Gå til innhold

Reagerer på kunstig høye førpriser hos nettbutikken Stayclassy.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at folk følger med. Urovekkende at folket i selskapet bruker Trump-metoden, "jeg har alltid rett og motsier du meg, saksøker jeg deg. Taper jeg, kaller jeg det en seier og fortsetter som før".

 

Noe annet jeg mener er drøyt, er når en vare får en prisnedgang fra produsenten og nettbutikken fronter det som et tilbud. Så det skjedde med Intel 7700k, oculus rift og gtx 1080 kort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Det er ikke er lov å ha tilbud på varer som nettopp er kommet inn. Varene må ha vært i reelt salg i halvannen måned før de kan være på tilbud."

 

Jo.. Det heter lanserings tilbud eller noe sånt. Hvertfall for elektroniske produkter er dette helt lov. Men man kan da heller ikke oppgi en førpris.. Og ofte vet ikke butikken selv hvilken pris den aktuelle varen vil få som ordinær pris etter tilbudet er slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er ikke er lov å ha tilbud på varer som nettopp er kommet inn. Varene må ha vært i reelt salg i halvannen måned før de kan være på tilbud."

 

Jo.. Det heter lanserings tilbud eller noe sånt. Hvertfall for elektroniske produkter er dette helt lov. Men man kan da heller ikke oppgi en førpris.. Og ofte vet ikke butikken selv hvilken pris den aktuelle varen vil få som ordinær pris etter tilbudet er slutt.

Dette er ikke riktig.

Her står det om retningslinjene Forbrukerombudet har laget for prismarkedsføring og førpris:

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing#chapter-3-2

 

Anbefaler også å lese: https://www.magma.no/pristilbud-veiledning-eller-villeding?tid=213203

Lenke til kommentar

Rart at indekseringen fungerer for alle andre seriøse webshopper da? :) Bare det at de truer med søksmål viser hvor "classy" (merk: seriøse) de faktisk er haha

 

 

Er i grunn ikke så rart. Det er prisguide og prisjakt som står for prosessen runder indekseringen av produkter som ofte er feil, dessverre. 

Lenke til kommentar

Greit nok at jeg tuller som utenforstående, men burde ikke du Thomas, gå på sak FØR du vrir dette over på person? :) Dere har vel egen form for dokumentasjon i regnskapet, som kan legges frem, for å motbevise disse anklagene? Jeg må innrømme at jeg selv også uten å ha kjøpt noe fra StayClassy, har notert meg at varene alltid har vært på et slags tilbud, og at det er litt merkelig - spesielt med den ekstremt store prisforskjellen på førpris. Når andre butikker gjør dette, pleier det jo å være for en svært begrenset periode, siden de rett og slett går i tap i perioden produktet er på kraftig tilbud. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok at jeg tuller som utenforstående, men burde ikke du Thomas, gå på sak FØR du vrir dette over på person? :) Dere har vel egen form for dokumentasjon i regnskapet, som kan legges frem, for å motbevise disse anklagene? Jeg må innrømme at jeg selv også uten å ha kjøpt noe fra StayClassy, har notert meg at varene alltid har vært på et slags tilbud, og at det er litt merkelig - spesielt med den ekstremt store prisforskjellen på førpris. Når andre butikker gjør dette, pleier det jo å være for en svært begrenset periode, siden de rett og slett går i tap i perioden produktet er på kraftig tilbud. 

Hei,Agentspoon. Godt poeng!

 

Sak:

 

Vi kan vise til alle våre førpriser. Vi har hundrevis av bilag fra Januar og februar som viser at CW har blitt solgt til prisene denne Simen mener vi ikke har solgt varen for tidligere.

 

Indekseringen hos prisjakt og prisguide er en tjeneste vi betaler for. ja, du leste riktig. Vi betaler for at våre produkter skal indekseres og vises frem på disse sidene.

 

Vi har også et sterkt ønske om å være på disse sidene for å hjelpe forbrukerene med å velge riktig vare til riktig pris. Vi jobber med prisjakt og prisguide i disse dager for å få listet produktene våre riktig.

 

En av grunnene til at våre priser ikke har blitt indeksert riktig er som følge av nye varekoder og nye pakkepriser som har blitt opprettet hos oss ukentlig over lenger tid. Uten at vi har sjekket med prisjakt og prisguide at indekseringen fungerer, dette har medført at ikke aktive produkter har blitt indeksert.

Endret av ThomasHolstad
Lenke til kommentar

Noe annet jeg mener er drøyt, er når en vare får en prisnedgang fra produsenten og nettbutikken fronter det som et tilbud. Så det skjedde med Intel 7700k, oculus rift og gtx 1080 kort.

 

Her er det nok ofte forbrukerne/nettavisene som misforstår hvordan butikk fungerer. Ofte er varer kjøpt inn på forhånd (og betalt direkte, selv om noen har avtaler som innebærer at en betaler leverandøren først når produktet er solgt), og selv om en leverandør annonserer priskutt, har det ikke nødvendigvis tilbakevirkende kraft, og da vil det for forhandleren være tapsprosjekt å selge til ny pris. Og selv om en leverandør annonserer priskutt i et marked, gjelder det ikke automatisk for alle. Det kan f.eks. være at en leverandør finner ut at produktet deres beveger seg sakte i Nord-Amerika, og setter dermed ned den såkalte MSRPen (som bare er et forslag fra leverandøren til utsalgspris) der borte. Men av og til henger f.eks. norske forhandlere seg med på bølgen av mediesaker som oppstår, og setter ned prisen sin tilsvarende. Da vil det med rette kunne kalles et tilbud, da leverandøren ikke har gitt føringer på pris (og det har de som regel heller ikke myndighet til å gjøre, annet enn å komme med forslag) i deres marked.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så det er ganske tydelig at han bryter loven og han vet det .. og han gjør det med vilje for villede kunder. Hvorfor vet eg det ? fordi han true med søksmål for skremme folk. Det er ganske tydelige tegn op svindlere som årøve og true vekk sanheten som det selv vet er sant

Lenke til kommentar

 

Greit nok at jeg tuller som utenforstående, men burde ikke du Thomas, gå på sak FØR du vrir dette over på person? :) Dere har vel egen form for dokumentasjon i regnskapet, som kan legges frem, for å motbevise disse anklagene? Jeg må innrømme at jeg selv også uten å ha kjøpt noe fra StayClassy, har notert meg at varene alltid har vært på et slags tilbud, og at det er litt merkelig - spesielt med den ekstremt store prisforskjellen på førpris. Når andre butikker gjør dette, pleier det jo å være for en svært begrenset periode, siden de rett og slett går i tap i perioden produktet er på kraftig tilbud. 

Hei,Agentspoon. Godt poeng!

 

Sak:

 

Vi kan vise til alle våre førpriser. Vi har hundrevis av bilag fra Januar og februar som viser at CW har blitt solgt til prisene denne Simen mener vi ikke har solgt varen for tidligere.

 

Indekseringen hos prisjakt og prisguide er en tjeneste vi betaler for. ja, du leste riktig. Vi betaler for at våre produkter skal indekseres og vises frem på disse sidene.

 

Vi har også et sterkt ønske om å være på disse sidene for å hjelpe forbrukerene med å velge riktig vare til riktig pris. Vi jobber med prisjakt og prisguide i disse dager for å få listet produktene våre riktig.

 

En av grunnene til at våre priser ikke har blitt indeksert riktig er som følge av nye varekoder og nye pakkepriser som har blitt opprettet hos oss ukentlig over lenger tid. Uten at vi har sjekket med prisjakt og prisguide at indekseringen fungerer, dette har medført at ikke aktive produkter har blitt indeksert.

 

Flott! Om du mener dere har alt på det rene, så utfordrer jeg herved Tek.no til å, i samarbeid med Simen, velge 5 produkter som dere utifra eget regnskap, kan lage et prishistorikk-dokument på. :) Om alt er ordinært, har dere fått renvasket omdømmet deres, Tek står igjen som premiefjols som ikke har gjort journalistikken sin ordentlig - og vil måtte resultere i en offentlig beklagelse. Det krever litt innsats, men jeg regner med at det er verdt det for PR-en sin skyld. ^^

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Jo.. Det heter lanserings tilbud eller noe sånt.

Dette er ikke riktig.

Her står det om retningslinjene Forbrukerombudet har laget for prismarkedsføring og førpris: https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing#chapter-3-2

Og hvis du beveger blikket ditt litt lenger ned på den sida i forhold til punkt 3.2 som du henviser til, så kan du lese punkt 3.8, som klart og tydelig forteller at introduksjonstilbud ER lov, innen gitte forutsetninger. Da har man selvsagt ingen før-pris å forholde seg til.

 

At elektriske produkter skulle ha et eget regelverk på dette slik MobileX hevder er imidlertid fullstendig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...