Gå til innhold

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" - Lan Marie Nguyen Berg og MDG ute på nye eventyr


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Levere og hente på barnehage innenfor ring 1? Det er ikke en spesielt aktuell problemstilling for mange. 

Hvordan i all verden vet du det?

 

I en by er det ofte begrenset med plass, og da er det vanskelig å prioritere løsning for ALLE. Og det gjelder i særskilt grad i et område som det sentrale Oslo hvor det er så mye annen infrastruktur. Det har jo f.eks ikke vært noe morsomt å være syklist i disse områdene i de siste tiårene. Det er kun de siste årene det er blitt noe bedring. Og det er vanskelig å få til absolutt alt. Det er derfor helt naturlig at noe må vike og i dette tilfellet blir det da bilistene. Helt greit i mine øyne da kollektivdekningen inn mot ring 1 er uovertruffen i norsk sammenheng.

Har Oslo begrenset plass? Sett i forhold til for eksempel Paris, Roma, Berlin...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Levere og hente på barnehage innenfor ring 1? Det er ikke en spesielt aktuell problemstilling for mange. 

Hvordan i all verden vet du det?

 

I en by er det ofte begrenset med plass, og da er det vanskelig å prioritere løsning for ALLE. Og det gjelder i særskilt grad i et område som det sentrale Oslo hvor det er så mye annen infrastruktur. Det har jo f.eks ikke vært noe morsomt å være syklist i disse områdene i de siste tiårene. Det er kun de siste årene det er blitt noe bedring. Og det er vanskelig å få til absolutt alt. Det er derfor helt naturlig at noe må vike og i dette tilfellet blir det da bilistene. Helt greit i mine øyne da kollektivdekningen inn mot ring 1 er uovertruffen i norsk sammenheng.

Har Oslo begrenset plass? Sett i forhold til for eksempel Paris, Roma, Berlin...

 

 

Fant et kart for barnehager i Oslo. Der var det absolutt ingen innenfor ring 1, og heller ikke mange i det umiddelbar nærhet utenfor. Dessuten; hvor stor andel av befolkningen er småbarnsforeldre med barn i banehage? Iallfall ikke høyere enn 10-15 %. Synes argumentet med å skyve disse fremfor seg i ethvert tilfelle hvor bilkjøring skal diskuteres er tynt.

 

Vi snakker om det sentrale Oslo. Ring 1 først og fremst og evt innenfor ring 2. Det er noe annet enn Oslo som helhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fant et kart for barnehager i Oslo. Der var det absolutt ingen innenfor ring 1, og heller ikke mange i det umiddelbar nærhet utenfor. Dessuten; hvor stor andel av befolkningen er småbarnsforeldre med barn i banehage? Iallfall ikke høyere enn 10-15 %. Synes argumentet med å skyve disse fremfor seg i ethvert tilfelle hvor bilkjøring skal diskuteres er tynt.

Trenger ikke fokusere på barnehager. Det er mange som av ulike grunner faktisk har et reelt behov for bil også innenfor ring. 

 

Dessuten så er jo trafikken lagt opp slik at også de som ikke skal innom Oslo men bare forbi/gjennom, de er nødt til å kjøre gjennom ørten-hundre bomringer. Det er dessuten veldig tidssbesparende å kjøre bil i blant fremfor å bruke timesvis på kollektivt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Trenger ikke fokusere på barnehager. Det er mange som av ulike grunner faktisk har et reelt behov for bil også innenfor ring. 

 

Dessuten så er jo trafikken lagt opp slik at også de som ikke skal innom Oslo men bare forbi/gjennom, de er nødt til å kjøre gjennom ørten-hundre bomringer. Det er dessuten veldig tidssbesparende å kjøre bil i blant fremfor å bruke timesvis på kollektivt.

 

 

Ja, jeg ser at det er noen som bor knotete til. Men samtidig er det også mange som kjører bil utelukkende fordi de er late og ikke gidder å bruke kollektiv/sykkel. Dersom en større andel av disse (som faktisk ikke MÅ bruke bil) hadde benyttet alternativt transportmiddel, ville det vært mindre kø på veiene og langt mindre grunn til å iverksette tiltak som begrenser biltrafikken. I stedet skyves småbarnsforeldre og andre frem i debatten, selv om de utgjør kun en liten andel av befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja, jeg ser at det er noen som bor knotete til. Men samtidig er det også mange som kjører bil utelukkende fordi de er late og ikke gidder å bruke kollektiv/sykkel. 

Mennesker er forskjellige: noen kjører hundre meter til butikken, andre sykler hver dag selv om det er -20 grader og snøstorm, andre tar bussen overalt selv om det tar 3 ganger lenger tid. Det er en veldig dårlig løsning å "stappe alle ned i samme trakt".

 

I stedet skyves småbarnsforeldre og andre frem i debatten, selv om de utgjør kun en liten andel av befolkningen.

Hvorfor er det verre å skyve småbarnsfamiliene fremfor seg enn at man skyver "flertallet" foran seg. Og jeg skriver her med hermetegn fordi at flertallet som har svart i en spørreundersøkelse ikke er det samme som det faktiske flertallet.

 

Og hvorfor er det så ille å tenke litt på de som faktisk trenger bil selv om disse skulle være i et mindretall? Bør det ikke være plass til alle typer mennesker? 

 

Det er jo også sånn at flertallet av Oslos innbyggere ønsker det mest mulig bilfritt i sentrum. 

 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/LEL/flertallet-i-oslo-onsker-et-tilnaermet-bilfritt-sentrum

Feil! Flertallet av de som deltok i spørreundersøkelsen ønsker det.

Lenke til kommentar

Mennesker er forskjellige: noen kjører hundre meter til butikken, andre sykler hver dag selv om det er -20 grader og snøstorm, andre tar bussen overalt selv om det tar 3 ganger lenger tid. Det er en veldig dårlig løsning å "stappe alle ned i samme trakt".

 

Hvorfor er det verre å skyve småbarnsfamiliene fremfor seg enn at man skyver "flertallet" foran seg. Og jeg skriver her med hermetegn fordi at flertallet som har svart i en spørreundersøkelse ikke er det samme som det faktiske flertallet.

 

Og hvorfor er det så ille å tenke litt på de som faktisk trenger bil selv om disse skulle være i et mindretall? Bør det ikke være plass til alle typer mennesker?

 

Småbarnsforeldre er som sagt kanskje 10-15 % av befolkningen. Flertallet er en ganske mye større andel.

 

Hva innebærer det å "tenke på de som faktisk trenger bil"? At det ikke skal være noen soner hvor privatbilisme ikke er tillatt? At det ikke skal være bompenger? At man skal bygge ut veier slik at de ikke trenger å stå i kø?

 

Det er fordeler og ulemper med alt. Som sykliste er fordelen trening, pris og det at man kommer seg frem nesten overalt. Ulemper er først og fremst komfort i tillegg at man er mer utsatt i trafikken. Ulempen med bil er pris og kø. Fordelen er komfort og i de fleste tilfeller at man kommer seg raskere fra A til B.

 

Det man nå gjør er å redusere balansen mellom fordeler/ulemper i litt større grad til fordel for andre trafikkgrupper enn bilister. Jeg klarer ikke å se at det er så veldig galt.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fordi ring 1 er det området i Norge med best kollektivdekning og det finnes gode muligheter for å komme seg dit på alle andre måter enn med bil. Dersom det er ETT område i hele Norge som kunne vært mer eller mindre fritt for ordinære privatbilister, er det innenfor ring 1 i Oslo. Man skal være temmelig fundamentalistisk bilfanatiker for å mene at man også her skal først og fremst tilrettelegge for bilkjøring.

Men man må ikke være noen fundamentalist for å velge den løsningen som er best for seg selv. Og det ser ut som det, for mange, er bil, selv innen ring 1.

-------------------

 

 

Neia, holder lenge å være egoist noe som igjen spirer ut av ignoranse ;)

 

 

 

På den andre siden, så er det liten tvil om at dette er det området med det beste tilbudet innen kollektivtraffikk i Norge, og dermed der det er flest personer som faktisk anser kollektivt som beste løsningen.

 

Hvorvidt dette er noen god grunn for å beskatte noen i Karasjok er dog høyst tvilsomt.

 

 

At hovedstaden blir grønn og fin og fremkommelig er nok greit for hele Norge, ikke bare oss som bor her i sentrum. Husk at vi som er født og oppvokst her er i mindretall så i den forbiondelse tenker jeg nok at en og annen Karasjokker også får valuta for skattepenga sine jeg.

 

Vi har tross alt en fellespott her som gjelder ifra Kirkenes til Lindesnes, eller mener du vi her nede i øst kan slippe å måtte subsidiere alle tunnellene og broene oppi der?  :new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Småbarnsforeldre er som sagt kanskje 10-15 % av befolkningen. Flertallet er en ganske mye større andel.

Hvor går grensen for når man skal begynne å bry seg om en gruppe? 15%? 25%? 49%?

 

Hva innebærer det å "tenke på de som faktisk trenger bil"? At det ikke skal være noen soner hvor privatbilisme ikke er tillatt? At det ikke skal være bompenger? At man skal bygge ut veier slik at de ikke trenger å stå i kø?

Har dessverre ikke noe fasitsvar, og det har verken du eller MDG heller. I motsetning til MDG så later ikke jeg som at jeg vet hva andre mennesker trenger. Det beste ville vært om MDG lot være å gjøre noe som helst (da hadde i det minste Oslo sine skattebetalere sluppet å finansiere prikker på veiene som vaskes vekk og utekontor som råtner der de står).

 

Det er fordeler og ulemper med alt. Som sykliste er fordelen trening, pris og det at man kommer seg frem nesten overalt. Ulemper er først og fremst komfort i tillegg at man er mer utsatt i trafikken. Ulempen med bil er pris og kø. Fordelen er komfort og i de fleste tilfeller at man kommer seg raskere fra A til B.

Fordeler og ulemper for hvem? For den som sykler så er bilister en ulempe. For den som er bilist så er en syklist en ulempe. Hvordan måler du nytteverdien? Hvem vinner?

 

Det man nå gjør er å redusere balansen mellom fordeler/ulemper i litt større grad til fordel for andre trafikkgrupper enn bilister. Jeg klarer ikke å se at det er så veldig galt.

Som sagt: fordel og ulempe for hvem? 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Har dessverre ikke noe fasitsvar, og det har verken du eller MDG heller. I motsetning til MDG så later ikke jeg som at jeg vet hva andre mennesker trenger. Det beste ville vært om MDG lot være å gjøre noe som helst (da hadde i det minste Oslo sine skattebetalere sluppet å finansiere prikker på veiene som vaskes vekk og utekontor som råtner der de står).

 

Fordeler og ulemper for hvem? For den som sykler så er bilister en ulempe. For den som er bilist så er en syklist en ulempe. Hvordan måler du nytteverdien? Hvem vinner?

 

Som sagt: fordel og ulempe for hvem? 

 

 

Nå har iallfall syklister i mange år vært en pariakaste i trafikken, og at disse får noen flere fordeler gjennom blant annet utbygging av egne sykkelfelt, som i noen tilfeller betyr færre kjørefelt for bil, anser jeg bare som rett og rimelig.

 

TØI har jo estimert nytteverdien på bruk av forskjellige transportmidler, og her kommer iallfall ikke privatbilistene best ut. Privatbilistme krever også mest plass og dermed mest areal på veiene, langt mer enn syklister og kollektivpassasjerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå har iallfall syklister i mange år vært en pariakaste i trafikken, og at disse får noen flere fordeler gjennom blant annet utbygging av egne sykkelfelt, som i noen tilfeller betyr færre kjørefelt for bil, anser jeg bare som rett og rimelig.

Det å ta hensyn til både syklister og bilister må være mulig uten å ekskludere verken den ene eller den andre parter!?

 

TØI har jo estimert nytteverdien på bruk av forskjellige transportmidler, og her kommer iallfall ikke privatbilistene best ut. Privatbilistme krever også mest plass og dermed mest areal på veiene, langt mer enn syklister og kollektivpassasjerer.

Hva legger du i begrepet "nytteverdi"? Uten noen videre definisjon så blir hele begrepet meningsløst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Di må væl klar å bær di helvetes båtan over fjellan! Di e vel ikje berre noka sveklinga og pyse dær oppe.

Ka farskern, ka e d du sei di hælvetes slogfinj'?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Nå har iallfall syklister i mange år vært en pariakaste i trafikken, og at disse får noen flere fordeler gjennom blant annet utbygging av egne sykkelfelt, som i noen tilfeller betyr færre kjørefelt for bil, anser jeg bare som rett og rimelig.

Det å ta hensyn til både syklister og bilister må være mulig uten å ekskludere verken den ene eller den andre parter!?

TØI har jo estimert nytteverdien på bruk av forskjellige transportmidler, og her kommer iallfall ikke privatbilistene best ut. Privatbilistme krever også mest plass og dermed mest areal på veiene, langt mer enn syklister og kollektivpassasjerer.

Hva legger du i begrepet "nytteverdi"? Uten noen videre definisjon så blir hele begrepet meningsløst.

Kanskje er det definert i rapporten?

 

Kudos til dere som gidder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kanskje er det definert i rapporten?

Kudos til dere som gidder.

Jeg spurte om hva OlavEH la i begrepet "nytteverdi".

 

Kudos til deg om du faktisk gidder å lese innleggene i denne tråden, "failern". Du failet.

Lenke til kommentar

Det å ta hensyn til både syklister og bilister må være mulig uten å ekskludere verken den ene eller den andre parter!?

 

Hva legger du i begrepet "nytteverdi"? Uten noen videre definisjon så blir hele begrepet meningsløst.

 

 

Hva gjør du i bygater hvor det ikke er plass  til både sykkelfelt og bilvei? Eller plasser hvor utvidelse blir ekstremt dyrt av ulike grunner.

 

Nyttverdi er samfunnsøkonomi. Fant denne rapporten som ofte er blitt henvist til:

 

https://www.toi.no/getfile.php/132385/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2002/567-2002/rapp-567-02.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...