Gå til innhold

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" - Lan Marie Nguyen Berg og MDG ute på nye eventyr


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

 

I mange tiår har f.eks syklistene vært en pariakaste i norsk byutforming. At man nå prioriterer disse og dermed nedprioterer bilistene noe, faller tydeligvis mange tungt for brystet, men er i mine øyne helt korrekt i det store bildet.

... i ett land der man kanskje kan syke 6 måneder i året ... om man er heldig.

 

 

Det er jo mange som sykler hele året, så det handler mest om godt utstyr og vilje til å gjøre det. Og det er ingen plasser som blir så bra brøytet som disse områdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er jo mange som sykler hele året, så det handler mest om godt utstyr og vilje til å gjøre det. Og det er ingen plasser som blir så bra brøytet som disse områdene.

Og viljen skal politikerne gi oss, med tvang om det trengs ... mens de selv blir kjørt rundt i Mercedes og BMW med sjåfør og livvakter, eller bruker privatjet til klimamøter rundt om i verden.

Lenke til kommentar

 

Det er jo mange som sykler hele året, så det handler mest om godt utstyr og vilje til å gjøre det. Og det er ingen plasser som blir så bra brøytet som disse områdene.

Og viljen skal politikerne gi oss, med tvang om det trengs ... mens de selv blir kjørt rundt i Mercedes og BMW med sjåfør og livvakter, eller bruker privatjet til klimamøter rundt om i verden.

 

 

Hva om politikerne ikke gjør noe, heller ikke bygger ut nye veier slik at alle bilister blir stående i en evigvarende kø. Ville det gjort deg fornøyd?

Lenke til kommentar

Hva om politikerne ikke gjør noe, heller ikke bygger ut nye veier slik at alle bilister blir stående i en evigvarende kø. Ville det gjort deg fornøyd?

Ja, for da hadde det ikke vært noen kø i det hele tatt.

 

Denne troen på at om ikke politikerne sørger for veier, skoler, sykehus, politi, dommere, etc så ville ikke disse tingene eksistere er utbredt i totalitære og autoritære land.

 

Dog, politikerne sørger ikke for mat, like fullt får folk mat i Norge, pussig.

Lenke til kommentar

 

 

I mange tiår har f.eks syklistene vært en pariakaste i norsk byutforming. At man nå prioriterer disse og dermed nedprioterer bilistene noe, faller tydeligvis mange tungt for brystet, men er i mine øyne helt korrekt i det store bildet.

... i ett land der man kanskje kan syke 6 måneder i året ... om man er heldig.

 

 

Det er jo mange som sykler hele året, så det handler mest om godt utstyr og vilje til å gjøre det. Og det er ingen plasser som blir så bra brøytet som disse områdene.

 

 

Jeg sykler et par timer daglig hele året, her er årsaker til at ikke alle kan gjøre det:

 

1. Avstanden blir for stor

2. For stor høydeforskjell

3. Helse - ikke alle klarer å sykle tidlig på morgenen og sent om kvelden, spesielt tungt er det å jobbe nattevakt og sykle hjem etterpå

4. Ingen garderobe eller dusjmulighet på jobb

5. Ikke nevenyttig nok til å vedlikeholde sykkel, eventuelt manglende plass

6. Ikke plass til å oppbevare sykkelen hjemme og/eller på jobben

7. En god sykkel koster for mye, gjelder særlig elsykkel som ellers kunne vært et fint fremkomstmiddel for mange flere

8. Manglende sykkelvei, gjelder særlig om vinteren dersom du sykler stier som ikke blir brøytet

9. Varierende arbeidssted

 

 

Når du har syklet i noen år merker du fort hvem som har peiling på sykling og hvem som ikke har det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva om politikerne ikke gjør noe, heller ikke bygger ut nye veier slik at alle bilister blir stående i en evigvarende kø. Ville det gjort deg fornøyd?

Ja, for da hadde det ikke vært noen kø i det hele tatt.

 

Denne troen på at om ikke politikerne sørger for veier, skoler, sykehus, politi, dommere, etc så ville ikke disse tingene eksistere er utbredt i totalitære og autoritære land.

 

Dog, politikerne sørger ikke for mat, like fullt får folk mat i Norge, pussig.

 

 

Hvem skal da sørge for det? Du skal være passe tett i nøtta om du mener/tror det ville vært gode løsninger om ikke det offentlige tok ansvaret for minimum politi, rettsvesen og forsvar, samt sørget for en tilstrekkelig infrastruktur på vei, bane, energiforsyning, VA, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvem skal da sørge for det? Du skal være passe tett i nøtta om du mener/tror det ville vært gode løsninger om ikke det offentlige tok ansvaret for minimum politi, rettsvesen og forsvar, samt sørget for en tilstrekkelig infrastruktur på vei, bane, energiforsyning, VA, etc.

Jeg er fullstendig "tett i nøtta" ettersom jeg er overbevist om at det ville vært mye bedre og billigere løsninger om ikke det offentlige tok ansvaret for minimum politi, rettsvesen og forsvar, samt sørget for en tilstrekkelig infrastruktur på vei, bane, energiforsyning, VA, etc.

Lenke til kommentar

 

Hvem skal da sørge for det? Du skal være passe tett i nøtta om du mener/tror det ville vært gode løsninger om ikke det offentlige tok ansvaret for minimum politi, rettsvesen og forsvar, samt sørget for en tilstrekkelig infrastruktur på vei, bane, energiforsyning, VA, etc.

Jeg er fullstendig "tett i nøtta" ettersom jeg er overbevist om at det ville vært mye bedre og billigere løsninger om ikke det offentlige tok ansvaret for minimum politi, rettsvesen og forsvar, samt sørget for en tilstrekkelig infrastruktur på vei, bane, energiforsyning, VA, etc.

 

 

Privat forsvar, rettsvesen og politi. Det ville virkelig ikke åpenet for misbruk.......

 

Jeg har sett mye dumme argumenter i diverse debatter gjennom årene, men denne tar virkelig kaka.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Privat forsvar, rettsvesen og politi. Det ville virkelig ikke åpenet for misbruk.......

... slik som idag der staten betaler politiet, anklager, forsvarer og dommer. Yup store muligeheter for å få en nøytral rettsak i en tvist med staten.

 

 

Og hvem bestemmer lover og regler om det private skal styre? Hvem sørger for at dommerne er nøytrale? Det du beskriver er anarki.

Lenke til kommentar

 

Og hvem bestemmer lover og regler om det private skal styre? Hvem sørger for at dommerne er nøytrale? Det du beskriver er anarki.

Det jeg beskriver er frihet.

 

 

Anarki. Du kan bli pågrepet av hvem som helst som ikke liker trynet ditt, uten noen begrunnelse, og dømt i en summarisk rettssak fordi det ikke foreligger et enhetlig lovverk som er generell konsensus rundt. Dette må være noe av det absolutt dummeste jeg noengang har hørt. Virkelighetsfjernt er ikke i engang i nærheten å være dekkende for en så hinsides tankegang.

Lenke til kommentar

Anarki.

Frihet

 

 

Du kan bli pågrepet av hvem som helst som ikke liker trynet ditt, uten noen begrunnelse, og dømt i en summarisk rettssak fordi det ikke foreligger et enhetlig lovverk som er generell konsensus rundt.

Nei, det er en logisk feilsluttning kjent som https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

 

 

Dette må være noe av det absolutt dummeste jeg noengang har hørt. Virkelighetsfjernt er ikke i engang i nærheten å være dekkende for en så hinsides tankegang.

... og den logiske feilsluttingen heter https://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
Lenke til kommentar

Du kan bli pågrepet av hvem som helst som ikke liker trynet ditt, uten noen begrunnelse, og dømt i en summarisk rettssak fordi det ikke foreligger et enhetlig lovverk som er generell konsensus rundt.

Nei, det er en logisk feilsluttning kjent som https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

 

 

 

PS: Dette er ikke en stråmann. Det du siterer her, er ikke at jeg tillegger deg en mening, men at jeg angriper ditt argument fra mitt ståsted og beskriver noe som jeg tror kunne oppstått om vi skal ha et privat rettsvesen. Om jeg hadde skrevet "du ønsker tydeligvis kaos og anarki", så ville det vært en stråmann. Akkurat som de som angriper MdG ved å hevde "de ønsker å sette oss 100 år tilbake i tid", eller "de vil forby privatbilistme".

Lenke til kommentar

Anarki.

Frihet. ;)

 

Du har ikke på noe måte beskrevet hvordan dette skal utformes for at det skal fungere som ønskelig.

Nei, for det ville føre til en fullstendig avsporing av tråden.

 

PS: Dette er ikke en stråmann. Det du siterer her, er ikke at jeg tillegger deg en mening, men at jeg angriper ditt argument fra mitt ståsted og beskriver noe som jeg tror kunne oppstått om vi skal ha et privat rettsvesen. Om jeg hadde skrevet "du ønsker tydeligvis kaos og anarki", så ville det vært en stråmann. Akkurat som de som angriper MdG ved å hevde "de ønsker å sette oss 100 år tilbake i tid", eller "de vil forby privatbilistme".

Du behøver ikke å tillegge meg noen mening for at det skal bli en stråmann.

 

Du trenger kun å argumentere mot ting som jeg ikke har påstått. Slikt som:

 

"Du kan bli pågrepet av hvem som helst som ikke liker trynet ditt, uten noen begrunnelse, og dømt i en summarisk rettssak fordi det ikke foreligger et enhetlig lovverk som er generell konsensus rundt. "

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Du har ikke på noe måte beskrevet hvordan dette skal utformes for at det skal fungere som ønskelig.

Nei, for det ville føre til en fullstendig avsporing av tråden.

 

 

Tråden er allerede avsporet, så det ville ikke vært mye feil om du brukte noen linjer på å svare på det. Da ville jeg i det minste fått en ide om hvordan du i det hele tatt vil at slikt skal fungere i praksis.

Lenke til kommentar
Du behøver ikke å tillegge meg noen mening for at det skal bli en stråmann.

 

Du trenger kun å argumentere mot ting som jeg ikke har påstått. Slikt som:

 

"Du kan bli pågrepet av hvem som helst som ikke liker trynet ditt, uten noen begrunnelse, og dømt i en summarisk rettssak fordi det ikke foreligger et enhetlig lovverk som er generell konsensus rundt. "

 

 

Du vil ha et privat rettsvesen og politi. Dette er en situasjon JEG mener ville kunne oppstått om vi hadde et privat rettsvesen og politi. Det har ingenting med stråmenn å gjøre.

Lenke til kommentar

Som beboer innafor ring 2 i Oslo har jeg ingen problemer med de nyeste endringene. Ja, det er litt færre parkeringsplasser, men det går ærlig talt helt fint å parkere. Det er fint at vi som bor her faktisk blir prioritert, og det er jo god tilgang på gjesteparkeringer.

 

Færre biler betyr flere folk til fots eller på sykkel, som er ekstremt digg for oss som bor her. Det blir mer liv i gatene, mindre støy, mindre dritt på bakken og mer plass. Å hevde at det blir mindre handel, folk og turister med færre biler i sentrum som Wilhelmsen (Frp) gjør er jo helt på jordet - effekten over tid er motsatt.

 

Kan være enig i at endringene bør komme enda mer gradvis og bli mer forsiktig introdusert enn de gjøres nå, men jeg tror det er svært få som har valgt å bo i sentrum av Norges største by som har noe imot litt mindre biltrafikk.

Jeg vil si meg noe uenig i dette. Bor selv innenfor Ring 2 og har vanskeligheter med å finne meg en parkeringsplass. Må ofte sette meg på betalt p-plass og ikke alltid det er plass der her heller(MAKS LOV Å STÅ I 2 timer), så må kjøre et par runder rundt for å finne meg en plass.

Når det er sagt, så kommer det beboerparkering og du er ei heller sikret å få deg plass selv om du har denne fine lappen da el-biler gjerne kaprer disse plassene fort.

en siste ting:

Ser ofte den samme bilen kjøre forbi 4-5 ganger før den finner seg en ledig plass og det skaper jo mer trafikk og mer støy fordi den bilen er jo ikke den eneste som trenger p-plass. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...