Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerne belegg i vannkoker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på vannkokeren. Har du en vannkoker med element som ikke stikker ut, kan du vaske nedi der med oppvaskbørste og salo. Det har jeg gjort, og det fungerte fint. Husk å skylle ordentlig.

 

Ellers går det an å bruke eddik, som nevnt over, og det går også an å bruke bakepulver.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Joa, men planen min var å utnytte den slipende effekten i maskinoppvasken. BTW, jeg sjekket to esker jeg fant i skapet. Den ene var ikke CLP-merket, den andre var merket irriterende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Maskinoppvaskpulver og bittelittegrann vann.

Oppvaskpulveret er basisk akkurat som kalken. Man trenger eddik-/sitron-syre for å løse opp kalken.

Hvorfor antar du at det er kalk i vannkokeren?

 

Kalk er kun et problem hvis man har hardt vann. Det er en problemstilling i mange land med mer kalkrik grunn enn Norge og der man bruker vann fra borede brønner framfor innsjøer, samt for noen få mindre norske vannverk og enkelthusholdninger med egen boret brønn. Men de fleste i Norge får levert bløtt vann i krana og beleggene man evt får i vannkoker og dusj er IKKE kalk.

Lenke til kommentar

Men hva slags belegg er det i ts sin vannkoker? Er det gråhvitt pga kalk eller er det brunt pga vannet?

For de som er plaget av brunt belegg, så er det beste forslaget å forebygge det ved å tømme vannkokeren helt snarest etter bruk. Har sett en del vannkokere som har stått lenge med vann i og som er skikkelige ufyselige...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...