Gå til innhold

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" - Lan Marie Nguyen Berg og MDG ute på nye eventyr


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Mer inntekter til kommunen er jo bra, sånn at pengene kan gå til å utvikle bedre byrom, bedre kollektivtilbud og flere grønne områder. 

Okay, bra. Ta litt mere av lønna de og send dem til kommunen, da får du mere av det du ønsker deg :)

 

 

Jeg betaler toppskatt, og hadde ikke hatt noe særlig mot å betale mer, om det betyr flere parker og bedre byutvikling :)

Lenke til kommentar

Fordi det ikke betyr flere parker og bedre byutvikling, og fordi jeg betaler ganske mye fra før :)

 

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor det er så mye motstand rundt å minske biltrafikken midt i sentrum av Oslo. Det er svært få som er avhengig av bil i disse områdene, ingen kids som skal hentes i barnehage eller skole, mindre privatbiler vil gjøre det lettere for varetransport, kollektivtransport, gående og syklende. Se på København, Hamburg og München som har vært tilnærmet bilfrie i sentrum i mange, mange år med stor suksess. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Okay, bra. Ta litt mere av lønna de og send dem til kommunen, da får du mere av det du ønsker deg :)

Han ønsker selvsagt at ANDRE skal betale mer, ikke han selv. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi det ikke betyr flere parker og bedre byutvikling, 

Hvordan vet du at pengene som kreves inn i dag går til flere parker? Og med "bedre byutvikling"? Snakker du da om dette, eller kanskje dette?

 

og fordi jeg betaler ganske mye fra før :)

Så da mente du ikke det du skrev om at du "ikke ville hatt noe i mot å betale mer"? :)

 

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor det er så mye motstand rundt å minske biltrafikken midt i sentrum av Oslo.

Fordi at Oslo kanskje ikke er spesielt verre enn andre europeiske byer? Eller fordi at mange faktisk er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå rundt?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Fordi at Oslo kanskje ikke er spesielt verre enn andre europeiske byer? Eller fordi at mange faktisk er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå rundt?

 

 

Det er ikke mange privatpersoner som er avhengige av å kjøre innenfor ring 1 på daglig basis. Har man akseptable løsninger for håndverkere, vareleveranser og kollektivtransport, har man løst det meste ang trafikk i det sentrale Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fordi det ikke betyr flere parker og bedre byutvikling, 

Hvordan vet du at pengene som kreves inn i dag går til flere parker? Og med "bedre byutvikling"? Snakker du da om dette, eller kanskje dette?

 

og fordi jeg betaler ganske mye fra før :)

Så da mente du ikke det du skrev om at du "ikke ville hatt noe i mot å betale mer"? :)

 

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor det er så mye motstand rundt å minske biltrafikken midt i sentrum av Oslo.

Fordi at Oslo kanskje ikke er spesielt verre enn andre europeiske byer? Eller fordi at mange faktisk er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå rundt?

 

 

Du gjør veldig mye poeng ut av at jeg sa jeg gladelig betaler skatt om det betyr bedre byutvikling, og styrer unna å argumentere mot det som faktisk er hele poenget - mindre biltrafikk i Oslo sentrum. Det er veldig få mennesker som er avhengig av bil innenfor ring 1 i Oslo sentrum. Å fjerne det meste av privatbiltrafikk her vil gjøre sentrumsområdene bedre for alle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke mange privatpersoner som er avhengige av å kjøre innenfor ring 1 på daglig basis. 

Hvordan vet du det?

 

Har man akseptable løsninger for håndverkere, vareleveranser og kollektivtransport, har man løst det meste ang trafikk i det sentrale Oslo.

Men det har man jo ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du gjør veldig mye poeng ut av at jeg sa jeg gladelig betaler skatt om det betyr bedre byutvikling,  

Jeg gjør et poeng ut av det fordi at du jo tok det opp for bare et par innlegg siden. Dersom du likevel nå sier at du IKKE ønsker å betale mer skatt så er det greit, men da bør du også unngå å si at du kunne tenke deg å gjøre det. Jeg kan la akkurat den delen ligge nå siden du jo har sagt at du likevel ikke ønsker å betale mer skatt. :)

 

og styrer unna å argumentere mot det som faktisk er hele poenget - mindre biltrafikk i Oslo sentrum.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at det er dumt å få litt mindre biltrafikk, men jeg stiller spørsmål ved måten det gjennomføres på. 

 

Det er veldig få mennesker som er avhengig av bil innenfor ring 1 i Oslo sentrum.

Det har du faktisk ingen forutsetning for å si. Du kan ikke vite hva hvert enkelt menneske i Oslo trenger.

 

Å fjerne det meste av privatbiltrafikk her vil gjøre sentrumsområdene bedre for alle.

Vil det virkelig det? For å bruke meg selv som en anekdote: jeg har aldri vært plaget av biltrafikken i Oslo personlig. Men det er da altså kun en anekdote, og dermed ikke et bevis for noe som helst. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Det er ikke mange privatpersoner som er avhengige av å kjøre innenfor ring 1 på daglig basis. 

Hvordan vet du det?

 

Har man akseptable løsninger for håndverkere, vareleveranser og kollektivtransport, har man løst det meste ang trafikk i det sentrale Oslo.

Men det har man jo ikke.

 

 

Fordi ring 1 er det området i Norge med best kollektivdekning og det finnes gode muligheter for å komme seg dit på alle andre måter enn med bil. Dersom det er ETT område i hele Norge som kunne vært mer eller mindre fritt for ordinære privatbilister, er det innenfor ring 1 i Oslo. Man skal være temmelig fundamentalistisk bilfanatiker for å mene at man også her skal først og fremst tilrettelegge for bilkjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi ring 1 er det området i Norge med best kollektivdekning og det finnes gode muligheter for å komme seg dit på alle andre måter enn med bil. Dersom det er ETT område i hele Norge som kunne vært mer eller mindre fritt for ordinære privatbilister, er det innenfor ring 1 i Oslo. Man skal være temmelig fundamentalistisk bilfanatiker for å mene at man også her skal først og fremst tilrettelegge for bilkjøring.

Men man må ikke være noen fundamentalist for å velge den løsningen som er best for seg selv. Og det ser ut som det, for mange, er bil, selv innen ring 1.

 

Medmindre man anser at folk velger det som IKKE er beste løsningen for dem selv.

 

På den andre siden, så er det liten tvil om at dette er det området med det beste tilbudet innen kollektivtraffikk i Norge, og dermed der det er flest personer som faktisk anser kollektivt som beste løsningen.

 

Hvorvidt dette er noen god grunn for å beskatte noen i Karasjok er dog høyst tvilsomt.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi ring 1 er det området i Norge med best kollektivdekning og det finnes gode muligheter for å komme seg dit på alle andre måter enn med bil. 

For veldig mange så er dessverre kollektivt ikke et bra alternativ. Enten fordi at det tar for lang tid, eller fordi at man faktisk trenger bil for å få barn til barnehagen. Eller håndtverkere som trenger å transportere verktøy. Det er bare noen eksempler.

 

Dersom det er ETT område i hele Norge som kunne vært mer eller mindre fritt for ordinære privatbilister, er det innenfor ring 1 i Oslo. Man skal være temmelig fundamentalistisk bilfanatiker for å mene at man også her skal først og fremst tilrettelegge for bilkjøring.

Man kan heller tilrettelegge for en by der det er mulig å være BÅDE bilist, fotgjenger og iherdig kollektivtbruker.

Lenke til kommentar

 

Fordi ring 1 er det området i Norge med best kollektivdekning og det finnes gode muligheter for å komme seg dit på alle andre måter enn med bil. 

For veldig mange så er dessverre kollektivt ikke et bra alternativ. Enten fordi at det tar for lang tid, eller fordi at man faktisk trenger bil for å få barn til barnehagen. Eller håndtverkere som trenger å transportere verktøy. Det er bare noen eksempler.

 

Dersom det er ETT område i hele Norge som kunne vært mer eller mindre fritt for ordinære privatbilister, er det innenfor ring 1 i Oslo. Man skal være temmelig fundamentalistisk bilfanatiker for å mene at man også her skal først og fremst tilrettelegge for bilkjøring.

Man kan heller tilrettelegge for en by der det er mulig å være BÅDE bilist, fotgjenger og iherdig kollektivtbruker.

 

 

Levere og hente på barnehage innenfor ring 1? Det er ikke en spesielt aktuell problemstilling for mange. I en by er det ofte begrenset med plass, og da er det vanskelig å prioritere løsning for ALLE. Og det gjelder i særskilt grad i et område som det sentrale Oslo hvor det er så mye annen infrastruktur. Det har jo f.eks ikke vært noe morsomt å være syklist i disse områdene i de siste tiårene. Det er kun de siste årene det er blitt noe bedring. Og det er vanskelig å få til absolutt alt. Det er derfor helt naturlig at noe må vike og i dette tilfellet blir det da bilistene. Helt greit i mine øyne da kollektivdekningen inn mot ring 1 er uovertruffen i norsk sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fordi ring 1 er det området i Norge med best kollektivdekning og det finnes gode muligheter for å komme seg dit på alle andre måter enn med bil. Dersom det er ETT område i hele Norge som kunne vært mer eller mindre fritt for ordinære privatbilister, er det innenfor ring 1 i Oslo. Man skal være temmelig fundamentalistisk bilfanatiker for å mene at man også her skal først og fremst tilrettelegge for bilkjøring.

Men man må ikke være noen fundamentalist for å velge den løsningen som er best for seg selv. Og det ser ut som det, for mange, er bil, selv innen ring 1.

 

Medmindre man anser at folk velger det som IKKE er beste løsningen for dem selv.

 

 

Nei, innenfor ring 1 er det absolutt ikke nødvendig for mange å kjøre bil annet enn hvis man er håndverker, varetransporsjåfør, taxisjåfør eller latsabb. Jeg ser null grunn til at privatbilisme bør prioriteres innenfor et så lite område hvor man har den beste kollektivdekningen i hele Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Levere og hente på barnehage innenfor ring 1? Det er ikke en spesielt aktuell problemstilling for mange. I en by er det ofte begrenset med plass, og da er det vanskelig å prioritere løsning for ALLE.

Det er problemet når noen få politikere insisterer på at de ikke vil la folk finne sin egen løsning, men vil tvinge alle inn på politikernes løsning.

 

Dvs ikke den løsningen politikerne har personlig, men den løsningen politikerne syns alle andre burde bruke.

Lenke til kommentar

 

Levere og hente på barnehage innenfor ring 1? Det er ikke en spesielt aktuell problemstilling for mange. I en by er det ofte begrenset med plass, og da er det vanskelig å prioritere løsning for ALLE.

Det er problemet når noen få politikere insisterer på at de ikke vil la folk finne sin egen løsning, men vil tvinge alle inn på politikernes løsning.

 

Dvs ikke den løsningen politikerne har personlig, men den løsningen politikerne syns alle andre burde bruke.

 

 

Politikk handler om prioriteringer. I slike tilfeller er det særs vanskelig å priotere slik at ALLE skal få gode løsninger, både bilister, syklister, fotgjengere, busspassasjerer, trikkepassasjerer og de som tar T-bane/tog. Alle utenom de siste må dele begrensede arealer på bakkenivå, og da er det både praktisk særs vanskelig og grisedyrt å lage gode løsninger for absolutt alle.

 

I mange tiår har f.eks syklistene vært en pariakaste i norsk byutforming. At man nå prioriterer disse og dermed nedprioterer bilistene noe, faller tydeligvis mange tungt for brystet, men er i mine øyne helt korrekt i det store bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det viser seg mest bare å være kunnskapsløse selvgode norske neper som ikke ser verdien av våre miljøbevisste politikere. Utskjelte Lan er naturlig nok etterspurt i utlandet og det er ikke tilfeldig da det er veldig mange som ønsker å lære av miljøbyråden vår. Lær av Lan:

 

Nå slår Oslo an som internasjonalt klimaforbilde med MDG-Lan i spissen

 

 

Kildekritikk er en fin ting, lenken bare bekrefter det du egentlig ønsket å avkrefte. At hun er etterspurt i utlandet tror jeg du skal være temmelig naiv og nasjonalistisk for å tro. Norge, Oslo og politikere her er ganske ubetydelige i den store verden.

 

 

Det er ingen problem å gjøre Oslo utslippsfri, det er bare å flytte forurensningen utenfor bygrensene slik at Oslo på papiret blir utslippsfri men i realiteten øker utslippene enda mer.

 

Det handler om å trikse med budsjettet og flytte tall fra ditt budsjett over til et annet budsjett slik at ditt ser bedre ut.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...