Gå til innhold

Selge leilighet til kupper?


VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.nef.no/slik-selger-du-bolig/skal-du-som-selger-godta-kupping-av-boligen/

 

Kort og godt, nei. La det være en budrunde. Den som kupper må da delta skal h*n kjøpe boligen, og har du fått en sum fra kjøper så vet du hvor langt denne personen vil strekke seg i en eventuell budrunde.

Er dette et objektivt råd? Vil anta at eiendomsmeglere ikke er interessert i at selger dropper eiendomsnegler.

Lenke til kommentar

Du vet jo aldri hvordan det går. Kan hende du får mye mer via budrunden. Kanskje det høgste buddet blir mindre enn det kupper tilbyr?

Er du fornøyd med tilbudet, så er det berre å akseptere, vil eg si. Trur du budrunden kan gå langt høgere (hvordan er markedet der du bur/den type leilighet?), så kan det være verdt med budrunden

Lenke til kommentar

 

har du fått en sum fra kjøper så vet du hvor langt denne personen vil strekke seg i en eventuell budrunde.

 

Ja, men du vet ikke om andre kjøpere vil strekke han så langt. Han vil jo ikke strekke seg lenger enn han må. 

 

Men om du vet at kjøper har mer å gå på så kan du jo si nei til budet, eller har jeg misforstått noe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

har du fått en sum fra kjøper så vet du hvor langt denne personen vil strekke seg i en eventuell budrunde.

Ja, men du vet ikke om andre kjøpere vil strekke han så langt. Han vil jo ikke strekke seg lenger enn han må.

Men om du vet at kjøper har mer å gå på så kan du jo si nei til budet, eller har jeg misforstått noe?
Det kan du. Men du har ingen garanti for at kjøperen er villig til å by mot seg selv på den måten.
Lenke til kommentar

https://www.tb.no/boligmarkedet/eiendomspriser/okonomi-og-naringsliv/denne-boligen-ble-solgt-langt-over-takst-men-megler-misliker-maten-det-ble-gjort-pa/s/5-76-356534

 

 

– Undersøkelsen viste at en stor andel boligsalg ble forsøkt kuppet, men at langt de fleste takket nei til budet de fikk på forhånd. Disse var selvsagt veldig spente på budrunden. Men det viste seg at samtlige av de spurte endte på en høyere pris i budrunden, enn den prisen de var tilbudt på forhånd. Det betyr at en selger har gode grunner til å vente på budrunden, sier Bartholdsen.

 

 

Simpel logikk i grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Skal vel mye til at "kupperen" ikke kommer til å by minst dette beløpet i budrunden også?

Joda, men om ingen andre er med på racet så stiller også kupperen annerledes. Det er som å gamble, noen ganger vinner man, andre ganger taper man. Var jeg OP ville jeg sett an markedet, og om summen er akseptabel ville jeg ha godtatt. Det står ikke skrevet noen sted at man ikke har lov til å kuppe, på lik linje som det heller ikke står at man kan gi et lavere bud en pris antydning. Det norske boligmarkedet er egentlig helt sprøtt i forhold til hvordan man ellers forholder seg til ting man kjøper ellers i samfunnet. 

Lenke til kommentar

Argumentet for å akseptere et kuppbud kan jo være for å få handelen unnagjort fort, kanskje sitter selger med 2 boliger og betaler dobbelt med renter og avgifter. Har man et konkret bud så kan det være fristende å godta, og kuppbud er som regel over prisantydning.

I tillegg tar jo noen meglere betalt per visning så kan man spare litt der ig.

Lenke til kommentar

Det koster ikke mer enn et par tusenlapper å avholde visning, og megler har ofte pådratt seg noen av disse kostnadene allerede. Det er ikke nevneverdig å spare på å avlyse visning, så det er ingen god grunn til å selge før visning.

 

En tjener på å selge før visning hvis det viser seg at den som er villig til å by nest mest for leiligheten vil by vesentlig mindre enn den som forsøker å kuppe. Hvis prisantydning er 100, kupperen byr 130, og det ikke finnes noen andre interessenter blir det vanskelig å overtale kupperen til å by 130 etter visning. Hvis den nest mest interesserte er villig til å by 110, er det nok også vanskelig å få kupperen opp til 130 igjen. Men om det finnes noen som er villig til å by 140, så lønner det seg ikke å takke ja til bud før visning.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...