Gå til innhold

Hjelp å kjøpe speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Punkt 1, 3 og 4 finner du på alle speilreflekskamera som selges nå.

Punkt 2 varierer fra middels til veldig god på speilreflekser generelt, men alle i den prisklassen er bare middels.

 

Har du noen flere detaljer/krav/ønsker?

jeg har ikke noe kunnskaper så veldig mye om funksjuner, men vil at kamera skal være en som koster max 4tusen brukt! og kan ta bilder med raskt fokus. Kvalitet er også ganske viktig for meg, skal bruke den.

Lenke til kommentar

mer fokus på bilder og rakst fokus. det kan være noe kamer til 6/7 tusen som er kanskje på bruksmarkede til 3-4 tusen tenkte jeg på.

Riktig, trodde fokusering i videomodus som var viktig.

 

Kan bare hjelpe deg med Canon :p

 

Følger du med på bruktmarkedet kan du få tak på en Canon 7D for 4500.- da får du forrige generasjon semipro sportskamera fra Canon som var den beste i klassen på fokus med sitt avanserte fokussystem.

 

Men skal du kunne fullt utnytte et speilrefleks og fokussystemer i særdeleshet må du lære deg dette, spesielt hvordan iso,lukker og blender jobber sammen og hvordan du skal sette opp fokussystemet for og optimalisere det du skal ta bilder av.

 

For og si det på en annen måte, kjøper du en kokkekniv til 4000.- vil du ikke kutte agurken raskere en med en kokkekniv til 300.- hvis du ikke har godt med trening da :)

Lenke til kommentar

 

mer fokus på bilder og rakst fokus. det kan være noe kamer til 6/7 tusen som er kanskje på bruksmarkede til 3-4 tusen tenkte jeg på.

Riktig, trodde fokusering i videomodus som var viktig.

 

Kan bare hjelpe deg med Canon :p

 

Følger du med på bruktmarkedet kan du få tak på en Canon 7D for 4500.- da får du forrige generasjon semipro sportskamera fra Canon som var den beste i klassen på fokus med sitt avanserte fokussystem.

 

Men skal du kunne fullt utnytte et speilrefleks og fokussystemer i særdeleshet må du lære deg dette, spesielt hvordan iso,lukker og blender jobber sammen og hvordan du skal sette opp fokussystemet for og optimalisere det du skal ta bilder av.

 

For og si det på en annen måte, kjøper du en kokkekniv til 4000.- vil du ikke kutte agurken raskere en med en kokkekniv til 300.- hvis du ikke har godt med trening da :)

 

hvilken kamera burde jeg kjloe da? veldig bra kvalitet med bilder og enkelt å bruke for meg som ikke er proff

Lenke til kommentar

 

 

mer fokus på bilder og rakst fokus. det kan være noe kamer til 6/7 tusen som er kanskje på bruksmarkede til 3-4 tusen tenkte jeg på.

Riktig, trodde fokusering i videomodus som var viktig.

 

Kan bare hjelpe deg med Canon :p

 

Følger du med på bruktmarkedet kan du få tak på en Canon 7D for 4500.- da får du forrige generasjon semipro sportskamera fra Canon som var den beste i klassen på fokus med sitt avanserte fokussystem.

 

Men skal du kunne fullt utnytte et speilrefleks og fokussystemer i særdeleshet må du lære deg dette, spesielt hvordan iso,lukker og blender jobber sammen og hvordan du skal sette opp fokussystemet for og optimalisere det du skal ta bilder av.

 

For og si det på en annen måte, kjøper du en kokkekniv til 4000.- vil du ikke kutte agurken raskere en med en kokkekniv til 300.- hvis du ikke har godt med trening da :)

 

hvilken kamera burde jeg kjloe da? veldig bra kvalitet med bilder og enkelt å bruke for meg som ikke er proff

 

De beste bildene får man hvis man er villig til å sette seg inn i hvordan et systemkamera fungerer. Lære seg å forstå sammenhengen mellom Lukker, blender og ISO. Det er ikke vanskelig og all informasjon finnes blant annet her på forumet med guide.

Du kan fort bli skuffet hvis du tror at kameraet automatisk vil gi deg gode bilder.

Alle nye systemkameraer gir gode bilder, men det er opp til fotografen å ta gode bilder.

Canon, Nikon, Pentax, Sony, Olympus, Panasonic osv. Alle disse vil gi gode bilder hvis du kan bruke dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sakset fra nettet:

 

"I love my Nikon D5600 because it weighs almost nothing, produces the same big-camera results I get with my full-frame DSLRs like my D810 — even at high ISOs (sorry, Nikon) — and is super fast and easy to use with its touch screen. Here's how my D5600 and plastic kit lens compares to the much more expensive Sony full-frame A7II and exotic 24-70mm f/2.8."
 

 

"If you just want great photos easily or want a super-lightweight high-performance camera, the D5600 can't be beat."

Lenke til kommentar

Ta sånne markesføringsord med en stor klype salt flageborg. D5600 er et bra kamera, men det er også mange andre bra, og nei D5600 kan selvsagt ikke matche D810 på høy ISO.

 

-men er sikkert helt topp på de områdene det passer for. 

Selvsagt er fullformat bedre på de områdene det er bedre på...

Det forutsetter at man behersker kameraet. Det kan ofte være lettere å produsere crap med fullformat enn med iPhone, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar

Ønsker du et mindre speilløst systemkamera, så kan Panasonic GH2 være et greit sted å starte. Her er en som selger ett sammen med 14-140mm objektiv for kr 3500 https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92735494

 

Edit:

Ellers ligger både Nikon D5200 og Canon EOS 650D innenfor ditt budsjett.

 

D5200 https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92372696

650D https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91706845

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

-But of course. 

Bare ikke tro at det er _like bra_ som D810, heller ikke på lav ISO:

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D5600-versus-Nikon-D810___1139_963

På ISO 100 er de identiske vedr. fargedybde og dynamikk i testen du lenker til.....og det er bra nok for de fleste som fotograferer ;)

Identiske? Har du åpnet linken og sett hva som er der? Eventuelt slått opp ordet identisk i ordboka?

Fargedybde: 24,1 vs 25,7 bits

Dynamikk: 14 vs 14,8 Evs

Lenke til kommentar

 

 

-But of course. 

Bare ikke tro at det er _like bra_ som D810, heller ikke på lav ISO:https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D5600-versus-Nikon-D810___1139_963

 

På ISO 100 er de identiske vedr. fargedybde og dynamikk i testen du lenker til.....og det er bra nok for de fleste som fotograferer ;)

Identiske? Har du åpnet linken og sett hva som er der? Eventuelt slått opp ordet identisk i ordboka?

Fargedybde: 24,1 vs 25,7 bits

Dynamikk: 14 vs 14,8 Evs

hvorfor ikke bare poste 2 bilder som viser forskjellen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...