette på rævva og lukke garasjeporten selv, blir jeg forbanna. Hva blir det neste, må jeg tygge maten min selv?

 

Ikke bland hummer og kanarie. Det finnes fjernstyring som er meget sikker og veldig behagelig å bruke. Porter med manuell åpning er like aktuelle idag som piper for røyking og hestekjerre, så mens en som velger IoT garasjeport siden han er på den ene ektreme enden av "teknologiskalaen" og har null moderasjon og selvkontroll, er du på den stikk motsatte ekstreme enden. Men har du lyst har du lov selvfølgelig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

IoT er et stykke de jour trendy d*** som er direkte trussel for forbrukerne på mange måter (inkludert som forklart i artikkelen) og hvis noe sånt eller tilsvarende sjer med andre typer enheter og brukere så blir det atter en "told you so!" situasjon der folk som kjøper slik tull har selv skylden.

 

Minnet meg på denne artikkelen http://www.theonion.com/article/vacationing-man-excited-to-try-fast-food-franchise-34916

Lenke til kommentar

Jeg er spent på fortsettelsen.. Hvilke rare situasjoner kan oppstå når kjøleskapet, vaskemaskinen, bilen, varmepumpa etc kobles til nettet og har sikkerhetshull og bakdører? Jeg føler det egger opp til en kamp mellom folk og "onde krefter" på nettet. Når får folk nok? Begeret har vel rent over for en del allerede og det blir neppe færre med tida.

Lenke til kommentar

Han fikk jo beskjed om å returnere den og skulle få pengene tilbake så ser ikke helt problemet med at den ble deaktivert da.

I tillegg klarte han jo ikke å få den til å fungere.

 

Og media kaster seg over og setter produsenten i negativt lys...

 

Det er jo sånn at når man har kjøpt ett produkt så har man rett til å bestemme selv hva man vil gjøre med den uavhengig av hva man syntes om den. Om han har lyst å fortsette å bruke ett dårlig produkt eller ikke, eller å bare ha den på pynt for den skyld så er jo det hans eget valg og rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En garasjeport skal man ha i MAAAAANGE år.

Det er ikke noe man kjøper nytt hvert år som med iPhone.

Og det er mye arbeid å montere den skikkelig.

 

Poenget:

Kommunikasjonen med porten krever en app som du må installere på telefonen din. Og kommunikasjonen går via en server.

Naivt å tro at denne garasjeportåpnerprodusenten fortsatt eksisterer om 10 år... Håper de kan åpnes med fjernkontroll, uavhengig av selskapets server!

 

Minner litt om da jeg gav et godt råd i en smarthus-tråd her i forumet.

Han hadde kjøpt en avansert kaffetrakter, men kaffen var vond og byggkvaliteten på apparatet var dårlig.

Jeg anbefalte Moccamaster, som eventuellt kunne styres av et koblingsur for frokostkaffe.

Da får han god kaffe når han står opp.

 

Nei, det ble for enkelt. Han ble bare fornærmet og sur. IoT-fans er litt spesielle.

De ØNSKER å gå over bekken etter vann, har jeg inntrykk av.

 

Lukk garasjeorten når du er ferdig der ute.

Eventuell automatikk kan lukke porten 20 sekunder etter at den ble åpnet. Nok tid til å kjøre inn.

Trenger ikke å ligge på stranden på Mallorca og sjekke om porten fortsatt er stengt. Det vet jeg jo, hvis jeg lukket den selv.

Investér heller i tyverialarm om du frykter innbrudd.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Han fikk jo beskjed om å returnere den og skulle få pengene tilbake så ser ikke helt problemet med at den ble deaktivert da.

I tillegg klarte han jo ikke å få den til å fungere.

 

Og media kaster seg over og setter produsenten i negativt lys...

 

Sarkasme er vanskelig på internett, men jeg har jo et ørlite håp om at dette var sarkastisk ment, molna. 

 

Hvis det ikke var det: Jeg håper virkelig ikke du mener at selger kan deaktivere produkter han har solgt fordi han ikke liker kundenes anmeldelser. Det er åpenbart ikke opp til selger å tvinge igjennom terminering av en kontrakt fordi kunden er misfornøyd. 

 

I Norge ville dette vært et grovt kontraktsbrudd og antagelig på grensen til straffbar selvtekt. Det ville ikke overraske meg hvis konklusjonen er den samme i USA. At media kaster seg over og lyser på den negative dritten produsenten har spredd utover produktet sitt, er da virkelig helt på sin plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lukk garasjeorten når du er ferdig der ute.

Eventuell automatikk kan lukke porten 20 sekunder etter at den ble åpnet. Nok tid til å kjøre inn.

Trenger ikke å ligge på stranden på Mallorca og sjekke om porten fortsatt er stengt. Det vet jeg jo, hvis jeg lukket den selv.

Investér heller i tyverialarm om du frykter innbrudd.

Vi er en hel familie som bruker garasjen - å ha lukking etter 20 sekunder er direkte farlig, og noe jeg absolutt ikke vil anbefale. Hos oss står gjerne garasjen åpen hele dagen, slik at ungene kan kjøre inn og ut med syklene sine. Når jeg har fått på pyjamasen er det ikke så veldig kjekt å måtte gå ut for å se om garasjen er lukket. Det hadde vært kjekt å ha en indikator på at garasjen er lukket - fjernkontroll har jeg, men den viser ikke om garasjeporten er oppe eller nede.

 

Ganske utrolig at folk har forskjellige behov, ikke sant?

Endret av unik42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut hos deg unik42, men jeg forstår det slik at du ikke ser garasjeporten fra huset. Mulig dette løsningsforslaget fikser biffen uten å dra inn unødvendig avansert elektronikk med kort levetid og utfordrende sikkerhet:

38-781_l_3.jpg

 

Et alternativ er å utstyre garasjen med et utelys og en endebryter på porten, slik at det lyser/indikerer når garasjen er åpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja. En ny påle og et speil har relativt lav WAF. Jeg har indikatorer på dørene mine (gjennom Verisure), og jeg har fjernstyrt portåpner. En portåpner som ikke bare er fjernstyrt, men også har mulighet for tilbakemelding, ville absolutt vært interessant her i huset.

 

Men nå skal det sies at jeg har et pågående prosjekt med å bygge ny garasje på et annet sted på tomta, som vil være synlig fra hovedentreen. Så for min del forsvinner behovet.

 

Heldigvis bor vi i ei endegate med lite trafikk, for jeg har ikke tall på hvor mange ganger garasjen har stått åpen om nettene :-P

Lenke til kommentar

Jeg skønner ikke motstanden mot dette produktet. Hvor skal man trekke grensen på hvilket utstyr som ikke er lurt å koble opp mot internett?

 

Jeg kan jo ramse opp annet utstyr som kan bli rammet på samme måte gitt at noen kriterier er satt, f.eks. at du har laget deg en konto hos produsenten for div årsaker (garanti, support, appstore etc.):

 

Brannvegg/Ruter, Nettbrett, Mobiltelefon, SmartTV, Alarmsystem, Lys (Philips HUE etc.), Robotstøvsuger/Gressklipper, Garasjeportåpner, Kjøleskap, Kaffetrakter, Vaskemaskin og snart Strømmåler.

 

Alt dette er utstyr som kan gjøres tilnærmet ubrukelig hvis produsenten blir sint på deg og brukerkontoen din blir sperret. Det er vel kun PC/Mac som forstatt kan fungere uten noen spesielle krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...