Gå til innhold

Er jeg norsk?


Anbefalte innlegg

 

hårsår? nei, det var bare trekt fram som et eksempel på at etnisk identitet noen ganger er veldig reelt og avgjørende, det er ikke en debatt jeg har engasjert meg i.

 

svenskenes stormaktsambisjoner i gamledager bryr jeg meg like lite om som vikingenes herjinger, det hører fortiden til og er ikke relevant for meg annet enn som sengelektyre.

 

Allikevel så klager du på Tibet. Kina er multikulturelt de også. Det finnes vietnamesere, japanesere, mongolere og masse folkeslag i Kina. Tror du at multikultur kun eksisterer i Norge? Det finnes til og med svarte mennesker i Kina. Kina er veldig multikulturelt. 

 

 

 

Du sier at du ikke bryr deg om fortiden, men klager på at Kina okkuperer Tibet. Newsflash for deg at Norge okkuperer samisk landområder. Hvis Kina skal forlate Tibet så må Norge også forlate sameland. Det er bare fair and square. Er du villig til å la samene få sitt eget nasjon i Nord Norge ettersom du klager så mye om Tibet og Kineserne?

 

 

nå koker du suppe på en spiker ... jeg engasjerer meg ikke i det i kina i det heletatt, men trakk det fram som et eksempel på hvordan etisitet og land kan være sterkt knyttet sammen. 

 

poenget mitt er at det ikke er noe fasitsvar, og utifra det understreke logikken min når jeg sier at man må skape seg sin egen identitet.

 

hvis han 4-meningen min som er så mørk hadde kjørt taxi er jeg 100% sikker på at samtlige som passasjerer hadde gått utifra at han var nyanlendt fra midtøsten et sted, men han er faktisk etnisk norsk, viking-gener såvidt jeg vet. onkelen min har sporet min slekt tilbake til svartedøden ivertfall (så langt bakover kirkebøkene går), men det er ikke noe vi tenker spesielt over, utenom hvis vi gjør det til en sak. kan han gli inn i mengden og passere som etnisk norsk, noe han da faktisk er, så kan en iraner det også (selv om de ikke er det).

 

ergo er identitet hva du gjør det til, uten at jeg sier at folkegrupper ikke er reelle. jeg er ikke "globalist"/"verdensborger" som er så trendy i dag, folkegrupper er reelt, arv er reelt og nasjonalstater er reelle ting og ikke noe jeg prøver å utvanne. Hadde jeg flyttet til iran hadde det lyst "nordisk" av meg lang vei, og iranere hadde sikkert ikke sett på meg som etnisk iraner. men det trenger ikke være negativt, jeg hadde sikkert blitt tatt godt imot og sett på som noe eksotisk, ivertfall der, kan ikke tenke meg det er mange herfra i iran.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå driver du med svada.. Norske kongen er Innvandrer etter Norsk lov... Hva enn du fjaser om er filosofi, ikke noe annet... Ellers er jo Kong Harlad født i England.. Far til Kong Olav.. så det er jo heller ikke noen av landene du ramser opp :p

 

Jeg kan godt være født i Norge og allikevel er av somalisk avkomst.

Jeg kan godt være født i England og være av Arabisk avkomst.

Du har vist aldri hørt om Glucksburg klanen. Den mektigste klanen i Europa.

https://no.wikipedia.org/wiki/Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg

 

 

Du kan for eksempel hete Tom Andre Brigsted. Jeg kan hete Tom Andre Nilsen.

Vi har samme navn, men vårt etternavn forteller oss hvilken klan vi kommer fra.

Den ene kommer fra Brigsted klanen og Nilsen Klanen. Ditt etternavn er desverre ikke helt meningsløst som mange moderne mennesker har fått banket inn i hjernen i moderne tid. På skolen blir du kun lært at fornavnet identifiserer personen. Det de glemte å lære deg var at ditt etternavn forteller deg hvilken klan du er født inn i.

Lenke til kommentar

nå koker du suppe på en spiker ... jeg engasjerer meg ikke i det i kina i det heletatt, men trakk det fram som et eksempel på hvordan etisitet og land kan være sterkt knyttet sammen. 

 

poenget mitt er at det ikke er noe fasitsvar, og utifra det understreke logikken min når jeg sier at man må skape seg sin egen identitet.

 

hvis han 4-meningen min som er så mørk hadde kjørt taxi er jeg 100% sikker på at samtlige som passasjerer hadde gått utifra at han var nyanlendt fra midtøsten et sted, men han er faktisk etnisk norsk, viking-gener såvidt jeg vet. onkelen min har sporet min slekt tilbake til svartedøden ivertfall (så langt bakover kirkebøkene går), men det er ikke noe vi tenker spesielt over, utenom hvis vi gjør det til en sak. kan han gli inn i mengden og passere som etnisk norsk, noe han da faktisk er, så kan en iraner det også (selv om de ikke er det).

 

ergo er identitet hva du gjør det til.

 

 

Du blir ikke norsk bare fordi du er født i Norge. Det er en grunn til at vi skiller mellom innvandrer og etniske nordmenn.

En Iraner blir ikke araber bare fordi vedkommende er muslim. En tyrker blir ikke araber selv om de er muslimer og til tross for at arabisk er profetens språk.

 

En høne blir ikke til en hest hvis du lar hønen sove i en stall.

En mann blir ikke kvinne bare fordi han kutter av penisen sin gjennom en operasjon.

En kvinne blir ikke et hankjønn bare fordi hun setter på en penis gjennom en operasjon

 

Du kan godt identifisere deg som en kvinne, men hvis du hovedsakelig var et hankjønn. Så vil jeg aldri akseptere deg som en kvinne.

Endret av Motstandpolitiker
Lenke til kommentar

 

nå koker du suppe på en spiker ... jeg engasjerer meg ikke i det i kina i det heletatt, men trakk det fram som et eksempel på hvordan etisitet og land kan være sterkt knyttet sammen. 

 

poenget mitt er at det ikke er noe fasitsvar, og utifra det understreke logikken min når jeg sier at man må skape seg sin egen identitet.

 

hvis han 4-meningen min som er så mørk hadde kjørt taxi er jeg 100% sikker på at samtlige som passasjerer hadde gått utifra at han var nyanlendt fra midtøsten et sted, men han er faktisk etnisk norsk, viking-gener såvidt jeg vet. onkelen min har sporet min slekt tilbake til svartedøden ivertfall (så langt bakover kirkebøkene går), men det er ikke noe vi tenker spesielt over, utenom hvis vi gjør det til en sak. kan han gli inn i mengden og passere som etnisk norsk, noe han da faktisk er, så kan en iraner det også (selv om de ikke er det).

 

ergo er identitet hva du gjør det til.

 

 

Du blir ikke norsk bare fordi du er født i Norge. Det er en grunn til at vi skiller mellom innvandrer og etniske nordmenn.

En Iraner blir ikke araber bare fordi vedkommende er muslim. En tyrker blir ikke araber selv om de er muslimer og til tross for at arabisk er profetens språk.

 

En høne blir ikke til en hest hvis du lar hønen sove i en stall.

En mann blir ikke kvinne bare fordi han kutter av penisen sin gjennom en operasjon.

En kvinne blir ikke et hankjønn bare fordi hun setter på en penis gjennom en operasjon

 

Du kan godt identifisere deg som en kvinne, men hvis du hovedsakelig var et hankjønn. Så vil jeg aldri akseptere deg som en kvinne.

 

 

det er jo det jeg sier, folkegrupper er reelt, alle har opphavet sitt fra et sted og hører hjemme et sted, men for iranerens skyld tror jeg han må finne ut av hvor han føler han hører hjemme selv, det kan verken jeg eller du bestemme.. de har bodd her siden 1979, så han blir værende her.. og det er greit for min del..

 

jeg så forresten en dokumentar om indianerne... sterkt nasjonalistiske indianerstammer som skalperte hvite og prøvde å jage de borte, kunne ofte likevel finne på å adoptere hvite menn, fordi menn var verdifulle for indianerne, de ble "oppdratt" som indianere og etterhvert endel av stammen, ergo fantes det faktisk hvite commancher, siouxer etc. så selv om folkegrupper er reelt, er det fult mulig for folk fra andre folk å assimileres inn i "stammen", det er ikke noe hermetisk lukket enhet.

 

det burde være enda lettere for en iraner å finne seg til rette i norge, så dette er vel ikke noe problem. valget er mao. hans.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Norsk er den som har norsk statsborgerskap. Men du skal være stolt av å være persisk også.

Etnisk norsk er i min oppfatning noen som har to foreldre med genetiske røtter og stor overvekt av genetisk arv som går mange generasjoner tilbake i det som var den relativt homogene befolkningen i dette landet.

SSB opererer med et begrep der en etnisk nordmann er noen som har èn forelder eller forfar/mor som er etnisk norsk. Som vil si at f.eks Haddy N'jie er etnisk norsk, noe jeg er uenig i.

 

Altså, en hund født i en stall er ikke en hest.

Eller hvis f.eks jeg flytter til Kina, så blir ikke jeg kinesisk av den grunn.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

SSB opererer med et begrep der en etnisk nordmann er noen som har èn forelder eller forfar/mor som er etnisk norsk. Som vil si at f.eks Haddy N'jie er etnisk norsk, noe jeg er uenig i.

 

Haddy N'jie er ikke etnisk norsk. Hun er avkomst av afrikanske foreldre. Lisa Aisato er halvsøsken til Haddy N'jie og er etnisk norsk. Ettersom hun har norsk mor. Du kan sammenligne bildet til Haddy N'jie og hennes halvsøsken. Du vil se at hennes halvsøsken har lysere hud.

 

Haddy N'jie ikke etnisk norsk.

https://no.wikipedia.org/wiki/Haddy_N%27jie

 

Halvsøsken til Haddy N'jie er etnisk norsk. Du ser det på huden hennes.

https://no.wikipedia.org/wiki/Lisa_Aisato

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er jo det jeg sier, folkegrupper er reelt, alle har opphavet sitt fra et sted og hører hjemme et sted, men for iranerens skyld tror jeg han må finne ut av hvor han føler han hører hjemme selv, det kan verken jeg eller du bestemme.. de har bodd her siden 1979, så han blir værende her.. og det er greit for min del..

 

jeg så forresten en dokumentar om indianerne... sterkt nasjonalistiske indianerstammer som skalperte hvite og prøvde å jage de borte, kunne ofte likevel finne på å adoptere hvite menn, fordi menn var verdifulle for indianerne, de ble "oppdratt" som indianere og etterhvert endel av stammen, ergo fantes det faktisk hvite commancher, siouxer etc. så selv om folkegrupper er reelt, er det fult mulig for folk fra andre folk å assimileres inn i "stammen", det er ikke noe hermetisk lukket enhet.

 

det burde være enda lettere for en iraner å finne seg til rette i norge, så dette er vel ikke noe problem. valget er mao. hans.

 

Jeg vil kun akseptere vedkommende som etnisk norsk. Dersom en av foreldrene er norsk. Lan Marie Nguyen Berg er etnisk norsk. Ettersom hennes mor er etnisk norsk. Dersom en av dine foreldre er norsk så er du etnisk norsk. Hvis begge foreldre er innvandrer så er du ikke etnisk norsk.

 

https://www.oblad.no/nyhet/oppegard/lan-fra-kolbotn-skal-gjore-oslo-bilfri/s/5-68-135989

Lenke til kommentar

Betyr det at jeg kan dra til afrika og kreve urinnvånerrett?? JIPPI!! Nei veeent, ingen hvite er urbefolkning noe sted i verden, ikke sant? Rart det der...  :hmm:

Her må du se på hva som opprinnelig ble sagt, at den norske kongen (som jeg tolker som Håkon den VII) ikke er innvandrer fordi han tilhører den germanske klanen. Dvs at man setter en grense ett sted i historien / menneskes utvikling for å få ett resultat som støtter oppunder argumentet. Problemet jeg påpeker er at den grensen kan man sette akkurat der man vil og da få det resultatet man vil. Sagt på en annen måte: man endrer definisjonen på hva en innvandrer er.
Lenke til kommentar

Typisk. Har lest igjen flere ganger at moren hennes er norsk og faren er gambisk. Det har tydeligvis en annen betydning blandt selv-hatende venstrevridde journalister ;)

 

Ta en titt på navnet.

 

Mona Haddy Jatou Njie. Jatou er afrikansk kvinnenavn. Et navn Haddy arvet fra sin mor.

Det står tydelig i klartekst at Jatou er kvinnenavn.

http://pecesofadream.blogspot.nl/2008/09/gambia-local-names-ane-their-meaning.html

 

Lisa Aisato Njie Solberg. Merk deg navnet Solberg.

Det er tydeligvis at Mona Haddy Jatou Njie er innvandrer, men hennes halvsøsken er etnisk norsk.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid bodd i Norge, det som plager meg litt er at jeg ble født i Iran.

Mine foreldre bodde lenge i Norge, 20år, før jeg kom til verden. De flyttet hit før den iranske revolusjonen i 79

 

Grunnen til at jeg ble født i Iran er fordi moren min hadde store problemer med tidligere fødsler hjemme i Norge, hun mistet tre barn som resulterte i at hun aldri tok sjansen med å føde det fjerde barnet i Norge. Etter anbefalinger fra flere leger dro hun til Iran for at jeg skulle bli født.

 

Mitt spørsmål er da

regnes jeg som en førstegenerasjons innvandrer eller en andregenerasjons innvandrer/førstegenerasjons nordmann?

Og vil jeg bli definert som iransk eller norsk, med tanke på mitt fødested?

 

Ditt opprinnelsesland er Iran. Ergo, du er ikke helt Norsk. Om du er født i Afrika, Australia eller Norge er egentlig irrelevant. Mange nordmenn er født i andre land av Norske foreldre.

 

Har du en foreldre som er Norsk og en som er Iransk, er du halvt Norsk, halvt Iransk. Jeg regner utfra beskrivelsen at begge dine foreldre er Iranske, så du er nok Iraner bosatt i Norge. Det kan nok være litt forvirrende situasjon å være i, siden du har bodd i Norge hele livet ditt og ikke har noe kontakt med Iransk kultur eller liknende og sikkert føler deg mer Norsk enn Iransk. Iallefall så er du uansett delvis Norsk (på en måte) siden du er oppvokst i Norge.

 

Hva du føler deg som er egentlig viktigere enn andre ting. Føler du deg Norsk, så er du på mange måter Norsk.

 

Teknisk sett er du nok andregenerasjonsinnvandrer. Men hva du teknisk sett er, er nok ikke så viktig egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg vil kun akseptere vedkommende som etnisk norsk. Dersom en av foreldrene er norsk. Lan Marie Nguyen Berg er etnisk norsk. Ettersom hennes mor er etnisk norsk. Dersom en av dine foreldre er norsk så er du etnisk norsk. Hvis begge foreldre er innvandrer så er du ikke etnisk norsk.

 

https://www.oblad.no/nyhet/oppegard/lan-fra-kolbotn-skal-gjore-oslo-bilfri/s/5-68-135989

 

Nei, dersom en av foreldre en Norsk og den andre fra land X, er barnet halvt Norsk og halvt X'isk.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Rent juridisk er du Iransk, og dine barn vil også få invandrer stempelet...  Men nå er jo den Norske kongen vi har også Invandrerer etter begrepet rent juridisk..

hva er dette slags tøv? Hvilket "juridisk" begrep er det du snakker om?

 

Statistisk sentralbyrå (SSB) har hovedansvaret for å dekke behovet for statistikk om det norske samfunnet.

 

Utifra deres begrep, om du har noen andre begrep skal du for all del få lov til å ha det for deg selv :)

Lenke til kommentar

 

 

e31.jpg

 

 

 

Jeg har et par venner som ikke er fra Norge opprinnelig og de er mer norske enn en del etnisk norske jeg har møtt. Kan vel nesten sammenlikne det med østlending VS nordlendig hvis du forstår hva jeg mener.

 

For meg så handler det om integrering. Nekter du å ta til deg norsk kultur så kan du ikke kalle deg norsk. Er du stolt av ditt land og du anser Norge som ditt land så er du norsk. Tilhørighet er vel ordet jeg leter etter :)

Lenke til kommentar

 

 

e31.jpg

 

 

 

Jeg har et par venner som ikke er fra Norge opprinnelig og de er mer norske enn en del etnisk norske jeg har møtt. Kan vel nesten sammenlikne det med østlending VS nordlendig hvis du forstår hva jeg mener.

 

For meg så handler det om integrering. Nekter du å ta til deg norsk kultur så kan du ikke kalle deg norsk. Er du stolt av ditt land og du anser Norge som ditt land så er du norsk. Tilhørighet er vel ordet jeg leter etter :)

 

du får ikke blitt mer norsk enn etnisk norsk... er du etnisk norsk kan du nemlig ikke definere deg som noe annet enn det. du kan ikke skryte på deg å være kineser eller brasilianer, og skulle du flytte dit er det ikke sikkert de ser på deg som det. norsk er det du har, økonomien din, språket ditt, kulturen din, historien din, forfedrene dine etc er knyttet til norge, ikke kina eller brasil.

 

du kan si iraneren her både har et kjipt problem og et luksusproblem. han kan definere seg som hva han vil, valget er hans. hva føler han seg som? føler han seg som et sort får i den blonde norske saueflokken, eller tenker han ikke noe over det? hvilket land har han sterkest tilknytning til?

 

bare det at han stiller spørsmålet viser jo at han ikke er sikker selv, og det er jo et bevis på at han har et betydelig anstrøk av norsk identitet i seg. da ville jeg sagt at han bør ta utgangspunkt i at han først og fremst er norsk siden han kommer til å bo her resten av livet og antageligvis få familie her.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...