Gå til innhold

Hvilken hardisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Segate er som oftest mest stille, men yter noe dårligere. Western Digital gir best ytelse, men bråker noe. Maxtor gir grei ytelse, og bråker nokså midt på treet.

 

Ytelsesforskjellene er såpass små at støyen bør telle mest, og da velger du Seagate. 160 koster ikke så mye mer enn 120gb, så du bør velge 160gb.

Lenke til kommentar

For bra ytelse: 8MB buffer (uansett disk)

 

For lav støy: Seagate (eller Hitachi's nyeste serie 7K250, men den kommer kun i 250GB-utgave og det blir kanskje litt dyrt?)

 

WD og Maxtor kan jeg ikke anbefale om du er opptatt av støy. Har dårlig egenerfaring med de. Samsung skal være bra, men har dårlig erfaring med en 2 år gammel 60GB'er, mulig de er mye bedre nå.

 

NB: 8MB cache gir kun noen praktisk ytelse om du skal bruke den til OS, database eller andre sett med mange små filer (<1MB). Dvs. skal den brukes til mp3, video og slikt så er 8MB cache bortkastet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Harddiskstøy er oppskrytt..... med en gang du finner ut at du skal ha 2 eller flere disker så kan du bare si adjø til det "stille" oppsettet ditt. Per dags dato kjører jeg 7 wd 120 se disker, en 250 gig wd se og en wd 250 gig sata disk....Kan ikke si at det støyer så mye mer nå enn det det gjorde da jeg kun hadde to stk....... gå for ytelse......

Lenke til kommentar

Bare en liten generell innskytelse !

Er garanti-tid noe å tenke på når man velger disk ?

Nok en grunn til å velge disker med 8 MB Cashe, utenom litt bedre ytelse er pga ofte utvidet garanti... Kanskje noe å tenke på ?

(Gjelder IDE disker)

 

WD Caviar® EIDE har 1 års garanti

WD Caviar® SE EIDE, og WD Caviar® SE SATA har 3 års garanti

WD Raptor™ Enterprise SATA har hele 5 års garanti

 

Seagate Barracuda 7200.7 PATA 2MB har 1 års garanti uansett størrelse

Seagate Barracuda 7200.7 Plus PATA 8MB har 3 år på alle disk størrelser

Seagate Barracuda 7200.7 SATA 8MB har 1 år på 80 GB disken resten har 3 års garanti

Alle Seagate Barracuda ATA V har 1 år utenom Seagate Barracuda ATA V

Plus PATA 8MB som har 3 års garanti

 

Maxtor Maxtor Fireball®, DiamondMax® har 1 års garanti

Maxtor DiamondMax Plus med 8MB cache og som er > 120GB har 3 års garanti

Alle andre DiamondMax Plus har 1 års garanti.

 

Hitatchi Ultrastar Products - 5 års garanti

Hitatchi Deskstar Products, alle 8MB cache modeller - 3 års garanti

Hitatchi Deskstar Products, 512K or 2MB cache modeller kjøpt før November 15, 2002 - 3 års garanti

Hitatchi Deskstar Products, 512K or 2MB cache modeller kjøpt etter November 15, 2002 - 1 year

Hitatchi Travelstar Products - 3 års garanti

 

Hadde nettop en 80 GB disk som tok kvelden :angry: , derfor lurte jeg på hvordan garantien var = denne lista !

Lenke til kommentar
For lav støy: Seagate (eller Hitachi's nyeste serie 7K250, men den kommer kun i 250GB-utgave og det blir kanskje litt dyrt?)

jeg har to seagate disker nå i i mitt system.. de er vell så og si det eneste som støyer i mitt oppsett også.

 

skulle gjerne nå hatt litt mer lagringsplass så Hitachi hørtes spennende ut.. har du noen kilder hvor det er påvist at de støyer lite? kansje noen som har sammenlignet med seagate?

Lenke til kommentar
For lav støy: Seagate (eller Hitachi's nyeste serie 7K250, men den kommer kun i 250GB-utgave og det blir kanskje litt dyrt?)

har du noen kilder hvor det er påvist at de støyer lite? kansje noen som har sammenlignet med seagate?

Det er en artikkel på StorageReview.com om 7K250'en.

 

Thanks to its FDB motors, the Deskstar 7K250 delivers an impressively low idle-noise floor of just 41.5 dB/A, well below the audible threshold of all but the quietest computers. As a three-platter design featuring 12 millisecond access times, however, seek noises are slightly louder than those delivered by the competition… though still much quieter than the Raptor and other 10k/15k SCSI units.

 

Also likely due to its swift seeks, the Deskstar operates slightly warmer than most other 7200 RPM drives. It should nonetheless easily integrate into systems featuring adequate ventilation and cooling.

NB. Ikke la deg skremme av det høye tallet, det er målt på 2,5cm avstand, så det kan kun sammenlignes med disker som er målt på nøyatig samme måten. Hittil er det barracuda V som innehar rekorden med 37,8 dB/A. Barracuda IV ligger på 41,3 dB/A

Lenke til kommentar

Tommelfingerregel: Skrive/lese-støy er på samme lydtrykknivå over hele linja, men frekvensforskjellen kan gi store subjektive utslag.

 

Det man merker støyforskjellen best på, er idle-støy. Der er WDD-disker desidert verst IMO (av de diskene jeg har vært borti), Seagates 'Cuda-disker er veldig bra, men litt trege. Maxtor-disken min med FDB er omtrent like stille, men yter bedre.

Lenke til kommentar
Tommelfingerregel: Skrive/lese-støy er på samme lydtrykknivå over hele linja, men frekvensforskjellen kan gi store subjektive utslag.

 

Det man merker støyforskjellen best på, er idle-støy. Der er WDD-disker desidert verst IMO (av de diskene jeg har vært borti), Seagates 'Cuda-disker er veldig bra, men litt trege. Maxtor-disken min med FDB er omtrent like stille, men yter bedre.

Dette er akkurat det samme som jeg har erfart.

 

Trådstarter sier at han vil først og fremst at den skal yte godt, men at den også ikke skal støye for mye. Jeg vil anbefale han en Maxtor med FDB og at han plasserer den med en plass mellomrom fra en eventuell annen harddisk (om mulig) eller kjøler den med en stillegående 80mmx80mm vifte (også om mulig).

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Støynivået er meget lavt, og du hører så vidt at den jobber... men den lager en høyfrekvent men dog lav hvine lyd :|

Blir slik at holder jeg hodet i en viss retning hører jeg ingenting, men vrir jeg litt på hodet hører jeg et plagsomt hvin. Jevn og høyfrekvent tone.

 

Mine Wd Expert 18GB og IBM 22GXP bråker sinnsykt mye mer da.

Men jeg vil påstå at min 800JB er et lite hakk stillere enn denne nye 1600PB'en på idle.

Har testa Barracuda IV og 7200.7 også og disse har ikke noe høyfrekvent hvin.

Kun et svakt sus og svak "ratling" under seeks.

Du kan egentlig si at 7200.7 og 1600PBen har samme lyden, bare at 1600PBen har denne høyfrekvensen i tillegg.

 

 

Nå skal det sies at resten av maskina mi er rimelig stille også.

Bruker KUN Papst 12dB 80mm vifter i den.

 

At WDen kanksje er litt kjappere enn 7200.7'en, hjelper ikke. For min del er lydnivået viktigere. Angrer derfor litt på dette... På en annen side har jeg jo bare positiv erfaring med WD da...

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...