Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Gi opp og bytte partikkelfilter?


Sp1ke

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har ein 2008 V50 som har gått rundt 140 000km. Fikk problemer for ca. ei veke sidan, då motorlampa begynte å lyse og eg fekk lest av feilkode p2458 og p242f som omhandlar "diesel particulate filter regulation". Har kjørt ca. 250 km i småturer siden januar (ca 1-2 småturar i veka), før det har den gått langturer på minimum 30 minutt.

 

Kjørte i dag 8 mil på 3. gir med turtall på tett oppunder 3000 o/min utan at feilkoda vart borte. Bør eg krype til korset og bytte filteret? Hadde trudd det ville hjulpet den runda eg kjørte for å prøve å rense fileteret i dag, men bilen viste inga teikn til betring inna eg var heime igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro det er mulig å sette på et eget modus (via ODB-kontakten) for å kjøre rensing av den. Vil og sterkt anbefale deg å få fatt på noe dieselforbedrende stoff, som eksempel QMI drivstofforbedrer.  

Har du en tilhenger eller noe du kan sette på bilen, for å få litt belastning? Har du det, så finne deg noen solide bakker, og kjør i  vei. Det kan ta sin tid, og ikke alltid du vil klare det, men med nok belastning så du får opp varmen i eksosen hjelper i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Bur i Harstad, så det er vel ein 20-30 mil til nærmaste svensk by.

 

Motoren er 1,6D (109hk) og det stemmer nok at det er intervall på 120 000km på skifte ja. Hadde tenkt å unngå det lengst mulig  :hmm:

 

Litt vanskelig å begynne å dra rundt på tilhenger, effekten er strupa også. Trur bilen så vidt ville klart ein tilhenger i 4. gir på flata. Måtte ned i 2. gir for å komme opp ein litt brattare enn ellers bakke før i dag.

Lenke til kommentar

Bur i Harstad, så det er vel ein 20-30 mil til nærmaste svensk by.

 

Motoren er 1,6D (109hk) og det stemmer nok at det er intervall på 120 000km på skifte ja. Hadde tenkt å unngå det lengst mulig  :hmm:

 

Litt vanskelig å begynne å dra rundt på tilhenger, effekten er strupa også. Trur bilen så vidt ville klart ein tilhenger i 4. gir på flata. Måtte ned i 2. gir for å komme opp ein litt brattare enn ellers bakke før i dag.

Ta turen til Vianor på Seljestad, de har utstyr for å rense EGR og Partikkelfilter. Mulig du klarer å redde filteret med det :)

Lenke til kommentar

Feilkoden antyder jo at det er problemer med regenereringsprosessen.

 

Denne kan feile dersom du feks får defekte glødeplugger eller gløderele.

Vet ikke om det er tanklokksensor på disse, men det er det i alle fall på PSA sine biler fra samme tidsepoken, om denne er defekt vil også systemet slutte å fungere.

Lenke til kommentar

Feilkoden antyder jo at det er problemer med regenereringsprosessen.

 

Denne kan feile dersom du feks får defekte glødeplugger eller gløderele.

Vet ikke om det er tanklokksensor på disse, men det er det i alle fall på PSA sine biler fra samme tidsepoken, om denne er defekt vil også systemet slutte å fungere.

Hm - trudde problemet lågg i tett partikkelfilter, men det kan vel være andre delar av den. Ville symptomene vært annerledes om filteret var tett?

 

Bilen går som sagt med maks 3000 o/minutt og motoren er mykje svakare enn vanleg - må gire ned i 1. gir i bratte bakkar!

Endret av Sp1ke
Lenke til kommentar

Etter mange feila forsøk med regenerering, så kan du ende opp med flere desilter diesel i motorolja også. 

 

Det der varierer jo fra hvordan regenereringen foregår. Jeg veit noen merker har hatt mer problemer med det der enn andre. Dagens biler så skal det ikke være et problem. Veit ikke hvordan det er med V50. Men det er vel PSA sin motor i V50? 

Lenke til kommentar

BMW og Volvo har jeg hørt om det på hvertfall. Enkelt fortalt så tilsetter motorstyringa ekstra diesel rett i sylindrene for å få opp temperaturen på eksosen. Når motoren da ikke klarer å forbrenne alt dette så kommer det rett i motoroljen, som får for høyt nivå. Pakninger kan sprenges, og i ytterste konsekvens kan motoren begynne å spytte av seg oljen sånn at den går rett i turboen.

Lenke til kommentar

BMW og Volvo har jeg hørt om det på hvertfall. Enkelt fortalt så tilsetter motorstyringa ekstra diesel rett i sylindrene for å få opp temperaturen på eksosen. Når motoren da ikke klarer å forbrenne alt dette så kommer det rett i motoroljen, som får for høyt nivå. Pakninger kan sprenges, og i ytterste konsekvens kan motoren begynne å spytte av seg oljen sånn at den går rett i turboen.

Ja jeg har hørt om dette på BMW ja. Men veit noen har dyse rett i eksosanlegget nå pga problemet der. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

 

Etter mange feila forsøk med regenerering, så kan du ende opp med flere desilter diesel i motorolja også. 

Hvordan?

 

Fordi systemet kjører på med mer diesel slik at temperaturen i eksosanlegget skal øke. Om denne prosessen blir avbrutt flere ganger så vil du ende opp med diesel i motorolja. 

Lenke til kommentar

Det oppstår fordi glødepluggene skal fyres samtidig med at ekstra diesel sprøytes inn. Dersom en eller flere plugger er defekte vil en del av den ekstra dieselen istedenfor å antenne finne veien ned i bunnpanna etterhvert.

 

Hadde feil på gløderele på min 407 2.0 HDi da jeg kjøpte den, det hadde resultert i tett partikkelfilter og det kom ca. 1 liter diesel ned i bunnpanna i uka.. kjørte ca. 25mil i uka på den tida.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...