Gå til innhold

Er jeg norsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[...]

 

du får ikke blitt mer norsk enn etnisk norsk... er du etnisk norsk kan du nemlig ikke definere deg som noe annet enn det. du kan ikke skryte på deg å være kineser eller brasilianer, og skulle du flytte dit er det ikke sikkert de ser på deg som det. norsk er det du har, økonomien din, språket ditt, kulturen din, historien din, forfedrene dine etc er knyttet til norge, ikke kina eller brasil.

 

Oksebæsj. En som er etnisk norsk kan fint bli født i et annet land og aldri knytte seg til noe som har med Norge å gjøre. Etnisk opprinnelse er egentlig bare tull å diskutere og det eneste det har gjort er å ekskludere folk til en viss grad.

 

Så er spørsmålet hva som skal til for å kunne kalle seg (etnisk) norsk. Hvor mange generasjoner snakker man om? Går man en ikke så altfor lang stund tilbake så er det vel omtrent ingen etnisk norske.

 

Hvor mye skal til før vi godtar folk som 100% norske? Må de være hvite? Hva med adopterte folk, de er jo ikke etnisk norske....

 

Å være nordmann handler om mye mer enn hvilket land man er født i etter min mening.

Lenke til kommentar

 

[...]

 

du får ikke blitt mer norsk enn etnisk norsk... er du etnisk norsk kan du nemlig ikke definere deg som noe annet enn det. du kan ikke skryte på deg å være kineser eller brasilianer, og skulle du flytte dit er det ikke sikkert de ser på deg som det. norsk er det du har, økonomien din, språket ditt, kulturen din, historien din, forfedrene dine etc er knyttet til norge, ikke kina eller brasil.

 

Oksebæsj. En som er etnisk norsk kan fint bli født i et annet land og aldri knytte seg til noe som har med Norge å gjøre. Etnisk opprinnelse er egentlig bare tull å diskutere og det eneste det har gjort er å ekskludere folk til en viss grad.

 

Så er spørsmålet hva som skal til for å kunne kalle seg (etnisk) norsk. Hvor mange generasjoner snakker man om? Går man en ikke så altfor lang stund tilbake så er det vel omtrent ingen etnisk norske.

 

Hvor mye skal til før vi godtar folk som 100% norske? Må de være hvite? Hva med adopterte folk, de er jo ikke etnisk norske....

 

Å være nordmann handler om mye mer enn hvilket land man er født i etter min mening.

 

 

pussig da de jeg har møtt i utlandet fra norge somregel har vært veldig bevisste på at de er norske. hvis de i landet de bor i snakker om sine forfedres historie, blir det nok noe de ikke føler de har endel av fordi det er en etnisk greie, og de blir omtalt som "de hvite", altså sett på som "annerledes" av de lokale, ergo faller de tilbake på det norske. finner du nordmenn f.eks født og oppvokst i asia, vil de si at de er norske, finner du europeere i afrika kaller de seg boere eller british .... de er ikke zuluer eller hottentotter.

 

kanskje du har vært for lite utenfor norges grenser til å se hvor viktig etnisk identitet faktisk er, for dette her er tydeligere utenlands enn her hjemme. det virker som mange i norge tror norge er verdens navle, men kommer du til utlandet kan du både oppleve rasisme og eksklusjon fordi du er hvit, da skjønner du at du faktisk ikke bare kan flytte til f.eks kina og bli kineser og drive "identitets-shopping".

 

å være hvit i endel områder i midtøsten og afrika kan være farlig, å være hvit i brasil og deler av østasia er damemagnet for de lokale tenker du er rik, men uansett hvor du drar får du et visst stempel som hvit. sånn fungerer etnisitet vanligvis... amerikanere er vel et av få unntak.  men vanligvis er er etnisitet veldig reelt, og det følger deg livet ut selv om du ikke kan noe for det.

 

dette her er livets harde realitet, så lenge vi lever her på jorda, så er vi delt inn i grupper etter opphav og utseende, hvis du benekter din egen identitet og tror du kan ikle deg fjær og bli sioux, så er det ikke sikkert siouxene vil ha noe med deg å gjøre. Neivel tenker du, da får jeg kalle meg kineser, men kineserne kjenner deg heller ikke, for dem er du en fremmed. Uansett hvordan du vrir og vender på det, er du blond og har forfedre fra norge, vil du bli sett på som norsk i utlandet, med mindre du da er amerikaner, som er en ny "folkegruppe" skapt oppå de folkene de erstattet, amerikas innfødte (indianere).

 

men når jeg sier ikke noe er hermetisk lukket så betyr ikke det at det ikke kan flytte hit folk og absorberes inn i befolkningen og kulturen, men du narrer ingen hvis du påstår at folkegrupper ikke finnes og at det bare er en "sosial konstruksjon" som kan "dekonstrueres" ved å late som. Det klarer du ikke. Selv i brasil som blir oppskrytt som så multikulturelt og tolerant, så er det mye rasisme, jeg så en dokumentar nå senest for noen dager siden på nrk om gjengkrigene der borte som krever fler liv enn krigen i ukraina og hvor rasisme var en del av bildet, du kan også bruke google og søke på dette hvis du skulle tro noe annet. At det var sånn i brasil trodde jeg ikke før, da venstreradikale i norge i mange år har brukt brasil som eksempel på et slags multikulturelt utopia.  Det virket på meg som rasisme er mye værre der enn noe av det vi ser i europa og usa, og at det de venstreradikale i årevis har sagt til meg er en ren løgn, antageligvis en av disse vandrehistoriene/slagordene de venstreradikale lar gå rundt, som er ren fantasi men som blir oppfattet av mange som sant fordi de har klart å fremstille seg selv som en slags moralsk autoritet. Når det er sagt er det like mye rart på høyresiden, for du finner ikke sannheten i politikken men helt andre steder.

 

Men hva en iraner føler seg som i norge er til syvende og sist opptil ham selv - jeg dømmer ham ikke. Føler han seg norsk fordi det er inputen han får fra omgivelsene sine, han finner seg norsk kone etc, så er det ikke noe galt i det. Du skaper til syvende og sist din egen identitet, derfor eksempelet mitt med folk i norge som har svenske aner, kanskje uten å engang vite at de teknisk sett er svenske, da alle omgivelsene og de selv har gått utifra at de har aner fra en bygd på vestlandet e.l siden du ikke kan se det på dem.

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har alltid bodd i Norge, det som plager meg litt er at jeg ble født i Iran.

Mine foreldre bodde lenge i Norge, 20år, før jeg kom til verden. De flyttet hit før den iranske revolusjonen i 79

 

Grunnen til at jeg ble født i Iran er fordi moren min hadde store problemer med tidligere fødsler hjemme i Norge, hun mistet tre barn som resulterte i at hun aldri tok sjansen med å føde det fjerde barnet i Norge. Etter anbefalinger fra flere leger dro hun til Iran for at jeg skulle bli født.

 

Mitt spørsmål er da

regnes jeg som en førstegenerasjons innvandrer eller en andregenerasjons innvandrer/førstegenerasjons nordmann?

Og vil jeg bli definert som iransk eller norsk, med tanke på mitt fødested?

 

Ikke helt enkelt å svare på dette. Noen prøver seg med "nytale" og retorisk hersketeknikk for å løse politiske floker angående stor innvandring. Det kan forvirre. Det avklarer lite å prøve seg med formelle enkle "objektive" definisjoner og slik definere vekk begrepet "å være norsk". Dette bare flytter "problemet" (stor og ukontrollert innvandring - gjerne globalisme) over til andre diskusjoner.

 

Samer, for eksempel, definerer seg ikke som "etnisk norske", og dette mener jeg de må få lov til. Definerer de seg som "etnisk norske" så forsvinner de lett som etnisk minoritet med det som hører til.

 

Dersom du opplever at "klart etnisk norske" ikke stoler på deg, så kan du lure litt på om du er "etisk norsk". Vi har instinkter som gjør at vi helst har omsorg for og stoler på folk som er mest like oss selv. Dette kan kanskje ha noe med evolusjon å gjøre (?)  Etter krigen - da folk virkelig var merket av rassisme - prøvde man å ta så mye avstand fra "raseteorier" at man visstnok trodde at "menneskenatur" ikke hadde noe med biologi å gjøre. Man såg på mennesket som noe som kunne formes til hva som helst. Noen trodde til og med at følelse av å være gutt eller jente bare var noe tillært noe. Dette vet vi nå er "politsk påtatt sludder".

 

Når jeg møter "klart etnisk norske" i utlandet, så merker jeg spesielt min egen etnisitet. Har du merket at du stoler mer på "klart etnisk norske" dersom du møter slike i f.eks. USA? Hvis ja, så er du kanskje i hver fall *litt* norsk :-)

 

Annet kontroll-spørsmål: opplever du at "klart etnisk norske" har en tendens til å flytte fra områder i Norge der du føler deg mest "hjemme"?  De søker å holde avstand både bomessig og sosialt?  Og hvordan er det på den romantiske fronten?  Uaktuelt å etablere seg med en norsk dame/mann? I så fall er du vel ikke så veldig "etnisk norsk" ? Kanskje heller en "global-borger" ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Apropos forståelse av menneskets natur innen politikk:

 

Sosialister i gamle dager ville ha det til at mennesket ikke hadde noen slags biologisk gitt "natur" eller karakter. Man mente at mennesket kunne formes til f.eks. det sosialistiske ideal-samfunnet de drømte om. En bakgrunn til interessen for sjakk i Sovjetunionen var at en mente at dersom folk spilte sjakk - så ble man ikke bare smartere, men barna ble også smartere (og ikke bare i sjakk). En trodde ikke så mye på evolusjonen og genetikkens begrensninger. En (sosialistene) ville virkelig bli herre over menneskets historie :-) 

 

Senere kom nazistene og gjorde katastrofe av sine rase-teorier som var mye motsatt av sosialistene sine teorier som bare var en tilpasning til sin politiske agenda. 

 

Så langt er det vel sosialistene som har vunnet den "ideologiske kampen" om vår forståelse av menneskets natur.

Gjengs forståelse er enda at mennesket kan formes til hva som helst - og da gjerne ganske fort. Slik ideologisk begrunnet "forståelse" kan gjerne få negative følger, tror nå jeg da. Vi er alle mobbere og "rassister" på den måten at vi instinktivt føler mest for de som er mest like oss selv. Vi kan benekte sannheten - men ikke endre den.  Det vil ta lang tid før fremmedkulturelle innvandrere vil gå glatt i hop med etnisk norske. Og det er begrenset hva en kan gjøre med dette. 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Apropos forståelse av menneskets natur innen politikk:

 

Sosialister i gamle dager ville ha det til at mennesket ikke hadde noen slags biologisk gitt "natur" eller karakter. Man mente at mennesket kunne formes til f.eks. det sosialistiske ideal-samfunnet de drømte om. En bakgrunn til interessen for sjakk i Sovjetunionen var at en mente at dersom folk spilte sjakk - så ble man ikke bare smartere, men barna ble også smartere (og ikke bare i sjakk). En trodde ikke så mye på evolusjonen og genetikkens begrensninger. En (sosialistene) ville virkelig bli herre over menneskets historie :-)

 

Senere kom nazistene og gjorde katastrofe av sine rase-teorier som var mye motsatt av sosialistene sine teorier som bare var en tilpasning til sin politiske agenda.

 

Så langt er det vel sosialistene som har vunnet den "ideologiske kampen" om vår forståelse av menneskets natur.

Gjengs forståelse er enda at mennesket kan formes til hva som helst - og da gjerne ganske fort. Slik ideologisk begrunnet "forståelse" kan gjerne få negative følger, tror nå jeg da. Vi er alle mobbere og "rassister" på den måten at vi instinktivt føler mest for de som er mest like oss selv. Vi kan benekte sannheten - men ikke endre den. Det vil ta lang tid før fremmedkulturelle innvandrere vil gå glatt i hop med etnisk norske. Og det er begrenset hva en kan gjøre med dette.

Folk vil bli sammen med Den kulturen og den slags folk de kjenner godt og kan stole på, som har lite å gjøre med etnisitet

 

Det vil si- adopterte barn vil bli med deres adopterte mor og far uansett hudfarge. Barn som bor i en multikulturellt familie tiltrekkes og er glad i flere kulturer/etnisiteter

 

Når jeg er i Norge føler jeg meg hjemme, når jeg er i Usa føler jeg meg hjemme. Jeg har bodd i begge land. Det har ikke noe å gjøre med etnisitet, det har mer å gjøre med miljøet en er vant til, særlig når en er ung

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Apropos forståelse av menneskets natur innen politikk:

 

Sosialister i gamle dager ville ha det til at mennesket ikke hadde noen slags biologisk gitt "natur" eller karakter. Man mente at mennesket kunne formes til f.eks. det sosialistiske ideal-samfunnet de drømte om. En bakgrunn til interessen for sjakk i Sovjetunionen var at en mente at dersom folk spilte sjakk - så ble man ikke bare smartere, men barna ble også smartere (og ikke bare i sjakk). En trodde ikke så mye på evolusjonen og genetikkens begrensninger. En (sosialistene) ville virkelig bli herre over menneskets historie :-)

 

Senere kom nazistene og gjorde katastrofe av sine rase-teorier som var mye motsatt av sosialistene sine teorier som bare var en tilpasning til sin politiske agenda.

 

Så langt er det vel sosialistene som har vunnet den "ideologiske kampen" om vår forståelse av menneskets natur.

Gjengs forståelse er enda at mennesket kan formes til hva som helst - og da gjerne ganske fort. Slik ideologisk begrunnet "forståelse" kan gjerne få negative følger, tror nå jeg da. Vi er alle mobbere og "rassister" på den måten at vi instinktivt føler mest for de som er mest like oss selv. Vi kan benekte sannheten - men ikke endre den. Det vil ta lang tid før fremmedkulturelle innvandrere vil gå glatt i hop med etnisk norske. Og det er begrenset hva en kan gjøre med dette.

Folk vil bli sammen med Den kulturen og den slags folk de kjenner godt og kan stole på, som har lite å gjøre med etnisitet

 

Det vil si- adopterte barn vil bli med deres adopterte mor og far uansett hudfarge. Barn som bor i en multikulturellt familie tiltrekkes og er glad i flere kulturer/etnisiteter

 

Når jeg er i Norge føler jeg meg hjemme, når jeg er i Usa føler jeg meg hjemme. Jeg har bodd i begge land. Det har ikke noe å gjøre med etnisitet, det har mer å gjøre med miljøet en er vant til, særlig når en er ung

 

 

Benekter du f.eks. at samer har en "samisk identitet/etnisitet" ?

 

Ellers skal en være forsiktig med å generalisere. Det er lite forskning bak det du påstår her? Er det basert på anekdoter eller kvantitative undersøkelser? Jeg tror/tipper f.eks. at adopsjon der en er barnløs kan fungere forskjellig fra når en har egne (biologiske) barn fra før.  Som ung følte jeg meg hjemme i Japan (trodde jeg) - men som mer moden? Nei.

 

Noen ganger kommer en frem til resultater som en ikke liker :-) Jeg har sett barnløse forelde som har adoptert barn som ser ut veldig forskjellig foreldrene og der de unngikk foreldre med engne biologiske barn. Trist, men et resultat fra observasjoner (men ikke systematiske). Ekkel observasjon.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

 

Benekter du f.eks. at samer har en "samisk identitet/etnisitet" ?

Alle har en kulturelle identitet. Hva så?

 

Jeg har gener fra Irland, England, Tyskland og Ghana, men min etnisitet/identitet er amerikansk og de andre kulturene hvor genene mine kommer fra er fremmede og litt merkelige. Jeg er mer komfortabel med den amerikanske og den norske enn de andre.

Lenke til kommentar

 

Benekter du f.eks. at samer har en "samisk identitet/etnisitet" ?

Alle har en kulturelle identitet. Hva så?

 

Jeg har gener fra Irland, England, Tyskland og Ghana, men min etnisitet/identitet er amerikansk og de andre kulturene hvor genene mine kommer fra er fremmede og litt merkelige. Jeg er mer komfortabel med den amerikanske og den norske enn de andre.

 

 

Flott. Du er ganske så global. Kanskje litt urban? Eventuelt en ide for deg å fortsette med det?

 

Poenget mitt er at en kan/bør anerkjenne at røtter og identitet er viktige for folk. Kanskje spesielt viktige for de litt "nede" i systemene. En kan ikke komme med kongens tåpelige kultur-relativisme-taler når en skal drive f.eks. norsk distriktspolitikk hvor kulturelle røtter er et poeng. Anerkjenner en ikke dette så kan en søke medlemskap i den svenske politike eliten :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid bodd i Norge, det som plager meg litt er at jeg ble født i Iran.

Mine foreldre bodde lenge i Norge, 20år, før jeg kom til verden. De flyttet hit før den iranske revolusjonen i 79

 

Grunnen til at jeg ble født i Iran er fordi moren min hadde store problemer med tidligere fødsler hjemme i Norge, hun mistet tre barn som resulterte i at hun aldri tok sjansen med å føde det fjerde barnet i Norge. Etter anbefalinger fra flere leger dro hun til Iran for at jeg skulle bli født.

 

Mitt spørsmål er da

regnes jeg som en førstegenerasjons innvandrer eller en andregenerasjons innvandrer/førstegenerasjons nordmann?

Og vil jeg bli definert som iransk eller norsk, med tanke på mitt fødested?

 

Hvis du har bodd mesteparten av barndommen og livet i Norge, liker å være med andre nordmenn, aksepterer dem uten å prøve å forandre dem, og føler deg norsk, så er du norsk. Ta gjerne en utdannelse i Norge også for å knytte kontakter og komme inn i arbeidslivet.

 

Ikke spør på diskusjon.no om du er norsk, politikk-delen er befolket av noen mennesker som mener slike som deg ødelegger Norge, de har ikke så mye de har oppnådd i livet så de synes det er kult og spesielt å "være helt norsk" uten noe mer. 

 

Det er forresten ikke så viktig hvilket land du tilhører. Tenk heller på de viktige tingene. F.eks. gjør du noe bra med livet ditt? Aksepterer du andre mennesker? Os.v. 

Lenke til kommentar

 

Benekter du f.eks. at samer har en "samisk identitet/etnisitet" ?

Alle har en kulturelle identitet. Hva så?

 

 

Kultur er viktig og i Kina er det et krav at alle elever lærer seg Kung Fu.

Kina er utrolig nasjonalistisk og stolt av sin kultur. I Europa er nasjonalstaten helt død. Erstattet med multikultur og globalisme.

 

I Kina lever nasjonalstaten i beste velgående. Dette er faktisk en videregående skole i Kina som du kan se på klippet.

I kina er hankjønn ekte hankjønn. I Kina er hunkjønn ekte hunkjønn. De skiller faktisk mellom menn og kvinner.

Det finnes ingen kvinner i videoklippet. Kun hankjønn.

 

Lenke til kommentar

 

Jeg har alltid bodd i Norge, det som plager meg litt er at jeg ble født i Iran.

Mine foreldre bodde lenge i Norge, 20år, før jeg kom til verden. De flyttet hit før den iranske revolusjonen i 79

 

Grunnen til at jeg ble født i Iran er fordi moren min hadde store problemer med tidligere fødsler hjemme i Norge, hun mistet tre barn som resulterte i at hun aldri tok sjansen med å føde det fjerde barnet i Norge. Etter anbefalinger fra flere leger dro hun til Iran for at jeg skulle bli født.

 

Mitt spørsmål er da

regnes jeg som en førstegenerasjons innvandrer eller en andregenerasjons innvandrer/førstegenerasjons nordmann?

Og vil jeg bli definert som iransk eller norsk, med tanke på mitt fødested?

Hvis du har bodd mesteparten av barndommen og livet i Norge, liker å være med andre nordmenn, aksepterer dem uten å prøve å forandre dem, og føler deg norsk, så er du norsk. Ta gjerne en utdannelse i Norge også for å knytte kontakter og komme inn i arbeidslivet.

 

Ikke spør på diskusjon.no om du er norsk, politikk-delen er befolket av noen mennesker som mener slike som deg ødelegger Norge, de har ikke så mye de har oppnådd i livet så de synes det er kult og spesielt å "være helt norsk" uten noe mer. 

 

Det er forresten ikke så viktig hvilket land du tilhører. Tenk heller på de viktige tingene. F.eks. gjør du noe bra med livet ditt? Aksepterer du andre mennesker? Os.v. 

 

 

Det er sikkert et poeng ikke å grave seg ned i spørsmål om en er "etnisk norsk". Det er heller ikke noe poeng i å prøve seg med å definere burt dette begrepet ved f.eks. tekniske definisjoner. Har man på seg samekofte et par ganger i året, så bli man ikke "same". Det burde være OK om (hvis) du ikke definerer deg som etnisk norsk "stamme-medlem". Å lage et prosjekt ut av å få andre til å kvitte seg med sin "nasjonale identitet" er ikke noe poeng. Bedre å være den man er. Gjerne litt "anerledes".  Det er bedre enn hva denne dama gjør når hun krampaktig prøver å bevise sin norske stamme-tilhørighet: 

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/norge/fordi-jeg-er-norsk/a/23949161/

 

og så stikker hun en avslørende hov frem ved å fortelle hvor vellykket hun er - som om fattige har mindre verdi. Dette er å definere seg ut av "den norske stammen" :-)  

 

Hint: det finnes et liv utenfor også :-)

 

Fun fact: jeg er typisk "etnisk norsk" - men jeg har dratt til Sverige 17 mai for å slippe unna :-) 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg har den personlig oppfatning av at man må fremvise biologiske bevis for at begge foreldrene slekter tilbake til senest år 1000 og at alle etterkommerne har bodd hele sine liv innenfor nåtidens Norske landegrense for at de skal regnes som nordmenn.

 

Jeg har fortsatt ikke truffet en nordmann.

 

Så klart du ikke er en "nordmann" TS.

Men du er norsk statsborger da som resten av oss der hvor familien en eller annen gang i tiden har vandret innenfor dagens landegrense, bosatt seg der, jobbet der og fortsatt å bodd der frem til i dag.

 

Disse som som udefinert definerer folk for å være på innsiden eller på utsiden av den mentale tilhørighet sirkelen sin vil du aldri bli akseptert av. Men det er vel ikke så viktig er det vel? 

De gutta er iallefall ikke nordmenn jeg vil assosieres med selv om jeg er "hvit-norsk statsborger".. tipper det blir litt som en mildere versjon av sekulære muslimer og IS.  :hmm:

Lenke til kommentar

Benekter du f.eks. at samer har en "samisk identitet/etnisitet" ?

Det kommer vel ann på hva du legger i "samisk identitet/etnisitet", om det er å ha samekniv så er jeg også same. ;)

 

Alle har en kulturelle identitet.

Ditto. Ikke alle har en enhjørning. ;)

 

 

Fordi jeg er norsk

http://www.vg.no/nyheter/meninger/norge/fordi-jeg-er-norsk/a/23949161/ Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Jeg har den personlig oppfatning av at man må fremvise biologiske bevis for at begge foreldrene slekter tilbake til senest år 1000 og at alle etterkommerne har bodd hele sine liv innenfor nåtidens Norske landegrense for at de skal regnes som nordmenn.

 

Jeg har fortsatt ikke truffet en nordmann.

 

Så klart du ikke er en "nordmann" TS.

Men du er norsk statsborger da som resten av oss der hvor familien en eller annen gang i tiden har vandret innenfor dagens landegrense, bosatt seg der, jobbet der og fortsatt å bodd der frem til i dag.

 

Disse som som udefinert definerer folk for å være på innsiden eller på utsiden av den mentale tilhørighet sirkelen sin vil du aldri bli akseptert av. Men det er vel ikke så viktig er det vel? 

De gutta er iallefall ikke nordmenn jeg vil assosieres med selv om jeg er "hvit-norsk statsborger".. tipper det blir litt som en mildere versjon av sekulære muslimer og IS.  :hmm:

 

 

Bare en dobbelmoral-sjekk: dersom ditt bolig-område blir dominert av fremmedkulturell innvandring, tenker du da på å flytte?

 

Lurer på om dette bare er en primitiv retorisk lek :-)

Lenke til kommentar

regnes jeg som en førstegenerasjons innvandrer eller en andregenerasjons innvandrer/førstegenerasjons nordmann?

Og vil jeg bli definert som iransk eller norsk, med tanke på mitt fødested?

 

Du er etter alle praktiske formål en førstegenerasjons nordmann. Hva du er på papiret vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Bare en dobbelmoral-sjekk: dersom ditt bolig-område blir dominert av fremmedkulturell innvandring, tenker du da på å flytte?

 

Lurer på om dette bare er en primitiv retorisk lek :-)

 

Tja.. det kommer vel helt an på.. det er ikke mange kulturer som er veldig fremmed for meg og innvandring i seg selv, er for meg ikke en grunn for å rømme stedet.

 

For å si det sånn da, om islamister, anarkist punkere, evangelister, skinheads, sprøytenarkomane, hellsangels, yakuza eller andre tilsvarende grupper hadde flyttet til og dominert bo-området mitt så hadde jeg nok flyttet ja.

 

Det er dog totalt likegyldig om de flyttet hit fra Syria, USA, Kvinesdal, Japan, Helsfyr eller Trondheim.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har den personlig oppfatning av at man må fremvise biologiske bevis for at begge foreldrene slekter tilbake til senest år 1000 og at alle etterkommerne har bodd hele sine liv innenfor nåtidens Norske landegrense for at de skal regnes som nordmenn.

 

Jeg har fortsatt ikke truffet en nordmann.

Så klart du ikke er en "nordmann" TS.

Men du er norsk statsborger da som resten av oss der hvor familien en eller annen gang i tiden har vandret innenfor dagens landegrense, bosatt seg der, jobbet der og fortsatt å bodd der frem til i dag.

 

Disse som som udefinert definerer folk for å være på innsiden eller på utsiden av den mentale tilhørighet sirkelen sin vil du aldri bli akseptert av. Men det er vel ikke så viktig er det vel?

De gutta er iallefall ikke nordmenn jeg vil assosieres med selv om jeg er "hvit-norsk statsborger".. tipper det blir litt som en mildere versjon av sekulære muslimer og IS. :hmm:

Bare en dobbelmoral-sjekk: dersom ditt bolig-område blir dominert av fremmedkulturell innvandring, tenker du da på å flytte?

 

Lurer på om dette bare er en primitiv retorisk lek :-)

Dersom du ble født i et multikulturellt miljø ville de fleste helst mene det er det beste miljø. Dersom du ble født i et monokulturellt miljø ville mange frykte et multikulturellt miljø.

 

Det er ikke noe "naturlig" å bli sammen med folk som deg selv, det er naturlig å bli sammen med folk du er vant til å bli med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...