Gå til innhold

Er jeg norsk?


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid bodd i Norge, det som plager meg litt er at jeg ble født i Iran.

Mine foreldre bodde lenge i Norge, 20år, før jeg kom til verden. De flyttet hit før den iranske revolusjonen i 79

 

Grunnen til at jeg ble født i Iran er fordi moren min hadde store problemer med tidligere fødsler hjemme i Norge, hun mistet tre barn som resulterte i at hun aldri tok sjansen med å føde det fjerde barnet i Norge. Etter anbefalinger fra flere leger dro hun til Iran for at jeg skulle bli født.

 

Mitt spørsmål er da

regnes jeg som en førstegenerasjons innvandrer eller en andregenerasjons innvandrer/førstegenerasjons nordmann?

Og vil jeg bli definert som iransk eller norsk, med tanke på mitt fødested?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klan betyr familie og slektninger. For eksempel kongen i Norge stammer fra Glucksburg klanen. Han er i slekt med monarkiet i Danmark. Klan betyr familie og slektninger. Når flere familier og slektninger går sammen så danner dere et nasjon. Et nasjon består av flere klaner. 

https://snl.no/familie_-_familien_i_andre_samfunn

 

Nasjon betyr stamme. Stamme er det gamle greske ordet for nasjon. Norge er en stamme med mange norske klaner.
Iran er en stamme med mange iranske klaner. Desverre så er du som iraner ikke i slekt med nordmenn. Derfor er du ikke norsk fordi du ikke tilhører den norske klanen eller stammen. Du er av Iransk stamme og iransk klan.

https://no.wikipedia.org/wiki/Nasjon

 

Så du er derfor innvandrer fordi du ikke tilhører norsk klan/familie/slektninger eller norsk stamme/Nasjon

Klan = familie og slektninger

Stamme = Flere klaner som går sammen for å danne en nasjon

 

Dine forfedre og klaner dannet det persiske stamme/nasjon og ikke det norske. Persia i sin tid var en supermakt. Til og Romerne ikke klarte å beseire Perserne i krig. Du burde derfor være stolt av din persiske klan og din persiske stamme. Du er ikke norsk fordi du ikke tilhører norsk klan eller stamme, men den persiske.

 

https://www.youtube.com/watch?v=c4ORmtZ2Go4

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rent juridisk er du Iransk, og dine barn vil også få invandrer stempelet...  Men nå er jo den Norske kongen vi har også Invandrerer etter begrepet rent juridisk..

 

Den norske kongen er ikke innvandrer. Fordi klaner i Norge, Tyskland, Danmark, Sverige og Island er av samme herkomst. Alle sammen er germaner og stammer fra den germanske klan.

 

Marocco, Jordan, Kuwait, Qatar, United Emirates og Saudi Arabia stammer fra samme klan. Nemlig den arabiske klan. Disse klaner har opprettet forskjellige stammer/nasjoner, men i sin helhet er de av arabisk klan avstamning. 

Endret av Motstandpolitiker
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Rent juridisk er du Iransk, og dine barn vil også få invandrer stempelet...  Men nå er jo den Norske kongen vi har også Invandrerer etter begrepet rent juridisk..

 

Den norske kongen er ikke innvandrer. Fordi klaner i Norge, Tyskland, Danmark, Sverige og Island er av samme herkomst. Alle sammen er germaner og stammer fra den germanske klan.

 

Marocco, Jordan, Kuwait, Qatar, United Emirates og Saudi Arabia stammer fra samme klan. Nemlig den arabiske klan. Disse klaner har opprettet forskjellige stammer/nasjoner, men i sin helhet er de av arabisk klan avstamning. 

 

Nå driver du med svada.. Norske kongen er Innvandrer etter Norsk lov... Hva enn du fjaser om er filosofi, ikke noe annet... Ellers er jo Kong Harlad født i England.. Far til Kong Olav.. så det er jo heller ikke noen av landene du ramser opp :p

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken etnisitet du har avhenger av:

  • Hvilken kultur du har.
  • Hvilken menneskerase du er.
  • Hvor du ble født og hvor foreldrene dine kommer fra.

Hvis du har norsk kultur og verdier og du føler deg norsk, vil mange se på deg som en fullverdig nordmann selv om du ikke tilhører samme rasefamilie som en 100% norsk person.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har alltid bodd i Norge, det som plager meg litt er at jeg ble født i Iran.

Mine foreldre bodde lenge i Norge, 20år, før jeg kom til verden. De flyttet hit før den iranske revolusjonen i 79

 

Grunnen til at jeg ble født i Iran er fordi moren min hadde store problemer med tidligere fødsler hjemme i Norge, hun mistet tre barn som resulterte i at hun aldri tok sjansen med å føde det fjerde barnet i Norge. Etter anbefalinger fra flere leger dro hun til Iran for at jeg skulle bli født.

 

Mitt spørsmål er da

regnes jeg som en førstegenerasjons innvandrer eller en andregenerasjons innvandrer/førstegenerasjons nordmann?

Og vil jeg bli definert som iransk eller norsk, med tanke på mitt fødested?

 

det er vel et spørsmål du må stille deg selv, hva føler du deg som? jeg kan ikke dømme deg og hva din identitet er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Rent juridisk er du Iransk, og dine barn vil også få invandrer stempelet... Men nå er jo den Norske kongen vi har også Invandrerer etter begrepet rent juridisk..

Den norske kongen er ikke innvandrer. Fordi klaner i Norge, Tyskland, Danmark, Sverige og Island er av samme herkomst. Alle sammen er germaner og stammer fra den germanske klan.

 

Marocco, Jordan, Kuwait, Qatar, United Emirates og Saudi Arabia stammer fra samme klan. Nemlig den arabiske klan. Disse klaner har opprettet forskjellige stammer/nasjoner, men i sin helhet er de av arabisk klan avstamning.

Iranere stammer sannsynligvis fra samme område som mange nordmenn: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iranian_peoples

 

Dessuten stammer vi ALLE fra samme sted.

Lenke til kommentar

Nå driver du med svada.. Norske kongen er Innvandrer etter Norsk lov... Hva enn du fjaser om er filosofi, ikke noe annet... Ellers er jo Kong Harlad født i England.. Far til Kong Olav.. så det er jo heller ikke noen av landene du ramser opp :p

 

Svada er det ikke fordi Norge, Sverige, Danmark. Tyskland og Island er et og samme folk med forskjellige klaner som har gått sammen for å danne disse forskjellige stammene.

 

Kina har 3 forskjellige stammer/nasjoner. Taiwan, Hong Kong og Kommunist Fastland Kina.

Det er et eksempel på et klan opprør mellom klaner som danner tre forskjellige stammer. Taiwan, Hong Kong og Kommunist Fastland Kina er alle sammen kinesere til tross for de har opprettet forskjellige stammer med forskjellige navn. Disse stammene er Taiwan, Hong Kong, og Kommunist Fastland Kina.

 

Taiwan, Hong Kong, Kommunist Kina = Alle sammen fra samme klan. De er alle sammen kinesere.

Endret av Motstandpolitiker
Lenke til kommentar

 

Alle sammen er germaner og stammer fra den germanske klan.

Dette blir tull, det koker jo ned til hvor i historien man ønsker å sette ett skille. Går vi langt nok tilbake så har alles forfedre utvandret fra Afrika, og da er ingen innvandrere lengre.

 

 

folkegrupper er jo reelt, men det er ikke absolutt ... dvs det er folk i norge med svenske eller finske gener som ikke tenker på at de egentlig er derifra for de skiller seg ikke ut utseendemessig.. iranere vil jeg tro har lettere for å "forsvinne i mengden" enn f.eks en fra afrika eller kina, jeg har selv folk langt ut i familien som ser mørke ut og kunne vært fra iran, italia e.l men som er etnisk norske uten gener fra sydligere strøk og identitet er jo mer en personlig ting, har familien hans bodd her siden 79 så har de slått dype røtter her. det skaper man seg jo, og går på hva han identifiserer seg som selv.

 

min identitet kan jeg ikke stille noe spm-tegn ved, jeg er norsk så langt folketellingen kan spore utenom noe avstikkere hit fra danmark (såvidt jeg vet), har ingen gener til iran, kina e.l så for min del er jo saken grei.. norge er mit jordiske "hjem", men det kan jo hende jeg flytter ut herfra når jeg blir gammel. om jeg da føler meg fransk, italiensk eller hvor jeg ender opp er en annen sak, men antageligvis hadde jeg følt meg som en nordmann bosatt i frankrike eller italia. men så er jeg jo oppvokst i norge da.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Nå driver du med svada.. Norske kongen er Innvandrer etter Norsk lov... Hva enn du fjaser om er filosofi, ikke noe annet... Ellers er jo Kong Harlad født i England.. Far til Kong Olav.. så det er jo heller ikke noen av landene du ramser opp :p

 

Svada er det ikke fordi Norge, Sverige, Danmark. Tyskland og Island er et og samme folk med forskjellige klaner som har gått sammen for å danne disse forskjellige stammene.

 

Kina har 3 forskjellige stammer/nasjoner. Taiwan, Hong Kong og Kommunist Fastland Kina.

Det er et eksempel på et klan opprør mellom klaner som danner tre forskjellige stammer. Taiwan, Hong Kong og Kommunist Fastland Kina er alle sammen kinesere til tross for de har opprettet forskjellige stammer med forskjellige navn. Disse stammene er Taiwan, Hong Kong, og Kommunist Fastland Kina.

 

Taiwan, Hong Kong, Kommunist Kina = Alle sammen fra samme klan. De er alle sammen kinesere.

 

 

han-kineser er et begrep, det er vel 95% elns av den kinesiske befolkningen.. disse her har blitt flyttet inn i tibet av den kinesiske staten fordi tibetanerne er et annet folk som har prøvd å få selvstendighet. sånn sett henger jo etnisitet sammen med land / identitet. men igjen, identitet er jo relativt... f.eks er det 100% etniske nordmenn bodd i usa som ikke ser på seg selv som nordmenn, men amerikanere. men amerikaner er kanskje ikke et begrep en sioux-indianer identifiserer seg med, og et begrep de føler er påtvunget av hvite innvandrere.

 

vil vel tro identitet henger litt sammen med utseende, dvs om man forsvinner i mengden eller ikke.. å være det sorte får i en blond saueflokk blir såklart lagt merke til av seg selv og kanskje og utenforstående og man vil altid skille seg ut på en eller annen måte, selv om man deler 99% av alt det andre. men barn tenker ikke sånn, og det er ikke sikkert voksne tenker så mye over det heller som man tror selv om man er dette sorte fåret.. jeg husker ei som var endel hos onkelen min når jeg var yngre som var fra tyrkia (tyrkisk mor, norsk far), jeg tenkte litt på at mora hennes kledde seg rart men la egentlig ikke merke til noe særlig mer enn det, utover de rare klærne var hun en dame som alle andre norske damer. så det er ikke sikkert det å være det sorte får blir lagt så mye merke til som man tror selv.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Alle sammen er germaner og stammer fra den germanske klan.

Dette blir tull, det koker jo ned til hvor i historien man ønsker å sette ett skille. Går vi langt nok tilbake så har alles forfedre utvandret fra Afrika, og da er ingen innvandrere lengre.

 

 

Det er et godt poeng, jeg tenkte å skrive om det. Greia er at man velger selv hvor man vil sette skiller, og da gjelder det å sette skillene der det gir mening.

 

Du kan ta vekk alle skillene (sette alt under et ekstremt stort felt) og si at vi alle stammer fra samme livsform og at vi derfor er like, eller du kan si at vi dyr som er apelignende er de samme for eksempel.

 

Men det som gir mest mening er å dele det opp som vi gjør i vitenskapen. https://no.wikipedia.org/wiki/Biologisk_klassifikasjon 

Der du har generelle/brede hovedgrupper og videre inndelinger av disse til mindre inndelinger, og du kan dele det inn i mindre og mindre grupper så langt det gir mening.

Lenke til kommentar

 

 

Nå driver du med svada.. Norske kongen er Innvandrer etter Norsk lov... Hva enn du fjaser om er filosofi, ikke noe annet... Ellers er jo Kong Harlad født i England.. Far til Kong Olav.. så det er jo heller ikke noen av landene du ramser opp :p

 

Svada er det ikke fordi Norge, Sverige, Danmark. Tyskland og Island er et og samme folk med forskjellige klaner som har gått sammen for å danne disse forskjellige stammene.

 

Kina har 3 forskjellige stammer/nasjoner. Taiwan, Hong Kong og Kommunist Fastland Kina.

Det er et eksempel på et klan opprør mellom klaner som danner tre forskjellige stammer. Taiwan, Hong Kong og Kommunist Fastland Kina er alle sammen kinesere til tross for de har opprettet forskjellige stammer med forskjellige navn. Disse stammene er Taiwan, Hong Kong, og Kommunist Fastland Kina.

 

Taiwan, Hong Kong, Kommunist Kina = Alle sammen fra samme klan. De er alle sammen kinesere.

 

 

han-kineser er et begrep, det er vel 95% elns av den kinesiske befolkningen.. disse her har blitt flyttet inn i tibet av den kinesiske staten fordi tibetanerne er et annet folk som har prøvd å få selvstendighet. sånn sett henger jo etnisitet sammen med land / identitet. men igjen, identitet er jo relativt... f.eks er det 100% etniske nordmenn bodd i usa som ikke ser på seg selv som nordmenn, men amerikanere. men amerikaner er kanskje ikke et begrep en sioux-indianer identifiserer seg med, og et begrep de føler er påtvunget av hvite innvandrere.

 

 

Forsatt hårsår om Tibet. Det var muslimene og mongolerne som knuste Tibet. Slettet det ut av verdenskartet.

Kina arvet bare Tibet etter Mongolene så slutt å skylde på Kina hele tiden.

 

Hva med Sverige da? Sverige stjal masse landområder fra Samene og finskene. Skal ikke Sverige gi landområdene sine tilbake til samene? Problemet med deg er at du ikke realiserer at verden er bygget på erobring og annektering av landområder. Det er ikke forskjell på ISIS og Sverige. ISIS prøver å danne sin egen nasjon akkurat som Sverige gjorde i sin tid. Det samme gjelder Norge.

 

Her har du en fantastisk video av Sverige som erobrer land fra Samene. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå driver du med svada.. Norske kongen er Innvandrer etter Norsk lov... Hva enn du fjaser om er filosofi, ikke noe annet... Ellers er jo Kong Harlad født i England.. Far til Kong Olav.. så det er jo heller ikke noen av landene du ramser opp :p

 

Svada er det ikke fordi Norge, Sverige, Danmark. Tyskland og Island er et og samme folk med forskjellige klaner som har gått sammen for å danne disse forskjellige stammene.

 

Kina har 3 forskjellige stammer/nasjoner. Taiwan, Hong Kong og Kommunist Fastland Kina.

Det er et eksempel på et klan opprør mellom klaner som danner tre forskjellige stammer. Taiwan, Hong Kong og Kommunist Fastland Kina er alle sammen kinesere til tross for de har opprettet forskjellige stammer med forskjellige navn. Disse stammene er Taiwan, Hong Kong, og Kommunist Fastland Kina.

 

Taiwan, Hong Kong, Kommunist Kina = Alle sammen fra samme klan. De er alle sammen kinesere.

 

 

han-kineser er et begrep, det er vel 95% elns av den kinesiske befolkningen.. disse her har blitt flyttet inn i tibet av den kinesiske staten fordi tibetanerne er et annet folk som har prøvd å få selvstendighet. sånn sett henger jo etnisitet sammen med land / identitet. men igjen, identitet er jo relativt... f.eks er det 100% etniske nordmenn bodd i usa som ikke ser på seg selv som nordmenn, men amerikanere. men amerikaner er kanskje ikke et begrep en sioux-indianer identifiserer seg med, og et begrep de føler er påtvunget av hvite innvandrere.

 

 

Forsatt hårsår om Tibet. Det var muslimene og mongolerne som knuste Tibet. Slettet det ut av verdenskartet.

Kina arvet bare Tibet etter Mongolene så slutt å skylde på Kina hele tiden.

 

Hva med Sverige da? Sverige stjal masse landområder fra Samene og finskene. Skal ikke Sverige gi landområdene sine tilbake til samene? Problemet med deg er at du ikke realiserer at verden er bygget på erobring og annektering av landområder. Det er ikke forskjell på ISIS og Sverige. ISIS prøver å danne sin egen nasjon akkurat som Sverige gjorde i sin tid. Det samme gjelder Norge.

 

Her har du en fantastisk video av Sverige som erobrer land fra Samene. 

 

Total kunskapløs video, Norge har jo forlite landmasse i utgangspunktet i vidoen her.. Større deler av midtnorge ble gitt til Sverige.. Så den er jo ikke historisk korrekt engang....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Alle sammen er germaner og stammer fra den germanske klan.

Dette blir tull, det koker jo ned til hvor i historien man ønsker å sette ett skille. Går vi langt nok tilbake så har alles forfedre utvandret fra Afrika, og da er ingen innvandrere lengre.

 

Betyr det at jeg kan dra til afrika og kreve urinnvånerrett?? JIPPI!! Nei veeent, ingen hvite er urbefolkning noe sted i verden, ikke sant? Rart det der...  :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå driver du med svada.. Norske kongen er Innvandrer etter Norsk lov... Hva enn du fjaser om er filosofi, ikke noe annet... Ellers er jo Kong Harlad født i England.. Far til Kong Olav.. så det er jo heller ikke noen av landene du ramser opp :p

 

Svada er det ikke fordi Norge, Sverige, Danmark. Tyskland og Island er et og samme folk med forskjellige klaner som har gått sammen for å danne disse forskjellige stammene.

 

Kina har 3 forskjellige stammer/nasjoner. Taiwan, Hong Kong og Kommunist Fastland Kina.

Det er et eksempel på et klan opprør mellom klaner som danner tre forskjellige stammer. Taiwan, Hong Kong og Kommunist Fastland Kina er alle sammen kinesere til tross for de har opprettet forskjellige stammer med forskjellige navn. Disse stammene er Taiwan, Hong Kong, og Kommunist Fastland Kina.

 

Taiwan, Hong Kong, Kommunist Kina = Alle sammen fra samme klan. De er alle sammen kinesere.

 

 

han-kineser er et begrep, det er vel 95% elns av den kinesiske befolkningen.. disse her har blitt flyttet inn i tibet av den kinesiske staten fordi tibetanerne er et annet folk som har prøvd å få selvstendighet. sånn sett henger jo etnisitet sammen med land / identitet. men igjen, identitet er jo relativt... f.eks er det 100% etniske nordmenn bodd i usa som ikke ser på seg selv som nordmenn, men amerikanere. men amerikaner er kanskje ikke et begrep en sioux-indianer identifiserer seg med, og et begrep de føler er påtvunget av hvite innvandrere.

 

 

Forsatt hårsår om Tibet. Det var muslimene og mongolerne som knuste Tibet. Slettet det ut av verdenskartet.

Kina arvet bare Tibet etter Mongolene så slutt å skylde på Kina hele tiden.

 

Hva med Sverige da? Sverige stjal masse landområder fra Samene og finskene. Skal ikke Sverige gi landområdene sine tilbake til samene? Problemet med deg er at du ikke realiserer at verden er bygget på erobring og annektering av landområder. Det er ikke forskjell på ISIS og Sverige. ISIS prøver å danne sin egen nasjon akkurat som Sverige gjorde i sin tid. Det samme gjelder Norge.

 

Her har du en fantastisk video av Sverige som erobrer land fra Samene. 

 

 

hårsår? nei, det var bare trekt fram som et eksempel på at etnisk identitet noen ganger er veldig reelt og avgjørende, det er ikke en debatt jeg har engasjert meg i.

 

svenskenes stormaktsambisjoner i gamledager bryr jeg meg like lite om som vikingenes herjinger, det hører fortiden til og er ikke relevant for meg annet enn som sengelektyre.

Lenke til kommentar

Iranere stammer sannsynligvis fra samme område som mange nordmenn: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iranian_peoples

Dessuten stammer vi ALLE fra samme sted.

 

 

iranere har jo faktisk den fordelen at noen kan juge på seg at de er etnisk norske, og folk hadde kjøpt det.. det kan ikke en fra afrika. ergo vil det nok være lettere for en iraner å gli inn her, enn en fra kongo e.l. jeg er iof litt heldig som ikke har noen sånne issues.

 

Men igjen, identitet er noe man skaper selv, det er ikke noe jeg eller andre kan sette seg til doms over.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Alle sammen er germaner og stammer fra den germanske klan.

Dette blir tull, det koker jo ned til hvor i historien man ønsker å sette ett skille. Går vi langt nok tilbake så har alles forfedre utvandret fra Afrika, og da er ingen innvandrere lengre.

Betyr det at jeg kan dra til afrika og kreve urinnvånerrett?? JIPPI!! Nei veeent, ingen hvite er urbefolkning noe sted i verden, ikke sant? Rart det der... :hmm:

Nord for polarsirkelen jo:

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Circumpolar_peoples

 

Også noen litt rundt om kring i Eurasia:

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_indigenous_peoples

Lenke til kommentar

hårsår? nei, det var bare trekt fram som et eksempel på at etnisk identitet noen ganger er veldig reelt og avgjørende, det er ikke en debatt jeg har engasjert meg i.

 

svenskenes stormaktsambisjoner i gamledager bryr jeg meg like lite om som vikingenes herjinger, det hører fortiden til og er ikke relevant for meg annet enn som sengelektyre.

 

Allikevel så klager du på Tibet. Kina er multikulturelt de også. Det finnes vietnamesere, japanesere, mongolere og masse folkeslag i Kina. Tror du at multikultur kun eksisterer i Norge? Det finnes til og med svarte mennesker i Kina. Kina er veldig multikulturelt. 

 

 

 

Du sier at du ikke bryr deg om fortiden, men klager på at Kina okkuperer Tibet. Newsflash for deg at Norge okkuperer samisk landområder. Hvis Kina skal forlate Tibet så må Norge også forlate sameland. Det er bare fair and square. Er du villig til å la samene få sitt eget nasjon i Nord Norge ettersom du klager så mye om Tibet og Kineserne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...