Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan utleier ta høyere husleier hvis en tremenning av leietaker flytter inn i leilighet?


adomdog

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en leietaker som først har sagt at hun er alene og noe måned etter hun har flyttet inn så flyttet hennes kjæresten inn (den er greit for oss) og nå spurte hun om at en tremenning  av henne kan flytte inn i leilighet for å få bo der maks 4 måneder.

 

kan jeg kreve høyere husleie? og må det skrive en ny kontrakt eller holder det med en skriftlig avtale som alle signere på?(avtalen tenkte jeg at det skal stå ekstra husleie + når får han lov å bo der (maks 4 måneder)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i det dokumentet står det

''Skal leier betale mer i husleie hvis flere flytter inn i boligen?

Nei, utleier har ikke lov til å ta høyere husleie, selv om det for eksempel flytter inn et barn eller en samboer.''

 

han som vil flytte inn er bare en tremenning .

Lenke til kommentar

Husleieloven: 

 

§ 7-1. Opptak i husstand
Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.
 
§ 7-2.Den alminnelige regelen om framleie
Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.
 
§ 7-3. Framleie av del av bolig
Leier av bolig som selv skal bo i boligen, kan framleie en del av boligen med godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.
 

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§7-1

 

Det er i alle fall tre muligheter her. Man kan snakke om "opptak i husstanden", jf. § 7-1, "framleie av del av bolig", jf. § 7-3, eller kanskje bare "gjest". For de to første kreves det godkjenning fra utleier, men "godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det". Siden leier har spurt om tillatelse virker det naturlig å anta at det er enighet om at utleier må gi godkjenning.

 

Det er ikke noe her som tilsier at tremenningens "forhold" gir saklig grunn til å nekte. "Jeg tror jeg kan få mer penger hvis jeg nekter" er ikke godt nok. Utleier kan derfor ikke kreve høyere husleie som vilkår for å gi godkjenning.

Lenke til kommentar

Hvis tremenningen aksepterer husordensreglene så burde det være greit.

 

Er det ikke regler, så er det et gyldent tidspunkt å lage det nå, slik at tremenningen må godta disse skriftlig før innflytting for å få din godkjenning (det er en saklig grunn).  Evt også avtale hva sanksjonene ved forskjellige brudd er.  Kan være greit å sette f.eks tidspunkt for når det skal være nattestille. Om røyking innendørs er tillatt? Om det er krav til vanlig god hygiene osv.  (Flere personer kan jo fort bety mer støy.)   Hvis det trengs større søppelbeholder ville jeg også avtalt en liten økning for å dekke dette (jfr kommunens regler/priser for renovasjon).

 

Vær også obs ift brann og rømningsveier ?  (Alle soverom må f.eks. ha vindu som kan brukes som rømningsvei) Er det ikke det så har du saklig grunn til å ikke tillate flere personer.

Er det tilstrekkelig lufting i rommene? (Sikre godt inneklima så fukt og råte unngås.)

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En leilighet som man leier er jo ment som bolig, med alt som det medfører i dagliglivet:

Man kan få slektninger på besøk for kortere eller lenger tid, kjæreste, barn etterhvert, mange festdeltagere kan overnatte på sofaen, osv. alt sånt er helt normalt, og lovlig.

 

Bare hvis antall mennesker i leiligheten på fast basis over tid overstiger det som finnes av fasiliteter, soverom, rømmingsveier osv. kan man begynne å ta det opp. 

 

Kort sagt: Leieren din har lov å ha gjester på besøk, også over lang tid. Det er slikt man har en bolig for.

Lenke til kommentar

Det er ikke fremleie å ha gjester i et begrenset tidsrom, selv ikke om de betaler for oppholdet, jf. spesialmerknadene i Ot.prp.nr.82 (1997-1998) s. 189. Det må være snakk om mer langvarig bruksoverlating enn det som er vanlig å ha gjester. Ett moment her er "fellesferien" på tre uker. Jeg vil vel si at det må være snakk om mer enn en måned, i alle fall, men det kommer an på hvordan man innretter seg.

Lenke til kommentar

Det er ikke fremleie å ha gjester i et begrenset tidsrom, selv ikke om de betaler for oppholdet, jf. spesialmerknadene i Ot.prp.nr.82 (1997-1998) s. 189. Det må være snakk om mer langvarig bruksoverlating enn det som er vanlig å ha gjester. Ett moment her er "fellesferien" på tre uker. Jeg vil vel si at det må være snakk om mer enn en måned, i alle fall, men det kommer an på hvordan man innretter seg.

 

I dette tilfelle var det vel snakk om 4 mnder søskenbarnet skulle bo over.

 

Det du skriver over her - vil det si at man i praksis man leie ut en leid leilighet via Airbnb? Det blir kanskje noe helt annet enn "og ha gjester"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan lite om juss, og spør fordi jeg er nysgjerrig.

Gjelder dette også hybler/bofellesskap? I begge tilfeller skrives det (stort sett) kontrakt med én enkeltperson, som gir denne enkeltpersonen borett (eller misforstår jeg her?). Kan en hybelboer i teorien få flyttet inn både den ene og den andre som han vil? Hvordan blir hensynet til eventuelle andre i et bofelleskap? Hva har utleier å si?

 

Er det noe automatikk i at en leieboer plikter å si ifra om vesentligheter som har med boforholdet å gjøre, slik som samboerskap eller graviditet/barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...