Gå til innhold

Hevder en fotballbane med slike betongheller kan fjerne forurensingen fra 200 biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hevder en fotballbane med slike betongheller kan fjerne forurensingen fra 200 biler

Blir det ikke veldig hardt underlag for spillerne? :p (ja, jeg er lei av medias nye SI-standard)

 

Hvor mange tonn CO2 slippes ut når de produserer sement til en fotballbane med disse?

NOx er jo bare en liten del av forurensnings-regnestykket så jeg lurer på hvor resten av forurensningene blir av? Dekkstøv, CO2 etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da er det vel bare å sette igang med å få belegget på betongvegger og betongklosser langs veiene. Kanskje få sjekket ut om det også kan få effekt ved å sette inn autovernene og andre overflater av andre materialer, som ikke nødvendigvis dekkes av snø og annen fremmedlegeme om vinteren.

 

Her er det vel bare igang forskningsprosjektene.

 

:-)

Lenke til kommentar

I Norge hvor vi har mest forurensning om vinteren når sola står lavt, hadde det vel fungert best på sørvendte fasader i stedet for i gatene.

 

Når det gjelder titandioksid i maling så blir vel den stort sett innesluttet av bindemidlet slik at den ikke får så god virkning.

Lenke til kommentar

Er betonghellene på bildet satt inn med nevnte titandiksid, eller viser illustrasjonen kun et tilfeldig betongdekke? Bildet er nemlig fra Strandgata i Hamar, og hvis det er slik at strekningen har blitt valgt ut som test-område, synes jeg det er pussig at byen ikke er nevnt med et ord i artikkelen …

 

Da artikkelen nevner tester fra Danmark, Tyskland og Italia, kan vi vel egentlig konkludere med at bildet kun er en illustrasjon. Spiller det noen rolle? Nei, kanskje ikke. Men akkurat det strekket som er avbildet ligger godt begravet under snø store deler av vinteren …

 

Så med mindre vi installerer varmekabler i samme slengen, blir det nok lite NOx-fangst vinterstid.

Lenke til kommentar

Dette er noe av det mest latterlige jeg har lest på lenge. Kaste bort penger på å få noen prosent mindre NOx på de dagene det ikke er et problem. Det er jo i den mørke årstiden på kalde isrike dager at NOx er et problem. Dessuten så fjerner det ikke alle de andre problemene med forbrenningsmotoren. Nei, da er det bedre å bruke disse pengene på insentiver som vil fase ut dieselmotoren enda fortere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...