Gå til innhold

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" - Lan Marie Nguyen Berg og MDG ute på nye eventyr


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Jeg svarer på spørsmålet ditt, påstanden om hykleri er i dette tilfellet lite treffende. 

Overrasker meg ikke.

 

...så får det heller være med svarene til tider.

Akkurat ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Gjør de? Kjører de ikke mye kollektiv og sykkel? Folk flest får forøvrig dekt tjenestereiser av jobben. AtW

Folk flest får dekt billigste form for tjenestereise av jobben. Dvs den billigste flybilletten, tog/buss i stedet for taxi osv. Det er vel stort sett i det offentlige at man heller kan ta taxi fremfor å ta t-bane/buss.

Nei. Det er stort sett ikke bare i det offentlige. Har du jobber i det private næringsliv? Så mye rart du innbiller deg kan man begynne å lure. Man får dekt det som totalt sett er billigst, inkl. tid. Det kan ofte være taxi. Og om det ikke er det, hva så? Man får betalt for tiden sin. Er ikke akkurat noe stort tap med et annet transportmiddel. AtW

 

... Og det er her vi er ved kjernen av problemet.

Hvorfor kjører de fleste bil? Jo fordi alternativet koster mye mer i TID.

Næringslivet betaler seg ofte ut av dette med taxi.

Vanlige folk har frem til nå betalt seg ut av privat tidsforbruk med å betale bilavgifter.

Men nå begynner utgiftene til bil å bli så høye at de fleste er tvunget til å bruke de minst effektive reisemåtene (kollektivt) fordi bilkjøring har blitt altfor dyrt. 

 

Personlig synes jeg at Lan og andre i byrådet kan kjøre så mye taxi og bil som de må.

Utfordringen er at det mener ikke DE, og at de nå tvinger alle andre (bortsett fra de med mye penger) til å bruke kollektivt til sine reiser, mens de selv enten tjener så godt eller får dekket reisene til at de selv ikke trenger hele tiden å ta dette valget.

Og når hun i tillegg tar en dieseltaxi, når hun har stemplet dieselbiler som fanden selv, på tross av at det finnes gode tilgjengelige alternativer, blir farsen komplett.

 

Selv næringslivet bruker jo nå mer og mer kollektivtransport for sine ansatte på tross av at dette er ineffektivt, og de taper tid for sine ansatte på dette.

Det MDG et.al. legger opp til er et mindre effektivt samfunn. Ikke akkurat gunstig nå som oljepengene tar slutt...

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har spurt mange ganger, og enda ikke fått svar:

 

Er det noen som faktisk i jobben sin ikke får dekt tjenestereieser? Hvorfor framstilles dette som unikt for Lan?

Er det noen som kan vise til at hun på fritiden kjører mye bil, kontra kollektivt, sykkel osv? (dvs før folk gikk så langt at hun måtte ha bil av sikkerhetshensyn).

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ser at du har moderert deg nå. For litt siden skrev du dette:

MDG sier ikke at man ikke skal ta taxi, og det er helt vanlig å få dekt taxi på tjenestereiser om det er hensiktsmessig.

Nå skriver du dette:

Er det noen som faktisk i jobben sin ikke får dekt tjenestereieser?

Den obsevante leser vil legge merke til at du nå har sløyfet taxi fra påstanden din:Var det bevist, eller forsøker du å ro deg vekk igjen?

 

Og hvorfor lyver du? Du har da vitterlig fått svar her i tråden på to personer (meg og Camelon) som IKKE får bruke taxi ifbm tjentestereiser så lenge det finnes rimeligere alternativ som buss/tog. Leser du ikke det som andre debattanter skriver, eller overser du det i et forsøk på å redde ansikt? Eller er du bare en kverulant?

 

Hvorfor framstilles dette som unikt for Lan?

Så lenge det er snakk om buss/tog/trikk/apostlenes hester/sykkel: overhodet ingenting unikt.

 

Når det er snakk om dieseltaxi: fordi at hun, som KalleKanin påpker, stemplet biler (og SÆRLIG dieselbiler) som fanden sjøl. Da blir det rent komisk når hun selv hopper inn i den første og beste dieseltaxi'en hun ser fremfor å spasere bort til t-banen.

 

Men det ser jo ikke du ut til å forstå... hvorfor kan man jo bare undres på. Så mye som du driver og forsvarer all idiotien politikerne holder på med så kan man nesten ikke unngå å undres på om du har et politiske verv selv.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Ser at du har moderert deg nå. For litt siden skrev du dette:

MDG sier ikke at man ikke skal ta taxi, og det er helt vanlig å få dekt taxi på tjenestereiser om det er hensiktsmessig.

Nå skriver du dette:

Er det noen som faktisk i jobben sin ikke får dekt tjenestereieser?

Den obsevante leser vil legge merke til at du nå har sløyfet taxi fra påstanden din:Var det bevist, eller forsøker du å ro deg vekk igjen?

 

Og hvorfor lyver du? Du har da vitterlig fått svar her i tråden på to personer (meg og Camelon) som IKKE får bruke taxi ifbm tjentestereiser så lenge det finnes rimeligere alternativ som buss/tog. Leser du ikke det som andre debattanter skriver, eller overser du det i et forsøk på å redde ansikt? Eller er du bare en kverulant?

 

Hvorfor framstilles dette som unikt for Lan?

Så lenge det er snakk om buss/tog/trikk/apostlenes hester/sykkel: overhodet ingenting unikt.

 

Når det er snakk om dieseltaxi: fordi at hun, som KalleKanin påpker, stemplet biler (og SÆRLIG dieselbiler) som fanden sjøl. Da blir det rent komisk når hun selv hopper inn i den første og beste dieseltaxi'en hun ser fremfor å spasere bort til t-banen.

 

Men det ser jo ikke du ut til å forstå... hvorfor kan man jo bare undres på. Så mye som du driver og forsvarer all idiotien politikerne holder på med så kan man nesten ikke unngå å undres på om du har et politiske verv selv.

 

Ser du posten rett over min? Den som jeg svarer på? Der han snakker om at Lan får dekt sine tjenestereiser? Det er den setningen handler om. Men joa, jeg står fortsatt for påstanden om at taxi i tjenestereiser er helt normalt.

 

Hvorfor kan du ikke lese? "Det er helt vanlig å være mann", motbevises ikke av "to folk har allerede sagt de ikke er menn". Til å være så opptatt av "logical fallacies", så burde du kanskje sette deg litt inn i hva som følger og ikke av en påstand?

 

Jeg spør igjen, hva er det som er unikt med at Lan får tjenestereiser dekt, svar gjerne på det faktiske spørsmålet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ser du posten rett over min? Den som jeg svarer på? Der han snakker om at Lan får dekt sine tjenestereiser? Det er den setningen handler om. Men joa, jeg står fortsatt for påstanden om at taxi i tjenestereiser er helt normalt.

Denne tråden handler da vel ikke om hvor mye Lan Marie/MDG kjører buss eller tog, eller hvorvidt hun får dekket kollektivkjøring av arbeidsgiver. Ingen her har kritisert henne for hennes bruk av t-bane/buss/tog. 

 

Dessuten snakket da KalleKanin da om taxi, ikke kollektiv. Så det du bedriver med nå er ikke noe annet enn flytting av målposten. Du forsøker å pensle diskusjonen over på noe annet i et desperat forsøk på å redde ansikt. Dessverre blir du grundig gjennomskuet. 

 

Hvorfor kan du ikke lese? "Det er helt vanlig å være mann", motbevises ikke av "to folk har allerede sagt de ikke er menn". Til å være så opptatt av "logical fallacies", så burde du kanskje sette deg litt inn i hva som følger og ikke av en påstand?

For noe tøv! Om det ikke er bra nok at to her i tråden svarer basert på sine erfaringer, hvem er det egentlig du forventer svar fra da?

 

Dessuten er det jo du som kommer med påstanden om at det er helt vanlig at man får dekt tjenestereiser av arbeidsgiver (og snakker da om TAXI, ikke buss og tog), da bør du komme med noen kilder i stedet for å trekke tøvball opp av hatten.

 

Jeg spør igjen, hva er det som er unikt med at Lan får tjenestereiser dekt, svar gjerne på det faktiske spørsmålet.

Dette har vært svart på hundre ganger allerede. At du ikke forstår det kan dessverre ikke vi andre hjelpe deg med.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Ser du posten rett over min? Den som jeg svarer på? Der han snakker om at Lan får dekt sine tjenestereiser? Det er den setningen handler om. Men joa, jeg står fortsatt for påstanden om at taxi i tjenestereiser er helt normalt.

Denne tråden handler da vel ikke om hvor mye Lan Marie/MDG kjører buss eller tog, eller hvorvidt hun får dekket kollektivkjøring av arbeidsgiver. Ingen her har kritisert henne for hennes bruk av t-bane/buss/tog. 

 

Dessuten snakket da KalleKanin da om taxi, ikke kollektiv. Så det du bedriver med nå er ikke noe annet enn flytting av målposten. Du forsøker å pensle diskusjonen over på noe annet i et desperat forsøk på å redde ansikt. Dessverre blir du grundig gjennomskuet. 

 

Hvorfor kan du ikke lese? "Det er helt vanlig å være mann", motbevises ikke av "to folk har allerede sagt de ikke er menn". Til å være så opptatt av "logical fallacies", så burde du kanskje sette deg litt inn i hva som følger og ikke av en påstand?

For noe tøv! Om det ikke er bra nok at to her i tråden svarer basert på sine erfaringer, hvem er det egentlig du forventer svar fra da?

 

Dessuten er det jo du som kommer med påstanden om at det er helt vanlig at man får dekt tjenestereiser av arbeidsgiver (og snakker da om TAXI, ikke buss og tog), da bør du komme med noen kilder i stedet for å trekke tøvball opp av hatten.

 

Jeg spør igjen, hva er det som er unikt med at Lan får tjenestereiser dekt, svar gjerne på det faktiske spørsmålet.

Dette har vært svart på hundre ganger allerede. At du ikke forstår det kan dessverre ikke vi andre hjelpe deg med.

 

 

Dette er det han skrev "Utfordringen er at det mener ikke DE, og at de nå tvinger alle andre (bortsett fra de med mye penger) til å bruke kollektivt til sine reiser, mens de selv enten tjener så godt eller får dekket reisene til at de selv ikke trenger hele tiden å ta dette valget."

 

Han framstiller det som noe unikt at Lan får dekt sine reiser, det er helt vanlig å få dekt tjenestereiser. Og det er masse folk som har påstått Lan kjører mye bil. Gjør hun? Mer enn vanlig?

 

Noen kilder, som i at "noen sier de får det dekt"? Majoriteten av de jeg kjenner får slikt dekt i arbeidet, og det er i det private næringsliv. Du virker til å ha liten erfaring med næringslivet, da du stadig kommer med påstander som framstår som underlige om det private næringsliv. Og det er ikke jeg som sutrer over denne såkalte dobbeltmoralen, jeg ber folk faktisk underbygge denne påstanden om dobbeltmoral med fakta, istedet for følelser.

 

Nei, det har det ikke, fakta er at det ikke er unikt overhodet å få dekt tjenestereiser, men folk løper rundt å later som det er et spesielt frynsegode resten av befolkningen ikke har tilgang til.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er det han skrev "Utfordringen er at det mener ikke DE, og at de nå tvinger alle andre (bortsett fra de med mye penger) til å bruke kollektivt til sine reiser, mens de selv enten tjener så godt eller får dekket reisene til at de selv ikke trenger hele tiden å ta dette valget."

Jeg oppfatter det som at han snakker om taxi, ikke kollektiv. Men KalleKanin får selv svare.

 

Han framstiller det som noe unikt at Lan får dekt sine reiser, det er helt vanlig å få dekt tjenestereiser. Og det er masse folk som har påstått Lan kjører mye bil. Gjør hun? Mer enn vanlig?

Vet ikke, du nekter jo konsekvent å utbrodere med hva du mener med "vanlig".

 

Noen kilder, som i at "noen sier de får det dekt"? Majoriteten av de jeg kjenner får slikt dekt i arbeidet, og det er i det private næringsliv. 

"Majoriteten av de du kjenner". Wow, her snakker vi troverdige opplysninger. Beklager men du må nok prøve hardere enn det.

 

Du virker til å ha liten erfaring med næringslivet, da du stadig kommer med påstander som framstår som underlige om det private næringsliv.

Dette er bare ren trolling: du vet null og niks om hvem jeg er eller hva jeg erfaring jeg har.

 

Og det er ikke jeg som sutrer over denne såkalte dobbeltmoralen, jeg ber folk faktisk underbygge denne påstanden om dobbeltmoral med fakta, istedet for følelser.

Du kommer aldri selv med en enest kilde, langt mindre fakta; så den der kan du dra lenger ut på landet med.

 

Nei, det har det ikke, fakta er at det ikke er unikt overhodet å få dekt tjenestereiser, men folk løper rundt å later som det er et spesielt frynsegode resten av befolkningen ikke har tilgang til.

Fakta? Du har vel ikke kommet med en eneste faktaopplysning. Ikke så mye som en eneste lenke har du kommet med. Ikke engang en lusen lenke til en VG-artikkel. Så hva "fakta" snakker du om? Går du rundt i den villfarelse om at dine personlige meninger er fakta?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg har spurt mange ganger, og enda ikke fått svar:

 

Er det noen som faktisk i jobben sin ikke får dekt tjenestereieser? Hvorfor framstilles dette som unikt for Lan?

Er det noen som kan vise til at hun på fritiden kjører mye bil, kontra kollektivt, sykkel osv? (dvs før folk gikk så langt at hun måtte ha bil av sikkerhetshensyn).

 

AtW

 

Det er ikke det dette primært handler om.

Jo det er nok vanlig, så lenge reisen ikke er for dyr.

Men her er det flere ting:

1. MDG et.al. mener at alle skal reise så miljøvennlig som mulig, og er villig til å sette priser på det som de mener forurenser mest som gjør at de aller fleste andre blir tvunget til å reise tungvindt, men dog sannsynligvis noe mer miljøvennlig.

Da er det vel ikke rart at hun får kritikk når hun velger de lettvinte løsningene for sine egne reiser, når hun vil at alle andre skal ta mere tungvindte valg?

 

2. Som nevnt har jeg flere og flere ganger i egen og andre sin jobb hørt at man oftere prøver å få ansatte til å ta kollektivt, og helst også pushe regningen over på de ansatte. Dette skyldes nok at prisene på taxi har blitt veldig høye, og at de nå begynner å konkurrere mot tapt timepris.

 

3. Hva hun gjør på fritiden er også interessant, men det er særlig det hun gjør i sitt yrke som vi bør sette spørsmålstegn ved. Når hun vil at alle skal bruke mest mulig offentlig, ikke bare i privat, men også i jobbsammenheng, bør hun i størst mulig grad etterleve dette selv.

 

Som nevnt har ikke jeg noe personlig mot at man bruker taxi, fly eller egen bil i jobbsammenheng. Men jeg ønsker ikke en MDG-politikk. 

 

MDG snakker fagert om dette grønne samfunnet, hvor alle skal sykle eller ta kollektivt. Ta bør de stå helt i frontlinjen når det gjelder å bevise at det er mulig å leve slik, og bør fortjene å få kritikk, selv om de kanskje privat er hakket bedre enn gjennomsnittet. (Uten at noen av oss har bevis for dette.) MDG burde være de første til å insistere på å bruke videokonferanser, og begrense sine jobbreiser mest mulig.

 

Selv om det kanskje rent logisk ikke er noe godt argument, så blir det alltid slik at man må være et eksempelets makt i forhold sin egen politikk (Ref. Støre sine maleoppdrag etc.)

 

Lenke til kommentar

 

Dette er det han skrev "Utfordringen er at det mener ikke DE, og at de nå tvinger alle andre (bortsett fra de med mye penger) til å bruke kollektivt til sine reiser, mens de selv enten tjener så godt eller får dekket reisene til at de selv ikke trenger hele tiden å ta dette valget."

Jeg oppfatter det som at han snakker om taxi, ikke kollektiv. Men KalleKanin får selv svare.

 

Han framstiller det som noe unikt at Lan får dekt sine reiser, det er helt vanlig å få dekt tjenestereiser. Og det er masse folk som har påstått Lan kjører mye bil. Gjør hun? Mer enn vanlig?

Vet ikke, du nekter jo konsekvent å utbrodere med hva du mener med "vanlig".

 

Noen kilder, som i at "noen sier de får det dekt"? Majoriteten av de jeg kjenner får slikt dekt i arbeidet, og det er i det private næringsliv. 

"Majoriteten av de du kjenner". Wow, her snakker vi troverdige opplysninger. Beklager men du må nok prøve hardere enn det.

 

Du virker til å ha liten erfaring med næringslivet, da du stadig kommer med påstander som framstår som underlige om det private næringsliv.

Dette er bare ren trolling: du vet null og niks om hvem jeg er eller hva jeg erfaring jeg har.

 

Og det er ikke jeg som sutrer over denne såkalte dobbeltmoralen, jeg ber folk faktisk underbygge denne påstanden om dobbeltmoral med fakta, istedet for følelser.

Du kommer aldri selv med en enest kilde, langt mindre fakta; så den der kan du dra lenger ut på landet med.

 

Nei, det har det ikke, fakta er at det ikke er unikt overhodet å få dekt tjenestereiser, men folk løper rundt å later som det er et spesielt frynsegode resten av befolkningen ikke har tilgang til.

Fakta? Du har vel ikke kommet med en eneste faktaopplysning. Ikke så mye som en eneste lenke har du kommet med. Ikke engang en lusen lenke til en VG-artikkel. Så hva "fakta" snakker du om? Går du rundt i den villfarelse om at dine personlige meninger er fakta?

 

 

Det er dere som påstår at Lan ikke transporterer seg miljøvennlig i forhold til "vanlige folk", så hva som er vanlig er deres problem å vise, ikke mitt.

 

Det er poenget mitt, din kilde er "to forumbrukere", om det er en god nok kilde er de jeg kjenner en god nok kilde. 

 

Stemmer, det er to muligheter, du lyver, eller du vet lite om saken, jeg velger å tro det beste om deg.

 

Så du bygger hele din måte å diskutere på, på hva jeg gjør? Hva med å være litt selvstendig?

 

En lenke for å underbygge at tjenestereiser blir betalt? Forsøker du å arbeide litt, så vil du se at det er helt vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg har spurt mange ganger, og enda ikke fått svar:

 

Er det noen som faktisk i jobben sin ikke får dekt tjenestereieser? Hvorfor framstilles dette som unikt for Lan?

Er det noen som kan vise til at hun på fritiden kjører mye bil, kontra kollektivt, sykkel osv? (dvs før folk gikk så langt at hun måtte ha bil av sikkerhetshensyn).

 

AtW

 

Det er ikke det dette primært handler om.

Jo det er nok vanlig, så lenge reisen ikke er for dyr.

Men her er det flere ting:

1. MDG et.al. mener at alle skal reise så miljøvennlig som mulig, og er villig til å sette priser på det som de mener forurenser mest som gjør at de aller fleste andre blir tvunget til å reise tungvindt, men dog sannsynligvis noe mer miljøvennlig.

Da er det vel ikke rart at hun får kritikk når hun velger de lettvinte løsningene for sine egne reiser, når hun vil at alle andre skal ta mere tungvindte valg?

 

2. Som nevnt har jeg flere og flere ganger i egen og andre sin jobb hørt at man oftere prøver å få ansatte til å ta kollektivt, og helst også pushe regningen over på de ansatte. Dette skyldes nok at prisene på taxi har blitt veldig høye, og at de nå begynner å konkurrere mot tapt timepris.

 

3. Hva hun gjør på fritiden er også interessant, men det er særlig det hun gjør i sitt yrke som vi bør sette spørsmålstegn ved. Når hun vil at alle skal bruke mest mulig offentlig, ikke bare i privat, men også i jobbsammenheng, bør hun i størst mulig grad etterleve dette selv.

 

Som nevnt har ikke jeg noe personlig mot at man bruker taxi, fly eller egen bil i jobbsammenheng. Men jeg ønsker ikke en MDG-politikk. 

 

MDG snakker fagert om dette grønne samfunnet, hvor alle skal sykle eller ta kollektivt. Ta bør de stå helt i frontlinjen når det gjelder å bevise at det er mulig å leve slik, og bør fortjene å få kritikk, selv om de kanskje privat er hakket bedre enn gjennomsnittet. (Uten at noen av oss har bevis for dette.) MDG burde være de første til å insistere på å bruke videokonferanser, og begrense sine jobbreiser mest mulig.

 

Selv om det kanskje rent logisk ikke er noe godt argument, så blir det alltid slik at man må være et eksempelets makt i forhold sin egen politikk (Ref. Støre sine maleoppdrag etc.)

 

 

 

1. Velger hun det lettvinte? Kjører Lan spesielt mye bil? Hva med å faktisk underbygge denne påstanden?

 

2. Hvem, hvilke normale ansatte (ikke selvstendig næringsdrivene) betaler tjenestereiser selv? Kan du komme med noen eksempler på selskaper der dette skjer?

 

3. Hvor mye bruker hun taxi vs andre ting i sitt yrke?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er dere som påstår at Lan ikke transporterer seg miljøvennlig i forhold til "vanlige folk", så hva som er vanlig er deres problem å vise, ikke mitt.

Nå bare konstruerer du opp stråmenn... 

 

Det er poenget mitt, din kilde er "to forumbrukere", om det er en god nok kilde er de jeg kjenner en god nok kilde.

Her på forumet så er det ihvertfall to konkrete brukere. For deg så er det bare "noen du kjenner".

 

Stemmer, det er to muligheter, du lyver, eller du vet lite om saken, jeg velger å tro det beste om deg.

Hva?

 

Så du bygger hele din måte å diskutere på, på hva jeg gjør? 

Igjen: hva?

 

Hva med å være litt selvstendig?

MER trolling... så sjokkerende.

 

En lenke for å underbygge at tjenestereiser blir betalt? Forsøker du å arbeide litt, så vil du se at det er helt vanlig.

Og ad-hominem. Du er intet mer enn et forumtroll som ikke gjør noe annet enn å forsøple denne tråden, så tenker jeg slutter å mate deg nå. Du får fortsette på egenhånd om du ønsker.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

1. Velger hun det lettvinte? Kjører Lan spesielt mye bil? Hva med å faktisk underbygge denne påstanden?

 

2. Hvem, hvilke normale ansatte (ikke selvstendig næringsdrivene) betaler tjenestereiser selv? Kan du komme med noen eksempler på selskaper der dette skjer?

 

3. Hvor mye bruker hun taxi vs andre ting i sitt yrke?

 

AtW

 

 

1. Generelt velger hun forhåpentligvis miljøvennlige løsninger. Men det har i hvert fall blitt trukket frem flere eksempler der hun ikke har gjort det, og valgt mindre miljøvennlige alternativer som sannsynligvis var mer lettvint. At hun får kritikk for enkeltepisoder betyr ikke at hun alltid "velger lettvindt". Men samtidig må det vel være lov å kritisere. Politikken og retorikken MDG fører har ytterst få rom for "skjønn". Da må man også stille enda strengere krav til de som fronter denne politikken.

Kjører man bare taxi uten å tenke på drivstofftype, er hennes reiser sikkert innenfor rent statistisk, gitt at overvekten av taxier sikkert kjører på diesel. Men som sagt synes jeg man bør forvente en større innsats enn gjennomsnittet når det gjelder å velge miljøvennlig: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/lan-tok-diesel-taxi-til-nrk-for-a-advare-mot-diesel-forurensing/67380523

 

2. Jeg ønsker ikke å "oute" firmaer, og de aller fleste får nok dekket rene tjenestereiser. Men det er større press på kollektivreiser, fordi taxi har blitt for dyrt. Men mulig dette primært skyldes andre ting enn bomring etc., slik at dette ikke har lite med saken å gjøre.)

(Har selv opplevd økende press på å bruke kollektivtransport. Senest til julebordet, brukte vi vanlig kollektivtransport fra jobben til spisestedet. Dette måtte vi betale selv. Tidligere har det vært helt naturlig med taxi for slike reiser. Dette er nok ikke en tjenestereise, men eksempel på en instramming man ser mer og mer av. )

 

3. Aner ikke. Men ref tidligere kommentarer ikke så relevant. Man bør ha lov til å kritisere enkelthendelser, særlig når retorikken fra MDG er så hard og mange opplever STORE ulemper og/eller kostnader på grunn av politikken som føres. 

Mulig noen synes man setter for høye krav til Lan et.al., men jeg synes ikke det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

1. Generelt velger hun forhåpentligvis miljøvennlige løsninger. ... 

Når man leser uttalelsene fra byrådssekretæren så virker det til å ikke være spesielt stort fokus på å velge miljøvennlig taxi ihvertfall:

 

Svaret kommer fra byrådssekretær Anja Bakken Riise (MDG), som tidligere i dag informerte om at det er hun som vanligvis bestiller taxi-turer for byråden.

..................

- De gangene jeg faktisk bestiller en taxi, er det gjerne via appen taxi- fix, og den har dessverre ingen funksjon for å bestille de miljøvennlige bilene, skriver byrådssekretær Riise i en tekstmelding til Dagbladet.

Hun kunne faktisk bare ringt Oslo Taxi så kunne de sendt en miljøvennlig bil.

 

Mulig noen synes man setter for høye krav til Lan et.al., men jeg synes ikke det.

Det synes ikke jeg heller. Tvert i mot så er det bare på sin plass. Når både hun og partiet hennes selv setter høye krav til vanlige mennesker så er det slettes ikke urimelig å forvente at de selv går foran med et godt eksempel. Men i stedet for å ta kritikken til seg så kommer de heller med unnskyldninger, noe som bare viser hvor lite kontakt de har med den virkeligheten som de fleste som bor i dette landet må forholde seg til.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

1. Velger hun det lettvinte? Kjører Lan spesielt mye bil? Hva med å faktisk underbygge denne påstanden?

 

2. Hvem, hvilke normale ansatte (ikke selvstendig næringsdrivene) betaler tjenestereiser selv? Kan du komme med noen eksempler på selskaper der dette skjer?

 

3. Hvor mye bruker hun taxi vs andre ting i sitt yrke?

 

AtW

 

 

1. Generelt velger hun forhåpentligvis miljøvennlige løsninger. Men det har i hvert fall blitt trukket frem flere eksempler der hun ikke har gjort det, og valgt mindre miljøvennlige alternativer som sannsynligvis var mer lettvint. At hun får kritikk for enkeltepisoder betyr ikke at hun alltid "velger lettvindt". Men samtidig må det vel være lov å kritisere. Politikken og retorikken MDG fører har ytterst få rom for "skjønn". Da må man også stille enda strengere krav til de som fronter denne politikken.

Kjører man bare taxi uten å tenke på drivstofftype, er hennes reiser sikkert innenfor rent statistisk, gitt at overvekten av taxier sikkert kjører på diesel. Men som sagt synes jeg man bør forvente en større innsats enn gjennomsnittet når det gjelder å velge miljøvennlig: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/lan-tok-diesel-taxi-til-nrk-for-a-advare-mot-diesel-forurensing/67380523

 

2. Jeg ønsker ikke å "oute" firmaer, og de aller fleste får nok dekket rene tjenestereiser. Men det er større press på kollektivreiser, fordi taxi har blitt for dyrt. Men mulig dette primært skyldes andre ting enn bomring etc., slik at dette ikke har lite med saken å gjøre.)

(Har selv opplevd økende press på å bruke kollektivtransport. Senest til julebordet, brukte vi vanlig kollektivtransport fra jobben til spisestedet. Dette måtte vi betale selv. Tidligere har det vært helt naturlig med taxi for slike reiser. Dette er nok ikke en tjenestereise, men eksempel på en instramming man ser mer og mer av. )

 

3. Aner ikke. Men ref tidligere kommentarer ikke så relevant. Man bør ha lov til å kritisere enkelthendelser, særlig når retorikken fra MDG er så hard og mange opplever STORE ulemper og/eller kostnader på grunn av politikken som føres. 

Mulig noen synes man setter for høye krav til Lan et.al., men jeg synes ikke det. 

 

 

1. Påstanden din var at hun ville alle andre skulle ta tungvinte valg, mens hun selv gjorde det lettvint, enkeltepisoder har en viss interesse, men det er ikke dekning for en slik påstand av en enkeltepisode. Tvert imot er det sentralt for argumentasjonen om Lan bruker mindre kollektivt, sykkel osv enn de ønsker resten av befolkningen skal gjøre. Uten noe som underbygger det, så står denne påstanden om dobbeltmaral svært svakt.

 

2. Jeg spurte hvilke firmaer som ikke betaler tjenestereiser, ikke hvem som ikke dekker taxi til julebord (som faktisk ikke er en tjenestereise engang)

 

3. Jo, det er høyst relevant, du insinuerer at Lan ikke etterlever egen politikk, hvor mye man bruker forskjellige typer transport er målet på om hun faktisk gjør det. Når du påstår de ikke selv følger opp egen politikk, så får du faktisk forsøke å vise det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

1. Generelt velger hun forhåpentligvis miljøvennlige løsninger. ... 

Når man leser uttalelsene fra byrådssekretæren så virker det til å ikke være spesielt stort fokus på å velge miljøvennlig taxi ihvertfall:

 

Svaret kommer fra byrådssekretær Anja Bakken Riise (MDG), som tidligere i dag informerte om at det er hun som vanligvis bestiller taxi-turer for byråden.

..................

- De gangene jeg faktisk bestiller en taxi, er det gjerne via appen taxi- fix, og den har dessverre ingen funksjon for å bestille de miljøvennlige bilene, skriver byrådssekretær Riise i en tekstmelding til Dagbladet.

Hun kunne faktisk bare ringt Oslo Taxi så kunne de sendt en miljøvennlig bil.

 

Mulig noen synes man setter for høye krav til Lan et.al., men jeg synes ikke det.

Både hun og partiet hennes setter selv høye krav til vanlige mennesker, så da er det bare på sin plass at det blir satt samme krav til de selv.

 

 

Det er samme krav til de, og jeg tør vedde på at LAN (ihvertfall fram til disse truslene), benyttet seg av miljøvennlig transport over snittet mye. Dere begynte diskusjonen med å si at det ikke var tilfellet, så kjør på, vis at dere har rett med noe fakta.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

1. Velger hun det lettvinte? Kjører Lan spesielt mye bil? Hva med å faktisk underbygge denne påstanden?

 

2. Hvem, hvilke normale ansatte (ikke selvstendig næringsdrivene) betaler tjenestereiser selv? Kan du komme med noen eksempler på selskaper der dette skjer?

 

3. Hvor mye bruker hun taxi vs andre ting i sitt yrke?

 

AtW

 

 

1. Generelt velger hun forhåpentligvis miljøvennlige løsninger. Men det har i hvert fall blitt trukket frem flere eksempler der hun ikke har gjort det, og valgt mindre miljøvennlige alternativer som sannsynligvis var mer lettvint. At hun får kritikk for enkeltepisoder betyr ikke at hun alltid "velger lettvindt". Men samtidig må det vel være lov å kritisere. Politikken og retorikken MDG fører har ytterst få rom for "skjønn". Da må man også stille enda strengere krav til de som fronter denne politikken.

Kjører man bare taxi uten å tenke på drivstofftype, er hennes reiser sikkert innenfor rent statistisk, gitt at overvekten av taxier sikkert kjører på diesel. Men som sagt synes jeg man bør forvente en større innsats enn gjennomsnittet når det gjelder å velge miljøvennlig: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/lan-tok-diesel-taxi-til-nrk-for-a-advare-mot-diesel-forurensing/67380523

 

2. Jeg ønsker ikke å "oute" firmaer, og de aller fleste får nok dekket rene tjenestereiser. Men det er større press på kollektivreiser, fordi taxi har blitt for dyrt. Men mulig dette primært skyldes andre ting enn bomring etc., slik at dette ikke har lite med saken å gjøre.)

(Har selv opplevd økende press på å bruke kollektivtransport. Senest til julebordet, brukte vi vanlig kollektivtransport fra jobben til spisestedet. Dette måtte vi betale selv. Tidligere har det vært helt naturlig med taxi for slike reiser. Dette er nok ikke en tjenestereise, men eksempel på en instramming man ser mer og mer av. )

 

3. Aner ikke. Men ref tidligere kommentarer ikke så relevant. Man bør ha lov til å kritisere enkelthendelser, særlig når retorikken fra MDG er så hard og mange opplever STORE ulemper og/eller kostnader på grunn av politikken som føres. 

Mulig noen synes man setter for høye krav til Lan et.al., men jeg synes ikke det. 

 

 

1. Påstanden din var at hun ville alle andre skulle ta tungvinte valg, mens hun selv gjorde det lettvint, enkeltepisoder har en viss interesse, men det er ikke dekning for en slik påstand av en enkeltepisode. Tvert imot er det sentralt for argumentasjonen om Lan bruker mindre kollektivt, sykkel osv enn de ønsker resten av befolkningen skal gjøre. Uten noe som underbygger det, så står denne påstanden om dobbeltmaral svært svakt.

 

2. Jeg spurte hvilke firmaer som ikke betaler tjenestereiser, ikke hvem som ikke dekker taxi til julebord (som faktisk ikke er en tjenestereise engang)

 

3. Jo, det er høyst relevant, du insinuerer at Lan ikke etterlever egen politikk, hvor mye man bruker forskjellige typer transport er målet på om hun faktisk gjør det. Når du påstår de ikke selv følger opp egen politikk, så får du faktisk forsøke å vise det.

 

AtW

 

 

1. Mulig jeg har ordlagt meg klønete, men det har aldri vært meningen å si at hun generelt velger lite miljøvennlig transport, men at det helt klart finnes en del eksempler på at hun har gjort det. 

 

2. Anser ikke dette som relevant for denne diskusjonen, og gidder ikke å følge dette videre.

 

3. Gitt linken min over, er det helt klart at hun flere ganger ikke har reist optimalt. Før hun selv eventuelt fremlegger bevis på sine reiser, blir det selvsagt umulig for en enkeltperson å ettergå dette. Se ellers pkt 1, selv om hun helt sikkert generelt reiser ganske miljøvennlig, er det helt klart rom for forbedring. Mulig du mener hun gjør dette "godt nok". Jeg mener det motsatte, bl.a. basert på den linken til dagbladet.

 

(Generelt synes jeg du har en tendens til å tolker alle utsagn i verst mulig retning)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er samme krav til de, og jeg tør vedde på at LAN (ihvertfall fram til disse truslene), benyttet seg av miljøvennlig transport over snittet mye. Dere begynte diskusjonen med å si at det ikke var tilfellet, så kjør på, vis at dere har rett med noe fakta.

 

 

 

 

 

AtW

 

 

Synes du er veldig kverulerende. 

Det jeg prøver å si er at det bør stilles strenge krav til MDG'ere generelt. Hvis jeg har sagt at hun forurenser "over snittet" e.l. var ikke dette meningen. (Gjerne sitér meg på det)

 

 

Rent formelt og lovmessig, er det selvsagt samme krav til henne som alle andre.

 

Men jeg mener hun bør være MYE bedre enn snittet, gitt MDG sin veldig bastante politikk på området. 

 

EDIT: 

I jobbsammenheng reiser hun jo helt klart beviselig MYE, og uansett hvor miljøvennlig hun reiser, vil dette generere mye utslipp. Det kan godt hende at dette er noe hennes stilling krever, men det rokker likevel ikke ved at hun faktisk reiser mye. Da må det forventes at hun strekker seg langt i å begrense sine egne utslipp.

Men nei, jeg har ikke komplett oversikt over hennes totale mengde reiser...

 

(Og igjen: Privat har hun sikkert et forholdsvis lavt klimaregnskap)

 

EDIT 2: Hvis noen vet hvor man finner oversikt over slike tjenestereiser offentlig tilgjengelig, så si gjerne i fra. Ellers blir det tullete å kreve "bevis" for dette. 

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

1. Velger hun det lettvinte? Kjører Lan spesielt mye bil? Hva med å faktisk underbygge denne påstanden?

 

2. Hvem, hvilke normale ansatte (ikke selvstendig næringsdrivene) betaler tjenestereiser selv? Kan du komme med noen eksempler på selskaper der dette skjer?

 

3. Hvor mye bruker hun taxi vs andre ting i sitt yrke?

 

AtW

 

 

1. Generelt velger hun forhåpentligvis miljøvennlige løsninger. Men det har i hvert fall blitt trukket frem flere eksempler der hun ikke har gjort det, og valgt mindre miljøvennlige alternativer som sannsynligvis var mer lettvint. At hun får kritikk for enkeltepisoder betyr ikke at hun alltid "velger lettvindt". Men samtidig må det vel være lov å kritisere. Politikken og retorikken MDG fører har ytterst få rom for "skjønn". Da må man også stille enda strengere krav til de som fronter denne politikken.

Kjører man bare taxi uten å tenke på drivstofftype, er hennes reiser sikkert innenfor rent statistisk, gitt at overvekten av taxier sikkert kjører på diesel. Men som sagt synes jeg man bør forvente en større innsats enn gjennomsnittet når det gjelder å velge miljøvennlig: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/lan-tok-diesel-taxi-til-nrk-for-a-advare-mot-diesel-forurensing/67380523

 

2. Jeg ønsker ikke å "oute" firmaer, og de aller fleste får nok dekket rene tjenestereiser. Men det er større press på kollektivreiser, fordi taxi har blitt for dyrt. Men mulig dette primært skyldes andre ting enn bomring etc., slik at dette ikke har lite med saken å gjøre.)

(Har selv opplevd økende press på å bruke kollektivtransport. Senest til julebordet, brukte vi vanlig kollektivtransport fra jobben til spisestedet. Dette måtte vi betale selv. Tidligere har det vært helt naturlig med taxi for slike reiser. Dette er nok ikke en tjenestereise, men eksempel på en instramming man ser mer og mer av. )

 

3. Aner ikke. Men ref tidligere kommentarer ikke så relevant. Man bør ha lov til å kritisere enkelthendelser, særlig når retorikken fra MDG er så hard og mange opplever STORE ulemper og/eller kostnader på grunn av politikken som føres. 

Mulig noen synes man setter for høye krav til Lan et.al., men jeg synes ikke det. 

 

 

1. Påstanden din var at hun ville alle andre skulle ta tungvinte valg, mens hun selv gjorde det lettvint, enkeltepisoder har en viss interesse, men det er ikke dekning for en slik påstand av en enkeltepisode. Tvert imot er det sentralt for argumentasjonen om Lan bruker mindre kollektivt, sykkel osv enn de ønsker resten av befolkningen skal gjøre. Uten noe som underbygger det, så står denne påstanden om dobbeltmaral svært svakt.

 

2. Jeg spurte hvilke firmaer som ikke betaler tjenestereiser, ikke hvem som ikke dekker taxi til julebord (som faktisk ikke er en tjenestereise engang)

 

3. Jo, det er høyst relevant, du insinuerer at Lan ikke etterlever egen politikk, hvor mye man bruker forskjellige typer transport er målet på om hun faktisk gjør det. Når du påstår de ikke selv følger opp egen politikk, så får du faktisk forsøke å vise det.

 

AtW

 

 

1. Mulig jeg har ordlagt meg klønete, men det har aldri vært meningen å si at hun generelt velger lite miljøvennlig transport, men at det helt klart finnes en del eksempler på at hun har gjort det. 

 

2. Anser ikke dette som relevant for denne diskusjonen, og gidder ikke å følge dette videre.

 

3. Gitt linken min over, er det helt klart at hun flere ganger ikke har reist optimalt. Før hun selv eventuelt fremlegger bevis på sine reiser, blir det selvsagt umulig for en enkeltperson å ettergå dette. Se ellers pkt 1, selv om hun helt sikkert generelt reiser ganske miljøvennlig, er det helt klart rom for forbedring. Mulig du mener hun gjør dette "godt nok". Jeg mener det motsatte, bl.a. basert på den linken til dagbladet.

 

(Generelt synes jeg du har en tendens til å tolker alle utsagn i verst mulig retning)

 

 

1 og 3. Selvsagt er det tilfeller der hun ikke har valgt optimal transport, det er alltid rom forbedring. Men det er ganske spesielt å beskylde meg for å tolke ting i "verste retning", når du basert på en taxitur framstiller det som Lan mener at andre skal kjøre kollektivt, men ikke gjør det selv. Det er slike påstander du har kommet med. Du messer om at de gjør livet vanskeligere for andre, men "slipper unna" selv, men da må du vise at hun faktisk "slipper unna", dvs feks kjører mindre kollektiv og mykt enn andre. 

 

2. Nei, ikke så rart, fordi det antakelig er bare noe du fant på på stedet for argumentere, men som ikke er tilfellet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Rent formelt og lovmessig, er det selvsagt samme krav til henne som alle andre.

 

Men jeg mener hun bør være MYE bedre enn snittet, gitt MDG sin veldig bastante politikk på området. 

Korrekt. Absolutt ingen her inne har stilt spørsmål omkring lovligheten rundt Lan Marie og MDG sin bruk av dieseltaxi.

 

Hvor mye hun (og andre MDG'ere) tar taxi hadde forøvrig vært interessant å se en statistikk over. Finnes det noe sånt? Dagbladet undersøkte det, og de fant at hun har tatt minst 20 turer i diesltaxi. Den lengste turen var en taxitur fra Gardermoen og hjem til en regning på 959 kroner. 

 

Ikke engang flytoget, som faktisk går på strøm, gidder hun å ta hjem. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...